Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-12, 21:59
Medlem
whaks avatar
Hur skulle NHL / KHL lyckas locka till sig bra spelare världen över om dom inte skulle betala rejält?
NHL skulle ju tex vara vad det är idag om spelarna inte tjänade såpass som dom gör.
Tvivlar på att folk skulle lämna sitt land, släkt, familj osv för att spela i en annan liga i ett land såpass långt bort utan att få rejält betalt.

Sedan så spelar man på en nivå som NHL / KHL hur mycket tid tror ni inte dessa killar har spenderat i gym, löpspår, ishallar?

Ni kan vara med eran familj i stort sett när ni vill, som spelare på den där nivån så ligger du borta en hel del och missar då tid med fru och barn.

Visst kan väl en del vara "överbetalda" men jag tycker samtidigt att ska man locka folk från en liga i ett land till en liga i ett annat land så blir det ju höga löner.
Citera
2012-11-12, 22:03
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Hur skulle NHL / KHL lyckas locka till sig bra spelare världen över om dom inte skulle betala rejält?
NHL skulle ju tex vara vad det är idag om spelarna inte tjänade såpass som dom gör.
Tvivlar på att folk skulle lämna sitt land, släkt, familj osv för att spela i en annan liga i ett land såpass långt bort utan att få rejält betalt.

Sedan så spelar man på en nivå som NHL / KHL hur mycket tid tror ni inte dessa killar har spenderat i gym, löpspår, ishallar?

Ni kan vara med eran familj i stort sett när ni vill, som spelare på den där nivån så ligger du borta en hel del och missar då tid med fru och barn.

Visst kan väl en del vara "överbetalda" men jag tycker samtidigt att ska man locka folk från en liga i ett land till en liga i ett annat land så blir det ju höga löner.
Men man är girig om man åker dit för pengarna och sedan dör i en flygolycka för då har man bara tittat på pengarna man får och inte haft flygsäkerheten i åtanke...
Citera
2012-11-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak

Men....
Det är inte bara idrottsmän som ligger borta från sina familjer. Och dessa har inga monster löner.
Jag har inget emot att dom tjänar pengar. Men dom tar inga ekonomiska risker som tex ägarna gör. Och då kan jag inte se att man ska ha lika av kakan.
Citera
2012-11-12, 22:15
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Men....
Det är inte bara idrottsmän som ligger borta från sina familjer. Och dessa har inga monster löner.
Jag har inget emot att dom tjänar pengar. Men dom tar inga ekonomiska risker som tex ägarna gör. Och då kan jag inte se att man ska ha lika av kakan.
Men reseriskerna då? Det är ju så otroligt farligt att flyga i Ryssland! Kraschar man där får man väl skylla sig själv, eller?
Citera
2012-11-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Men reseriskerna då? Det är ju så otroligt farligt att flyga i Ryssland! Kraschar man där får man väl skylla sig själv, eller?
Du gör väl ditt eget val?
Ingen har tvingat någon att skriva på ett kontrakt. Och i detta kontrakt så ingår resor med flyg,buss osv.
Och detta kan hända i NHL också. Mer pengar på kontot så innebär det att ägarna måste spara in på annat. Om detta blir på flyg eller inte kan jag inte svara på.
Citera
2012-11-12, 22:55
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ingen har tvingat någon att skriva på ett kontrakt. Och i detta kontrakt så ingår resor med flyg,buss osv.
Och detta kan hända i NHL också. Mer pengar på kontot så innebär det att ägarna måste spara in på annat. Om detta blir på flyg eller inte kan jag inte svara på.
I så fall borde du se på ägarnas ekonomiska risker på samma sätt. Ingen har tvingat dem till att äga det de gör och ta de risker som de tar.
Citera
2012-11-12, 23:06
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Lägg ner hela jävla NHL. I vilket företag kräver dom anställda 50% av företaget vinst?
Och vad händer om företaget går minus? Är dom anställda med och betalar då? Sedan vid kontrakt skrivningar kräver dom allt och spelar lagen i mot varandra för att få ut så mycket som möjligt. Finns ingen som helst känsla för sina arbetsgivare,utan bara en girighet.

Men dom har iaf en utväg. Och det är att åka till KHL och få vad dom tycker att dom skall ha.

I vilken företag/bransch finns det lönetak?Tycker hela grejen med lönetak är sjuk.Jag tycker att alla företag/lag ska få bestämma själv hur mycket lön de vill betala.
Citera
2012-11-12, 23:18
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
I vilken företag/bransch finns det lönetak?Tycker hela grejen med lönetak är sjuk.Jag tycker att alla företag/lag ska få bestämma själv hur mycket lön de vill betala.

Nu är det ju dock spelarna som skrivit under ett avtal som såg ut sådär. Det är inget konstigt med att lönerna hålls i schack om löntagarna skrivit på avtalet med vilket det åstadkoms.
Citera
2012-11-12, 23:57
Medlem
BleAivanos avatar
"Contract Issues Emerge as Final Hurdle in N.H.L. Talks"
http://www.nytimes.com/2012/11/12/sports/hockey/nhl-contract-issues-are-final-hurdle-in-talks.html?ref=sports&_r=1&
Citera
2012-11-13, 00:14
Medlem
wemas avatar
Citat:

Det är likadant att spela i hockeyallsvenskan. Totalt livsfarligt!
Framförallt i Leksand där spelarbussen gick sönder. Undermåliga transporter minst sagt (pengarna spenderas ju på löner osv), där en allvarlig olycka kunde ha inträffat.
Hade det skett, ja då hade spelarna fått skylla sig själva. Kanske bör någon lämna nu när de inser hur dåliga transporter föreningen har. Men tur är väl att alla är så pengakåta! Eller blir man pengakåt den dagen man byter upp sig till en bättre liga?

OnT
Ge mig NHL nu! Har nog kollat igenom SAMTLIGA NHL-relaterade klipp på Youtube nu. Jag vill se färskt material.
Citera
2012-11-13, 00:36
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Nu är det ju dock spelarna som skrivit under ett avtal som såg ut sådär. Det är inget konstigt med att lönerna hålls i schack om löntagarna skrivit på avtalet med vilket det åstadkoms.

Jo men tyckte bara jämförelsen med näringslivet var lite skev. Jag personligen tycker lönetak är helt fel då jag tycker alla ägare ska få göra vad dom vill med sina pengar. Sen är jag även imot draftsystemet då alla spelare ska få möjligt att välja sin klubb själv och inte tvingad att gå till en klubb. Sen kanske det inte är bra för att få en bra liga men jag tycker det är viktigare att alla ska få bestämma vad de själv vill göra med sina liv.
Citera
2012-11-13, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wema
Det är likadant att spela i hockeyallsvenskan. Totalt livsfarligt!
Framförallt i Leksand där spelarbussen gick sönder. Undermåliga transporter minst sagt (pengarna spenderas ju på löner osv), där en allvarlig olycka kunde ha inträffat.
Hade det skett, ja då hade spelarna fått skylla sig själva. Kanske bör någon lämna nu när de inser hur dåliga transporter föreningen har. Men tur är väl att alla är så pengakåta! Eller blir man pengakåt den dagen man byter upp sig till en bättre liga?

OnT
Ge mig NHL nu! Har nog kollat igenom SAMTLIGA NHL-relaterade klipp på Youtube nu. Jag vill se färskt material.

Oavsett så har du väl ett eget ansvar och vilja? Finns väl ingen som tvingar någon att skriva kontrakt med varken Leksand,UFA eller Dallas!
Fakta är att Stefan Liv flög med ett plan som var undermåligt och om jag inte minns fel pilot som inte kunde handskas med detta flyg. efter olyckan gick flera svenska spelare ut och berättade detta i pressen. Alltså så satt man på planet och var livrädd för pengar och inget annat. Detta är deras eget val och ingen annas. Men man har valt pengar före säkerhet.
KHL satsar sina pengar på löner och inte på säkra resor för sina spelare.

Om man nu i NHL ska ha en stor del av kakan så kommer ägarna att ta inte detta på annat sätt. Kan vara tex att slarva med säkerhet vid resande. Och allt detta för sin girighet.
Men ni som tycker så mycket. Jag skulle vilja se er vara förtagare och ge hela er vinst till era anställda. När ni är klara så finns mindre pengar kvar till er och inget gnäll skulle komma från er mun. Tillåt mig att le.

Men jag tror att om det blir inställd säsong så kommer det att kosta NHL och deras ägare enormt mycket.
Kan tänka mig att ryska "stjärnor" stannar hemma nu när dom får betalt. Och givetvis andra spelare än ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in