2021-03-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muggler
Jag har ett lite omvänt bekymmer.

Hur gör jag en återbetalning från mitt utländska dotterbolag till ägarbolaget (också mitt), som är ett svenskt holdingbolag?

Bakgrund:
Jag startade för drygt tre år sedan ett dotterbolag i Karibien och lånade in pengar från det svenska moderbolaget för att kunna köpa en verksamhet. Första amorteringen och räntebetalningen gjordes för två år sedan utan problem, men när jag nu vill göra ytterligare amortering och räntebetalning så vägrar både Handelsbanken och Swedbank att ta emot transfer från det karibiska landet, med hänvisning till att landet är svartlistat enligt deras AML-direktiv.

Till saken hör att det är fullt legitima pengar som bolaget har tjänat in och beskattat korrekt i Karibien, och återbetalnings legitimitet kan verifieras med ett korrekt upprättat låneavtal.

Vilket alternativ finns det? Öppna konto i någon offshore-bank, och göra transfer via den?
Tacksam för input.
Byt bank, handelsbanken är till för lokala småföretag, inte för företag som har internationell verksamhet.
Citera
2021-06-17, 09:21
Medlem
dreadpirate420s avatar
Jag behöver en bank som ej automatiskt informerar svenska myndigheter att jag har konto hos dem och då skickar in årsbesked till skattemyndigheten. Hade tidigare Revolut men efter flytt till Lettland så ändrade dem sin policy till att dem kommer skicka in årsbesked automatiskt.

Någon som har ett råd?
Senast redigerad av dreadpirate420 2021-06-17 kl. 09:26.
Citera
2021-07-02, 09:21
Medlem
dreadpirate420s avatar
Ingen som har något att säga?

Vi testar med en annan fråga:

Hur ser det ut om man öppnar ett bankkonto i Asien, säg Thailand eller Filippinerna? Kommer dessa banker per automatik skicka uppgifter till svenska myndigheter om att jag har konto hos dem?

Tar gärna emot PM ifall ni inte vill skriva här!
Citera
2021-07-08, 21:15
Medlem
dreadpirate420s avatar
Till slut..

https://nomadcapitalist.com/2018/08/...tries-banking/
Citera
2021-08-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Jag behöver en bank som ej automatiskt informerar svenska myndigheter att jag har konto hos dem och då skickar in årsbesked till skattemyndigheten. Hade tidigare Revolut men efter flytt till Lettland så ändrade dem sin policy till att dem kommer skicka in årsbesked automatiskt.

Någon som har ett råd?

Revolut rapporterar väl bara om man har ränteinkomster eller annan deklarationskrävande uppgift?

Eller menar du på att Revolut skickar in årsbesked bara man har ett vanligt betalkonto hos dem?
Citera
2021-09-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Till slut..

https://nomadcapitalist.com/2018/08/...tries-banking/

Den där informationen är gammal. Georgien kommer börja dela data från 2022. Länder Nordcypern (tekniskt endast erkänt av Turkiet), Iran, Nordkorea och Venezuela lär knappast följa CRS, men det nog ingen god idé att ha pengar där. USA är nog ditt bästa val av de på listan som fortfarande inte följer CRS. Tänk dock på att ifall du här överföringar eller betalar med kort i Sverige från USA så skulle ju Skatteverket ha möjlighet att se det och kunna begära upplysningar från USA.

https://www.oecd.org/tax/automatic-e...ction-2020.htm
Senast redigerad av FlashbackWerner 2021-09-22 kl. 23:36.
Citera
2021-09-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Revolut rapporterar väl bara om man har ränteinkomster eller annan deklarationskrävande uppgift?

Exakt! Så gör väl alla banker? Varför skulle de rapportera till Skatteverket annars? Mig veterligen finns det ingen bank som rapporterar ett nyöppnat konto bara för att det är nytt.
Citera
2021-09-30, 16:47
Medlem
Måste man ta ut lön om man äger ett estniskt bolag? Eller kan man ta noll i lön och bara köra på utdelningar?
Citera
2021-10-16, 01:31
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum

Eller menar du på att Revolut skickar in årsbesked bara man har ett vanligt betalkonto hos dem?

Jag tolkar det så som att Revolut delar det med Litauens myndigheter som i sin tur automatiskt delar den uppgiften med Svenska skattemyndigheten:

"Delar Revolut min skatteinformation med någon?

Revolut är skyldigt enligt lag att rapportera kontosaldo i slutet av varje år till lokala skattemyndigheter i Litauen eller tillhandahålla information på begäran från dem. Revolut delar inte din information automatiskt eller direkt med skattemyndigheter i andra länder, utan det är skattemyndigheten i Litauen som ansvarar för att samla in och skicka informationen till lokala myndigheter under Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information, som är framtagen av OECD. Den representerar internationell konsensus för automatiskt och ömsesidigt utbyte av finansiell information i skattesyften. "

https://www.revolut.com/sv-SE/help/m...tion-med-nagon
Citera
2021-10-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Måste man ta ut lön om man äger ett estniskt bolag? Eller kan man ta noll i lön och bara köra på utdelningar?

Kan ju svara mig själv.

Man får bara ta ut bolagsvinst på den del av vinsten som inte anses utgöras av arbetsinsatts.

Resten är det full lönebeskattning på med sociala utgifter etc.
Citera
2022-09-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Kan ju svara mig själv.

Man får bara ta ut bolagsvinst på den del av vinsten som inte anses utgöras av arbetsinsatts.

Resten är det full lönebeskattning på med sociala utgifter etc.
Vem avgör detta vid tex ett enmans AB som säljer saker på internet?
Citera
2022-09-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Vem avgör detta vid tex ett enmans AB som säljer saker på internet?

Du deklarerar själv den saken. Men deras motsvarighet till skatteverket utövar kontrolluppgiften.

Vad jag förstår är det lika bra att vara ärlig.

Generellt är de hårdare mot enmansbolag. Har du anställda är det lättare att skruva nercdin egen lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in