Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
För att ta reda på om det finns eller har funnits liv i vårt solsystem på andra platser än på jorden (förutom det liv vi själva skickat ut i rymden), så behöver väl knappast människor åka till andra platser i det för att samla in data om det? Vi har ju redan tagit hem information från mars genom obemannade expeditioner, och det verkar för mig inte helt orimligt att man skulle kunna skicka iväg någon farkost till t ex Europa. Även om det inte finns liv på andra platser än jorden i vårt solsystem, vore det inte rätt intressant för en "tänkande människa" att få reda på om det tidigare funnits liv på andra platser än jorden i vårt solsystem?
Jag tycker det är en överdrift att säga att vi misslyckats med att skicka människor till mars, vi har ju aldrig försökt. Ett politiskt misslyckande möjligtvis.
Jag håller inte med om att det är helt meningslöst eller antaganden på måfå att tänka sig liv på andra ställen i universum, oavsett om vi sannolikt aldrig kommer att kunna få reda på om det verkligen finns. Det är förstås med största sannolikhet en hypotetisk fråga, men ändå intressant enligt min mening. Universum är stort, väldigt stort, och den övervägande delen av det utgörs av de grundämnen som ingår i det liv som finns på jorden (ok, undantaget "mörk materia" och "mörk energi"), så varför skulle det vara så osannolikt att liv uppstått på andra ställen?
Eftersom jag argumenterar ur ett religiöst perspektiv så blandar jag in (även om tråden inte handlar om just det) övernaturlig kraft, eller om man så vill Gudomlig kraft. Enligt min mening är alltet skapat av Gud och endast Gud upprätthåller alltet. Jag menar på att liv inte kan skapas ur icke-liv om nåt/någon vars kunskap och kunnande övergår mänskligt förstånd inte ligger bakom det. Huruvida det finns liv på andra planeter eller inte är helt ointressant för oss människor på jorden och finns det liv på andra planeter så är även det skapat av Gud.
Jag argumenterar inte emot att det kan finnas liv på andra planeter, det jag påpekar är att frågan är helt ointressant för oss människor på jorden och om skaparen till alltet inte vill att vi ska veta av andra utomjordiska varelser (om de nu finns) Så är alla våra försök förgäves.
Visst är universum stort men vad är universum utan oss människor som betraktar det? Och eftersom vi människor inte ens förstår hur liv på jorden kommit till ur ett vetenskapligt perspektiv är det återigen meningslöst att driva vidare frågan om huruvida liv existerar i andra planeter eller inte. Visst har vi undersökt andra planeter som ligger utanför vårt solsystem som liknar vår egen planet men det innebär inte att det kan finnas liv i de planeter som liknar jorden. Är verkligen vatten, kol, rätt avstånd till stjärnan, rätt mängd och sort gaser i atomsfären allt som behövs för att liv ska uppstå? Detta tror vi
idag är vad som krävs för att liv ska kunna uppstå men det är för att vi har undersökt vår egen planet och hittat alla de ingredienser som vi tror krävs för att liv ska kunna uppstå därefter drar vi slutsatsen att om andra planeter har liknande förhållanden som råder på vår egen planet så finns det möjlighet för att liv ska kunna uppstå. Men är det verkligen allt som behövs? Behövs det inget annat utöver det vi idag tror krävs för att liv ska kunna uppstå och upprätthållas. Vi vet med säkerhet hur skört liv är. Hur stor är då sannolikheten att liv anpassar sig till en skiftande miljö som vi vet jorden drabbats och drabbar av fortfarande, om det inte finns någon yttre påverkan?
Ur ett mänskligt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare när vi på jorden har oändliga problem som vi borde sätta fokus på. Att utrota sjukdomar, fattigdom, analfabetism, inte förorena miljön mer än vad som redan skett.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare eftersom alla dessa ovanstående problem utrotas först när pengar finns men miljarder och åter miljarder slösas dagligen, lägg märke till att jag skriver slösa och inte investera, på att vi ska undersöka universum som vi aldrig någonsin kommer förstå oss på. Onödigt, förkastligt och omoraliskt.