2012-06-18, 09:29
Medlem
sogeds avatar
Kanske hade djurskötaren på sig en baconkostym och då alla vet att vargar är barnsligt förtjusta i just bacon så var det mycket dumt gjort av djurskötaren. Allt är hennes fel.

Det finns förövrigt ingen anledning att avliva, eller ens misstro vargarna på Kolmården.
Det handlar bara om en enda isolerad incident. Det finns gott om statistik som talar för detta.
Vargar har, som tidigare skrivits, inte dödat en människa i Sverige på flera hundra år.

Ser vi dock att djurparken ändrar i sina rutiner angående vargar så begår dem ett kardinalfel, då vargar per definition inte är aggresiva eller ens avlägset farliga.
Som sagt en isolerad incident, vargarna får maten serverad minst en gång om dagen av människor.
Vore vargar farliga skulle de ju äta en männsika per dag. En gång, ingen gång
Citera
2012-06-18, 09:30
Medlem
Storm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kan nån spara den här sidan - om det inte redan är gjort, jag lyckas inte. Det är djurparkens marknadsföring av vargmöten ā drygt 1000 kronor/person i grupp om 15 pers. Sidan försvinner nog snart.
http://www.kolmarden.com/Besok-oss/Vilda-Moten/Varg/

"Och nyfikna som de är, så kommer de att hälsa på dig och har absolut inget emot att bli klappade. Gör det och få ett starkt minne för livet!"

Är det en trött gammal golden retriever man ska få träffa eller är det ett rovdjur?

Vem vet, den kvinnliga djurskötaren kanske klappade vargarna, och fick bokstavligen talat ett minne för livet!
Citera
2012-06-18, 09:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piskfinnen
"Vargar uppges ha ett käktryck på 1100 kg/cm2, genomsnitt för hund har uppmätts till 240 kg/cm2." (http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2223)

Min gissning är att hon snubblade till, flocken som betett sig underligt några dagar reagerade och högg. Och ett sådant hugg räcker.
Fast vad en genomsnittlig hund har för tryck i käkarna är rätt så ointressant med tanke på det enorma spann i storlek. Det finns ingen relevans att ta med hundar stora som hamstrar. Dessutom är det käktrycket i Newton som spelar roll, inte hur många kilo per cm˛ eftersom det inte är en slät yta utan en massa spetsiga tänder som trycket fördelas över.

Nu menar jag inte att det inte finns hundar som biter hårt/hårdare än vargar - och det är helt ointressant i den här tråden eftersom det var vargar som bet ihjäl skötaren och inget annat - eller att det inte gör ont om en chihuahua bits, men man ska nog se uttalanden av den här typen med ett visst mått skepsis.
Citera
2012-06-18, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Är det inte någor fel om man har förtroende för rovdjur?

"Han återkommer ständigt till hur duktig den 30-åriga kvinnan var med vargarna, vilket förtroende hon hade bland flocken och hur bra hon skötte det med guidade visningar i hägnet.

– Hon var där för att umgås med vargarna *eftersom hon var en av dem som hade deras förtroende och relationen att kunna gå in till dem och ta med besökare dit, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14994671.ab

Han ser väldigt nervös ut,babblar på innan fel fråga skall kommma känns det som.
Ingen koll alls på vad han säger.Mannen vet nog att Kolmården har en jobbig sommar
framför sig,och att detta bara är början på alla frågor som kommer att ställas.

Ingen människa får vargarnas förtroende,bara att säga en sådan sak,
visar att Kolmården lekt med människors liv ett bra tag.
Jag är också en av dom som inte visste att man fick "gosa" med vargarna på
plats,vilket gör att chocken känns om möjligt ännu värre.
Citera
2012-06-18, 09:39
Medlem
Blir intressant att se presskonferensen kl 10 på TV4. Skulle inte förvåna mig om man då meddelar beslut om avlivning. Är nog t.ex. otroligt svårt för arbetskamraterna att arbeta med vargarna efter denna händelse. Troligen skrotas väl hela systemet med att betala för umgänge med vargar nu och behovet av "nappade vargar" finns inte längre.

Läste denna artikeln i VK: http://www.vk.se/651988/lyckseles-vargar-inte-lika-farliga

Där kritiseras nappning och i Lycksele kan vargarna utfodras utan att man går in till dem. Samma möjlighet borde väl finnas på Kolmården tycker man, att ingen skötare är tvingad att umgås med vargarna rent fysiskt. När man anställs torde man i så fall vara medveten om att man förväntas bli "polare" med livsfarliga djur. Ju mer jag tänkt på detta, desto mer förbryllande tycker jag det är att biologer ägnar sig åt det här spektaklet, är arbetsmarkanden verkligen så kass att man måste offra allt sunt förnuft för att få jobb?
Citera
2012-06-18, 09:40
Medlem
Eyedols avatar
Har inte läst genom hela tråden meen.. Är det någon som vet hur kvinnan mådde sen tidigare? Jag hörde att de ej fanns några vittnen och då var min första tanke att det var självmord. Death by cop-style
Citera
2012-06-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han ser väldigt nervös ut,babblar på innan fel fråga skall kommma känns det som.
Ingen koll alls på vad han säger.Mannen vet nog att Kolmården har en jobbig sommar
framför sig,och att detta bara är början på alla frågor som kommer att ställas.

Ingen människa får vargarnas förtroende,bara att säga en sådan sak,
visar att Kolmården lekt med människors liv ett bra tag.
Jag är också en av dom som inte visste att man fick "gosa" med vargarna på
plats,vilket gör att chocken känns om möjligt ännu värre.

Jag kan tänka mig att man är jätteledsen och chockad att en anställd har avlidit så här. Samtidigt misstänker jag att man drar en liten suck av lättnad över att det fan inte skedde under en av dessa guidade turer. Jag mår dåligt när jag tänker på att både barn och föräldrar kunnat anfallas eller få uppleva guiden slitas i stycken i inhägnaden. Ett sådant scenario kan knappast varit omöjligt och hade väl inneburit att hela parken stängts omgående? Så för djurparken är det som hänt hemskt och visst förlorar de säkert pengar på det, men det kunde varit värre...
Citera
2012-06-18, 09:42
Medlem
Gaddafi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Vet du mer än oss andra?
Om skötarna får vistas helt ensamma inne hos vargarna så är det ju rutinerna som är dåliga och en övertro hos Kolmården att de lyckats tämja dessa djur

Uppenbarligen vet jag mer än dig...

Möjligt att rutinerna är dåliga... MEN hon bröt fortfarande INTE emot "gällande" rutiner!
Senast redigerad av Gaddafi- 2012-06-18 kl. 09:45.
Citera
2012-06-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soged
Kanske hade djurskötaren på sig en baconkostym och då alla vet att vargar är barnsligt förtjusta i just bacon så var det mycket dumt gjort av djurskötaren. Allt är hennes fel.

Det finns förövrigt ingen anledning att avliva, eller ens misstro vargarna på Kolmården.
Det handlar bara om en enda isolerad incident. Det finns gott om statistik som talar för detta.
Vargar har, som tidigare skrivits, inte dödat en människa i Sverige på flera hundra år.

Ser vi dock att djurparken ändrar i sina rutiner angående vargar så begår dem ett kardinalfel, då vargar per definition inte är aggresiva eller ens avlägset farliga.
Som sagt en isolerad incident, vargarna får maten serverad minst en gång om dagen av människor.
Vore vargar farliga skulle de ju äta en männsika per dag. En gång, ingen gång

Man kan inte jämföra skygga vargar i skogen med nappade vargar som är någon slags störd varghybrid, där man försökt göra vargen till en till synes farlig varelse, men som man kan gulla med utan risk...Och vargar har inte nappats i 200 år, det är ett modernt påfund.
Senast redigerad av Wildis 2012-06-18 kl. 09:48.
Citera
2012-06-18, 09:46
Medlem
Kulliss avatar
Hur dödar en varg?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaddafi-
Uppenbarligen vet jag mer än dig...

Möjligt att rutinerna är dåliga... MEN hon bröt fortfarande INTE emot "gällande" rutiner!

Hur vet du det? De fanns ju inga ögonvittnen.
Citera
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaddafi-
Möjligt att rutiner är dåliga... MEN hon bröt fortfarande INTE emot "gällande" rutiner!
Då blir ju följdfrågan varför man inte ifrågasatte dessa rutiner? Egen förblindning av djurens snällhet och gulliga utseende?

Varför hade Kolmården så slappa rutiner när det finns erfarenheter från andra ställen där rutinerna numera är omformade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in