2013-08-03, 09:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så du håller med om det som sägs i videon?

Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Jag lyssnade inte hela men av det jag lyssnar på håller jag med allt till punkt och pricka.

Det är sannoliken från såna källor du FÅR din information, IP.
Citera
2013-08-03, 09:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är sannoliken från såna källor du FÅR din information, IP.

Men DE har ju INGA argument. Hur kan man inte se detta? Hur kan man inte se igenom argumentationsfelen, de vilda spekulationerna och de oerhört märkliga slutsatserna.

Jag är lite ställd.
Citera
2013-08-03, 09:52
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Tinuviel|44598681]Så Gud skapade en färdig isbjörn och placerade den på isen. Det var så det gick till?

Vad är det som är så konstigt med detta?

Vilken är konstigare? Att isbjörnen varit en annan art som stegvis utvecklats till isbörjan och stegvis anpassat sig till klimatet eller att den är skapat precis som den är och alltid varit isbjörn? Fundera över detta!

Citat:
Du har inte förstått begreppet mikroevolution om DET är din definition.

För att? Du säger så?

Citat:
Jag länkar till den här basala texten i Wikipedia:
Mikroevolution är uppkomsten av småskaliga förändringar i en populations genfrekvens under några generationer. Detta kallas även förändringar under artnivå. Dessa förändringar kan bero på flera saker, exempelvis mutation, genflöde, genetisk drift eller det naturliga urvalet.

För att wikipedia säger så?

Citat:
Välkända exempel på mikroevolution är bakterier som blir resistenta mot antibiotika och skillnader i hudfärg mellan olika folkgrupper.

Det är inga som helst bevis. Att bakterier blir resistenta har helt andra orsaker.

Citat:
Edit: Du kommenterade inte Fiffiniffis kommentar om Newtons första lag. Håller du med om invändningen?

Jag har inte läst den. Jag skulle jätte gärna vilja svara på ett av dina inlägg som jag tappade bort. Har letat med hittar det inte. Jag såg det igår men hade inte tid att svara och idag när jag kollade hade många skrivit i tråden och jag vet inte vilken sida det var på.
Citera
2013-08-03, 09:53
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men DE har ju INGA argument. Hur kan man inte se detta? Hur kan man inte se igenom argumentationsfelen, de vilda spekulationerna och de oerhört märkliga slutsatserna.

Jag är lite ställd.

Mycket som du inte förstår och kommer göra så du baxnar.
Citera
2013-08-03, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart har Gud haft en tanke med att låta kameler leva där de lever och isbjörnar där de lever.

Och "självklarheten" beläggas med 'för det bara är så'.

Citat:
Nej, ingen art kan anpassa sig till klimat, en art som inte tål kyla dör på fläcken innan arten hunnit bilda en skydd som skyddar mot kyla.

Du har KANSKE hört talas om kattor (~Felis Domesticus); dessa har anpassat sig.

Citat:
Men mikroevolution menar jag att ett barn inte är en kopia av varken sin pappa eller mamma utan en självständig individ med unika egenskaper och utseende.

Men det kan väl inte vara bra. "Riktiga" muslimer får inte vara självständiga individer.
Citera
2013-08-03, 09:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mycket som du inte förstår och kommer göra så du baxnar.

Och när "pseudokunskaps-IP" inte klarar av debatten, tar "Profet-IP" över.

Liksom i vattendelningsfrågan där ditt sista bud var profetian om en "kommande vetenskap, som kommer att förklara det hela".
Citera
2013-08-03, 10:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Vilken är konstigare? Att isbjörnen varit en annan art som stegvis utvecklats till isbörjan och stegvis anpassat sig till klimatet eller att den är skapat precis som den är och alltid varit isbjörn? Fundera över detta!
Du skämtar med mig?

Med andra ord. Du anser att inga djur är släkt (arter/underarter etc)? Det är inte bara vargen och hunden - alla djur skapades färdiga av Gud?

Är det så?
Citat:
För att? Du säger så?
Nu är du fånig. Ordet mikroevolution har en betydelse. Må vara att du inte tror på den - men låt bli att hitta på egna definitioner.

Citat:
Det är inga som helst bevis. Att bakterier blir resistenta har helt andra orsaker.
Vilka då?

Citat:
Jag har inte läst den. Jag skulle jätte gärna vilja svara på ett av dina inlägg som jag tappade bort. Har letat med hittar det inte. Jag såg det igår men hade inte tid att svara och idag när jag kollade hade många skrivit i tråden och jag vet inte vilken sida det var på.
Här är mitt förra inlägg (i den diskussion vi förde tidigare).
https://www.flashback.org/sp44585478
Citera
2013-08-03, 10:34
Medlem
Citat:

Har aldrig hört från kreationister ens att isbjörnen skapats på direkten. Till och med de tror att de har en gemensam förfader med andra björnar.
Citera
2013-08-03, 10:36
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Tinuviel|44585478]Äh. Naturligtvis kan andra bedöma vad som utgör ett "psykiskt lidande". Du har själv uppgivit att du läst lite juridik - då borde du veta att man kan få skadestånd för just psykiskt lidande.

Bestämma och bedöma är två helt olika ord med olika innebörd. Du sa att du kan bestämma vad som är psykiskt lidande. Och det kan du inte. Nu säger du att andra kan bedöma. Självklart kan man alltid bedöma men bedömning kan vara fel. Finns det ett alternativ att det kan vara fel är det inte absolut och då kan man således inte bestämma vad som är psykiskt lidande och vad som inte är det. Nåt som du påstod man kunde.

Citat:
Men ägna dig inte åt att argumentera på ett sätt som ofelbart leder dit, då.

Jag argumenterar sakligt men du fattar inte alltid innebörden av mina argumentationer. Precis som koranversen där du tolkade de som att Alla arter bildar sina egna samhällen.

Citat:
Du VET att det i muslimska länder förekommer att flickor inte får undervisning. Du VET att de som förnekar flickorna undervisning allt som oftast hänvisar till Islam. Du VET att din religion ger kvinnor och män olika roller (du har själv uttryckt detta) OCH att det här ibland leder till just det jag ville diskutera - att flickor INTE får tillgång till utbildning.

Skitsnack. I många muslimska länder för att inte säga alla, har flickor rätt till utbildning. Män och kvinnor har olika roller enligt sin respektive natur. Det är nåt som ingen kan förneka. Flickor får utbilda sig enligt Islam.

Citat:
Detta bemöter med nonsens i stil med att "människor inte religion" nekar flickor utbildning.

I några byar i vissa länder är flickors möjligheter till utbildning restriktiva men visa mig en enda vers där koranen säger att flickor inte får utbilda sig, kan du inte detta och du kommer inte att kunna det. Frukta då elden.

Citat:
Om barnet inte förstår vad det gjort fel uppnår man heller inget med att slå det.

Man uppnår visst nåt, nämligen att barnet förknippar det hon gjort med fara och smärta.

Citat:
Det grundläggande är att barnen lär sig kritiskt tänkande, att granska källor och ifrågasätta det de hör och ser. I det känner jag mig tveksam till ditt uttalande att barnen "bör få lära sig om religion". Ditt förhållande till din egen religion vittnar - med all respekt - om allt annat än ett kritiskt tänkande.

Det grundläggande är att barn ska få lära sig kritiskt tänkande säger du, men inte när det gäller evolution för då är den fakta och ska inte ifrågasättas. Inga andra religioner behövs att studeras mer än Islam då Islam behandlar alla andra religioner.
Citera
2013-08-03, 10:40
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Tinuviel|44598833]Du skämtar med mig?

Gud bevare mig från att skämta om nåt sånt.

Citat:
Med andra ord. Du anser att inga djur är släkt (arter/underarter etc)? Det är inte bara vargen och hunden - alla djur skapades färdiga av Gud?

Inte i den bemärkelsen som du och andra evolutionister vill framställa den som.

Citat:
Är det så?

se ovan.

Citat:
Nu är du fånig. Ordet mikroevolution har en betydelse. Må vara att du inte tror på den - men låt bli att hitta på egna definitioner.

Ja, och att små ändringar är möjliga inom en art men aldrig en art till en annan. Mikroevolution leder aldrig till att en art förlorar någon kroppsdel eller utvecklar en, färg, storlek kan skilja sig från föräldrarna men aldrig att en art utvecklas till en annan.

Citat:
Vilka då?

se ovan
Citera
2013-08-03, 11:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Bestämma och bedöma är två helt olika ord med olika innebörd. Du sa att du kan bestämma vad som är psykiskt lidande. Och det kan du inte. Nu säger du att andra kan bedöma. Självklart kan man alltid bedöma men bedömning kan vara fel. Finns det ett alternativ att det kan vara fel är det inte absolut och då kan man således inte bestämma vad som är psykiskt lidande och vad som inte är det. Nåt som du påstod man kunde.

Upprinnelsen till den här diskussionen var inte termen "psykiskt lidande", utan att jag skrev:
Citat:
Det andra vi VET är att det i flera muslimska länder förekommer att flickor inte får gå i skolan. Det både kan och bör kritiseras hårt.

SÅ den fysiska misshandeln är en sak - den psykiska i att berövas möjligheter att inhämta kunskap är minst lika förödande.

Jag vidhåller att det kan klassas som en typ av misshandel att beröva barn möjlighet till skolgång. Det i sig kan leda till psykiskt lidande i det att barnet sedan förblir låst i sitt liv - livsmöjligheterna begränsas och så också förmågan att reflektera över sitt eget liv och sin egen tillvaro. Utbildning öppnar upp tanken.

Citat:
Jag argumenterar sakligt men du fattar inte alltid innebörden av mina argumentationer. Precis som koranversen där du tolkade de som att Alla arter bildar sina egna samhällen.
Ja. OJ, vad du slingrade dig i den diskussionen.
Citat:
Skitsnack. I många muslimska länder för att inte säga alla, har flickor rätt till utbildning. Män och kvinnor har olika roller enligt sin respektive natur. Det är nåt som ingen kan förneka. Flickor får utbilda sig enligt Islam.

I några byar i vissa länder är flickors möjligheter till utbildning restriktiva men visa mig en enda vers där koranen säger att flickor inte får utbilda sig, kan du inte detta och du kommer inte att kunna det. Frukta då elden.
Fåna dig inte nu. Du vet lika väl som jag att flickskolor bränns ned i islams namn. Även om förtrycket inte är så uttalat så förekommer det i andra länder att utbildning för kvinnor omgärdas med en rad restriktioner. Min fråga till dig gäller på vilket sätt man finner stöd för detta i religionen.

På den här sidan (för muslimska kvinnor) läste jag att de härleder motståndet till en patriarkal tolkning av qiwamah.
Yet, there are similar underlying challenges that Muslim women face in trying to receive education. One such example is the traditional patriarchal interpretation of qiwamah, the notion that men are guardians of Muslim women.

http://www.wisemuslimwomen.org/currentissues/accesstoeducation/

Är det något du håller med om?
Citat:
Man uppnår visst nåt, nämligen att barnet förknippar det hon gjort med fara och smärta.
Ja, och i mina ögon har man då inte uppnått något som är av godo.

Citat:
Det grundläggande är att barn ska få lära sig kritiskt tänkande säger du, men inte när det gäller evolution för då är den fakta och ska inte ifrågasättas. Inga andra religioner behövs att studeras mer än Islam då Islam behandlar alla andra religioner.
Evolutionsteorin har utvecklats till det den är idag av att den hela tiden har ifrågasatts - du uttrycker som vanligt en brist på förståelse för de villkor vetenskapen verkar under.
Citera
2013-08-03, 11:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Gud bevare mig från att skämta om nåt sånt.

För att vi inte ska hamna i två diskussioner parallellt vill jag bara att du klargör detta. Du sade att utvecklingen av antibiotikaresistens INTE var ett exempel på mikroevolution.

Jag vill veta a) hur antibiotikaresistens i så fall uppstår och b) om det INTE är ett exempel på mikroevolution, vad är det då ett exempel på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in