Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag har visserligen också gjort lumpen, (StrilSäk LSS), och du har helt rätt i att huvudet måste vara avskilt från kroppen alternativt ska kroppen vara i grov förruttnelse eller dylikt, alltså om den t.ex har legat i vatten under lång tid.
Jag har studerat och studerar även en del juridik, och det var främst dessa faktorer jag syftade på. Inte vad vi lärde oss i lumpen. Mig veterligen får bara en läkare dödförklara en människa, och mig veterligen brukar inte läkare medfölja ambulans. Men självfallet kan så ha skett här.
Men visst, var hon helt söndertrasad så ja. Tycker bara att just denna del inte är tillräckligt utrett (kan förstås ha missat det i tråden).
Fat det är väl skillnad på formell och informell dödförklaring. En formell dödförklaring är väl egentligen bara något som ska ske före någon skickas till bårhuset? Att en attest skrivs under där någon intygar att personen är död. I en sådan här situation när man befinner sig en bit ifrån offret, blir det väl lite annorlunda kan jag tänka mig och en formell dödförklaring sker först när hon är utplockad. Men jag tror knappast man slarvar med den informella bedömningen att personen är död, utan att man tar det säkra före det osäkra, dvs hade kroppen sett relativt intakt ut och huvudet suttit fint på plats hade man hoppats att hon bara var avsvimmad och gått in direkt.
Jag tror inte någon kommer att kräva att man borde skickat in en läkare som klädde av henne och skrev dödsattest i hägnet, vi bör nog lite på att kvinnan var in till döden söndersliten. Man får inte vara så stelbent att man kräver att man är leg. läk för att avgöra om någon är död, t ex om huvudet är avslitet. Det kan en femåring förstå.