Citat:
Tinuviel|44585478]Äh. Naturligtvis kan andra bedöma vad som utgör ett "psykiskt lidande". Du har själv uppgivit att du läst lite juridik - då borde du veta att man kan få skadestånd för just psykiskt lidande.
Bestämma och bedöma är två helt olika ord med olika innebörd. Du sa att du kan bestämma vad som är psykiskt lidande. Och det kan du inte. Nu säger du att andra kan
bedöma. Självklart kan man alltid bedöma men bedömning kan vara fel. Finns det ett alternativ att det kan vara fel är det inte absolut och då kan man således inte bestämma vad som är psykiskt lidande och vad som inte är det. Nåt som du påstod man kunde.
Citat:
Men ägna dig inte åt att argumentera på ett sätt som ofelbart leder dit, då.
Jag argumenterar sakligt men du fattar inte alltid innebörden av mina argumentationer. Precis som koranversen där du tolkade de som att Alla arter bildar sina egna samhällen.
Citat:
Du VET att det i muslimska länder förekommer att flickor inte får undervisning. Du VET att de som förnekar flickorna undervisning allt som oftast hänvisar till Islam. Du VET att din religion ger kvinnor och män olika roller (du har själv uttryckt detta) OCH att det här ibland leder till just det jag ville diskutera - att flickor INTE får tillgång till utbildning.
Skitsnack. I många muslimska länder för att inte säga alla, har flickor rätt till utbildning. Män och kvinnor har olika roller enligt sin respektive natur. Det är nåt som ingen kan förneka. Flickor får utbilda sig enligt Islam.
Citat:
Detta bemöter med nonsens i stil med att "människor inte religion" nekar flickor utbildning.
I några byar i vissa länder är flickors möjligheter till utbildning restriktiva men visa mig en enda vers där koranen säger att flickor inte får utbilda sig, kan du inte detta och du kommer inte att kunna det. Frukta då elden.
Citat:
Om barnet inte förstår vad det gjort fel uppnår man heller inget med att slå det.
Man uppnår visst nåt, nämligen att barnet förknippar det hon gjort med fara och smärta.
Citat:
Det grundläggande är att barnen lär sig kritiskt tänkande, att granska källor och ifrågasätta det de hör och ser. I det känner jag mig tveksam till ditt uttalande att barnen "bör få lära sig om religion". Ditt förhållande till din egen religion vittnar - med all respekt - om allt annat än ett kritiskt tänkande.
Det grundläggande är att barn ska få lära sig kritiskt tänkande säger du, men inte när det gäller evolution för då är den fakta och ska inte ifrågasättas. Inga andra religioner behövs att studeras mer än Islam då Islam behandlar alla andra religioner.