Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ja, om den nya förmågan, som vi kan säga är en förbättring av en förmåga, ökar sannolikheten för reproduktion, är den postiv, om en mutation förstör en förmåga och ökar sannolikheten för reproduktion, är den också positiv, om och endast om, den minskar sannolikheten för reproduktion his individen är den negativ.
Använd hellre ordet funktion istället för ordet förmåga och titta på den mekaniska funktionen. Då tror jag du har större chans att förstå vad jag menar. Ser man till den mekaniska funktionen så blir bedömningen lite mer objektiv om en mutation förbättrar eller försämrar funktionen.
Evolutionsteorin behöver bevis för att mutationer förbättrar funktioner. Så att de fungerar bättre rent mekaniskt och funktionsmässigt. Utför uppgiften snabbare eller effektivare med mindre energi.
För att förklara utvecklingen från primitiv urcell till människa krävs mer än exempel på mutationer som försämrar och förstör funktioner eller ger andra genetiska skador och genetiska sjukdomar.
Citat:
Lite beroende på hur stel man är i nacken.
En sak är säker, miljöer som ökar mutationerfrekvensen vill alla undvika.
Citat:
Nej, det har jag inte. Dr. Drex länkade till några. Men jag förstår dels inte vad detta har med saken att göra, jag förstår inte hur du definierar "rent positiva mutationer" och jag tvivlar på att du kommer att erkänna några mutationer som rent positiva.
Då kanske du inte skall skriva att det finns massor av exempel på positiva mutationer i fortsättningen. Eller också får du vara tydlig med att du TROR att det finns massor av exempel.
Med rent positiva mutationer menar jag mutationer som både förbättrar funktionen hos en egenskap, förmåga, funktion eller system och som också ger mest avkomma och sprids i populationen.
En positiv mutation i evolutionär mening behöver inte förbättra en funktion. Den kan lika gärna försämra eller t o m förstöra en funktion. Men det angörande är om mutationen ger bättre resultat med avseende på antalet avkomma.
(Och snälla, ifrågasätt inte om jag har förstått vad en positiv mutation är i evolutionär mening).
Jag förväntar mig att det borde finnas några exempel på rent positiva mutationer.
Kanske t o m mutationer som ger helt nya funktioner som inte funnits tidigare. Men det kanske jag får vänta hela livet på ett tydligt sådant exempel.
Citat:
Men då torde du acceptera att positiva mutationer observerats otaligt antal ggr. Antibiotika resistens är väl ett av de tydligare. Men du erkänner ju inte denna som rent positiv, trots att den är det enligt din definition ovan.
Positiva mutationer i evolutionär mening finns det några exempel på, ja.
Antibiotikaresistens hos bakterier är ett exempel på positiv mutation i evolutionär mening. Men denna mutation förstör funktionen hos ett receptorprotein som bakterien behöver för sin överlevnad. Bakterien blir sjuk och svag av mutationen. Men överlever dock antibiotikan.
Studera funktionen hos receptorprotein så tror jag att du till slut förstår vad jag försökt förklara.
Citat:
För min del kan vi gärna lägga denna diskussionen åt sidan, då jag inte förstår relevansen för evolutionen i detta. Försämrade förmågor, eller utbytta förmågor, eller kompromissade förmågor (sicklecellanemi) kan mycket väl höja fitness utan att, enligt dig vara rent positiva.
Visst.
Jag hör dig stebe2. Jag ser skillnad på dina mutationer, men i avseende på evolutionen så är det chanserna till reprduktion som avgör om de är positiva eller negativa. I avseende på egenskaper och funktioner/förmågor kan det vara intressant att se hur dessa utvecklas, men det har bara med dessa förmågors utvecklande att göra, inte med evolutionen, även om förmågor naturligtvis kan påverka fitness.
Det är förunderligt att du missat att jag säkert förklarat detta 20 gånger att fitness handlar inte om funktioner utan bara om avkomma. Vad som orsakar att en variant får mest avkomma är oväsentligt. Det kan bero på en förbättrad funktion eller det kan bero på att en funktion blir försämrad eller förstörd. Det enda som påverkar spridningen är antalet avkomma.
Vi får kanske bara acceptera att du inte förstår skillnaden på en mutation som skadar, försämrar eller förstör en funktion men ändå resulterar i mest avkomma och en mutation som förbättrar en funktion utan att försämra någon annan funktion och samtidigt resulterar i mest avkomma.
stebe2