2013-04-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Jag förstår inte ens varför det skulle spela någon roll om dessa anklagelser skulle vara sanna. Det gör ju inte alls islamska länder bättre.
Där sa du något väldigt sant. Kanske har man valt vägen att ena den egna gruppen genom att hitta yttre fiender? Islam i sig självt verkar ju vara ett lappverk med massor av olika tolkningar och blodiga interna strider. Så en yttre fiende kan vara ett sätt att i alla fall ha något gemensamt? Vart man sedan lånar retoriken och argumenten ifrån är kanske av underordnad betydelse.
Citera
2013-04-25, 21:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Det finns inga islamiska länder i världen idag.
Skottland igen.

Svara på inlägg https://www.flashback.org/sp43138543 nu.
Citera
2013-04-25, 21:25
Medlem
16:90. Gud befaller att rätt och rättvisa skall råda(människor emellan och befaller dem) att göra gott och att vara givmilda mot de närmaste, och Han förbjuder alla skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft och allt som innebär en kränkning av andras rätt. Han förmanar och varnar er, för att ni ska lägga det på hjärtat.

Tycker du inte att hadithen du bad mig kommentera är i strid med ovanstående stycke? Stycket kommer från Koranens budskap. Om en hadith är i konflikt med Koranen lägger man hadithen åt sidan efter som det finns fabricerade hadither.
Citera
2013-04-25, 21:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
16:90. Gud befaller att rätt och rättvisa skall råda(människor emellan och befaller dem) att göra gott och att vara givmilda mot de närmaste, och Han förbjuder alla skamlösa handlingar och allt som strider mot rimlighet och förnuft och allt som innebär en kränkning av andras rätt. Han förmanar och varnar er, för att ni ska lägga det på hjärtat.

Tycker du inte att hadithen du bad mig kommentera är i strid med ovanstående stycke? Stycket kommer från Koranens budskap. Om en hadith är i konflikt med Koranen lägger man hadithen åt sidan efter som det finns fabricerade hadither.
Det är inte min sak att bedömma hadither.
Denna hadith har stor trovärdighet inom islam.

Mullor, Imamer ser den som rätt.
Och du en liten islamistisk förkämpe på FB tycker att nästan alla andra muslimer har fel.
Ger en koranvers som inte har ett skit med saken att göra.

Skärp dig för faan.
Citera
2013-04-25, 21:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Var i koranen står det att man ska vara sunni eller shiit då och att dessa ska slakta varandra?
Citera
2013-04-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Var i koranen står det att man ska vara sunni eller shiit då och att dessa ska slakta varandra?

Det står inte, alla synder som begås av människor på jorden kommer att bestraffas. När alla människor som ska leva har levt kommer ultimat rättvisa att skipas emellan oss. Dom som har gjort dumheter kommer alltså att få stå till svars för det. Lika så kommer dom som skriver jidder i den här tråden att få stå tillsvars för det. Därför uppmanar jag er att försöka dämpa er. Tack för idag!
Citera
2013-04-25, 21:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det står inte, alla synder som begås av människor på jorden kommer att bestraffas. När alla människor som ska leva har levt kommer ultimat rättvisa att skipas emellan oss. Dom som har gjort dumheter kommer alltså att få stå till svars för det. Lika så kommer dom som skriver jidder i den här tråden att få stå tillsvars för det. Därför uppmanar jag er att försöka dämpa er. Tack för idag!

Min fundering kvarstår dock okommenterad:

Citat:
Det är inte Koranens budskap som är otydligt, utan människornas tolkningar är mer och mindre nära sanningen. Som det är med all information i vårt universum.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men det jag invänder emot är att budskapet är såpass otydligt att det KAN tolkas på olika sätt. Ett budskap som har en mening (Guds) borde inte kunna misstolkas om budskapet vore perfekt. Förstår du vad jag menar?
Citera
2013-04-25, 22:00
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Det var ju tur att just du var här och kunde upplysa oss om att vi kommer straffas för evigt bara för att vi kritiserar islam. Att våra synder kommer bli bestraffade är helt irrelevant för vad han skrev.

Edit: Varför syndar då muslimer så mycket?
Om koranen har rätt i allt borde det ju inte finnas några problem för människor att följe den, den ska ju veta vad som är bäst för oss. Om någon har provat på att leva som muslim och som ickemuslim och då mår bättre som ickemuslim kan väl inte islam vara det bästa för oss?
Senast redigerad av koffski 2013-04-25 kl. 22:02.
Citera
2013-04-25, 22:08
Medlem
Citat:

Hur kan du prata om rättvisa när det bara finns två möjligheter, evigt straff eller evig belöning?

Vet du vad man kallar människor som tvingar andra människor till lydnad medelst hot om tortyr?
Citera
2013-04-25, 22:14
Medlem
smidigasts avatar
Citat:

Den dag du eller någon annan kan komma med annan bevisning för guds existens, eller koranens äkthet, än rena påhitt så kan jag fundera över att jag skulle ha något att stå till svars för. Men tills dess så fortsätter jag nog som innan. Jag skadar inte mina medmänniskor eller fördömer dem så jag kommer klara mig bra.

Du borde dock fundera över varför du trotsar gud och inte följer hans senaste profet Joseph Smith. Det innebär ju att du kommer att brinna i helvetet. Men du vet ju redan allt det där som kommer att hända de som inte följer guds minsta vink... Det är många som istället för att dyrka rätt profet fortsätter att ranta runt stenen i Mekka.
Citera
2013-04-25, 22:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Som den (fd?) fängelsekund du är så lär du brinna då. Kört i detta liv och inget hopp att hamna i sagans paradis.
Citera
2013-04-26, 02:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NG88
Har du ens beaktat min tidigare inlägg? Hur tänker du nu?
Jag tänkte på hur i all världen andlighet hör ihop med ansamling av större kapital såsom hus bilar takhödjer och även ackumulerad statsfinansierad kunskap, med examensbevis och stämpel som säger att någon vederbörande därmed skulle vara andlig??

Får inte ihop det sambandet bara, det var det jag svarade på, jag har inte ens sett och därför inte kunnat beakta ditt inlägg... däremot på vad som skrevs : dvs ökad materialism --- ökar andlighet?

Fast iofs.. undermåliga resurser ökar inte heller "andlighet" ... det skärper bara sinnena intill bristningsgränser och ger människan mer tid att smida planer på överlevnad och det brukar inte bli värst andliga lösningar om man säger. Sådana religionsyttringar präglade av fattigdom, brukar inrikta sig på det praktiska, eftersom fattigdom utarmar förmågan att tänka "tillräckligt högt" så det når gud menar jag, vilket de andra materiellt välbeställda iofs inte heller lyckas med.

Tänker på terrorbalansen, såg nämligen kunskapskanalens Gatekeepers, det gav en hel massa tankeställare om vad det är man samlar när man samlar sig inom islam, för islam där är inte islam här, för här måste man ju gilla islam för att inte omedelbart hamna på lisan av islamofobi, sedan får det viss vara vilka ynglingar som helst med rätten att tycka till lite, för att provocera fram något, vad som helst, bara det snabbt kan bearbetas som islamofobi eller favorituttrycket rasist.

Men det blev mycket här på en gång : alltså... min kommentar rörde sig om sambandet materialism och andlighet. Då en medlem hängde upp sig på att x inte hade varken det ena eller det andra (vilket jag inte heller tror) men drog koppling till andlighet.. som ju är nåt helt annat det står inte i förbindelse mer än inre frid, kanske framförhållning.. livslust.. vilja.. helt frikopplat från materialism, andlighet kan vara pur filosofi.. kan vara ren kärlek. Varför den där bilen och takhödjen frmstod som lite patetisk, inget mer.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-04-26 kl. 02:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in