Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-06, 22:12
  #1213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EightDaysAWeek
Det var soc egen personal som gjorde anmälningarna 3 st(andra socialsekreterare från samma kontor)bla blev dom anmälda för att dom var på Mc Donalds kl 17,00 på eftermiddagen,det har vi svart på vitt på,har du hört något så jävla dumt någon gång?

verkligen allvarligt ,tråkigt att mamman missar så mycket tid me dottern nu ,de har mycket att ta igen hoppas att det snart är över
2012-10-06, 22:17
  #1214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EightDaysAWeek
Har inte du inte fattat att barnet är bortrövad av soc och befinner sig på hemlig adress,va fan ska mamman göra åt det,det är någonting du får fråga soc om.Och vilka frågor?Folk bombar mig med mer eller mindre begåvade frågor hela tiden,och sen blir jag avstängd hela tiden, hur fan ska jag hinna svara alla,jag skulle behöva en sekreterare!

Barnet är inte bortrövat. Det är omhändertaget i enlighet med LVU. Varför tror du att barnet finns på hemlig adress? Just för att mamman "kidnappade" sitt eget barn och höll det gömt. Om hon hade skött det hela på ett bättre sätt så hade hon fått veta var sin dotter finns, och ha regelbunden kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av EightDaysAWeek
Har du barn själv,i såfall om någon kom och rövade bort dom,vad skulle du då kalla det?

Beror på vad som har hänt. Om det faktiskt var "röva bort" i dess riktiga mening, så skulle jag kalla det kidnappning. Om det skulle vara LVU, så skulle jag inte påstå att socialtjänsten eller myndigheter har rövat bort mitt/mina barn.
2012-10-06, 22:23
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
finns det inget försvar till n sån handling ,barnet ville säkert följa med sin mamma eller nån närstående , inte så fel gjort ,däremot kan ju domen vara fel ,man måste protestera på alla sätt
när det är FEL att ta barnet ,det är ju ett maktmissbruk det berättas om de som inte fattar det måste nog tänka om ,möjligen kan man tycka att nån är mindre lämplig men därifrån till att ta stöd i ett löst antagande att något kan hända och till att ta barnet ifrån personen är ju ganska stor,, ,
lagen är inte till för att missbrukas den ska tolkas rätt såna antaganden som gjorts är bevisligen inte sanningen !skadan i huvet verkar ju mer sannolikt vara utredarens egen skada i hans egna huvud en psykisk grej !!

Hur vet du att barnet ville följa med sin mamma eller en annan närstående?

För övrigt finns det fall där barn har blivit utsatta för betydligt värre saker än flickan som denna tråd handlar om. De är dock äldre och skulle ändå försvarar sina föräldrar. Betyder det att de bör bo kvar hos sina föräldrar och följa med dem hem? Nej!

Så påståendet om att dottern säkert vill följa med sin mamma, det säger egentligen ingenting.

Hur vet du att LVU har missbrukats i detta fall, och att det handlar om maktmissbruk?

Sedan bör du inte komma med påståenden om att utredaren har en skada i huvudet och är psykisk sjuk. Det brukar vara flertal personer som är inblandade i en utredning om LVU. Flertal av dem är kunniga inom sitt respektive område. Men du kanske har bättre kunskap än dem alla och vet att det har skett missbruk och att man har tolkat lagen alldeles fel i detta fallet? I så fall vill jag veta hur.
2012-10-06, 22:29
  #1216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Barnet är inte bortrövat. Det är omhändertaget i enlighet med LVU. Varför tror du att barnet finns på hemlig adress? Just för att mamman "kidnappade" sitt eget barn och höll det gömt. Om hon hade skött det hela på ett bättre sätt så hade hon fått veta var sin dotter finns, och ha regelbunden kontakt.



Beror på vad som har hänt. Om det faktiskt var "röva bort" i dess riktiga mening, så skulle jag kalla det kidnappning. Om det skulle vara LVU, så skulle jag inte påstå att socialtjänsten eller myndigheter har rövat bort mitt/mina barn.

Och du kallar inte barnamord, barnadråp och vållande till annans död för brott heller för att barnen som blev offer var under LVU?
I det här fallet har barnet blivit just bortrövat av soc, då soc inte har något belägg för omhändertagande, mer än påhittade extremt pedantiska pekpinnar.
Problemet är att när ett barn dör, eller rövas bort från sin familj så är det ingen som står till svars för det. Ett familjehem kan när som helst döda hur många barn de vill utan att någon tar ansvar, då det är ett politiskt beslut.

Hade soc hållit sig till LVU §2 och LVU §3 i sin rätta definition så hade jag inte klagat.
2012-10-06, 22:30
  #1217
Avstängd
EightDaysAWeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovejoy
Nej, man lämnar inte ifrån sig ett barn helt frivilligt men är man lite intelligent och kan tänka ett steg längre än näsan och känslorna räcker så borde man fatta vad som är bäst att göra i just den situationen. Läs bara vad andra i tråden har skrivit, det finns de med riktiga erfarenheter av just sådana här fall. Men problemet är att mamman (eller du?) inte vill "krypa för soc" men då kommer det också dröja innan ni får se flickan, något som jag som förälder skulle ha prioriterat! Och göra någonting annat är bara puckat!
Dom har fått nya handläggare nu(inte någon av dom som är namngivna på tråden)så dom vet vi inte så mycket om,men det föreligger inte någon konflikt med dom för närvarande,dom har bara träffat dom ett par gånger,så vi får väl se hur det hela avlöper.Hatobjekten är dom tidigare som drog igång utredningen,och satt oss i den här situationen(3 st som är namngivna)Inkl två personal från Cederängens sk utredningshem(även dom namngivna på tråden),som garanterat ska få ta konsekvenserna av sitt handlande vare sig vi får hem vår lilla flicka eller inte,dom hade nämligen det dåliga omdöme att hoppa på fel personer!
2012-10-06, 22:35
  #1218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och du kallar inte barnamord, barnadråp och vållande till annans död för brott heller för att barnen som blev offer var under LVU?
I det här fallet har barnet blivit just bortrövat av soc, då soc inte har något belägg för omhändertagande, mer än påhittade extremt pedantiska pekpinnar.
Problemet är att när ett barn dör, eller rövas bort från sin familj så är det ingen som står till svars för det. Ett familjehem kan när som helst döda hur många barn de vill utan att någon tar ansvar, då det är ett politiskt beslut.

Hade soc hållit sig till LVU §2 och LVU §3 i sin rätta definition så hade jag inte klagat.

Spelar ingen roll vad jag kallar det, eftersom dottern i detta fallet inte var utsatt för barnamord, barnadråp eller vållande till annans död.

Och skulle familjehemmet faktiskt mörda barn så kan du glömma att de kommer undan med det. Vem som helst får dessutom inte bli familjehem. Skulle ett familjehem mörda 1 barn eller 2 (man kan ju ha flera barn i samma familjehem), så kan de glömma att få bli familjehem i framtiden. Kan dessutom inte tro att de slipper ta ansvar, eller slipper en rättegång och straff.

LVU är dessutom en ramlag, så det är i princip naturligt att man gör olika tolkningar. Vad är det dessutom som gör att du är bättre lämpad än socialtjänsten än att bedöma LVU och när barn ska omhändertas?
2012-10-06, 22:36
  #1219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Hur vet du att barnet ville följa med sin mamma eller en annan närstående?

För övrigt finns det fall där barn har blivit utsatta för betydligt värre saker än flickan som denna tråd handlar om. De är dock äldre och skulle ändå försvarar sina föräldrar. Betyder det att de bör bo kvar hos sina föräldrar och följa med dem hem? Nej!

Så påståendet om att dottern säkert vill följa med sin mamma, det säger egentligen ingenting.

Hur vet du att LVU har missbrukats i detta fall, och att det handlar om maktmissbruk?

Sedan bör du inte komma med påståenden om att utredaren har en skada i huvudet och är psykisk sjuk. Det brukar vara flertal personer som är inblandade i en utredning om LVU. Flertal av dem är kunniga inom sitt respektive område. Men du kanske har bättre kunskap än dem alla och vet att det har skett missbruk och att man har tolkat lagen alldeles fel i detta fallet? I så fall vill jag veta hur.

då ska vi se:
Har flickan blivit utsatt för fysisk eller psykisk misshandel? NEJ
Har flickan blivit utsatt för sexuellt utnyttjande? NEJ
Har flickan blivit utsatt för vanvård i följd av missbruk? NEJ
Har flickan blivit hindrad i sin utveckling? NEJ

HAr flickan själv missbrukat? NEJ
Har flickan själv begått något brott? NEJ
Är flickan ett hot mot sig själv? NEJ

Men ser man på, flickans situation kan inte uppfylla LVU §2 och §3.

Skulle ett "flertal" av soctanterna vara kunniga i sitt yrke? Jo tjena, och jultomten finns också. Tom de soctanter som florerar i den här tråden håller med om att de som hanterar barnavårdsärenden inte är kunniga eller erfarna.

Bara för att du har en socionomutbildning så betyder det inte att du kan någonting om barns utveckling, barns relationer eller barns funktionsnedsättningar och utsatthet.
2012-10-06, 22:39
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bara för att du har en socionomutbildning så betyder det inte att du kan någonting om barns utveckling, barns relationer eller barns funktionsnedsättningar och utsatthet.

Om socionomer (som är anställa hos socialtjänsten) inte bör hantera LVU-ärenden eller ärenden med barn överhuvudtaget, vilken yrkesgrupp ska sköta det?
2012-10-06, 22:44
  #1221
Avstängd
EightDaysAWeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Barnet är inte bortrövat. Det är omhändertaget i enlighet med LVU. Varför tror du att barnet finns på hemlig adress? Just för att mamman "kidnappade" sitt eget barn och höll det gömt. Om hon hade skött det hela på ett bättre sätt så hade hon fått veta var sin dotter finns, och ha regelbunden kontakt.



Beror på vad som har hänt. Om det faktiskt var "röva bort" i dess riktiga mening, så skulle jag kalla det kidnappning. Om det skulle vara LVU, så skulle jag inte påstå att socialtjänsten eller myndigheter har rövat bort mitt/mina barn.
Du resonerar precis som en socialtjänsteman,så jag utgår från att det är din profession,men det erkänner du väl aldrig,din sort brukar ju med rätta skämmas för sitt yrke,men något jävla fel lider du uppenbarligen av, det är övertydligt!
2012-10-06, 22:46
  #1222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EightDaysAWeek
Dom har fått nya handläggare nu(inte någon av dom som är namngivna på tråden)så dom vet vi inte så mycket om,men det föreligger inte någon konflikt med dom för närvarande,dom har bara träffat dom ett par gånger,så vi får väl se hur det hela avlöper.Hatobjekten är dom tidigare som drog igång utredningen,och satt oss i den här situationen(3 st som är namngivna)Inkl två personal från Cederängens sk utredningshem(även dom namngivna på tråden),som garanterat ska få ta konsekvenserna av sitt handlande vare sig vi får hem vår lilla flicka eller inte,dom hade nämligen det dåliga omdöme att hoppa på fel personer!


Hur ska de konsekvenserna se ut då menar du?
2012-10-06, 22:47
  #1223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Om socionomer (som är anställa hos socialtjänsten) inte bör hantera LVU-ärenden eller ärenden med barn överhuvudtaget, vilken yrkesgrupp ska sköta det?

Den yrkesgruppen fast med en särskild vidareutbildning tycker jag iaf...
2012-10-06, 22:51
  #1224
Avstängd
EightDaysAWeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma.jsson
Hur ska de konsekvenserna se ut då menar du?
Det visar sig,det är det enda jag kan säga!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback