Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-17, 22:33
  #1
Medlem
Jag har läst en del trådar här i forumet och kommit fram till följande lösning för att placera pengar i utlandet.

Jag tänkte först öppna ett vanligt privat bankkonto i Schweiz: PostFinance
För aktiesparande tänkte jag därefter öppna ett konto hos Eurotrade

Till bankkontot kommer jag få pengar via utländska checkar och direkta banköverföringar från utlandet. Pengarna kommer med andra ord aldrig att passera Sverige. Större delen kommer användas för aktieplaceringar, Eurotrade. Sannolikt kommer jag inte utnyttja pengarna i Sverige överhuvudtaget utan istället på semestrar och dyligt. Med andra ord kommer dessa pengar aldrig innanför Sveriges gränser.

Verkar det här vara en lämplig lösning? Finns det något bättre/säkrare alternativ och framförallt - det borde vara omöjligt för RSV att spåra!?
Citera
2005-02-19, 14:30
  #2
Medlem
Raveheads avatar
Postfinance går antagligen under schweizisk banksekretess, men Eurotrade skulle jag gissa lämnar uppgifter till RSV. Ett bättre alternativ skulle nog vara att sköta även aktieinvesteringarna från det schweiziska kontot. Då kanske du borde anlita någon av de större bankerna (UBS, CSFB, etc.) Varför valde du Postfinanz?
Citera
2005-02-19, 16:14
  #3
Medlem
Beasts avatar
Använd alltid cash istället...... Ingen som kan spåra.
Citera
2005-02-19, 20:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravehead
Postfinance går antagligen under schweizisk banksekretess, men Eurotrade skulle jag gissa lämnar uppgifter till RSV. Ett bättre alternativ skulle nog vara att sköta även aktieinvesteringarna från det schweiziska kontot. Då kanske du borde anlita någon av de större bankerna (UBS, CSFB, etc.) Varför valde du Postfinanz?
Postfinance verkar inte stödja aktiehandel på svenska börsen och det är där jag känner mig mest hemma. Jag ska kolla på de banker du tipsade om och se om de har bredare stöd, tack.

Eurotrade är baserat i Luxemburg så jag antog att det var säkert och de är inriktade på de nordiska aktiemarknaderna. Egentligen är det ju smidigare att kunna sköta allt genom en och samma bank.
Citera
2005-02-19, 20:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Använd alltid cash istället...... Ingen som kan spåra.
Skulle föredra det, men alla pengar kommer från utlandet antingen i form av checkar eller banköverföringar. Finns vad jag vet inget säkert sätt att omvandla det till kontakter genom svenska banker? Och det känns lite omständigt/riskabelt att resa utomlands varje månad för att fixa kontanter.
Citera
2005-02-19, 21:40
  #6
Banned
iceman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexlo
Jag har läst en del trådar här i forumet och kommit fram till följande lösning för att placera pengar i utlandet.

Jag tänkte först öppna ett vanligt privat bankkonto i Schweiz: PostFinance
För aktiesparande tänkte jag därefter öppna ett konto hos Eurotrade

Till bankkontot kommer jag få pengar via utländska checkar och direkta banköverföringar från utlandet. Pengarna kommer med andra ord aldrig att passera Sverige. Större delen kommer användas för aktieplaceringar, Eurotrade. Sannolikt kommer jag inte utnyttja pengarna i Sverige överhuvudtaget utan istället på semestrar och dyligt. Med andra ord kommer dessa pengar aldrig innanför Sveriges gränser.

Verkar det här vara en lämplig lösning? Finns det något bättre/säkrare alternativ och framförallt - det borde vara omöjligt för RSV att spåra!?
varför måste du ha ditt sparande i Schweiz istället för hos eurotrade i luxenburg de har väll ungefär liknande sekretess?
Citera
2005-02-19, 21:48
  #7
Medlem
Beasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexlo
Skulle föredra det, men alla pengar kommer från utlandet antingen i form av checkar eller banköverföringar. Finns vad jag vet inget säkert sätt att omvandla det till kontakter genom svenska banker? Och det känns lite omständigt/riskabelt att resa utomlands varje månad för att fixa kontanter.

Men du kan inte lösa in checken på banken direkt å få cash. De brukar ta en uppgift för det men men..
Citera
2005-02-19, 21:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceman_88
varför måste du ha ditt sparande i Schweiz istället för hos eurotrade i luxenburg de har väll ungefär liknande sekretess?
Det är inget riktigt bankkonto (om jag uppfattade deras tjänst rätt). Jag behöver möjligheten att ta emot pengar genom ett swift-nummer och så..
Citera
2005-02-19, 22:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Men du kan inte lösa in checken på banken direkt å få cash. De brukar ta en uppgift för det men men..
Nja, utländska checkar tar minst en vecka och så måste de in på ett konto. Känns som det registreras rätt ordentligt
Citera
2005-02-19, 23:43
  #10
Medlem
Beasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexlo
Nja, utländska checkar tar minst en vecka och så måste de in på ett konto. Känns som det registreras rätt ordentligt


Aj då det var som fan.
Alltså är checkarna ställda i ditt namn??
Du kan inte få de som skickar checkarna att skicka cash då?
Citera
2005-02-19, 23:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Aj då det var som fan.
Alltså är checkarna ställda i ditt namn??
Du kan inte få de som skickar checkarna att skicka cash då?
Checkarna kan i princip ställas i vilket namn jag vill, men tyvärr kan jag inte få cash. Sen var ju tanken att kunna investera pengarna också.
Citera
2005-02-20, 00:31
  #12
Medlem
Beasts avatar
Vad har du tänkt att lägga cashen på då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback