2012-09-07, 12:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det där var en perfekt liknelse, mental vampyr som suger ut ens energi är så passande att jag ska lägga detta på minnet och använda det i mina framtida diskussioner.

Tackar.

Men det perspektiv jag presenterade är faktisk från en religions-kategori ...... gnosticismen...... som religions-mässigt (per se) är legitim religion.

Och som följaktligen har varit abrahamismens ärkekfiende nummer 1 i årtusenden.
Citera
2012-09-07, 12:45
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tackar.
Men det perspektiv jag presenterade är faktisk från en religions-kategori ...... gnosticismen...... som religions-mässigt (per se) är legitim religion.
Och som följaktligen har varit abrahamismens ärkekfiende nummer 1 i årtusenden.

Nej Gnosticismen och dom abrahamitiska religionerna kan inte äta ur samma skål men försök har gjorts även om det till stort del har misslyckats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosticism#Gnosticism_inom_islam

Ser mycket av gnosticistisk tänkande i shia-islam men det har jag redan påbörjat en diskussion om i en annan tråd som dock inte lockade till sig så många debattörer (är inte direkt förvånad).
Citera
2012-09-07, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej Gnosticismen och dom abrahamitiska religionerna kan inte äta ur samma skål men försök har gjorts även om det till stort del har misslyckats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosticism#Gnosticism_inom_islam

Ser mycket av gnosticistisk tänkande i shia-islam men det har jag redan påbörjat en diskussion om i en annan tråd som dock inte lockade till sig så många debattörer (är inte direkt förvånad).

Nu är det inte så, att jag försökar göra gnosticismen till det essentiella ämnet här, men den dugar bra som ÉTT exempel (blant många) på den islam-propaganda som majoriteten av islam-missionärer manifesterar på detta forum.

Pseudo-synkretismen (~försöket på att t.ex. skapa en abrahamistisk-gnostisk 'hybrid') har INTE det ädla motivet att söka 'sannning'. Det har i så gott som alla fall varit en process, där abrahamismen vill legitimisera sin förföljelse av konkurrerande religioner (och världsbilder) genom att annektera dessa religioner (/filosifier/verklighets-sökande metoder), som så...i det specifikt religiösa sammanhanget.... blir en 'sekt' inom abrahamismen och sen kalla denna sekt för heretisk. Då är det liksom lite mera OK att döda konkurrenterna efteråt.

Och det är det, som forumets muslim-missionärer gör på alla områden. Debatten skall föras på muslimsk planhalva, med muslimska 'spel-regler', eftersom dogmet lydar: Islam är 'ursprunget'.

Så vi får riktig vetenskap förvrängd till att bli muslim-'vetenskap', riktig filosofi förvrängd till muslim-'filosofi', rationellt tänkande blir en underavdeling av tro m.m.

Men frågan om precis VARFÖR den muslimska planhalva är exklusiv mötas konsekvent med antingen "det är bara så" eller helt enkelt genom att ignorera frågan.

I 1500 år har mänskligheten varit förpestat av denna pådyvlings-taktik, nu är det dags att gå till roten i den.
Citera
2012-09-07, 13:55
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Pseudo-synkretismen (~försöket på att t.ex. skapa en abrahamistisk-gnostisk 'hybrid') har INTE det ädla motivet att söka 'sannning'. Det har i så gott som alla fall varit en process, där abrahamismen vill legitimisera sin förföljelse av konkurrerande religioner (och världsbilder) genom att annektera dessa religioner (/filosifier/verklighets-sökande metoder), som så...i det specifikt religiösa sammanhanget.... blir en 'sekt' inom abrahamismen och sen kalla denna sekt för heretisk. Då är det liksom lite mera OK att döda konkurrenterna efteråt.

Men självklart är det så i många fall men det finns faktiskt ideologier som försöker koka ihop en smet av det "goda" från alla religioner i som finns i trakten för att försöka sammanhålla befolkningen och minska konflikterna mellan alla som slår sig för brösten och mena att just deras tolkning är den rätta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Manikeism

Citat:
Och det är det, som forumets muslim-missionärer gör på alla områden. Debatten skall föras på muslimsk planhalva, med muslimska 'spel-regler', eftersom dogmet lydar: Islam är 'ursprunget'.
Så vi får riktig vetenskap förvrängd till att bli muslim-'vetenskap', riktig filosofi förvrängd till muslim-'filosofi', rationellt tänkande blir en underavdeling av tro m.m.
Men frågan om precis VARFÖR den muslimska planhalva är exklusiv mötas konsekvent med antingen "det är bara så" eller helt enkelt genom att ignorera frågan.

Mitt blod kokar alltid upp till 200 när jag läser "muslimska vetenskapsmän". Jag undrar vad Islam hade bestått av idag om det inte vore för alla ideologier, folkgrupper, tankar och ideer som snoddes under historiens gång?
Jo ett mycket enkel svar som det finns belägg för: En gäng barfotade arabbeduiner som i rädsla att inte bli ihjälhuggen av närmaste stamm eftersom dom var i ständig konflikt med varandra var tvungna att skrika "A salamo aleikum" för att visa att man kom ifred. Bara att se hur första och andra generationens muslimer betedde sig.
Senast redigerad av Armaiti 2012-09-07 kl. 14:08.
Citera
2012-09-07, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men självklart är det så i många fall men det finns faktiskt ideologier som försöker koka ihop en smet av det "goda" från alla religioner i som finns i trakten för att försöka sammanhålla befolkningen och minska konflikterna mellan alla som slår sig för brösten och mena att just deras tolkning är den rätta.

Själv har jag stor respekt för värdet av äkta synkretism, som med en allegori kan uttryckas såhär:

Med nutidens omfattande kunskapsnivå är verklighets-sökandet som att lägga ett mycket stort pussel. Men det krävar känslighet att få biterna till att passa in med varandra, man kan inte bara hamra dom på plats.

Citat:
Mitt blod kokar alltid upp till 200 när jag läser "muslimska vetenskapsmän"

Frånsett det implicita våldet, som i IPs (med fleras) islamversion liggar nära ytan, finnar jag hyckleriet mycket motbjudande. Det går uppenbarligen bra att förkasta konkurrerande världs-åskådninger, samtidig med att dom inte drar sig för att ta emot alla fördelar, som konkurrenterna har att erbjuda.

Som ett litet extra kuriosum: Och hade några av dom t.ex. levd ett liv på/omkring havet hade dom dött av saltförgiftning, eftersom toppskicktet av havet ju enligt koranen borde bestå av drickbart sött(~regn)vatten.
Citera
2012-09-07, 15:23
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Själv har jag stor respekt för värdet av äkta synkretism, som med en allegori kan uttryckas såhär:

Med nutidens omfattande kunskapsnivå är verklighets-sökandet som att lägga ett mycket stort pussel. Men det krävar känslighet att få biterna till att passa in med varandra, man kan inte bara hamra dom på plats.

Manikeismen och http://sv.wikipedia.org/wiki/Cao_Dai är väl det jag kommer på som kan passa in i din beskrivning.

Om religion och vetenskap kunde hållas isär så vore det bäst för alla. Ingen av dom har något med varandra att göra. Religion är botemedlet för ens själ och vetenskap för ens kropp har jag fått lära mig. Jag är medveten om att inte alla håller med mig om att vi besitter en själ och det är helt okej för min del. Försök att kolla i ögonen på människorna ni träffar så kanske ni får ett hum om vad jag pratar om.

Tillägg: Utan en fungerande kropp så mår inte själen bra och tvärtom vilket i sig betyder att för att en människa ska fungera så behövs både en tillfredställd själ och kropp sen hur och med vilka medel man gör detta är inte viktigt. I alla fall inte för oss.

Citat:
Frånsett det implicita våldet, som i IPs (med fleras) islamversion liggar nära ytan, finnar jag hyckleriet mycket motbjudande. Det går uppenbarligen bra att förkasta konkurrerande världs-åskådninger, samtidig med att dom inte drar sig för att ta emot alla fördelar, som konkurrenterna har att erbjuda.

Men det är väl en självklarhet. Konkurerrar du med mig är du min fiende, hjälper du mig på traven även om du är en lägre stående avgudardyrkare så tar jag gärna emot allt och dräper dig efteråt. Gyllene regeln under islamiska erövringen av större delen av världen.
Senast redigerad av Armaiti 2012-09-07 kl. 16:10.
Citera
2012-09-07, 15:41
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Kroppsmässigt är väcker kvinnor mer lust än vad män gör i kvinnornas ögon. När kvinnor väljer man så går de flesta av kvinnorna efter egenskaper hos männen, men de flesta män går efter utseende hos kvinnorna.

Männen är skapta så, det är inte bara muslimer som har ett suktande begär efter kvinnor, alla män som är friska till kropp och själ är det

Om en kvinna ber framför en man, tappar mannen koncentrationen och det är naturligt. När man ber böjer man sig, går ner och ställer sig upp flera gånger, vi vet alla att kvinnors kroppar ser annorlunda ut och blir mer blottade när de böjer sig. Sexuella tankar ska inte förekomma när man ber. Detta vet du om du tänker efter och slänger dina fördomar.

Kan du inte sikta närmare huvudet när du gör sådana här vådaskott!!??

Att sådana som dig får gå fritt i samhället är ju katastrof. Pinsamt att du fortsätter mata
SD anhängare med sådana här citat och åsikter!
Citera
2012-09-07, 16:41
Medlem
Voppans avatar
Finns en rätt så bra quote från Christopher Hitchens som lyder "That which can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence"
Alltså, det som blint kan accepteras utan bevis kan också vederläggas utan bevis.
Tack o hej
Citera
2012-09-07, 23:17
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Det som möjligtvis kan upplevas som skrämmande är ju inte din kunskaper utan uppenbara brist på dem. Att du inte förstår dig på det här med män och kvinnor och hur de fungerar i ett modernt samhälle är ganska uppenbart. Hade jag inte själv träffat andra muslimska män som haft samma korkade förklaringsmodell till hur kvinnor fungerar och vad som är bäst för dem så hade jag nog trott att du hittade på. Jag tror det är precis så här det blir när små, lättkränkta och rädda män skapar en religion. Ni blir tom offer för omständigheterna om ni skulle bli så frestade att ni tvingas våldta en kvinna. Och ja, jag har mött muslimska män som resonerar så... Då kan tom med såna korkade saker hända att man talar om jordbävning när kvinnors bröst rör sig...

Vad gäller omskärelse så kan du enkelt googla för att hitta olika debatter kring omskärelsens för- och nackdelar. Gör det så ser du att det finns fler sidor. Sen att du inte fattar att man inte ska skada barn på religiösa grunder hade jag inte förväntat mig att du skulle förstå. Men eftersom du inte är här för att lära dig något utan för att predika din sjuka religion så kommer du inte heller att förstå detta. Barn ska inte utsättas för övergrepp av något slag och jag förutsätter att även vi snart har det i lagtext.

Men det blir tyvärr allt tydligare att för att din religion ska kunna leva vidare i ett modernt samhälle så måste ni mentalt fortsätta leva, tänka och agera som människan gjorde för minst 100 år tidigare. Det är ju sorgligt att ni inte insett vilken kass gud ni tror på...

Kort och gott, ge mig en hemsida där någon som är omskuren av religiösa skäl har klagat. Det är inte övergrepp, Detta är av religiösa skäl.
Citera
2012-09-07, 23:38
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ingen av de som sett spöken har kunnat bevisa det på något sätt. Som vi tidigare konstaterat, människan är inte ett pålitligt detektionsverktyg.

Om det visar sig att spöken existerar är det ett tecken på att spöken existerar. Varför skulle det vara ett tecken på att gud existerar menar du? Vad är länken?

Big bang har inte skapat människor heller, det är en separat process.
Om spöken finns måste vi undersöka hur och vad processen är innan vi uttalar oss, och varför skulle gud vara en av de möjligen tusentals förklaringarna?

Slingra dig inte ut det här. Du förstår mycket väl vad jag menar. Big bang är orsaken till allt enligt er, hade inte big bang skett hade inte något existerat. Så egentligen är det big bang som skapat allt enligt er.

Bevis och bevis. Eftersom vi varken kan bevisa eller motbevisa Guds och de osynliga väsens existens ska vi tänka på det som låter rimligaste och mest logiskt.

Allt som existerar i rymden och på jorden måste ha kommit någonstans. Någon måste ha skapat det eftersom all skapelse har en skapare kan universum omöjligen vara utan skapare. Universum måste också upprätthållas och underhållas. Någon måste göra detta också med jämna mellanrum och systematiskt. Allt annat som har skapat av människan, har en skapare (människan) datorer, bilar, TV, Internet ja listan kan göras lång. Alla dessa saker måste underhållas med jämna mellanrum så också universum.

Information kan inte komma inifrån, information får man utifrån. Vi kan ta tex ett foster och hur det blir till. En droppe vätska som lämnas i kvinnans sköte blir till en levande varelse som får alla sinnen, ben och fötter, lilla minsta avvikelse i denna process leder till fruktansvärda konsekvenser. Vi vet alla hur missbildade ungar ser ut ibland, ibland föds ungar utan ben elelr utan händer, ibland föds det barn som har sex fingrar eller tår. Detta händer för att det uppstått komplikationer under processen. Men för det mesta föds helt friska barn. Detta måste få oss att fundera, var har den här droppe vätskan fått informationen från att två öron ska bildas, två ögon, två händer, var hjärtat ska placeras, njurer, lungor, ja hela människo-kroppen och organ. Detta är inte en självklar grej, om fel information uppstår under processen så leder det till missbildning. Var har denna info kommit från? behöver jag räkna upp DNA, celldelning, förnyande av celler m.m. allt detta följer en information. Var komma denna information från?

Allt som existerar i naturen och naturen själv följer en lag. Lagen måste ha kommit utifrån också. Lag och system kan inte skapas av något som inte har ett mål och syfte.

Som vi vet så följer allt som existerar i universum naturliga lagar, vart kom dessa lagar ifrån? Om vi sen landar på jorden och undersöker eller reflekterar över det som blivit undersökt av forskarna. Dessa kretslopp som finns på jorden. vart komma dessa från?

Nu kommer du slingra dig ur det här genom att förklara hur dessa funkar. Det vill jag inte veta. Att veta hur dessa funkar är lätt att ta reda på. Det är ingen svår uppgift. Frågan är VART KOM DESSA FRÅN? Antingen håller ni på och förklarar hur dessa funkar eller så säger ni att det är naturen som sköter sig själv. Inget av dessa är svar på frågeställningen.
Citera
2012-09-07, 23:39
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Du måste skämta. Är de där länderna fredliga? Lika fredliga som Sverige, Finland, Norge...? Här finns det enstaka galningar, visst, med betoning på enstaka.

Kan du ta och öppna ögonen och se efter? Hört talas om t.ex. talibaner, för att ta ett drastiskt exempel? Eller korstågen? Många gånger har orsaken ingenting alls att göra med religion, men ändå används den som motiv, om inte för en själv så för att få andra att göra det smutsiga arbetet för en. Tror du att man inte kan ta livet av folk med ett gevär för lerduvsskytte?

Hur var det sen med det här med din religion och våldtäkter? Varför klarar den inte av att hindra män från att våldta kvinnor? Du skryter ju hela tiden med vilken enastående frid och lycka den ger dej? Varför ska det då behöva våldtas? Jag har alltid sett alla slags människor som lika värda och aldrig varit rasist, och jag vill fortsätta med det. För jag misstänker nämligen att det är din religion och dess inställning till kvinnor som är boven i dramat. Tydliga indikationer på detta ger arabernas inställning till kultur och vetenskap innan islam tog över. Sen gick det åt helvete.

Hur förklarar du det som händer i kina, ryssland, nordkorea, kuba, Vezuella?
Citera
2012-09-07, 23:41
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Nej, klart det finns ljusa araber också men nej, tack. Lägg till mentalitet, kultur, religion, beteende som är näst viktig efter utseende. Jag vet att det finns helt vanliga araber men som sagt nej, tack.

Det är ju argumentet bakom slöjbärandet som stör mig annars bryr jag mig inte vad folk har på sig.

Hur många gånger har jag svarat på din fråga nu? Från början var det ett traditionellt plagg som adelsmannens kvinnor hade på sig, oftast vita gjorda av spetstyg men när folk började bli religiösa så använde man sig av slöjan för att visa vilken religion man hade och visa vördnad under bönestunderna. Jag bär det av samma anledning.
Jämför det med folk som klär ut sig i matchkläder för att visa vilken lag man hejar på, folk som går runt med flaggor för att visa vilken parti man röstar på och så vidare.

Du säger att adelsmannens kvinnor hade slöja på sig. Ja, alla muslimiska kvinnor är antingen fru, dotter eller syster till adliga män
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in