2013-06-25, 13:23
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vilken del tyckte du var rolig och varför?

Det roliga är att du är värdelös på att diskutera, men det kan du ju inte förstå, vilket gör det ännu roligare... När ska du söka för Dunning Kruger?
Citera
2013-06-25, 13:34
Medlem
Citat:
Vilken del tyckte du var rolig och varför?

Jag tycker du skall ta och höra av dig till http://www.brevduvesport.net/ och berätta att deras fåglar är trasiga.
Citera
2013-06-25, 13:41
Medlem
Nocets avatar
IP är bortom räddning, det som förvånar mest är hur det kan ge honom något alls att skriva här när han blir ständigt tillrättavisad. Usel retorik, primitivt och ofta direkt felaktigt språkbruk, vidrig människosyn i allmänhet och kvinnosyn i synnerhet samt att han helt saknar logisk förmåga och retorisk bildning.

Se t.ex.
Citat:
Förövrigt tycker jag att Bin Laden gjorde rätt. De människor som du kallar oskyldig är samma människor som röstat fram sina politiker och som tittar på med armarna i kors när politikerna sänder obemannade drönare till andra muslimiska länder och mördar oskyldiga människor. Öga för öga och tand för tand. Det omöjliga gjordes möjligt.
eller hans diskussion med Tinuviel angående homosexualitet där han vägrade resonera på ett adekvat sätt utan istället envisades med att ständigt upprepa samma falska dikotomi gång på gång utan att ta till sig av kritiken som riktades mot detta.

Precis samma sak händer när någon vers från koranen skall diskuteras eller när någon av hans allmänna sanningar från gud som helt saknar bevis tas upp. Det blir på sin höjd ett bristfälligt induktivt resonemang från IP. Han kan inte greppa att allt som står i Koranen eller andra sagoböcker bara kan hävdas som sanningar för de som väljer att blint tro på dessa. Om för en vetenskapsman helt galet resonemang förs i texter som t.ex. vattendelningsläran, felaktig hänvisning till anatomi, flygande hästar, beskrivning av stjärnor och himmelrike osv, så blir det rent löjeväckande när IP säger att "det är visst så" eller "vetenskapen är inte där ännu bara". Mycket av det som står i Koranen och andra primitiva trosläror är så direkt skrattretande när man ser vetenskapligt på det, att det är helt förbluffande att läsa försöken till försvar av texterna. Längre diskussioner blir således aldrig produktiva för någon part och om vi har tur så ger den åtminstone underhållningsvärde när man läser IP infantila inlägg.

De senaste inlägg ovan där han klistrar in större delar av text (men inte allt) från någon hemsida om paranormala studier, utan att lämna referens till textens källa (som vanligt), så känns det som vanligt föga inspirerande att sätta sig och läsa och samtidigt behöva googla stycken för att hitta källorna.

Som vanligt är en tumregel att om det inte finns mängder av grammatiska fel eller stavfel i texten så är den kapad från någon hemsida där IP struntat i att härleda texten, utan framställer den som sin egen. Det blir däremot väldigt genomskinligt eftersom IP's texter i övrigt där han raljerar alltid har ett bedrövligt språk och inte sällan är det fyllt med "lilla gumman" och diverse tramsiga smileys.

/Nocet

Att försöka förklara t.ex. vad en falsk analogi eller dikotomi är blir helt utsiktslöst. IP fortsätter helt enkelt att antingen hävda att han fortfarande har rätt eller så tiger han helt enkelt ut frågan i det längsta.
Senast redigerad av Nocet 2013-06-25 kl. 13:48.
Citera
2013-06-25, 13:47
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Såg du fåglarna i klippen som jag skickade?

Men kom igen nu....för det första så begriper inte fåglarna vad de säger, de bara härmar ljud. De har ingen förståelse för ordens innebörd. Fåglar har, till skillnad från myror, talorgan. de meddelar sig vanligtvis via olika ljud. Fåglars olika läte har olika funktioner, lockrop, varningssignaler etc. Det är inte så konstigt.
Men att myror, som saknar talorgan och som kommunicerar via kemiska signaler, skulle upphäva röster som en människa skulle kunna förstå........lägg ner det. Och att den talande myran visste att det var salomo som kom....det är ju bara komiskt.

Visa gärna ett klipp med en talande myra, gärna med en som kan säga flera meningar som myran i koranen.
Citera
2013-06-25, 15:09
Medlem
Norrbottenss avatar
Här har du IP en fågel som kan tala både 'kamera' och 'motorsåg'.

http://youtu.be/VjE0Kdfos4Y
Citera
2013-06-25, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Men kom igen nu....för det första så begriper inte fåglarna vad de säger, de bara härmar ljud. De har ingen förståelse för ordens innebörd. Fåglar har, till skillnad från myror, talorgan. de meddelar sig vanligtvis via olika ljud. Fåglars olika läte har olika funktioner, lockrop, varningssignaler etc. Det är inte så konstigt.
Men att myror, som saknar talorgan och som kommunicerar via kemiska signaler, skulle upphäva röster som en människa skulle kunna förstå........lägg ner det. Och att den talande myran visste att det var salomo som kom....det är ju bara komiskt.

Visa gärna ett klipp med en talande myra, gärna med en som kan säga flera meningar som myran i koranen.
I det avseendet påminner de ju en aning som IP som utan att förstå något likt en goja bara sitter och repeterar vad han läst i koranen istället för att argumentera i sak.
Citera
2013-06-25, 16:01
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ThePerfectMuslim
Allt som nämns i Koranen har hög validitet. Men dock gäller det inte att fastna i de tvetydiga verserna och tolka dessa efter sitt eget begär.
Som tex myror och fåglar som pratar med människor, träd som gråter och som kan tala, mat som kommunicerar, hästar som flyger etc. Väldigt hög validitet. När man är fem år.
Myror och fåglar som pratar med människor har jag stött på i Koranen, men inte träd som gråter, mat som kommunicerar och hästar som flyger. Intressant att höra var du läst detta någonstans.

En människa kan tala med fåglar. Har själv sett en fantastisk dokumentär som handlade om en man som forskade om vilda kalkoner. Mannen lyckades dechiffrera deras språk och fann till sin förvåning att de har ett utvecklat kommunikationssystem, och även, enligt mannen, kan man lära sig hur man bör leva sitt liv! En väldig bra och rörande film. Om du inte har sett den så kan du klicka på länken.

Vad jag läst, påstår Koranen att myror kan tala med varandra. Enligt vers [27:17-19] var Kung Salomon på en krigsresa med sin arme och när de närmade sig myrornas dal då hörde han en myra som ropade:” Myror! Skynda er in i era bostäder så att inte Salomon och hans soldater trampar ihjäl er utan att de [ens] märker det. Han log och skrattade åt det hon sagt,* och sa, "Min Herre, vägled mig till att vara tacksam över de välsignelser Du givit mig och mina föräldrar, och till att göra de rättfärdiga verk som förnöjer Dig. Av Din nåd, låt mig få vara bland Dina rättfärdiga tjänare."

Versen påstår följande:
1. Kung Salomon hörde en myra tala och förstod hennes språk.
2. Myror kan tala med varandra genom ljud eftersom Kung Salomon kunde höra det.

Vad man vet kommunicerar myror genom kemiska signaler och luktsinnen. En myra sänder kemiska signaler (feromoner) vilka andra myror kan tolka. Men finns det myror som kan tala med varandra genom ljud? Det finns, enligt ny forskning . http://www.youtube.com/watch?v=AkZ56u3ZUk8
Bevisar detta Koranens validitet? Kanske.
Citera
2013-06-25, 17:33
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Du är en smutsig människa. En syndare, högmodig, liten, skräckslagen, ihålig, skör, ej helig, ej troende, gör narr av allt som är heligt, han omfamnat ondskans rike och övergett de goda och här kommer du och påstår att universums skapare pratar genom dig. Här får du en tre stjärnigt

Jag är så ren och fin så. Inga problem med hygienen här inte! Och du har rätt i att jag är ohelig, icketroende och gärna gör narr av allt som är "heligt". Vad du ville med alla dessa epitet vet jag inte.

Citat:
Vem är du att säga att människorna på den tiden var dumma? Du har ingen som helst aning om vad du pratar om och jag orkar verkligen inte bilda dig för det tjänar ingenting till du tar inte in det ändå.

De var dumma som dagens boskap, vidskepliga och generellt allmänt okunniga om det mesta. Det var i denna omgivning som "gud" visade sig för en våldsam analfabet i ökenlandskapet. Ett mindre lyckat val av gud.

Citat:
Men vilka dör i Islams namn? Talibanerna krigar mot ockupanter, amerikaner, landsförrädare. Vill du prata om barnamördande så pratar du om Vietnamkriget, USA-Irak kriget, Israel, Palastina kriget, Syrien-kriget där USA väljer sida för att uppnå ekonomiska vinster. Libanon- Israel kriget. Kalla kriget, andra världskriget, om du är rättvis. men nej du måste upprepa det andra har sagt att Islam mördar barn utan att inse vad du pratar om, Jag tänker synd om dig.
Det här är minsann ett känsligt ämne. Reaktionen blir alltid att "de är frihetskämpar" och "alla andra är dummare" och klassikern "alla muslimer är offer". Du kan väl då upplysa mig om på vilket sätt unga flickor som vill gå i skolan blir legitima offer för dessa modiga män? Är dessa småflickor landsförrädare?

Citat:
Varför tyder det på en sjuk moral? För att du inte håller med? Dra nåt gammalt över dig. Din inre kompass har gått sönder. Du tycker att det är helt okej att vuxna människor män och kvinnor, klär sig porrigt, och vissa till och med nakna, springer, dansar, sjunger på gatorna, är fulla, hoppar och har sig som djur mitt framför mindre åriga barn och du tycker att det är moraliskt försvarbart. Vidare tycker du att det är helt okej att det finns sajter och hemsidor som uppmuntrar gifta par eller sambon att inleda ett otrohets förhållande ( http://www.victoriamilan.se/) Och du tycker att det är moraliskt försvarbart. Du tycker att det är helt okej att homos stoppar saker i sin ändtarm där avföring och endast avföring passerar och du tycker att det är moraliskt försvarbart men inte nog med det samtidigt klagar du på ett annat lands moral och värderingar. Vet du vad? Här får du fem till

Vuxna människor som älskar varandra och som inte på något sätt stör dig är värre än mord på småflickor eller ett land där kvinnor inte ens får köra bil. Det tyder på en rubbad moral hos vem som helst.

Citat:
Grattis. då är vi i krig och jag gör allt för att krossa dina och dina gelikars motvilja mot Islam. Jag har också rekryterat många via nätet och ute i det fria at de ska gå hårt fram mot dig och dina gelikar, nej inte att de ska använda våld för våld har ingen effekt i slutändan men jag har lärt de att använda pennan som svärd och munnen som spjut.
Ah, vad härligt! En man från fredens religion förklarar krig Du kommer dock aldrig kunna krossa något motstånd. Du snarare uppmuntrar det. Men skriver de lika uselt som du och har lika patetiska religiösa fantasier så kommer det här bli jättekul. Så skicka fram dina trupper!

Citat:
Jag upprepade alla mina alternativ. Men eftersom du svarade på frågan så säger jag bara; fortsätt vara på din krokiga väg som du är på nu.
Den är spikrak!

Citat:
Hur i hela fridens namn kan man ockupera någons hjärta med våld? Förstod du ens retoriken? En liknelse för att du ska förstå hoppas jag. En kvinna blir våldtagen av en man. Har mannen ockuperat kvinnans hjärta eller kropp? Om mannen ockuperat kvinnans hjärta så innebär det att kvinnan blivit kär i honom men hur stor är sannolikheten att en kvinna som blir våldtagen blir kär i sin våldtäktsman? Våld kan inte ockupera ens vilja, tankar (hjärta, själ) däremot kan våld ockupera ens kropp.
Men du kan inte det här med retorik. Hur står det till med dem som vill lämna islam. Är det ok eller inte?

Citat:
Vad babblar du om? Gud är inte en förälder. Gud är skaparen till alltet. Nej och det har du rätt att välja och vilja och precis som du säger så kommer du oundvikligen ta konsekvenserna av ditt eget handlande.
Gud är din snuttefilt och SM-partner. Jag tar alltid konsekvenserna av mitt handlande.

Citat:
HAHA, så du menar att du har fått för dig att man ska få säga allt? Gå till din far och säg att han är en jävla bög då. Eller gå till din mot och säg åt henne att hon är en jävla hora. Varför skulle du inte vilja göra det? Om du inte gör det så innebär det att det är så även för dig att man inte ska få säga vissa saker. Eller gå till din mormors grav och spotta och hoppa på hennes grav, berätta för graven vilken vidrig människa hon var. Varför skulle du inte kunna göra det? Förstår du nu att man inte får säga vissa saker och det gäller även dig? Eller hade du någon invändning kanske på det?
Står det i koranen att man inte ska kalla sin far jävla bög och sin mamma jävla hora? Hade du kallat dina föräldrar det om du inte haft religionen? För mig handlar det om uppfostran. Krävs ingen religion för att kunna uppföra sig.

Citat:
Ja, jag erkänner jag är rädd för döden och det är du också. Skillnaden är att du vägrar erkänna det och jag erkänner det... blablabla jättelång snyfttext... Detta min vän kommer ingen att fly undan. Du är liksom jag, liksom hon och liksom alla andra är släckslagna. Men ibland mördar vi den känslan för att den är obehaglig.
När jag säger att du skadar enbart dig själv så är detta djupare än vad du någonsin kan förstå. Nej det finns inte i mina fantasier. Låt mig förklara för dig.
Du gör narr av Gud. Men med detta vinner du inget. Så att göra natt av Gud för inte med sig vinst eller glädje i någon som helst form. Nu så är vinst och glädje uteslutet, kvar har vi skada, förlust, lidande och ångest, som är den enda möjligheten som du kan tillskanska dig.
Men jag är inte rädd för döden. Jag är dock inte intresserad av att plågas men det är en annan sak. Vad är det för djup du pratar om? Men att göra narr av gud är ju det enda man kan göra. Det går inte för någon vaken människa att ta den figuren på allvar. Du måste dessutom lägga en massa jobb på att försvara hen.

Citat:
Jag kommer inte att säga att jag inte bryter mot Guds regler för det gör vi alla människor. Men skillnaden mellan dig och mig är att jag tror och är övertygad och hoppas på Guds förlåtelse men du gör ingetdera av dessa. Men för all del förklara vilka regler jag brutit mot?
Varför bryter du mot guds regler? Du bryter mot dem och hoppas på förlåtelse... det måste väl vara värre än att inte veta vad reglerna är? Du gör det medvetet, inte jag.
Citera
2013-06-25, 17:40
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Delen där du gör bort dig fullständigt men inte förstår att du gjort det. Den som upprepar sig konstant i den här tråden. Man får tacka.

Vänta, jag ska gå och bry mig lite grann. Du har inte förstått än att jag ger blanka fan i vad ni tycker om mina inlägg. Det spelar ingen roll om ni skrattar, gråter, skriker, klappar, spyr, hickar, ler, gapar, fnissar, hoppar, skuttar, springer, slår huvudet i väggen, rapar åt det jag skriver. Jag för fram mitt budskap och huvudsaken är att ni läser det och tar in det, hur ni sen bemöter det rör mig inte i ryggen.

Men du sepiritz har gjort pappa din väldigt besviken. Du var en ren och skär besvikelse precis som dina gelikar. Ditt sätt att argumentera är uruselt, du har inget att komma med och har drabbats av bogomil-syndromet på sistone. Du motargumenterar inte utan du komenterar inläggen. Pappa är väldigt besviken på dig just nu. Gå och ställ dig i skamvrån.
Citera
2013-06-25, 17:41
Medlem
Norrbottenss avatar
Varför har IP börjat dela ut Whoco's som jag gör?
Inte vill han väl ta efter en syndare som Norrbottens?!
Citera
2013-06-25, 17:50
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
IP är bortom räddning, det som förvånar mest är hur det kan ge honom något alls att skriva här när han blir ständigt tillrättavisad. Usel retorik, primitivt och ofta direkt felaktigt språkbruk, vidrig människosyn i allmänhet och kvinnosyn i synnerhet samt att han helt saknar logisk förmåga och retorisk bildning.

Se t.ex. eller hans diskussion med Tinuviel angående homosexualitet där han vägrade resonera på ett adekvat sätt utan istället envisades med att ständigt upprepa samma falska dikotomi gång på gång utan att ta till sig av kritiken som riktades mot detta.

Precis samma sak händer när någon vers från koranen skall diskuteras eller när någon av hans allmänna sanningar från gud som helt saknar bevis tas upp. Det blir på sin höjd ett bristfälligt induktivt resonemang från IP. Han kan inte greppa att allt som står i Koranen eller andra sagoböcker bara kan hävdas som sanningar för de som väljer att blint tro på dessa. Om för en vetenskapsman helt galet resonemang förs i texter som t.ex. vattendelningsläran, felaktig hänvisning till anatomi, flygande hästar, beskrivning av stjärnor och himmelrike osv, så blir det rent löjeväckande när IP säger att "det är visst så" eller "vetenskapen är inte där ännu bara". Mycket av det som står i Koranen och andra primitiva trosläror är så direkt skrattretande när man ser vetenskapligt på det, att det är helt förbluffande att läsa försöken till försvar av texterna. Längre diskussioner blir således aldrig produktiva för någon part och om vi har tur så ger den åtminstone underhållningsvärde när man läser IP infantila inlägg.

De senaste inlägg ovan där han klistrar in större delar av text (men inte allt) från någon hemsida om paranormala studier, utan att lämna referens till textens källa (som vanligt), så känns det som vanligt föga inspirerande att sätta sig och läsa och samtidigt behöva googla stycken för att hitta källorna.

Som vanligt är en tumregel att om det inte finns mängder av grammatiska fel eller stavfel i texten så är den kapad från någon hemsida där IP struntat i att härleda texten, utan framställer den som sin egen. Det blir däremot väldigt genomskinligt eftersom IP's texter i övrigt där han raljerar alltid har ett bedrövligt språk och inte sällan är det fyllt med "lilla gumman" och diverse tramsiga smileys.

/Nocet

Att försöka förklara t.ex. vad en falsk analogi eller dikotomi är blir helt utsiktslöst. IP fortsätter helt enkelt att antingen hävda att han fortfarande har rätt eller så tiger han helt enkelt ut frågan i det längsta.

Vad försöker du med? varför bemötte du inte mitt senaste inlägg din råtta?

Jag har redan gett dig bevis på allt vi har diskuterat hittills. Räcker det inte? Tror du verkligen att du kommer undan bara för att du skriver tidningslånga artiklar utan substans? Bemött mitt senaste inlägg till dig. och återigen:

Här har du bevis på vattenledningsfrågan:

http://www.google.se/search?q=salt+och+s%C3%B6ttvatten&rlz=1R2ACEW_svSE 416&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48293060,d.bGE&biw=13 66&bih=566&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=nrvJUZKa OaGo4ASLxIGICA#um=1&rlz=1R2ACEW_svSE416&hl=sv&tbm= isch&sa=1&q=salt+and+freshwater+mix&oq=salt+and+fr &gs_l=img.3.1.0i19l3.7826.9840.1.13533.11.10.0.1.1 .0.55.459.10.10.0...0.0...1c.1.17.img.5N99dkjlNjk& bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48293060,d.bGE&fp=55e2d27 a5eb24363&biw=1366&bih=566&facrc=_&imgdii=_&imgrc= indmqn1CdLrkJM%3A%3BUEPTzmNamg172M%3Bhttps%253A%25 2F%252Flh5.googleusercontent.com%252F-SG1UKA bFhO8%252FUQY2xn7E_nI%252FAAAAAAAACP4%252FvOoYCCGR RWs%252Fw506-h337-o%252FTwo%25252BSees%25252Bthat% 25252Bdon%25252527t%25252Bmeet.jpg%3Bhttps%253A%25 2F%252Fplus.google.com%252F111419607234974356349%2 52Fposts%252F9HVEQqm14H5%3B506%3B336

http://www.google.se/search?q=salt+och+s%C3%B6ttvatten&rlz=1R2ACEW_svSE 416&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48293060,d.bGE&biw=13 66&bih=566&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=nrvJUZKa OaGo4ASLxIGICA#um=1&rlz=1R2ACEW_svSE416&hl=sv&tbm= isch&sa=1&q=salt+and+freshwater+mix&oq=salt+and+fr &gs_l=img.3.1.0i19l3.7826.9840.1.13533.11.10.0.1.1 .0.55.459.10.10.0...0.0...1c.1.17.img.5N99dkjlNjk& bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48293060,d.bGE&fp=55e2d27 a5eb24363&biw=1366&bih=566&facrc=_&imgdii=indmqn1C dLrkJM%3A%3BpH-NkxXN70bSZM%3Bindmqn1CdLrkJM%3A&imgrc=indmqn1CdLrk JM%3A%3BUEPTzmNamg172M%3Bhttps%253A%252F%252Flh5.g oogleusercontent.com%252F-SG1UKA bFhO8%252FUQY2xn7E_nI%252FAAAAAAAACP4%252FvOoYCCGR RWs%252Fw506-h337-o%252FTwo%25252BSees%25252Bthat% 25252Bdon%25252527t%25252Bmeet.jpg%3Bhttps%253A%25 2F%252Fplus.google.com%252F111419607234974356349%2 52Fposts%252F9HVEQqm14H5%3B506%3B336

http://www.google.se/search?q=salt+och+s%C3%B6ttvatten&rlz=1R2ACEW_svSE 416&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48293060,d.bGE&biw=13 66&bih=566&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=nrvJUZKa OaGo4ASLxIGICA#um=1&rlz=1R2ACEW_svSE416&hl=sv&tbm= isch&sa=1&q=salt+och+freshwater&oq=salt+och+freshw ater&gs_l=img.3...12385.19203.0.19310.19.19.0.0.0. 0.56.699.19.19.0...0.0...1c.1.17.img.Czw47nQEmuM&b av=on.2,or.r_qf.&fp=55e2d27a5eb24363&biw=1366&bih= 566&facrc=_&imgdii=pf9aQqFklzfI7M%3A%3BHMcH3M1YxhI RUM%3Bpf9aQqFklzfI7M%3A&imgrc=pf9aQqFklzfI7M%3A%3B e0C7gAGk5IEk5M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bikertony. org%252FPicsArgentina%25 2FPicsArgentinaPuntoTomboMarDelPlata%252F03salt%25 2520water%252520clashing%252520with%252520fresh%25 2520water.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bikertony.o rg%252FWebPagesRegion%252FPuntoTombo.htm%3B1600%3B 1200

Räcker det nu din råtta?
Citera
2013-06-25, 17:57
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:

Vad är det du inte förstår? Jag skickade dig fler olika klipp där fåglar pratade och i ett av klippen frågade en människa om fågeln kunde härma olika läten och ställde olika frågor som fågeln helt ypperligt reagerade på och besvarade.

Så låter en myra

Publicerat: fredag 8 februari kl 07:27 , Vetenskap & miljö

Myror genomgår ett puppstadie mellan att de är larver och att de är fullvuxna. Och i det stadiet behöver de kommunicera med de övriga i myrsamhället. Ny forskning tyder på att de kommunicerar med ljud.

Puppor som gör läten som verkar räddas av de fullvuxna före de mindre mogna larverna, om samhället hotas.

Och Så här låter myrpuppor, som spelats in i ett väldigt tyst rum och efter att ljudet förstärkts kraftigt. Myrpuppans läte

I puppan hårdnar myrlarvens skal och det är genom att gnida olika kroppsdelar mot varandra som ljudet skapas. Man visste sedan tidigare att myror kommunicerar bland annat social status, genom feromoner, doftämnen. Och myrans läte var faktiskt känt tidigare, men funktionen vet man väldigt lite om. Det nya fyndet kan enligt forskarna betyda att myrors läte är ett betydligt viktigare komplement till doftkommunikation än man tidigare trott. Till exempel för att organisera myrsamhället.

Så här låter en arbetsmyra, inspelad med samma teknik: Arbetsmyrans läte

Referens: Current Biology, Casacci et al.: "Ant Pupae Employ Acoustics to communicate Social Status in their Colony's Hierarchy."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5436656

Profeten som kunde höra myror fick den förmågan av den vise och det finns absolut inget som är konstigt med det. INGENTING.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in