Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-10, 17:51
  #181
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
Men med ett vanligt uttagskort (Plus-kort) som inte är knutet till Mastercard eller Visa så försvinner möjligheten att betala för olika saker. Och därmed de olika förmånerna. Den enda möjligheten att spåra dessa är väl vid uttag vid bankomater? Och hur är det med Maestro/Cirrus. Är de en del av Mastercard och därmed en säkerhetsrisk också, trots att de bara är uttagskort. Och Plus-korten. Är de knutna till Visa, och därmed en risk också?

När det gäller sk DebitCards för kontantutag så är dom oftas knutna till Maestro/Cirrus som ingår i MasterCard koncernen, likaså Visa Electron som ingår i Visa. När det gäller Plus så har jag noll koll men det kanske hänger ihop med Finax eller AmericanExpress. Dessa går som regelatt spåra förutom bankomatuttag.

Citat:
Vad är högfrekvent?
30 000 kronor i månaden, veckan, dagen?
Att man använder samma kort i samma maskin?

Vilka länder uppmärksammas? Alla, eller bara rena skatteparadis?
Hur är det med bankkort i Hongkong och Schweiz som är populära offshore-länder när det gäller val av bank, men samtidigt "seriösa" länder som inte enbart sysslar med skatteplanering. Har SKV även ögonen på dessa?

Om man enbart gör uttag, och gör det i ett av våra grannländer. Hur stor är sannolikheten att SKV får fram dessa uppgifter?

Juridiskt, vad händer ifall man tar ut pengar från en bankomat där ens eget namn är präglat, men registrerat på ett bolag i Cayman och banken som utfärdat kortet ligger i Singapore. Man är tvungen att deklarera inkomster, men man har samtidigt rätt att ta ut pengar åt företaget för att göra inköp åt dem. Korrekt?
Om man dessutom har en hygglig lön (från ett svenskt företag) och betalar skatt och sånt i övrigt, kan de då kräva insyn i Cayman-bolaget för att styrka att affärerna inte gjorts i Sverige?

SKV har självklart stort intresse av anknytningar till offshore-juristriktioner. Jag förutsätter att dom utgår sitt arbete därifrån när det gäller att lokalisera skattskyldiga svenskars konton. Jag kan inte ta gift på det men, frågan är om det inte är mindre provocerande och mindre iögonfallande att skaffa ett kort i en bank från tex Kanada, Sydfrika om man skall envisas att ut pengar i Sverige.

När det gäller högfrekventa uttag så tror jag nog att SKV resonerar som så att allt understigande 30-40 tusen per år klassas som "turistkonton". Själv tror jag att dom har någon form av mjukvara som kartlägger och bygger diagram för uttagsmönster etc. Av all samanställd information så får man sedan olika kategorier som prioriteras på olika grunder.
En bekant till mig byter bank och plastkort varje år, vilket kanske inte är helt fel om man vill köra med total mörkläggning. Skulle han åka på något så blir det iaf inte retroaktiva smällar där han får betala för gamla synder från tidigare år.

Sverige/SKV har mycket informationsutbyten med samtliga Nordiska grannländer. Jag ser ingen större säkerhet i förlängningen att ta ut pengar i Odense än i Motala tex.

Om du med egen likvid skall betala för ett företags räkning, så bör du nog kunna visa upp rekvisitioner eller något liknande. Sedan beror det helt och hållet hur ditt samröre ser ut med Cayman bolaget. Om du anses som beroende agent för bolaget och har rätt att ingå avtal för bolaget, samt att du ev är delägare och har en aktieandel överstigande 25%. Om du träffas av CFC-reglerna så bör du vara beredd på att du kommer få in en begäran om årsredovisningar etc.

Det blir ingen klapp på huvudet från SKV att du sköter dig och inte nolltaxerar. Finns det en koppling och misstanke om skattefel till dig som person och näringsidkare på Cayman Island så lär du få stå till svars för det förr eller senare, om du själv figurera på papper i bolaget förståss

Z
Citera
2007-01-10, 18:17
  #182
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingQueen
Tack för tipsen.
1. Tror dock det får bli ett personligt konto på Jersey en vacker dag med debit card (American Express el MC). Blir till att jag endast kommer använda det utanför Norden och endast i ATMs vid tillfälle (typ semester, ej regelbundet bruk) Någon som tror jag kommer åka dit på detta?

2. Om man bara skaffar ett personligt konto på kanalö utan kort och bara låter pengarna stå ett tag. Kan skatteverket leta upp det på något vis om ens inbetalningar till kontot är vattentäta och man deklarerar en väldigt bra inkomst i alla fall?

3. Om man öppnar ett personligt konto på en kanalö med anslutet VISA/American Express/MC utan att använda kortet. Kan Skatteverket se att man fått ett kort utställt?

Många intressanta frågeställningar! Men kanske svårt med svar?

Cheers


1: När det gäller Jersey så är jag lite kluven. Man måste göra skillnad på Brittiska offshore kollonier. Vissa har eget lilleputt styre medan andra lyder under Brittiska kronan. Den 16 juni 2005 så ingick dåvarande socialakrobatiska regeringen med Pär Nuder i spetsen ett avtal vad det gäller beskattning av inkomster från sparande med bla Jersey (Regeringen:2005:343 ).
Antigua som också är en Brittisk kolloni träffades inte av dessa regler då dom har en form av självstyre-light. Som jag ser det så bör man undvika offshorejuristriktioner som direkt är underställd den Brittiska kronan. Det finns säkert många som är av annan åsikt, men man kan inte blunda för svenska regeringens författningssamling.

2:Har du bara ett konto utan kortanknytning, och inkomande medel inte kommer från Sverige, så kan du med all säkerhet somna om.

3:Svar JA ( förr eller senare ) Se tidigare inlägg!!
Citera
2007-01-15, 20:27
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzengel
Om jag nu vill öppna ett konto för ett sverigebaserat företag men ej använda mig av de svenska bankerna som har värsta buntarna med papper att fylla i varför man startat det, vilka kunder man har, va man ska göra osv.

Utan vill med enkelt sätt öppna detta utan löjliga förfrågningar va göra med bolaget, behöver bara ha tillgång till internet, skiter i Visakort osv. Då pengarna som kommer in kommer flyttas hyfsat omgående till andra konton eller uttagssätt.

Hur göra?

Öppna ett schweiziskiskt konto.
Finns sådana som är gratis och relativt enkla att öppna.
Citera
2007-01-21, 07:19
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grågås
Öppna ett schweiziskiskt konto.
Finns sådana som är gratis och relativt enkla att öppna.


vilka är bra då?? är endast intresserad av sådanna som kostat på sig en www-sida med information på svenska.
Citera
2007-01-22, 08:42
  #185
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjungel
vilka är bra då?? är endast intresserad av sådanna som kostat på sig en www-sida med information på svenska.

Varför? Dom sidor som är på svenska är ju bara sidor som antingen försöker med en scam eller som tar ut en avgift som du skulle undvika genom att ta kontakt med banken direkt. Sen så behöver man lägga lite pengar på kontot om man ska öppna i dom stora bankerna i Schweiz.
Citera
2007-01-22, 13:52
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Varför? Dom sidor som är på svenska är ju bara sidor som antingen försöker med en scam eller som tar ut en avgift som du skulle undvika genom att ta kontakt med banken direkt. Sen så behöver man lägga lite pengar på kontot om man ska öppna i dom stora bankerna i Schweiz.


vill ha svensk 'service' för annars skulle det aldrig funka för min del.
Citera
2007-01-22, 14:05
  #187
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjungel
vill ha svensk 'service' för annars skulle det aldrig funka för min del.

Du lär ju inte få svensk service på någon utländsk bank överhuvudtaget, vissa banker har dock kontor i Sverige också, du kan ju kolla vilka som har det. Parex bank har det vet jag.
Citera
2007-01-23, 19:14
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjungel
vilka är bra då?? är endast intresserad av sådanna som kostat på sig en www-sida med information på svenska.

Tyvärr så vet jag ingen bra med svensk sida.
Men en bra med tysk, fransk och engelsk översättning.
Citera
2007-01-23, 22:19
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Debitcards har begränsade uttagsmöjligheter jämfört med Visa/MC. Här gäller även DD och KYC= Know Your Client-regeln när man beställer kort i bank.
Här fanns det sk "giftscards" som man kunde ladda med 1000$ utan större ID- koll, som blev populärt att beställa i hundrapack. Tror inte det florerar sådana längre.....

En snabb googling och man fick upp en hel drös av olika giftcard. Men nu är det så att de flesta verkar knuta just till kortföretagen, såsom visa,mc,amex.
Kommer du ihåg vad de "gamla korten" hette?
Citera
2007-01-24, 11:05
  #190
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
En snabb googling och man fick upp en hel drös av olika giftcard. Men nu är det så att de flesta verkar knuta just till kortföretagen, såsom visa,mc,amex.
Kommer du ihåg vad de "gamla korten" hette?

Jag vill minnas att det var Loyal Bank på St:Vincent i Västindien som var stora på detta ett tag, kanske finns det kvar ännu ??

Z
Citera
2007-01-24, 11:56
  #191
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Jag vill minnas att det var Loyal Bank på St:Vincent i Västindien som var stora på detta ett tag, kanske finns det kvar ännu ??

Z

Stämmer bra. Dom gav ut ett kort som kort & gott hette Gift Card och kunde beställas på gift-cardonline.com eller någon liknande domän. Loyal Bank var förmodligen den första och sista riktiga banken som accepterade E-gold.

Det fanns ända fram tills nyligen (början av januari) en hel drös med kort (Festivacard, Accentcard, Bestgoldcard, Gcard etc.) utgivna av North York Community Credit Union i Kanada. Vissa av dessa kort krävde ingen id-handling alls, bl.a. Bestgoldcard som dessutom enbart kunde laddas med 1mdc. 1mdc är nog förmodligen så anonymt en digital valuta kan bli. money365.se som hade en banner här på fb krängde Gcard.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Här fanns det sk "giftscards" som man kunde ladda med 1000$ utan större ID- koll, som blev populärt att beställa i hundrapack. Tror inte det florerar sådana längre.....

Det finns fortfarande dock i mindre omfattning och med krav på en scan av pass och utility bill. Detta är ju förståss inget problem eftersom det är lätt att antingen fixa en falsk passkopia eller gå lös med photoshop. Och med en anonym box/gatuadress så kan man vara lugn.

Chronocash heter ett kort som är utgivet av en amerikansk "bank" och Favocard verkar vara på gång med ett kort från en bank i Litauen. Finns säkert flera också.

/#LOUDmouth#
Citera
2007-01-24, 15:12
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Stämmer bra. Dom gav ut ett kort som kort & gott hette Gift Card och kunde beställas på gift-cardonline.com eller någon liknande domän. Loyal Bank var förmodligen den första och sista riktiga banken som accepterade E-gold.

Det fanns ända fram tills nyligen (början av januari) en hel drös med kort (Festivacard, Accentcard, Bestgoldcard, Gcard etc.) utgivna av North York Community Credit Union i Kanada. Vissa av dessa kort krävde ingen id-handling alls, bl.a. Bestgoldcard som dessutom enbart kunde laddas med 1mdc. 1mdc är nog förmodligen så anonymt en digital valuta kan bli. money365.se som hade en banner här på fb krängde Gcard.



Det finns fortfarande dock i mindre omfattning och med krav på en scan av pass och utility bill. Detta är ju förståss inget problem eftersom det är lätt att antingen fixa en falsk passkopia eller gå lös med photoshop. Och med en anonym box/gatuadress så kan man vara lugn.

Chronocash heter ett kort som är utgivet av en amerikansk "bank" och Favocard verkar vara på gång med ett kort från en bank i Litauen. Finns säkert flera också.

/#LOUDmouth#

Intressant fakta, det tackar jag för. Villa bara tillägga att Gcard inte längre är ett allternativ då har blivit "nedstängda". Banken som de i sin tur köpte sina kort av har fått endel skit då gcard inte höll så hårt på säkerheten, dv.s identifikationen och detta ledde till att de flitiskt användes för pengatvätt. Hela spektaklet går att läsa på deras hemsida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback