Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vi kommer aldrig någonsin med säkerhet få reda på om det ens exisetrar liv någon annanstans än på jorden. Vi har länge velat sända människor till mars för att undersöka planeten men misslyckats och planeten ligger i vårt eget solsystem och om man jämför avståndet mellan jorden och mars med avståndet mellan jorden och en annan planet som ligger utanför vårt solsystem så förstår varje tänkande människa att mänskligheten aldrig någonsin kommer kunna undersöka ifall om det finns liv i andra planeter utanför jorden, därför är det helt meningslöst att spekulera och gissa. Allt snack om liv i andra planeter förblir lösa antagande på måfå.
För att ta reda på om det finns eller har funnits liv i vårt solsystem på andra platser än på jorden (förutom det liv vi själva skickat ut i rymden), så behöver väl knappast människor åka till andra platser i det för att samla in data om det? Vi har ju redan tagit hem information från mars genom obemannade expeditioner, och det verkar för mig inte helt orimligt att man skulle kunna skicka iväg någon farkost till t ex Europa. Även om det inte
finns liv på andra platser än jorden i vårt solsystem, vore det inte rätt intressant för en "tänkande människa" att få reda på om det tidigare funnits liv på andra platser än jorden i vårt solsystem?
Jag tycker det är en överdrift att säga att vi misslyckats med att skicka människor till mars, vi har ju aldrig försökt. Ett politiskt misslyckande möjligtvis.
Jag håller inte med om att det är helt meningslöst eller antaganden på måfå att tänka sig liv på andra ställen i universum, oavsett om vi sannolikt aldrig kommer att kunna få reda på om det verkligen finns. Det är förstås med största sannolikhet en hypotetisk fråga, men ändå intressant enligt min mening. Universum är stort, väldigt stort, och den övervägande delen av det utgörs av de grundämnen som ingår i det liv som finns på jorden (ok, undantaget "mörk materia" och "mörk energi"), så varför skulle det vara så osannolikt att liv uppstått på andra ställen?