Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Ja. Nej, men på sin arbetsplats.
Det är väl ganska irrelevant om de dött på isen eller inte?

Hur många tror du inte som dött som tex på sin byggarbetsplats i Sverige dom åren? Eller i bilen till och från arbetet?

Att endast göra det ekonomiska till en fråga för en kort karriär köper jag inte. Men jag kan förstå att dom vill ha del av ägarens vinst.
Citera
2012-11-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Hur många tror du inte som dött som tex på sin byggarbetsplats i Sverige dom åren? Eller i bilen till och från arbetet?

Med tanke på att det är flera hundra tusen som arbetar inom byggbranschen i Sverige ter det sig helt klart mer farligt att vara professionell hockeyspelare än att vara byggarbetare i Sverige.

Dock har givetvis inte riskerna särskilt mycket med lönerna att göra. Jag håller fullständigt med om det Onkel Vanja skrev och då särskilt det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Vanja
Det handlar inte om att mindre pengar ska läggas på sport. Det handlar om att mindre del av pengarna som kommer in ska gå till spelarna och mer till klubbägarna. Det blir inte billigare för fansen någonstans, om så vore fallet skulle jag helt och hållet gå på NHL's linje. Biljetter, merch osv. är svindyrt men kommer inte bli billigare oavsett om det blir NHL eller NHLPA som står som segrare.

Det enda som alltså skulle ske om Anze Kopitar skulle spela för den lönen han får i Mora när han spelar i LA Kings är att ägarna skulle utöka sina intäkter. Helst skulle de väl vilja att det var precis som i collegeidrotten... Precis som Onkel Vanja skriver kommer inte biljettpriserna att sänkas. 17 av klubbarna förra säsongen hade minst 99.9 % i beläggning. Fyra av de övriga klubbarna hade över 95 % och endast två av klubbarna hade under 80 %.
Citera
2012-11-04, 13:38
Vad utgår ni ifrån att biljettpriserna skulle vara oförändrade om lönerna i NHL gick kraftigt ner?
Jag snackar kraftigt ner nu, och inte några ynka procent hit eller dit...

I alla branscher fungerar det ju så att om utgifterna minskar kraftigt så kan man sänka priset.
Om t. ex flygbränslet plötsligt blev 80% billigare, tror ni verkligen inte att flygbolagen skulle sänka biljettpriserna?

Jag håller stenhårt på ägarna i denna konflikt, och jag hoppas att säsongen ryker nu. Inför nästa säsong kommer spelarna att krypa till korset när deras girighet inte klarar av ännu en säsong i Mora, Ryssland, Schweiz eller var de nu må befinna sig.
Citera
2012-11-04, 13:43
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Vad utgår ni ifrån att biljettpriserna skulle vara oförändrade om lönerna i NHL gick kraftigt ner?

I alla branscher fungerar det ju så att om utgifterna minskar kraftigt så kan man sänka priset.
Om t. ex flygbränslet plötsligt blev 80% billigare, tror ni verkligen inte att flygbolagen skulle sänka biljettpriserna?

Jag håller stenhårt på ägarna i denna konflikt, och jag hoppas att säsongen ryker nu. Inför nästa säsong kommer spelarna att krypa till korset när deras girighet inte klarar av ännu en säsong i Mora, Ryssland, Schweiz eller var de nu må befinna sig.

Eftersom nästan samtliga lag har fullsatt på i princip varje match finns det inga incitament att sänka priserna. Det hade varit annorlunda om man hade arenor som tog 40 000 åskådare/match och det hade funnits utrymme att öka publikmängden.
Citera
2012-11-04, 13:53
Medlem
Onkel Vanjas avatar
Citat:

Anledningen till att det förmodligen inte skulle sänkas några biljettpriser är helt enkelt girighet och avsaknad av konkurrens. Tror du att hockeyfansen i Toronto jämför priserna mellan Maple Leafs, Marlies och Brampton när de ska köpa hockeybiljetter? Vill de se NHL-hockey får de helt enkelt punga ut med vad det kostar att gå på Maple Leafs matcher. Om hälften av lagen i ligan drar fulla hus så finns det ju naturligtvis ingen anledning för dessa lag att sänka priserna även om utgifterna blir lägre när det inte finns någon konkurrens på hemmaplan.
Citera
2012-11-04, 13:54
Medlem
Citat:

Det är en avsevärd skillnad på kan och bör. NHL är inte ute efter att gå med nollresultat utan att ha en sådan hög vinst som möjligt. Likaså tar jag för givet att flygbolagen är ute efter samma sak. Har de en låg beläggning i flygplanen bör de absolut se över sina priser alt. dra in turer, men det har inte så mycket med kostnaden på flygbränsle att göra.
Så som svar på din fråga, nej, jag tror inte att flygbolagen skulle sänka biljettpriserna i den situationen givet att de inte var nödgade att göra det av andra orsaker.
Citera
2012-11-04, 14:13
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Eftersom nästan samtliga lag har fullsatt på i princip varje match finns det inga incitament att sänka priserna. Det hade varit annorlunda om man hade arenor som tog 40 000 åskådare/match och det hade funnits utrymme att öka publikmängden.

Det där med att det skulle vara fullsatt på i princip varje match stämmer ju inte för fem öre.
Möjligtvis slutsålt, men absolut inte fullsatt.
Varje gång man såg lag typ Florida, Anaheim, Islanders men även många av de "större" lagen så kunde man se hur många toma stolar som helst under matchen. Alltså inte bara i början av matchen innan publiken ev inte hunnit sätta sig, utan under hela matchen.
Förmodligen beror det väl på företag och dylikt som har köpt upp biljetterna, för det är inte många vanliga fans som skulle punga ut runt tusenlappen och sen skita i att gå på matchen.

Jag blev förresten glad under hockey-vm som gick i Sverige i våras när publiken uteblev. Det visar inte att svenskarna är snåla, utan SMARTA som inte accepterade de groteska priserna som gällde vid tillfället...
Citera
2012-11-04, 14:29
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Vanja
Anledningen till att det förmodligen inte skulle sänkas några biljettpriser är helt enkelt girighet och avsaknad av konkurrens. Tror du att hockeyfansen i Toronto jämför priserna mellan Maple Leafs, Marlies och Brampton när de ska köpa hockeybiljetter? Vill de se NHL-hockey får de helt enkelt punga ut med vad det kostar att gå på Maple Leafs matcher. Om hälften av lagen i ligan drar fulla hus så finns det ju naturligtvis ingen anledning för dessa lag att sänka priserna även om utgifterna blir lägre när det inte finns någon konkurrens på hemmaplan.

Jag tror och hoppas att om fansen i Toronto skulle få veta att spelarnas löner har gått ner med hälften så skulle de kräva att biljettpriserna skulle gå ner ungefär lika mycket.

Vi får se, förr eller senare kommer vi att nå smärtpunkten där publiken får nog. Det gäller inte bara i hockey förstås utan i alla sporter.
I hope sooner rather then later...
Citera
2012-11-04, 15:38
Medlem
Citat:

Går ägarna vinnande ur denna strid så gör det inget mer än att just ägarna tjänar ÄNNU mer pengar och spelarna (som man vill se spela) tjänar mindre. Hade det varit tal om att sänka kostnaderna för alla såsom ägarna och oss kunder som tittar så visst då hade jag hållit med dig men inte nu när det handlar om ifall 30 miljardärer ska tjäna mer eller spelarna (hur många dem nu är).
Citera
2012-11-04, 18:45
Medlem
Onkel Vanjas avatar
Citat:
Jag tror och hoppas att om fansen i Toronto skulle få veta att spelarnas löner har gått ner med hälften så skulle de kräva att biljettpriserna skulle gå ner ungefär lika mycket.

Vi får se, förr eller senare kommer vi att nå smärtpunkten där publiken får nog. Det gäller inte bara i hockey förstås utan i alla sporter.
I hope sooner rather then later...

Jag hoppas också att priserna går ned, det gör nog de flesta fans. Dock har Toronto, Detroit, Montreal mfl. haft fullbelagt en massa jäkla år och väntelistan för säsongsbiljetter är rätt lång. Har även för mig att just Toronto är dyrast, rätt rejält dessutom, trots ett högst mediokert lag. Finns nog ingen anledning för dem att sänka priserna den närmaste framtiden, oavsett spelarlönerna.
Citera
2012-11-04, 20:05
Medlem
DjPuttes avatar
ndTheLockout ‏@NoNHLLockout12

Marathon meeting made huge progress, formal meeting should be held sometime early in the week. Looks like 64 game schedule if started Dec. 1

Börjar se ljust ut för NHL hockey snart igen!
Citera
2012-11-04, 20:54
Medlem
Hoppas som fan att dom kan lägga in winter classic matchen ochså igen (kanske kan ändra datum) om dom löser detta nu inom en snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in