2012-06-17, 18:05
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tovatuva
Nu står det att hon var i vargarnas våld i 30 minuter. Hon kämpade i en halvtimme utan att någon jävel hjälpte till (!)

Var står det för det låter helt sjukt.
Citera
Medlem
Någon som kan bekräfta att om en varg attackerar så följer resten av flocken efter? Eller kan det hända att bara en av vargarna anfaller?
Citera
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jangen
En närmast 100%ig källa (Person som är bekant med flera som arbetar på kolmården) kan konstatera att det rörde sig om T*na Janss*n som har nämnts tidigare.

Nu råder det väldigt delade meningar i tråden. Får väl vänta på att man offentligt går ut med vem det är för att vara helt säker.
Citera
2012-06-17, 18:06
Medlem
buffalos avatar
Finns det inte en studsare i djurparken för avlivning som de kunnat använda för att få bort vargarna?
Citera
Medlem
Ttoclaws avatar
Hur länge dröjde det tills att hon fick hjälp?
Citera
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Men gör deras arbete någon nytta för vargen som art i det stora hela? Jag har personligen svårt att se att tama vargar skulle ge någoting positivt överhuvudtaget, förutom personliga egoistiska kickar då.

Vad finns det för fördelar för vargen att låta vanliga människor klappa dessa djur?

Jag kan tänka mig att de vill öka förståelsen och respekten för vilda djur men det blir ju helt tvärtom i sådana här sammanhang. Det är väldigt olyckligt då vargmotståndarna nu får än mer vatten på sin kvarn eftersom deras intellekt inte sträcker sig så långt att de kan skilja på inhägnade och vilda vargar.

Tanken med inhägnade djur i utbildningssyfte är ju fin, jag tror att det till en viss del får barn i synnerhet att respektera djur och behandla dem väl. I praktiken fungerar det dock inte, djurparker överlag är ett jävla otyg och särskilt hägn som dessa där vem som helst får gå in och klappa vargarna. Svår fråga det där, jag älskar att gå på Skansen exempelvis för att jag älskar djur men jag hatar den jävla parken av samma anledning.
Citera
2012-06-17, 18:07
Medlem
Nån som vet om djurskötarna är beväpnade på något sätt när de jobbar med tex varg och björn?
Pistol, pepparspray etc?
Eller är det dialog med djuren som gäller om det uppstår en situation?
Citera
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Men gör deras arbete någon nytta för vargen som art i det stora hela? Jag har personligen svårt att se att tama vargar skulle ge någoting positivt överhuvudtaget, förutom personliga egoistiska kickar då.

Vad finns det för fördelar för vargen att låta vanliga människor klappa dessa djur?
Det ökar antagligen acceptansen för frilevande varg. Kan man komma nära och klappa dessa "fina djur" så är det nog jäkligt lätt att bli känslostyrd och börja hata dom där lantisarna som inte vill ha varg. Dom är ju så fina...
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
På svt just nu säger dom att 8 hanvargar attackerade henne. Dom skall se över sina rutiner. From nu blir det ej mer besökare inne hos vargarna... Det kom dom på nu.

15 maj blev en flicka biten i benet vid besök inne i hägnet.

Man skall aldrig överhuvudtaget gå in själv till vargar säger en svensk expert på svt.
Senast redigerad av Bluebeast72 2012-06-17 kl. 18:10.
Citera
2012-06-17, 18:08
Medlem
Rarrehs avatar
Tragisk händelse. Dock kan jag inte annat än skratta åt människans naivitet och narcissism.
Citera
2012-06-17, 18:10
Medlem
Enligt 'T*ina J*nss*n tar vargarna bara tamdjur undantagsvis.
- Det vanliga är att den jagar älg. Tyvärr så finns det ensamvargar som inte klarar av att jaga som vanligt och då tar inhägnade djur. Det är ju betydligt lättare att få mat så. En varg som en gång lyckats fälla ett får eller en jakthund gör det ofta igen. De lär sig snabbt och gör det till en vana.

http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?articleid=2680824

Rätt att inte avliva vargarna?
Citera
2012-06-17, 18:11
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Enligt 'T*ina J*nss*n tar vargarna bara tamdjur undantagsvis.
- Det vanliga är att den jagar älg. Tyvärr så finns det ensamvargar som inte klarar av att jaga som vanligt och då tar inhägnade djur. Det är ju betydligt lättare att få mat så. En varg som en gång lyckats fälla ett får eller en jakthund gör det ofta igen. De lär sig snabbt och gör det till en vana.

http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?articleid=2680824

Rätt att inte avliva vargarna?
Vore väl inte fel att skjuta av dem heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in