Citat:
Ursprungligen postat av NG88
Har du ens beaktat min tidigare inlägg? Hur tänker du nu?
Jag tänkte på hur i all världen andlighet hör ihop med ansamling av större kapital såsom hus bilar takhödjer och även ackumulerad statsfinansierad kunskap, med examensbevis och stämpel som säger att någon vederbörande därmed skulle vara andlig??
Får inte ihop det sambandet bara, det var det jag svarade på, jag har inte ens sett och därför inte kunnat beakta ditt inlägg... däremot på vad som skrevs : dvs ökad materialism --- ökar andlighet?
Fast iofs.. undermåliga resurser ökar inte heller "andlighet" ... det skärper bara sinnena intill bristningsgränser och ger människan mer tid att smida planer på överlevnad och det brukar inte bli värst andliga lösningar om man säger. Sådana religionsyttringar präglade av fattigdom, brukar inrikta sig på det praktiska, eftersom fattigdom utarmar förmågan att tänka "tillräckligt högt" så det når gud menar jag, vilket de andra materiellt välbeställda iofs inte heller lyckas med.
Tänker på terrorbalansen, såg nämligen kunskapskanalens Gatekeepers, det gav en hel massa tankeställare om vad det är man samlar när man samlar sig inom islam, för islam där är inte islam här, för här måste man ju gilla islam för att inte omedelbart hamna på lisan av islamofobi, sedan får det viss vara vilka ynglingar som helst med rätten att tycka till lite, för att provocera fram något, vad som helst, bara det snabbt kan bearbetas som islamofobi eller favorituttrycket rasist.
Men det blev mycket här på en gång : alltså... min kommentar rörde sig om sambandet materialism och andlighet. Då en medlem hängde upp sig på att x inte hade varken det ena eller det andra (vilket jag inte heller tror) men drog koppling till andlighet.. som ju är nåt helt annat det står inte i förbindelse mer än inre frid, kanske framförhållning.. livslust.. vilja.. helt frikopplat från materialism, andlighet kan vara pur filosofi.. kan vara ren kärlek. Varför den där bilen och takhödjen frmstod som lite patetisk, inget mer.