2012-05-12, 10:39
Medlem
O.Mosleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Luxemburg är ett bra alternativ om du vill ha någonting nära och enkelt. Enligt EU Savings Directive betalar du fortfarande skatt till Sverige på dina kapitalvinster, men du kan välja att göra det anonymt. Kan rekommendera en bank som öppnar konto per korrespondens om du har ett minst 10 000 EUR (helst ännu mer) att deponera. Skicka PM i sådant fall.

Samma gäller Andorra, Liechtenstein, och Monaco. Där betalar du skatt till Sverige men gör det anonymt. Andorra är bäst om du inte har stort startkapital.

Men om du vill ha en bank som inte ger ut information till Sverige om det handlar om (misstanke om) skattebrott skulle jag föreslå Singapore eller Hong Kong. Libanon och Panama är också alternativ, men det kan vara ganska omständigt att öppna konto där.

Du kan se en lista över olämpliga jurisdiktioner här: http://www.regeringen.se/sb/d/13801/a/157692/am/list

Tack för ett utmärkt svar, SchackMatt. Uppskattas mycket!
Jag skall genast kolla närmre på dina rekommendationer.

/Oswald
Citera
2012-06-30, 11:38
Medlem
Tourbillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Men om du vill ha en bank som inte ger ut information till Sverige om det handlar om (misstanke om) skattebrott skulle jag föreslå Singapore eller Hong Kong. Libanon och Panama är också alternativ, men det kan vara ganska omständigt att öppna konto där.

Singapore - Under press. Kommer eventuellt signa treaties som inte är bra för alla kontoinnehavare.
Hong Kong - Många bra lösningar där. Back office transfers mellan egna konton som enbart in house-loggas. Reglerna om hur man får öppna konton har dock skärpts. Ett besök i HK är numer nästan ett måste för de bättre alternativen.
Libanon - Kanske inte att föredra i dagsläget om man tittar på geopolitiska risker. Annars är det ett utmärkt alternativ i vissa hänseenden. Problematiken är att landet ligger under konstant press från vissa håll pga landets geografiska läge.
Panama - Fortfarande ett mycket bra alternativ. Du kan öppna en hel del alternativ via korrespondens. Det ställs dock en hel del krav, men inga som är direkt omöjliga för någon.
RAK/UAE - Inte på OECDs svarta lista och har inte signat TIEA med någon. Det är lite krångligt att fixa en deal utan mellanhand som har kunskapen (ca 10-15K) och minimikrav ställs (ca 50K).
Vill du verkligen gömma och inte har så stora krav på internationell access och nätverk finns det många mindre länder som kan tjäna som madrass. Riskerna kan dock vara högre i fråga om lokalsäkerhet. Laos är ett exempel på det jag syftar på.

Allt beror givetvis på vad personen som öppnar kontot har i åtanke i fråga om möjligheter. Vad kontot ska vara knutet till? Hur hög sekretess? Trading? Vilka sorters kort? Cash deposits? Mer avancerat nätverk? Etc. etc.

Kan i alla fall reka Thales för trading.
Vidare information via nätet, kontor eller telefon: ta en titt på LP Offshore.
http://www.thalessecurities.com/index.php/en/
http://www.lpoffshore.com/eng/home.html
http://www.orca.com är en annan variant om du har större summor pengar som behöver skyddas.

Angående Panama så figurerar det många scammare som vill ha sin del av kakan. Watch out.
Citera
2012-09-02, 10:28
Medlem
TripleXLs avatar
Det har stått i tråden om att betala skatt anonymt ?
Varför betala den alls om de inte vet var den kommer från ?
Det låter som att skänka pengar bara...
Citera
2012-09-02, 11:49
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Det har stått i tråden om att betala skatt anonymt ?
Varför betala den alls om de inte vet var den kommer från ?
Det låter som att skänka pengar bara...
De som väljer att betala EUSD anonymt gör det för att kunna bevisa att pengarna är skattade för om skatteverket undersöker. Syftet med det är inte att undvika skatt utan snarare att hålla pengarna utom räckhåll för illasinnade eller att kunna investera pengarna i bättre sparkonton och fonder utomlands.
Citera
2012-09-21, 16:15
Medlem
Bakteriens avatar
Om man rent teoretiskt öppnar t.ex trading konto i ett land som ger Sverige rätt att kolla upp ens egna tillgångar inom det landet, vad krävs för att myndigheterna i Sverige kräver uppgifter därifrån om ens egna tillgångar? Vad krävs för att det ska bli misstänksamma? Skickar dessa länder automatiskt uppgifter om ens tillgångar till Svenska myndigheterna?

Edit: Frågar givetvis av rent intresse
Senast redigerad av Bakterien 2012-09-21 kl. 16:19.
Citera
2012-09-25, 09:10
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Om man rent teoretiskt öppnar t.ex trading konto i ett land som ger Sverige rätt att kolla upp ens egna tillgångar inom det landet, vad krävs för att myndigheterna i Sverige kräver uppgifter därifrån om ens egna tillgångar? Vad krävs för att det ska bli misstänksamma?
Misstanke uppstår ofta vid transaktioner (banköverföringar eller köp av högt värde) utöver det vanliga eller om en myndighet redan undersöker av annan anledning (så som Kronofogden, Socialstyrelsen, Polis) är det möjligt att de noterar att du plötsligt har pengar än vanligt utan rimlig förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Skickar dessa länder automatiskt uppgifter om ens tillgångar till Svenska myndigheterna?
Automatiskt informationsutlämning är fortfarande ovanligt i offshorejurisdiktioner. Jag kan bara komma på Isle of Man som lämnar ut information automatiskt.
Citera
2012-10-29, 18:18
Medlem
Denoms avatar
Finns det några Offshorebanker där en UK medborgare med enbart sitt pass kan öppna ett personkonto om denna har 50 000 € redo att sätta in?
Citera
2012-10-29, 22:40
Medlem
Denoms avatar
Tillägg till mitt föregående inlägg:

Syftet är alltså för UK-medborgaren att undvika att någon information lämnas ut till UK. Personen är villig att resa för att på plats öppna upp det hela.

En till fundering. Är det möjligt för personen att öppna offshorebolag i Hong Kong och öppna ett företagskonto med bara sitt pass (och pengar att spendera)? Vilka uppgifter kan komma att lämnas ut från Hong Kong till UK?
Senast redigerad av Denom 2012-10-29 kl. 23:24.
Citera
2012-10-31, 19:56
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns det några Offshorebanker där en UK medborgare med enbart sitt pass kan öppna ett personkonto om denna har 50 000 € redo att sätta in?

Citat:
Tillägg till mitt föregående inlägg:

Syftet är alltså för UK-medborgaren att undvika att någon information lämnas ut till UK. Personen är villig att resa för att på plats öppna upp det hela.

Ja, det är bara att ta en titt på vilka länder UK har informationsutbytesavtal. Inom Europa har du till exempel Andorra, Monaco, Cypern, och Lettland.

Istället för personkonto är det dock rekommenderat att använda en offshorentitet eller nominee signatories istället. Cypern applicerar till exempel en annan banksekretess på bankkonton som tillhör icke-europeiska entiteter.

Citat:
En till fundering. Är det möjligt för personen att öppna offshorebolag i Hong Kong och öppna ett företagskonto med bara sitt pass (och pengar att spendera)?
Pass räcker inte. Ett bevis för bostadsadress krävs också. Några banker kräver en referens ifrån en annan bank.

Citat:
Vilka uppgifter kan komma att lämnas ut från Hong Kong till UK?
Det beror på hur allvarligt brott har begåtts. För skattebrott är det osannolikt att HK lämnar ut någonting, men handlar det om penningtvätt eller någonting mer allvarligt kommer information att lämnas ut. Detta gäller så gott som alla jurisdiktioner.
Citera
2012-11-21, 17:06
Medlem
har nu läst igenom massa trådar och fått mycket god info. tack alla som bidrar i detta forum, framförallt syserror och shackmatt!

som jag tolkar det verkar det vara i princip omöjligt att göra något vettigt med bolag i bvi, turks caicos och andra riktiga tax havens eftersom inga normala företag går med på att betala fakturor till såna. dessutom blir det problem med eu vat etc. såna bolag verkar alltså i princip endast duga till att gömma pengar, och inte att göra vanliga affärer med eller ta ut lön och pengar ifrån, är det korrekt uppfattat?

om man då tittar på mindre ljusskygga former av skatteplanering som faktiskt går att göra vanliga affärer med och ta ut lön och pengar etc har vi malta och cypern. bolag på malta som ägs av holdingbolag på cypern.. sen då?

vilket företag använder man för att fakturera kunder och ta in pengar i?

var ska man vara skriven/resident?

hur ska utdelningen från maltabolaget till cypernbolaget gå till?

oavsett om skatten mellan bolagen blir låg, måste man inte likt förbannat betala skatt och avgifter när man realiserar sin privata inkomst då man tar ut pengarna som lön eller utdelning?

att det ska vara så förbannat krångligt att skydda sin egendom från de satans förhatliga skattmasarna!
Senast redigerad av 4825 2012-11-21 kl. 17:08.
Citera
2012-11-24, 15:58
Medlem
Svanhilds avatar
Jag har ännu inte riktigt begripit...hur fungerar det för mig som privatperson om jag öppnar ett personkonto i Andorra och vill ha min lön från jobbet i Sverige insatt där. Betalar jag skatt i Sverige eller i Andorra? Eller blir det dubbelskatt?
Citera
2012-11-24, 18:08
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhild
Jag har ännu inte riktigt begripit...hur fungerar det för mig som privatperson om jag öppnar ett personkonto i Andorra och vill ha min lön från jobbet i Sverige insatt där. Betalar jag skatt i Sverige eller i Andorra? Eller blir det dubbelskatt?

Sverige kommer definitivt vilja beskatta dig. Huruvida Andorra också vill göra det kan jag däremot inte svara på, det beror på hur det ser ut i deras lagstiftning. Sedan finns det sannolikt ett skatteavtal att ta hänsyn till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in