2012-11-24, 19:41
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhild
Jag har ännu inte riktigt begripit...hur fungerar det för mig som privatperson om jag öppnar ett personkonto i Andorra och vill ha min lön från jobbet i Sverige insatt där. Betalar jag skatt i Sverige eller i Andorra? Eller blir det dubbelskatt?
Det är upp till dig att deklarera pengarna du har i Andorra, eller upp till Skatteverket att upptäcka ditt konto där.

Du betalar ingen skatt i Andorra.
Citera
2012-11-24, 19:58
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Det är upp till dig att deklarera pengarna du har i Andorra, eller upp till Skatteverket att upptäcka ditt konto där.

Du betalar ingen skatt i Andorra.

Nu antog jag att det rörde sig av hans inkomster i form av lön och inte kapital, det är kanske fel?

Nåväl, är han anställd i Sverige så behöver de inte ens upptäcka kontot då hans arbetsgivare rapporterar in hans lön till SKV.
Citera
2012-11-24, 20:40
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Nu antog jag att det rörde sig av hans inkomster i form av lön och inte kapital, det är kanske fel?
Det är helt rätt. Jag ser att jag läste Svanhilds inlägg litet fel.

Det går mycket riktigt inte att undvika svensk inkomstskatt genom att få lön utbetalad till Andorra.

Vad jag avsåg var kapital och inkomst ifrån ränta eller investeringar, som många väljer att inte deklarera.
Citera
2012-11-25, 18:25
Medlem
Svanhilds avatar
Då vet jag. Men det är väl en annan femma om jag arbetar i Andorra och lägger in lönen på ett konto där. Då betalar jag väl endast skatt där.
Citera
2012-11-26, 13:50
Medlem
Citat:
Då vet jag. Men det är väl en annan femma om jag arbetar i Andorra och lägger in lönen på ett konto där. Då betalar jag väl endast skatt där.

nej. det beror på om skatteverket anser att du har väsentlig anknytning till svrige eller ej och om du därmed är begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige eller ej. vistas du huvudsakligen i sverige, har du bankkonto, jobb etc i sverige så kommer du inte undan.
Citera
2012-11-26, 20:22
Medlem
Svanhilds avatar
Men om jag har pass i Andorra? Plus ett svenskt.....hur blir det då med min anknytning? Eller om jag kanske bara har ett enda pass, det utländska.

Hur blir det då med väsentliga anknytningar? Har jag andorranskt pass kan väl skatteverket inte tycka att jag är så himla intressant. De ska inte lägga sig i andorranska angelägenhter.
Citera
2012-11-26, 21:11
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Men om jag har pass i Andorra? Plus ett svenskt.....hur blir det då med min anknytning? Eller om jag kanske bara har ett enda pass, det utländska.

Hur blir det då med väsentliga anknytningar? Har jag andorranskt pass kan väl skatteverket inte tycka att jag är så himla intressant. De ska inte lägga sig i andorranska angelägenhter.
Medborgarskap (pass) spelar ingen roll i det här fallet. I andra jurisdiktioner förekommer termen skatteresident och baseras på i vilket land du bor.

Bor du mer än halva året i Sverige, driver företag, äger fastigheter, eller har annan stark anknytning till Sverige kan du anses vara skattepliktig i Sverige.

Att lämna Sverige permanent är det bästa du kan göra om du vill förminska ditt personliga skattetryck.
Citera
2012-12-06, 00:20
Medlem
Nu verkar Sverige slutit avtal med Panama:

http://www.regeringen.se/sb/d/15688/a/203411
Citera
2012-12-08, 20:03
Medlem
Svanhilds avatar
Jepp, då har turen kommit till Panama. De har ju redan huggit in på Schweiz. Det är väl bara en tidsfråga tills de börjar jaga öarna i Karibien också.
Citera
2012-12-08, 20:36
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Jepp, då har turen kommit till Panama. De har ju redan huggit in på Schweiz. Det är väl bara en tidsfråga tills de börjar jaga öarna i Karibien också.

Så gott som alla öar i Karibien har redan skrivit avtal med Sverige.
Citera
2012-12-09, 16:47
Medlem
Svanhilds avatar
Hur ser det ut i Stilla Havet?
Citera
2012-12-11, 05:48
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Hur ser det ut i Stilla Havet?
Det ser likadant ut där. Att bo i Sverige är ett stort misstag om man vill gömma pengar utomlands.

Det är väldigt få länder som saknar avtal med Sverige och samtliga kommer sannolikt att skriva avtal med hela Norden inom snar framtid för att leva upp till OECD:s och andra organisationers krav.

Just nu saknas avtal med til exempel UAE, Hong Kong, Libanon, och Qatar. Det finns avtal med Mauritius, Singapore, och Filippinerna men det är - mig veterligen - oklart hur pass effektiva de är för annat än prevention av dubbelbeskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in