2013-05-16, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
oavsett om vi sannolikt aldrig kommer att kunna få reda på om det verkligen finns. Det är förstås med största sannolikhet en hypotetisk fråga, men ändå intressant enligt min mening. Universum är stort, väldigt stort, och den övervägande delen av det utgörs av de grundämnen som ingår i det liv som finns på jorden (ok, undantaget "mörk materia" och "mörk energi"), så varför skulle det vara så osannolikt att liv uppstått på andra ställen?
Bestäm dej Dingus!
Är du Vetenskapare eller Präst?

Kommer någon av våra efterlevande träffa en utomjording eller ej!
Berätta VARFÖR det skulle vara osannolikt!
För sannolikheten är infinitesimalt nära 100%!
2013-05-16, 01:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Menar du sannolikheten för att någon nu levande person ska stöta på utomjordiskt liv?
Eller menar du att sannolikheten för att någon i kedjan av efterkommande ska stöta på utomjordiskt liv?

Jag menar både och. Om det inte finns utomjordiskt liv i vårt solsystem, eller möjligen tillräckligt avancerat intelligent liv i alfa centauri eller något annat på några få ljusårs avstånd (vet inte om det finns några sådana system, men det kanske det gör), så verkar det väldigt osannolikt att vi ska stöta på någon utomjording. Risken att vi dör ut som art inom några miljoner år, om inte förr, är om man ser på livets historia på vår planet rätt överhängande.
2013-05-16, 01:43
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
För att ta reda på om det finns eller har funnits liv i vårt solsystem på andra platser än på jorden (förutom det liv vi själva skickat ut i rymden), så behöver väl knappast människor åka till andra platser i det för att samla in data om det? Vi har ju redan tagit hem information från mars genom obemannade expeditioner, och det verkar för mig inte helt orimligt att man skulle kunna skicka iväg någon farkost till t ex Europa. Även om det inte finns liv på andra platser än jorden i vårt solsystem, vore det inte rätt intressant för en "tänkande människa" att få reda på om det tidigare funnits liv på andra platser än jorden i vårt solsystem?

Jag tycker det är en överdrift att säga att vi misslyckats med att skicka människor till mars, vi har ju aldrig försökt. Ett politiskt misslyckande möjligtvis.

Jag håller inte med om att det är helt meningslöst eller antaganden på måfå att tänka sig liv på andra ställen i universum, oavsett om vi sannolikt aldrig kommer att kunna få reda på om det verkligen finns. Det är förstås med största sannolikhet en hypotetisk fråga, men ändå intressant enligt min mening. Universum är stort, väldigt stort, och den övervägande delen av det utgörs av de grundämnen som ingår i det liv som finns på jorden (ok, undantaget "mörk materia" och "mörk energi"), så varför skulle det vara så osannolikt att liv uppstått på andra ställen?

Eftersom jag argumenterar ur ett religiöst perspektiv så blandar jag in (även om tråden inte handlar om just det) övernaturlig kraft, eller om man så vill Gudomlig kraft. Enligt min mening är alltet skapat av Gud och endast Gud upprätthåller alltet. Jag menar på att liv inte kan skapas ur icke-liv om nåt/någon vars kunskap och kunnande övergår mänskligt förstånd inte ligger bakom det. Huruvida det finns liv på andra planeter eller inte är helt ointressant för oss människor på jorden och finns det liv på andra planeter så är även det skapat av Gud.

Jag argumenterar inte emot att det kan finnas liv på andra planeter, det jag påpekar är att frågan är helt ointressant för oss människor på jorden och om skaparen till alltet inte vill att vi ska veta av andra utomjordiska varelser (om de nu finns) Så är alla våra försök förgäves.

Visst är universum stort men vad är universum utan oss människor som betraktar det? Och eftersom vi människor inte ens förstår hur liv på jorden kommit till ur ett vetenskapligt perspektiv är det återigen meningslöst att driva vidare frågan om huruvida liv existerar i andra planeter eller inte. Visst har vi undersökt andra planeter som ligger utanför vårt solsystem som liknar vår egen planet men det innebär inte att det kan finnas liv i de planeter som liknar jorden. Är verkligen vatten, kol, rätt avstånd till stjärnan, rätt mängd och sort gaser i atomsfären allt som behövs för att liv ska uppstå? Detta tror vi idag är vad som krävs för att liv ska kunna uppstå men det är för att vi har undersökt vår egen planet och hittat alla de ingredienser som vi tror krävs för att liv ska kunna uppstå därefter drar vi slutsatsen att om andra planeter har liknande förhållanden som råder på vår egen planet så finns det möjlighet för att liv ska kunna uppstå. Men är det verkligen allt som behövs? Behövs det inget annat utöver det vi idag tror krävs för att liv ska kunna uppstå och upprätthållas. Vi vet med säkerhet hur skört liv är. Hur stor är då sannolikheten att liv anpassar sig till en skiftande miljö som vi vet jorden drabbats och drabbar av fortfarande, om det inte finns någon yttre påverkan?

Ur ett mänskligt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare när vi på jorden har oändliga problem som vi borde sätta fokus på. Att utrota sjukdomar, fattigdom, analfabetism, inte förorena miljön mer än vad som redan skett.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare eftersom alla dessa ovanstående problem utrotas först när pengar finns men miljarder och åter miljarder slösas dagligen, lägg märke till att jag skriver slösa och inte investera, på att vi ska undersöka universum som vi aldrig någonsin kommer förstå oss på. Onödigt, förkastligt och omoraliskt.
2013-05-16, 01:45
Medlem
Citat:
Risken att vi dör ut som art inom några miljoner år, om inte förr, är om man ser på livets historia på vår planet rätt överhängande.
Här får du motivera dej bättre!
Ge (ok med kortfattat) de historiska exempel du stöder argumentet på.
Jag vill inte nu komma med kontra argument och störa dej...
Ge din tes först en sund och solid grund.
Får jag berätta att i mitt förstoringsglas är tesen infinitesimalt trovärdig?
Du behöver göra ett bra jobb
2013-05-16, 01:47
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Innan båten var uppfunnen resonerade man likadant om haven.
Somliga människor njöt av att så mycket som möjligt skulle vara omöjligt.
Och av att de andra var så dumma att de inte förstod det fina med låta det fortsätta vara det.

Jag skulle gärna vilja läsa om det. Har du någon källa på det, det låter intressant. Undra hur människor tänkte på tanken om båtar innan båt uppfanns?

Båtar har funnits i närmare 50 tusen år, så jag skulle gärna vilja veta hur människorna tänkte innan den uppfanns.
2013-05-16, 01:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Bestäm dej Dingus!
Är du Vetenskapare eller Präst?

Kommer någon av våra efterlevande träffa en utomjording eller ej!
Berätta VARFÖR det skulle vara osannolikt!
För sannolikheten är infinitesimalt nära 100%!

Jag kan nog kalla mig vetenskapare, eftersom jag tycker vetenskap är ett bra sätt att skaffa kunskap. Verkligen inte präst. . Anledningen att jag tror att det är osannolikt att våra efterlevande (speciellt om du menar människor) är att jag tycker det verkar osannolikt att vi som art kommer att överleva tillräckligt länge. Hur stor är sannolikheten att det finns tillräckligt intelligent liv inom en radie från vår planet så liten att det är möjligt att få kontakt med dem innan människan dör ut? Att det finns liv på andra ställen, och intelligent liv för den delen, har jag inga problem med, men att det skulle vara inom räckhåll för oss är betydligt svårare att tro på.

Det känns som om vi börjar röra oss rätt långt utanför ämnet här, kanske finns någon bättre tråd?
2013-05-16, 02:04
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vi kommer aldrig någonsin med säkerhet få reda på om det ens exisetrar liv någon annanstans än på jorden. Vi har länge velat sända människor till mars för att undersöka planeten men misslyckats och planeten ligger i vårt eget solsystem och om man jämför avståndet mellan jorden och mars med avståndet mellan jorden och en annan planet som ligger utanför vårt solsystem så förstår varje tänkande människa att mänskligheten aldrig någonsin kommer kunna undersöka ifall om det finns liv i andra planeter utanför jorden, därför är det helt meningslöst att spekulera och gissa. Allt snack om liv i andra planeter förblir lösa antagande på måfå.

Herre jösses! Har du hittat hit också? Det är samma typ av inlägg från dig här också, hur orkar du trötta ut alla med din okunskap IP, jag förstår inte vad som får dig att fortsätta att skämma ut dig. Jag förstår att du inte är någon darwinist av rang men du vet ju hur det går så fort du skall diskutera något som inte innebär att citera dravel från koranen, du misslyckas ju varje gång. Så bara för att du tror att det är omöjligt att få reda på var det finns liv i universum, tycker du då att det är rimligt att inte forska vidare? Du tänker lite som kyrkan gjorde med Galileo när han sade att jorden var rund och att solen var i mitten av universum och inte jorden. Kättare vart han märkt som och sen vart det livstids husarrest.

Om människor som du fick styra över vetenskapen och det fria tänkandet hade vi fortfarande bott i grottor, det hade inte funnits några maskiner, ingen TV och absolut inget internet där du kan göra dig till åtlöje. Jag förstår att det kanske låter frestande för dig såhär med facit i handen men för oss andra vore det rätt så trist.

/Nocet
2013-05-16, 02:33
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Herre jösses! Har du hittat hit också? Det är samma typ av inlägg från dig här också, hur orkar du trötta ut alla med din okunskap IP, jag förstår inte vad som får dig att fortsätta att skämma ut dig. Jag förstår att du inte är någon darwinist av rang men du vet ju hur det går så fort du skall diskutera något som inte innebär att citera dravel från koranen, du misslyckas ju varje gång. Så bara för att du tror att det är omöjligt att få reda på var det finns liv i universum, tycker du då att det är rimligt att inte forska vidare? Du tänker lite som kyrkan gjorde med Galileo när han sade att jorden var rund och att solen var i mitten av universum och inte jorden. Kättare vart han märkt som och sen vart det livstids husarrest.

Om människor som du fick styra över vetenskapen och det fria tänkandet hade vi fortfarande bott i grottor, det hade inte funnits några maskiner, ingen TV och absolut inget internet där du kan göra dig till åtlöje. Jag förstår att det kanske låter frestande för dig såhär med facit i handen men för oss andra vore det rätt så trist.

/Nocet

HAHAH, hittat hit? Vadårå? Vad roligt att du tycker det, då ska jag fortsätta.
2013-05-16, 03:02
Medlem
Citat:
Jag skulle gärna vilja läsa om det. Har du någon källa på det, det låter intressant. Undra hur människor tänkte på tanken om båtar innan båt uppfanns?

Båtar har funnits i närmare 50 tusen år, så jag skulle gärna vilja veta hur människorna tänkte innan den uppfanns.
Tyvärr...jag citerar nästan aldrig andras tankar...och båtar är nog äldre än så...tänk på Australien. Nej jag bara lekte ut en scen i huvudet...det gör du väl själv när du jämför gud med verkligheten? Men visst är perioden före antiken intressant...gud uppfanns nog i sahelområdet i den kanske första högkulturen och betydde "orsak" från början...resten av det religiösa tänkandet är ett hopkok och utblandning med schamanism och totemism från de nomadiska kulturerna som förde ideerna vidare till egypten efter sahelkulturens sönderfall
2013-05-16, 09:56
Medlem
Citat:
Visst har vi undersökt andra planeter som ligger utanför vårt solsystem som liknar vår egen planet
Jasså, har vi det? Så vitt jag vet har vi alldeles nyss upptäckt att det faktiskt finns planeter utanför vårt solsystem. Vilka undersökningar är det du tänker på när du säger det här?

Citat:
men det innebär inte att det kan finnas liv i de planeter som liknar jorden. Är verkligen vatten, kol, rätt avstånd till stjärnan, rätt mängd och sort gaser i atomsfären allt som behövs för att liv ska uppstå? Detta tror vi idag är vad som krävs för att liv ska kunna uppstå men det är för att vi har undersökt vår egen planet och hittat alla de ingredienser som vi tror krävs för att liv ska kunna uppstå därefter drar vi slutsatsen att om andra planeter har liknande förhållanden som råder på vår egen planet så finns det möjlighet för att liv ska kunna uppstå. Men är det verkligen allt som behövs? Behövs det inget annat utöver det vi idag tror krävs för att liv ska kunna uppstå och upprätthållas. Vi vet med säkerhet hur skört liv är. Hur stor är då sannolikheten att liv anpassar sig till en skiftande miljö som vi vet jorden drabbats och drabbar av fortfarande, om det inte finns någon yttre påverkan?
Den enda datapunkt vi egentligen har är att liv tycks ha uppstått så snart förhållandena blev såna att det var möjligt. Vilket möjligen, möjligen antyder att det inte var så värst osannolikt att det hände.

Citat:
Ur ett mänskligt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare när vi på jorden har oändliga problem som vi borde sätta fokus på. Att utrota sjukdomar, fattigdom, analfabetism, inte förorena miljön mer än vad som redan skett.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är det förkastligt att driva frågan vidare eftersom alla dessa ovanstående problem utrotas först när pengar finns men miljarder och åter miljarder slösas dagligen, lägg märke till att jag skriver slösa och inte investera, på att vi ska undersöka universum som vi aldrig någonsin kommer förstå oss på. Onödigt, förkastligt och omoraliskt.
Jag håller med om att det finns många problem att lösa, men jag håller inte med om att det i första hand är vetenskapliga mål som bör stryka på foten för att få ekonomi att lösa dem. Det finns mycket annat där det kan dras ned istället. Militären exempelvis. Drog man ned några procent på utgifterna för världens krigsmakter så skulle det räcka till och bli över.
2013-05-16, 10:08
Medlem
Citat:
Eftersom jag argumenterar ur ett religiöst perspektiv så blandar jag in (även om tråden inte handlar om just det) övernaturlig kraft, eller om man så vill Gudomlig kraft. Enligt min mening är alltet skapat av Gud och endast Gud upprätthåller alltet. Jag menar på att liv inte kan skapas ur icke-liv om nåt/någon vars kunskap och kunnande övergår mänskligt förstånd inte ligger bakom det. Huruvida det finns liv på andra planeter eller inte är helt ointressant för oss människor på jorden och finns det liv på andra planeter så är även det skapat av Gud.

Jag argumenterar inte emot att det kan finnas liv på andra planeter, det jag påpekar är att frågan är helt ointressant för oss människor på jorden och om skaparen till alltet inte vill att vi ska veta av andra utomjordiska varelser (om de nu finns) Så är alla våra försök förgäves.

Visst är universum stort men vad är universum utan oss människor som betraktar det? Och eftersom vi människor inte ens förstår hur liv på jorden kommit till ur ett vetenskapligt perspektiv är det återigen meningslöst att driva vidare frågan om huruvida liv existerar i andra planeter eller inte. Visst har vi undersökt andra planeter som ligger utanför vårt solsystem som liknar vår egen planet men det innebär inte att det kan finnas liv i de planeter som liknar jorden. Är verkligen vatten, kol, rätt avstånd till stjärnan, rätt mängd och sort gaser i atomsfären allt som behövs för att liv ska uppstå? Detta tror vi idag är vad som krävs för att liv ska kunna uppstå men det är för att vi har undersökt vår egen planet och hittat alla de ingredienser som vi tror krävs för att liv ska kunna uppstå därefter drar vi slutsatsen att om andra planeter har liknande förhållanden som råder på vår egen planet så finns det möjlighet för att liv ska kunna uppstå. Men är det verkligen allt som behövs? Behövs det inget annat utöver det vi idag tror krävs för att liv ska kunna uppstå och upprätthållas. Vi vet med säkerhet hur skört liv är. Hur stor är då sannolikheten att liv anpassar sig till en skiftande miljö som vi vet jorden drabbats och drabbar av fortfarande, om det inte finns någon yttre påverkan?

Trist att läsa din kommentar här. Att kunskapsökandet är totalt meningslöst och att vi borde sitta kvar i våra grottor och nöja oss med mat för dagen.

Det är inte alls förkastligt att utforska universum. Universum ger oss svar på många frågor och ger oss kunskaper vi kommer att ha nytta av i alla möjliga sammanhang. Det är inte alls förkastligt att titta ut mot universum och söka svar på frågor när det samtidigt finns sjukdomar, fattigdom, analfabetism. Det ena utesluter inte det andra. Vi är så många människor på jorden att vi kan arbeta med alla frågor samtidigt.

Dessutom ska man komma ihåg att det är när människan sträcker sig mot det omöjliga som vetenskapen gör störst framsteg. Mycket utav det vi har i vårt samhälle bygger på framsteg och upptäcker som kyrkan och religioner ansett omöjliga.

Det kommer förmodligen dröja länge och om ens nånsin att människan kan ta sig till ett annat solsystem, men kommunikationsmässigt finns det möjligheter att få kontakt eftersom de närmaste solsystemen finns bara ett tiotal ljusår ifrån oss. En signal kan alltså nå ett annat solsystem inom denna tidsrymd.

Det som gör mig mest arg är argument som att gud bestämt si och så. Om din gud nu bestämt att vi inte får vara nyfikna på universum så säger jag bara.. där är papperskorgen <-- släng din gud där!
2013-05-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Jag håller med om att det finns många problem att lösa, men jag håller inte med om att det i första hand är vetenskapliga mål som bör stryka på foten för att få ekonomi att lösa dem. Det finns mycket annat där det kan dras ned istället. Militären exempelvis. Drog man ned några procent på utgifterna för världens krigsmakter så skulle det räcka till och bli över.
Krigsmakten är ett mindre problem än Religionen.
Soldater bränner inte folk och böcker på bål.
Se bara på vad de kristna gjorde i Sydamerika!
Lägg hög skatt på religion och världen blir snart ett bättre ställe!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in