2013-04-09, 09:13
  #10609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Nej, vi religiösa är adliga och ni är bönder, det är bara att erkänna det. Googla? haha varför och om vadå? faktiskt inte jag sitter och kollar tv, snackar med kompisar på facebook om du ville veta. och skriver med er här på Flashback .

Skicka motsägelser om du kommer på fler jag besvarade några motsägelser och krossade de nån sida bakåt, OBS jag komenterar inte länk.
Adel existerar inte där islam härstammar, och ännu mer påhopp av dig då du begår haram och har gjort det ett par gånger i denna tråd. Antingen är det så att du är ett troll eller helt enkelt använder dig av al-taqiyya för att skydda dig själv då du med dina argument som "nej så är det inte" fast det som avslöjar dig också är att du använder " " för att du vet att du är körd i denna fråga och bara försöker driva den längre även då du förlorat. Du är haram! Just ja kom på att tidigare i tråden när jag nämde al-taqiyya så sade du att du inte kunde arabiska men det är ju ett begrepp som du bör veta innebörden av om du nu läst koranen dvs. MEN det har du tydligen inte gjort. Så antingen är du en islamisk färsking eller så är du ett troll och det är ett påstående
__________________
Senast redigerad av megagraphitti 2013-04-09 kl. 09:21.
Citera
2013-04-09, 09:43
  #10610
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Förklara gärna hur rättvist det skulle vara om A skulle straffas låt sig i 10000 år sen får A njuta av evighetens lycksaligheter medans X inte begått nåt brott och dyrkat Gud och verkligen lagt band på sina sinnen men som ändå efter 10000 år ska betraktas som A som förnekat Gud, begått brott osv?

Så i ditt sinne är en evighets bestraffning något du förespråkar med motivationen att tio tusen års tortyr inte räcker, för du har faktiskt underkastat dig under en livstid, minsann..
Citera
2013-04-09, 09:47
  #10611
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Du har rätt i det du säger, endast Gud skänker liv och död men Gud har också sagt till alla judar, kristna och muslimer, den som dödar en annan människa ska betala med sitt liv, detta är inte för att döda utan för att avskräcka människor från att begå mord.

Ska man då döda bödeln efter avrättningen? Och sedan får någon döda den bödeln, tills det inte finns någon kvar? Eller blir man rättfärdigad och förlåten av sina medmänniskor om man utför Guds rättvisa? Är det inte vägen till extremism?
Citera
2013-04-09, 10:48
  #10612
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
När det gäller Adam så måste vi ta hänsyn till att han och Eva från början levde i paradiset. Paradiset ligger inte i rymden utan i världen utanför vårt universum. Så Gud skapade först Adams och Evas själar i världen utanför denna. Sen blev Adam, Eva och Iblis (satan) förvisade till jorden och där antog Adam och Evas själar sina mänskliga kroppar.
Själen som Gud beskriver att han formgav på samma sätt som vi formger lera är alltså av ett material som inte hör till denna värld. Vi kan ju inte förstå vilket material själen består utav.

Ok, så Adam och Evas själar skapades på samma sätt som man formger lera (var i Koranen står det?). Enligt 3:59 skapades emellertid Adam av stoft (dust). Där har du en motsägelse.

Vidare hävdar Koranen att människan skapades av 1/ ingenting, 2/ lera, 3/ en spermie, 4/ stelnat blod (a clot of congealed blood). Där har du nästa motsägelse.

Vi kan också konstatera att din vän Islampeace i inlägg #10505 hävdar att den första människan skapades av lera. Bara ni två har alltså lyckats tolka den perfekta skapelsen Koranen på två heeeelt olika sätt. Anmärkningsvärt är det minsta man kan säga.

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Eller du kanske är en sån som tror att du inte har någon själ?

Det stämmer, jag tror varken att jag har en själ eller en aura. Däremot har jag en släkting som tror på spöken, vilket kan vara gulligt om det gäller barn men som ter sig ganska tragiskt för en vuxen person.

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
21:30 INSER DE inte, de som vill förneka sanningen att himlarna och jorden (en gång) utgjorde en enda sammanhållen massa och (att) Vi skilde dem åt? Och(vet de inte) att VI har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?

Att ha skapat alla levande varelser AV vatten och "Har låtit allt liv uppstå ur vatten" är två helt olika saker.

Fair enough, det kan tolkas på flera sätt men där får jag nog backa.

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Du är ingen seriös person. Du kritiserar Koranens budskap utan att ha läst det.

Du å din sida opererar i fält du saknar basala kunskaper om, exempelvis naturkunskap, trots att du saknar grundläggande kunskaper om vattnets kretslopp. Är det seriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Jag skulle inte säga att Koranens budskap var fritt från motsägelser om det inte var det. Och jag skulle självklart inte tro på Koranens budskap om det var motsägelsefullt.

Fast Koranen är full av motsägelser, oavsett vad du bedyrar.

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Alla påstådda motsägelser ni länkar till är direkt manipulerade stycken.

Du har ju dock läst en "akademisk översättning" som var helt fri från manipulation och missförstånd. Vill du vara vänligt att klistra in de korrekta översättningarna på stycken 3:59, 19:67, 15:26, 16:4 och 96:2. Det skulle nämligen räta ut en hel del frågetecken.
Citera
2013-04-09, 12:26
  #10613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Ok, så Adam och Evas själar skapades på samma sätt som man formger lera (var i Koranen står det?). Enligt 3:59 skapades emellertid Adam av stoft (dust). Där har du en motsägelse.

Vidare hävdar Koranen att människan skapades av 1/ ingenting, 2/ lera, 3/ en spermie, 4/ stelnat blod (a clot of congealed blood). Där har du nästa motsägelse.

Vi kan också konstatera att din vän Islampeace i inlägg #10505 hävdar att den första människan skapades av lera. Bara ni två har alltså lyckats tolka den perfekta skapelsen Koranen på två heeeelt olika sätt. Anmärkningsvärt är det minsta man kan säga.



Det stämmer, jag tror varken att jag har en själ eller en aura. Däremot har jag en släkting som tror på spöken, vilket kan vara gulligt om det gäller barn men som ter sig ganska tragiskt för en vuxen person.



Fair enough, det kan tolkas på flera sätt men där får jag nog backa.



Du å din sida opererar i fält du saknar basala kunskaper om, exempelvis naturkunskap, trots att du saknar grundläggande kunskaper om vattnets kretslopp. Är det seriöst?



Fast Koranen är full av motsägelser, oavsett vad du bedyrar.



Du har ju dock läst en "akademisk översättning" som var helt fri från manipulation och missförstånd. Vill du vara vänligt att klistra in de korrekta översättningarna på stycken 3:59, 19:67, 15:26, 16:4 och 96:2. Det skulle nämligen räta ut en hel del frågetecken.

Asså du har ju inte läst Koranens budskap, utan du läser motsägelser ur hemsidor som wikiislam. Jag har redan svarat på dessa sk motsägelser tidigare i den här tråden. Om du vill höra min förklaring och de korrekta översättningarna så får du gå tillbaka och läsa vad jag skrivit. Jag orkar inte slösa tid på någon som inte ens tror att han har en själ.
Citera
2013-04-09, 12:40
  #10614
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Asså du har ju inte läst Koranens budskap, utan du läser motsägelser ur hemsidor som wikiislam. Jag har redan svarat på dessa sk motsägelser tidigare i den här tråden. Om du vill höra min förklaring och de korrekta översättningarna så får du gå tillbaka och läsa vad jag skrivit.

Jag har läst varenda ett av dina inlägg de senaste ~50 sidorna, och skulle givetvis inte ställa frågor som du redan har svarat på. Tyvärr har du inte kommit med annat än bristfälliga hypoteser om hur det kan tolkas, och då har du bara kommenterat vissa delar av de motsägelser jag tog upp.

Dessutom har Gud gjort ett förbannat taskigt jobb om man måste läsa varenda stavelse i Koranen för att förstå enskilda suror. Vi talar alltså om en Gud som har skapat allt från små små partiklar till hela galaxer. Det är inte allt särskilt pedagogiskt att vissa delar av Koranen måste tolkas medan andra ska tolkas bokstavligt, vilket inte minst problematiken med lera eller vattendelning visar prov på. De två muslimer som har skrivit flitigast i tråden, du och Islampeace, har tolkat flera saker på helt olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Jag orkar inte slösa tid på någon som inte ens tror att han har en själ.

Ok, då är frågan vad du gör i den här tråden? Förmodligen är det inte särskilt många fler än du och Islampeace som tror att det finns en själ. Predika kan du göra på andra forum.
Citera
2013-04-09, 12:44
  #10615
Moderator
Tinuviels avatar
Att det inte finns några motsägelser i Koranen har vi nu fått höra ett antal gånger från såväl 133542 och IP. Därtill hävdar IP att muslimer inte får tolka Koranen.

Jag vill i detta sammanhang ta upp barnäktenskap.

Vi vet att Muhammed gifte sig med Aisha när hon var 6 år. Om vi lämnar hela pedofilidiskussionen därhän så kan vi konstatera att barnäktenskap förekom och var fullt legitimt på den tiden. Kvinnor i gemen fick också vissa rättigheter fastställda i Koranen. Bland annat när det gäller skilsmässor. Koranen skildrar med stor detaljrikedom hur länge olika kvinnokategorier ska vänta innan de får gifta om sig.

Det leder till vers 65:4
And those who no longer expect menstruation among your women - if you doubt, then their period is three months, and also for those who have not menstruated. All for those who are pregnant, their term is until they give birth. And whoever fears Allah - he will make for him of his matter ease.
(The Qur'an (Oxford World's Classics) M. A. S. Abdel Haleem)

Då det förekom barnäktenskap samt äktenskap med mycket unga kvinnor är det troligt att de understrukna orden hänvisar till just denna grupp.

För oss forumateister är detta tämligen okomplicerat. Koranen är ett dokument av sin tid - att den nämner barnäktenskap eller ägnar sig åt en bisarr fixering vid hur kvinnor menstruerar är såväl tidstypiskt som typiskt (avseende menstruationer) för abrahamitiska religioner.

Men för er forummuslimer, IP och 133542 blir frågan mer komplicerad. För er är inte koranen att betrakta som ett dokument av sin tid utan som ett dokument dikterat av Gud, utan fel.

mina frågor är:
Ska man tolka koranen som att den godkänner barnäktenskap då den i alla fall verkar ge regler avseende skilsmässor från barnbrudarna?

Om så inte är fallet, hur ska versen tolkas? Ska man tro att versen syftar på en annan grupp av kvinnor än barn och vad betyder det då att barnäktenskap inte nämns? Betyder det att det är förbjudet, eller tillåtet?

Vilken betydelse i sammanhanget har det att Muhammed ingick äktenskapskontrakt med ett barn? Skulle Gud - genom Muhammed - förmedla missnöje med barnäktenskap i Koranen när hans främste företrädare ägnade sig åt det?

Är barnäktenskap helt enkelt i linje med Guds vilja?

Nu innehåller väl detta långa inlägg för få förolämpningar för att IP ska nappa. Men 133542 kanske vill.

Edit: Är det inte en motsägelse (för att återknyta till trådämnet) att koranen, Muhammed och Gud ger stöd för något som för de flesta män ter sig så onaturligt och fel?
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2013-04-09 kl. 12:52.
Citera
2013-04-09, 14:06
  #10616
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NG88
På grund av detta inlägg har jag svårt att ta dig på allvar. Detta fann jag angående Islam och ödmjukhet:

Citat


citat


http://magdasbloggislam.blogspot.se/2011/12/underkastelse-och-odmjukhet.html
http://islamportalen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=182

Tyvärr IP, då har fallit på eget grepp

Det är inte alls första gången han slänger ur sig otrevliga saker eller begår högmod.
Citera
2013-04-09, 14:09
  #10617
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Att du har läst koranen men inte blivit berörd är inget problem, försök en gång till, till att börja med kan du väl försöka med att fördriva ont med gott, handla inte mot bättre vetande, var rättvis, så ska du se att Islam kommer till ditt hjärta som en blixt från klar himmel. Nästa fredag kanske du står i första raden direkt efter Imamen och ber fredagsbönen med andra dina nyblivna bröder. Misströsta inte. läs koranen med öppet hjärta och öppna sinnen, fimpa alla fördomar du har hört, gå till källan som är koranen.

Det är lite kul att du skriver det fetstilta med tanke på att du vid upprepade tillfällen har varit öppet fördomsfull, dömt andra och sagt vad som finns i deras hjärtan och så vidare. Hur fan tänker du?
Du hycklar lite för mycket tycker jag.
Citera
2013-04-09, 14:14
  #10618
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Asså du har ju inte läst Koranens budskap, utan du läser motsägelser ur hemsidor som wikiislam. Jag har redan svarat på dessa sk motsägelser tidigare i den här tråden. Om du vill höra min förklaring och de korrekta översättningarna så får du gå tillbaka och läsa vad jag skrivit. Jag orkar inte slösa tid på någon som inte ens tror att han har en själ.

Vad du verkar mena, egentligen, är att man måste vara indoktrinerad för att tro. Hur man än vänder och vrider på det så är det som står där motsägelsefullt, även om man vet koranens budskap eller inte. Sen så kan man ju blunda för att man vill att det ska vara sant.
Citera
2013-04-09, 14:24
  #10619
Medlem
NG88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ska man då döda bödeln efter avrättningen? Och sedan får någon döda den bödeln, tills det inte finns någon kvar? Eller blir man rättfärdigad och förlåten av sina medmänniskor om man utför Guds rättvisa? Är det inte vägen till extremism?

IP är inte ödmjuk inför sin egna religion.
Deras egna religion förespråkar INTE dödsstraff

citat
Citat:
Dödsstraff i Islam
När man har med mord att göra, avråder Koranen definitivt dödsstraff (2:179). "En fri för en fri, en slav för en slav, kvinnan för kvinnan." (2:178). På grund av mänsklig ondska, kan många människor inte ens föreställa sig vad denna lag säger. De vägrar acceptera de tydliga föreskrifterna om att strikt likvärdighet måste iakttagas - om en kvinna dödar en man, eller en man dödar en kvinna, eller en slav dödar en fri person, eller en fri person dödar en slav, kan dödsstraff inte tillämpas. Koranen ser hellre att mördaren kompenserar offrets familj. Att döda mördaren för inte offret tillbaka, ej heller hjälper det offrets familj om mördaren avrättas. Kompensationen måste emellertid vara tillräckligt stor för att avskräcka andra. I Islam är offret och/eller offrets familj domarna i alla brott; de avgör vad straffet skall vara, under övervakning av en person som kan Koranen.
http://swedish.submission.info/articles/JusticeSystem.html

Återigen visa IP prov på att han inte är tillräckligt beläst på sin egna religion, att någon som icke troende kan finna detta är nästan synd.
Citera
2013-04-09, 14:26
  #10620
Medlem
NG88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Det är inte alls första gången han slänger ur sig otrevliga saker eller begår högmod.

Det är synd att IP hycklar gentemot sin egna tro, där ödmjukhet är en dygd. Han skämmer ut andra muslimer när icke troende måste rätta hans uttalande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in