2012-10-31, 11:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Det är en bra fråga.
Koranen är universell och till för att tolkas för alltid och ju mer kunskap Allah skänker människan med tiden, om sin omgivning, desto större förståelse får man. Det hänger ihop med hur information tolkas. Kunskapsluckan beror inte på Skaparen budskap utan människan utveckling. Men jag är ingen teolog kan givetvis finnas enklare förklaringar men det är min uppfattning.

Allah vet bäst.

Så om Allah valt att förmedla sig genom budskap som kan tolkas åt olika håll, vad säger då att budskapet idag inte tolkas fel? Du säger ju själv att ju mer kunskap Allah skänker människan (med tiden), desto större förståelse får man. Mindre förståelse ger större utrymme för van/misstolkningar - och många av de tolkningar det idag refereras till är gjorda för länge sedan (då kunskapsmängden var mindre).

När du skriver att kunskapsluckan inte beror på Skaparens budskap utan på människans utveckling får det mig att tänka följande. Om jag dikterar ett PM som skrivs ut och skickas ut till mina medarbetare och hälften misstolkar det medan resten inte förstår ett jota - är det då givet att det är mina medarbetare det är fel på?
Senast redigerad av Tinuviel 2012-10-31 kl. 11:11.
Citera
2012-10-31, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hade vi haft gälar och därigenom möjligheten att andas under vatten så hade du sett det som ännu en perfekt egenskap på den perfekta människan, eller hur?

Det är finetunings-svamlet ännu engång. Men TAXIDRIVER & co. vill inte titta 'bakom' finetuning etc., men anser sånt för att vara 'det är bara så' premisser.
Citera
2012-10-31, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är finetunings-svamlet ännu engång. Men TAXIDRIVER & co. vill inte titta 'bakom' finetuning etc., men anser sånt för att vara 'det är bara så' premisser.

Precis, det är dock förbannat konstigt att vi tvingas till artificiella förbättringar av våra "perfekta" kroppar.
Citera
2012-10-31, 11:24
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att inte tala om att islamguiden.com är upphov till andra citatet i min signatur:

Spana in källhänvisningen på den här länken:
http://www.islamguiden.com/skapare_man_kvinna.shtml

Allt jag ser på islamguiden är en rykande hög med idioti.

Jag bryr mig inte om läsa sådan där smörja längre. Det räcker med att se hypotesen utgår ifrån dogm för att förkasta den. Det är och förblir det enda argumentet man behöver ta upp: om dina hypoteser utgår från religiös dogms står den på lösan sand. Kritik som utgår från okritiserbara läror har ingen som helst trovärdighet. Att börja diskutera the nitty-gritty med en ID:are är total slöseri med tid.
Citera
2012-10-31, 14:24
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Allvarligt IP, islamguiden.com igen? Du har på allvar inga egna tankar...
Vi vet ju redan att koranguiden kommer med lögner för att stärka sina egna argument, så varför går du tillbaks dit hela tiden för att klippa och klistra?
Är det så att alla muslimer gör som du; går direkt till auktoriteten och frågar "hur ska jag besegra tvivlarna, vad ska jag säga!?"

Jag ser inget fel med att ta del av info och dela med sig av dessa. Det brukar alla göra på flashback och jag har aldrig stört mig på det eller ens påpekat det. Men är det inte så att varje gång något presenteras för er är ni för ignoranta att ta in själva infon och istället attackerar på vilket sätt infon förmedlas?
Citera
2012-10-31, 14:32
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det står rätt så tydligt att benen skapas först och sedan täcks med kött. Konsekvensen av detta blir ett litet fosterskelett som flyter runt i livmodern i väntan på att fortsätta utvecklas enligt Allahs plan. Men visst, hävdar du nu att allt skapas / utvecklas stegvis får du gärna utveckla det. Hur du får ihop det med nedan Koranvers (och kanske utan Islamguiden) ska bli intressant att se.

"Quran 23:12-14
Man We did create from a quintessence (of clay); Then We placed him as (a drop of) sperm in a place of rest, firmly fixed; Then We made the sperm into a clot of congealed blood; then of that clot We made a (foetus) lump; then we made out of that lump bones and clothed the bones with flesh; then we developed out of it another creature. So blessed be Allah, the best to create!"
(Koranen 23:12-14)

Är det så att du anar att Koranen här står emot vetenskapen ...

Ja, benen skapas först. Menar du att köttet skapas först?

7 veckor
Från fjärde till åttonde veckan växer embryot från 5 mm till 40 mm. Efter 40 dagar kan hjärnvågor mätas med EEG. Barnets skellett är komplett men består av brosk som nu börjar förvandlas till ben. Hickningar har observerats vid den sjunde veckan. 8 veckor
Kroppen är nu i allt väsentligt färdig. Alla organ finns där även om de inte är färdigutvecklade än. Vid den här tiden börjar barnet att röra sig men det dröjer flera veckor till innan rörelserna är så starka att de kan uppfattas av mamman. Beröring av embryot framkallar käkrörelser, griprörelser och pekanden med tårna. Vid den åttonde veckan uppvisar 75 % av embryona högerhandsdominans. Trots att det inte finns någon luft i livmodern uppvisar embryot oregelbundna andningsrörelser vid den åttonde veckan. Embryot har nu mer än 90 % av de delar som vuxna personer har och kallas från och med nu för foster.

9 veckor
Fostrets fötter är omkring 2 mm långa. Musklerna börjar ta form. Fostret börjar suga på tummen och kan svälja fostervatten. Även stämbanden har börjat bildas.

10 veckor
Mellan den nionde och tionde veckan ökar fostrets kroppsvikt med 75%. Man kan ana början till mjölktänder. Fostret gäspar och öppnar och stänger munnen ofta. Unika fingeravtryck framträder med mönster som kan användas för identiifiering genom hela livet.

11 veckor
Man kan nu se skillnad på de yttre könsdelarna. Näsan och läpparna är helt utvecklade.

12 - 16 veckor
Mellan den elfte och tolfte veckan ökar fostrets vikt med nästan 60 %. Fostrets mun är täckt av smaklökar. Fostret rör sig spontant och vrider på huvudet och rör på fingrarna. Snuddar man nu vid fostrets mun vänds huvudet mot retningen på grund av den så kallde sugreflexen. Flickfoster uppvisar oftare käkrörelser än pojkfoster. Fostret börjar att spontant vända sig i livmodern. det första håret syns. Hjärtat pumpar 28 l blod/dygn.

16 - 20 veckor
Bronkialträdet i andningssystemet är nu nästan fullständigt. Ett skyddande vitt ämne, som kallas vernix caseosa, täcker nu fostret. Vernix skyddar huden från att bli irriterad av fostervattnet. Från den 19 veckan börjar fostrets rörelser, andning och hjärtrytm följa regelbundna cykler. Nu kan man börja känna att fostret rör sig. Barnet kan särskilja olika smaker i fostervattnet och de flesta föredrar söta smaker.

20 - 24 veckor
Mellan vecka 21 och 22 efter befruktningen börjar lungorna få förmåga att andas luft. Detta anses vara gränsen för livsduglighet eftersom det blir möjligt att överleva utanför livmodern för vissa foster. Nu väger omkring 450g och lägger på sig ungefär 80g i veckan. Man kan fastställa födelsedatum med en veckas felmarginal åt vart håll. Barnet hickar ofta och mamman kan känna ett rytmiskt dunkande som håller på en stund. Både huvudhår och ögonbryn är tydliga. Barnet kan höra från och med den 20:e veckan. Innerörat är helt färdigt och fostret hör ljud från moderns kropp såsom hjärta och mage. Men utöver det hör fostret sin mammas röst och lär sig att känna igen den.

24 - 28 veckor
Vecka 24 öppnas ögonen igen och fostret reagerar på plötsliga, höga ljud med att blinka. Denna reaktion utvecklas vanligen tidigare hos flickfoster. Många forskare hävdar att om man utsätter fostret för höga ljud under en längre period kan det försämra fostrets hälsa.Vid vecka 26 producerar ögonen tårar. Barnet har nu förmåga att känna doft. Pupiller reagerar på ljus och barnet gör ofta kullerbyttor i magen.

28-32 veckor
Alla sinnen är nu utvecklade och barnet reagerar på skarpa ljud och ljus utifrån. Det väger cirka ett kilo och är omkring 35 cm långt. Barnet kan röra sig med sådan kraft att mamman kan "tappa andan" när barnet får in en fullträff.I vecka 30 förekommer andningsrörelser hos fostret cirka 30-40% av tiden. Barnet kan även skilja på högfrekventa och lågfrekventa ljud och det reagerar olika på olika sorters musik.

32-36 veckor
De smakämnen som fostret utsatts för under graviditeten verkar påverka vad det tycker om efter födsel. Till exempel så tyckte barn till mödrar som åt lakrits om lakrits medan de som inte utsatts för smaken ogillade lakrits. vid vecka 32 börjar riktiga alveoler bildas i lungorna och vid vecka 35 kan barnet gripa ordentligt. Barnets längdt är nu omkring 40 cm och det väger från 1,7 till 2,2 kilo. Barnet reagerar olika på olika röster. Ett barn som föds efter vecka 34 brukar enligt erfarenheten kunna överleva utan komplikationer.

36 veckor fram till födsel
Barnet börjar nu att lägga sig till rätta i förlossningsställning. Det kan komma förvärkar som modern kan använda för att öva inför förlossningen. Kroppsfettet fortsätter att utvecklas men barnet är nu färdigt att möta världen. Fostret isätter igång värkar genom att frigöra stora mängder av ett hormon kallat östrogen. Värkarna är kraftiga sammandragningar i livmodern, vilket resulterar i förlossningen. Barnet föds.

Fakta är hämtad från Lennart Nilssons "Ett barn blir till" 1990. "How you began" (SPUC) London. INCITAMENT nr 2/99 Eriksson&Gradin. http://www.ehd.org/
Citera
2012-10-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace

7 veckor
Från fjärde till åttonde veckan växer embryot från 5 mm till 40 mm. Efter 40 dagar kan hjärnvågor mätas med EEG. Barnets skellett är komplett men består av brosk som nu börjar förvandlas till ben. Hickningar har observerats vid den sjunde veckan. 8 veckor
Kroppen är nu i allt väsentligt färdig. Alla organ finns där även om de inte är färdigutvecklade än. Vid den här tiden börjar barnet att röra sig men det dröjer flera veckor till innan rörelserna är så starka att de kan uppfattas av mamman. Beröring av embryot framkallar käkrörelser, griprörelser och pekanden med tårna. Vid den åttonde veckan uppvisar 75 % av embryona högerhandsdominans. Trots att det inte finns någon luft i livmodern uppvisar embryot oregelbundna andningsrörelser vid den åttonde veckan. Embryot har nu mer än 90 % av de delar som vuxna personer har och kallas från och med nu för foster.

9 veckor
Fostrets fötter är omkring 2 mm långa. Musklerna börjar ta form. Fostret börjar suga på tummen och kan svälja fostervatten. Även stämbanden har börjat bildas.

10 veckor
Mellan den nionde och tionde veckan ökar fostrets kroppsvikt med 75%. Man kan ana början till mjölktänder. Fostret gäspar och öppnar och stänger munnen ofta. Unika fingeravtryck framträder med mönster som kan användas för identiifiering genom hela livet.

11 veckor
Man kan nu se skillnad på de yttre könsdelarna. Näsan och läpparna är helt utvecklade.

12 - 16 veckor
Mellan den elfte och tolfte veckan ökar fostrets vikt med nästan 60 %. Fostrets mun är täckt av smaklökar. Fostret rör sig spontant och vrider på huvudet och rör på fingrarna. Snuddar man nu vid fostrets mun vänds huvudet mot retningen på grund av den så kallde sugreflexen. Flickfoster uppvisar oftare käkrörelser än pojkfoster. Fostret börjar att spontant vända sig i livmodern. det första håret syns. Hjärtat pumpar 28 l blod/dygn.

16 - 20 veckor
Bronkialträdet i andningssystemet är nu nästan fullständigt. Ett skyddande vitt ämne, som kallas vernix caseosa, täcker nu fostret. Vernix skyddar huden från att bli irriterad av fostervattnet. Från den 19 veckan börjar fostrets rörelser, andning och hjärtrytm följa regelbundna cykler. Nu kan man börja känna att fostret rör sig. Barnet kan särskilja olika smaker i fostervattnet och de flesta föredrar söta smaker.

20 - 24 veckor
Mellan vecka 21 och 22 efter befruktningen börjar lungorna få förmåga att andas luft. Detta anses vara gränsen för livsduglighet eftersom det blir möjligt att överleva utanför livmodern för vissa foster. Nu väger omkring 450g och lägger på sig ungefär 80g i veckan. Man kan fastställa födelsedatum med en veckas felmarginal åt vart håll. Barnet hickar ofta och mamman kan känna ett rytmiskt dunkande som håller på en stund. Både huvudhår och ögonbryn är tydliga. Barnet kan höra från och med den 20:e veckan. Innerörat är helt färdigt och fostret hör ljud från moderns kropp såsom hjärta och mage. Men utöver det hör fostret sin mammas röst och lär sig att känna igen den.

24 - 28 veckor
Vecka 24 öppnas ögonen igen och fostret reagerar på plötsliga, höga ljud med att blinka. Denna reaktion utvecklas vanligen tidigare hos flickfoster. Många forskare hävdar att om man utsätter fostret för höga ljud under en längre period kan det försämra fostrets hälsa.Vid vecka 26 producerar ögonen tårar. Barnet har nu förmåga att känna doft. Pupiller reagerar på ljus och barnet gör ofta kullerbyttor i magen.

28-32 veckor
Alla sinnen är nu utvecklade och barnet reagerar på skarpa ljud och ljus utifrån. Det väger cirka ett kilo och är omkring 35 cm långt. Barnet kan röra sig med sådan kraft att mamman kan "tappa andan" när barnet får in en fullträff.I vecka 30 förekommer andningsrörelser hos fostret cirka 30-40% av tiden. Barnet kan även skilja på högfrekventa och lågfrekventa ljud och det reagerar olika på olika sorters musik.

32-36 veckor
De smakämnen som fostret utsatts för under graviditeten verkar påverka vad det tycker om efter födsel. Till exempel så tyckte barn till mödrar som åt lakrits om lakrits medan de som inte utsatts för smaken ogillade lakrits. vid vecka 32 börjar riktiga alveoler bildas i lungorna och vid vecka 35 kan barnet gripa ordentligt. Barnets längdt är nu omkring 40 cm och det väger från 1,7 till 2,2 kilo. Barnet reagerar olika på olika röster. Ett barn som föds efter vecka 34 brukar enligt erfarenheten kunna överleva utan komplikationer.

36 veckor fram till födsel
Barnet börjar nu att lägga sig till rätta i förlossningsställning. Det kan komma förvärkar som modern kan använda för att öva inför förlossningen. Kroppsfettet fortsätter att utvecklas men barnet är nu färdigt att möta världen. Fostret isätter igång värkar genom att frigöra stora mängder av ett hormon kallat östrogen. Värkarna är kraftiga sammandragningar i livmodern, vilket resulterar i förlossningen. Barnet föds.

Fakta är hämtad från Lennart Nilssons "Ett barn blir till" 1990. "How you began" (SPUC) London. INCITAMENT nr 2/99 Eriksson&Gradin. http://www.ehd.org/

Ja och i Koranen står det ju att det först skapas ben som sedan kläs med kött. I verkligheten så börjar ben att skapas först runt åttonde veckan, precis som det står i texten du postade.

Hur kan salthalten variera mellan hav och olika djup i dessa hav? det skiljer även i salthalt beroende på vart i havet man mäter också, konstigt nog så är salthalten alltid lägre runt flodmynningar.
Senast redigerad av Handfast 2012-10-31 kl. 15:17.
Citera
2012-10-31, 14:51
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Du har inte förstått. Du verkar göra narr av taxibranchen. Det är en lukrativ branch. Jag hatar att skyta om sånt ( Det världsliga) Men jag har pengar på kontot som du bara skulle dagdrömma om. Det intressanta frågan är vad du själv har för arbete. Detta hör inte ens till ämnet. Vi diskuterar religion här. Men en så simpel sak förstår du inte. Hur ska jag då förvänta mig att du ska förstå religion och mest av allt koranen?

Jag har inte bara ett jobb, jag har flera jobb och vet du en sak? Jag kan sluta jobba idag och leva gott resten av mitt liv utan att lyfta på ett finger men ett sånt liv vill jag inte ha. Jag vill vara aktiv. Jag har utbildning så jag kan söka ett fint jobb när jag så vill. Men mitt nuvarande jobb ger mig mycket. Jag äger eget företag elelr delägare för att vara mer ärlig.
För det första är jag rätt säker på att din utbildning är väldigt medioker.
Att du skulle ha så mycket pengar att bankerna bönar och ber för din underskrift är bara hilarious!

Nåväl, mer verklighetbaserat är ju att jag själv är född i Canada, har en canadensisk mor och en syster som är gift med en Israel och bor i Tel Aviv. Min frus kusin är bög. Jag har bla en 12 årig dotter och har själv gjort militärtjänst på islamisk *mark! ( dock i fredsyfte)*

Du kanske förstår varför jag anser dig vara en avskyvärd människa när du bla har påstått:
- Judar är jordens avskräde!
- Amerikaner lika så ( canadian, close enough?!)
- 12 åringar är påsättbara efter första mensen
- homosexuella är sjuka syndare
- död åt mig för att jag trampat muslimsk jord med vapen i hand.
Citera
2012-10-31, 15:10
Medlem
baylifes avatar
Jag kan också copy-pasta IP. http://www.youtube.com/watch?v=QRBrl02tnnY
Citera
2012-10-31, 15:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Nej! Benen skapas inte först. Jag förstår heller inte hur du kan skratta åt min bild av ett litet fosterskelett som flyter omkring i livmodern när du hävdar detta.

Inte heller har jag sagt att köttet (hur nu det ska definieras) bildas först. Det jag hävdar är att dessa vävnader (ben+mjuk vävnad) bildas gradvis och i samordning med varandra.

Förenklat: Under tredje veckan börjar cellerna i ett embryo dela upp sig i tre lager: ektoderm, mesoderm och endoderm.

Det är utifrån dessa (primitiva) vävnader som kroppens alla organ kommer att skapas.
Vad gäller skelett och muskler + en rad annat utgår detta från mesodermal vävnad. Det bildas små knoppar på fostret som sedan växer och blir längre (armar och ben). Dessa är dock från början klädda med vävnad (eller kött). Muskler/senor bildas vid sidan och i samordning med dessa.

Koranen talar om ben... men ska man vara riktigt petig så består fostrets "ben" i detta stadie av brosk. Själva kalcifieringen och omvandlingen till det Koranen benämner som ben kommer flera veckor senare.

Så, som sagt. Omtolka Koranen eller medge att här har någon tolkat det hela fel.
Citera
2012-10-31, 15:24
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
För det första är jag rätt säker på att din utbildning är väldigt medioker.

Oavsett hur det är med utbildning så är IP en intellektuell nolla. Om man håller på att tjafsa om att söt- och saltvatten inte blandas och att ben ligger och skramlar i livmodern så är man så långt efter att han kan avfärdas som obildbar.

Va skönt det vore om utvecklingen bara kunde lämna sådana som honom efter sig på någon förgäten plats där de kan ha sin statiska världsbild för sig själva.
Citera
2012-10-31, 15:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag ser inget fel med att ta del av info och dela med sig av dessa. Det brukar alla göra på flashback och jag har aldrig stört mig på det eller ens påpekat det. Men är det inte så att varje gång något presenteras för er är ni för ignoranta att ta in själva infon och istället attackerar på vilket sätt infon förmedlas?

Först, så är infon därifrån värdelös och ofta rena lögner.
För det andra så hade det ju varit uppfriskande om ni någon gång kunde tänka själva utan att hamna på Arn-nivå... Men det kanske är därför du inte vågar tänka själv, du vet att det slutar med katastrof?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in