2012-06-19, 13:29
Medlem
Blad.Verks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Ok, så hur lång tid tror du det tar för åtta vargar att döda en människa? Och hur lång tid tror du det tar för en skötare att skjuta åtta vargar med bedövningspilar så de somnar?
Vargar brukar vanligtvis döda bytet genom att hugga i strup/nackpartiet, vilket borde medföra att dör av syrebrist alternativt att blodflödet till hjärnan stoppas. Första fallet ger en relativt utdragen död medan den andra sker snabbare, sedan påverkar naturligtvis chock upplevelsen. Efter det så påbörjas kalaset, vilket kör att kroppen troligen är väldigt sargad.
Citera
2012-06-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Jag har visserligen också gjort lumpen, (StrilSäk LSS), och du har helt rätt i att huvudet måste vara avskilt från kroppen alternativt ska kroppen vara i grov förruttnelse eller dylikt, alltså om den t.ex har legat i vatten under lång tid.

Jag har studerat och studerar även en del juridik, och det var främst dessa faktorer jag syftade på. Inte vad vi lärde oss i lumpen. Mig veterligen får bara en läkare dödförklara en människa, och mig veterligen brukar inte läkare medfölja ambulans. Men självfallet kan så ha skett här.

Men visst, var hon helt söndertrasad så ja. Tycker bara att just denna del inte är tillräckligt utrett (kan förstås ha missat det i tråden).

Fat det är väl skillnad på formell och informell dödförklaring. En formell dödförklaring är väl egentligen bara något som ska ske före någon skickas till bårhuset? Att en attest skrivs under där någon intygar att personen är död. I en sådan här situation när man befinner sig en bit ifrån offret, blir det väl lite annorlunda kan jag tänka mig och en formell dödförklaring sker först när hon är utplockad. Men jag tror knappast man slarvar med den informella bedömningen att personen är död, utan att man tar det säkra före det osäkra, dvs hade kroppen sett relativt intakt ut och huvudet suttit fint på plats hade man hoppats att hon bara var avsvimmad och gått in direkt.

Jag tror inte någon kommer att kräva att man borde skickat in en läkare som klädde av henne och skrev dödsattest i hägnet, vi bör nog lite på att kvinnan var in till döden söndersliten. Man får inte vara så stelbent att man kräver att man är leg. läk för att avgöra om någon är död, t ex om huvudet är avslitet. Det kan en femåring förstå.
Citera
2012-06-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fat det är väl skillnad på formell och informell dödförklaring. En formell dödförklaring är väl egentligen bara något som ska ske före någon skickas till bårhuset? Att en attest skrivs under där någon intygar att personen är död. I en sådan här situation när man befinner sig en bit ifrån offret, blir det väl lite annorlunda kan jag tänka mig och en formell dödförklaring sker först när hon är utplockad. Men jag tror knappast man slarvar med den informella bedömningen att personen är död, utan att man tar det säkra före det osäkra, dvs hade kroppen sett relativt intakt ut och huvudet suttit fint på plats hade man hoppats att hon bara var avsvimmat och gått in direkt.

Jag tror inte någon kommer att kräva att man borde skickat in en läkare som klädde av henne och skrev dödsattest i hägnet, vi bör nog lite på att kvinnan var in till döden söndersliten.

Har kvinnan befunnits sig själv med vargarna och angreppen pågått fullskalligt i mer än 5 min så behövs det ingen läkare för att konstatera att det försökt.

Det tar emot att behöva göra liknelser med andra händelser där människor och djur men då den oseriösa debatten fått pågå allt för länge gällande vargar och rovdjur så har världsbilden bland anhängare till vurmeriet bidragit till att folk har tror sig veta saker som är rena villfarelse!
Citera
2012-06-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blad.Verk
Vargar brukar vanligtvis döda bytet genom att hugga i strup/nackpartiet, vilket borde medföra att dör av syrebrist alternativt att blodflödet till hjärnan stoppas. Första fallet ger en relativt utdragen död medan den andra sker snabbare, sedan påverkar naturligtvis chock upplevelsen. Efter det så påbörjas kalaset, vilket kör att kroppen troligen är väldigt sargad.

Ok, ja jag har ingen aning... Så en varg kan döda en älg genom att hugga den i halsen. Hur många sekunder tror du att den kan tugga på en människas hals och fortfarande lämna den användbar om attacken avbryts?
Citera
2012-06-19, 13:49
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ok, ja jag har ingen aning... Så en varg kan döda en älg genom att hugga den i halsen. Hur många sekunder tror du att den kan tugga på en människas hals och fortfarande lämna den användbar om attacken avbryts?

http://www.nationalgeographicstock.com/comp/04/232/1343634.jpg

Kolla på hörntänderna så kan du nog lista ut det själv.
Citera
2012-06-19, 13:51
Medlem
ieshos avatar
Tama vargar är farligare än vilda vargar. Vargar är naturligt genetiskt skygga mot människor, vilka är farliga för vargen. Tama vargar lär sig att människor inte verkar vara farliga.

En människa kan inte vara ledare för en vargflock, eftersom ledaren är den fysiskt starkaste. Om en inbillar sig detta lever hon farligt. I vargens gener ligger benhårt att bevaka sin ställning i flocken. Att man kan vara flockledare i en familj med hundar är en helt annan sak, eftersom hundar i tiotusentals år har anpassats efter människans makt och önskemål med sina hundar.

Människor kan vara vän med vilda djur som vargar, men även bland människor är det vanligare att (fd) vänner dödar varandra än att främlingar dödar varandra. Vargar kan tycka om en människa men ändå angripa henne om hon inte underordnar sig deras rangordning, byggd på våldsmakt.

Människor och vargar skiljer sig inte så mycket åt egentligen. Den stora skillnaden är att vargarna inte kan frigöra sig från sina geners diktatur, vilket människor kan men oftast inte vill.
Citera
2012-06-19, 13:55
Medlem
Citat:

Att nedlägga en vuxen älg är en utdragen kamp på upp till ett par timmar även för en flock.

Mindre djur är döda inom 30 s från det att en av vargarna kopplat ett halsgrepp.

Jag har beskrivit hur dem agerar tidigare i tråden.

Det går olika fort beroende på storlek.
Citera
2012-06-19, 13:56
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Det känns lite Jurassic Park över det hela. Ägarna och de anställda tror att man kan skapa relationer till sina små vilddjur. Jag förstår inte hur detta kan komma som någon överraskning. Att ens överväga att nu avliva vargarna för dem inte ville gulla med människan efter att man försökt avvänja vilda rovdjur vid att vara just vilda rovdjur är fan människan i ett nötskal. Beklagligt hur jävla tragisk människan är i sin relation till naturen och djuren. Blir en aning upprörd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
http://www.nationalgeographicstock.com/comp/04/232/1343634.jpg

Kolla på hörntänderna så kan du nog lista ut det själv.

Tack, det var det som var min poäng ifrån början!

Det går mycket mycket mycket fortare för åtta vargar att bita ihjäl en människa än det går för en skötare att söva åtta vargar med bedövningspilar..!
Citera
Medlem
singularitets avatar
Självfallet så är det alltid förenat med livsfara att gå in i ett varghägn. Det pågår fortfarande forskning på området och att då i det läget släppa in barn till dessa kramdjur säger sig ju självt att det inte är någon god ide. Björnklappning blir väl nästa fluga, det skulle inte förvåna mig faktiskt, nu när en del tjejer kanske ändrar sin inställning till vargar?

Vargklappning???

Det är samma fenomen som när man stöter på "världens snällaste schäfer" lös på ett elljusspår. Vanligt förekommande trots att det är olagligt den här tiden på året (på grund av de stackars fåglarna och deras kycklingar). Varg och hund är samma art och en hund med vaktinstinkter ska INTE springa lös hursomhelst. Dit räknar jag alla hundar med fysisk potential att fälla en människa/ ett barn.

Världen är inte någon Disneyfilm. Tyvärr.
Citera
2012-06-19, 13:57
Medlem
Mappmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idle81
Har kvinnan befunnits sig själv med vargarna och angreppen pågått fullskalligt i mer än 5 min så behövs det ingen läkare för att konstatera att det försökt.

Det tar emot att behöva göra liknelser med andra händelser där människor och djur men då den oseriösa debatten fått pågå allt för länge gällande vargar och rovdjur så har världsbilden bland anhängare till vurmeriet bidragit till att folk har tror sig veta saker som är rena villfarelse!

Att hon var död och det tydligt och ganska omgående råder det nog ingen tvekan om. Däremot tog det alldeles för lång tid innan man tog hand om kroppen, något som inte borde ha tagit så lång tid som 40 min om dessa vargar "när ingen olycka sker" anses vara ofarliga av djurparken.
Citera
2012-06-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tama vargar är farligare än vilda vargar. Vargar är naturligt genetiskt skygga mot människor, vilka är farliga för vargen. Tama vargar lär sig att människor inte verkar vara farliga.

En människa kan inte vara ledare för en vargflock, eftersom ledaren är den fysiskt starkaste. Om en inbillar sig detta lever hon farligt. I vargens gener ligger benhårt att bevaka sin ställning i flocken. Att man kan vara flockledare i en familj med hundar är en helt annan sak, eftersom hundar i tiotusentals år har anpassats efter människans makt och önskemål med sina hundar.

Människor kan vara vän med vilda djur som vargar, men även bland människor är det vanligare att (fd) vänner dödar varandra än att främlingar dödar varandra. Vargar kan tycka om en människa men ändå angripa henne om hon inte underordnar sig deras rangordning, byggd på våldsmakt.

Människor och vargar skiljer sig inte så mycket åt egentligen. Den stora skillnaden är att vargarna inte kan frigöra sig från sina geners diktatur, vilket människor kan men oftast inte vill.

Ditt inlägg var nog det mest seriösa och mest sammanfattande sedan trådsstart.

Synd att detta skall vara så främmande för folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in