Citat:
Ursprungligen postat av 133542
När det gäller Adam så måste vi ta hänsyn till att han och Eva från början levde i paradiset. Paradiset ligger inte i rymden utan i världen utanför vårt universum. Så Gud skapade först Adams och Evas själar i världen utanför denna. Sen blev Adam, Eva och Iblis (satan) förvisade till jorden och där antog Adam och Evas själar sina mänskliga kroppar.
Själen som Gud beskriver att han formgav på samma sätt som vi formger lera är alltså av ett material som inte hör till denna värld. Vi kan ju inte förstå vilket material själen består utav.
Ok, så Adam och Evas själar skapades på samma sätt som man formger lera (var i Koranen står det?). Enligt 3:59 skapades emellertid Adam av stoft (dust). Där har du en motsägelse.
Vidare hävdar Koranen att människan skapades av 1/ ingenting, 2/ lera, 3/ en spermie, 4/ stelnat blod (a clot of congealed blood). Där har du nästa motsägelse.
Vi kan också konstatera att din vän Islampeace i inlägg #10505 hävdar att den första människan skapades av lera. Bara ni två har alltså lyckats tolka den perfekta skapelsen Koranen på två heeeelt olika sätt. Anmärkningsvärt är det minsta man kan säga.
Citat:
Eller du kanske är en sån som tror att du inte har någon själ?
Det stämmer, jag tror varken att jag har en själ eller en aura. Däremot har jag en släkting som tror på spöken, vilket kan vara gulligt om det gäller barn men som ter sig ganska tragiskt för en vuxen person.
Citat:
21:30 INSER DE inte, de som vill förneka sanningen att himlarna och jorden (en gång) utgjorde en enda sammanhållen massa och (att) Vi skilde dem åt? Och(vet de inte) att VI har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?
Att ha skapat alla levande varelser AV vatten och "Har låtit allt liv uppstå ur vatten" är två helt olika saker.
Fair enough, det kan tolkas på flera sätt men där får jag nog backa.
Citat:
Du är ingen seriös person. Du kritiserar Koranens budskap utan att ha läst det.
Du å din sida opererar i fält du saknar basala kunskaper om, exempelvis naturkunskap, trots att du saknar grundläggande kunskaper om vattnets kretslopp. Är det seriöst?
Citat:
Jag skulle inte säga att Koranens budskap var fritt från motsägelser om det inte var det. Och jag skulle självklart inte tro på Koranens budskap om det var motsägelsefullt.
Fast Koranen är full av motsägelser, oavsett vad du bedyrar.
Citat:
Alla påstådda motsägelser ni länkar till är direkt manipulerade stycken.
Du har ju dock läst en "akademisk översättning" som var helt fri från manipulation och missförstånd. Vill du vara vänligt att klistra in de korrekta översättningarna på stycken 3:59, 19:67, 15:26, 16:4 och 96:2. Det skulle nämligen räta ut en hel del frågetecken.