2012-06-17, 18:01
Medlem
Streptokockers avatar
Det som jag tycker är mest intressant är Kolmårdens rutiner och generell policy gällande vargar. Bland annat då att ensamma skötare och även besökare tillåts handskas med dessa djur. Dom må ha människovana sedan födsel (troligtvis är många av dom uppfödda av de skötare som arbetar med dom) men dom trots allt inte domesticerade. Kolmårdens vargar är tama vilket betyder att dom är vana vid mänsklig tillvaro i grund och botten fortfarande är vilda djur. Dom har fortfarande kvar många egenskaper (bland annat då mer aggressivt och oberäkneligt beteende) som gör att dom inte skulle passa som husdjur, även om det mestadels handlar om praktiska saker och ting.

Men med det sagt, alla djur kan bli tama (tillvänjning av mänsklig tillvaro) men det jag undrar är varför en tam varg anses vara "säkert" till skillnad mot björnar eller lejon. Jag har svårt att tänka mig Kolmården ha samma rutiner gentemot ovanstående djur trots att vargar är fullt kapabla att snabbt, och som detta fallet bevisat, utan någon särskild förvarning orsaka dödlig skada.
Citera
Medlem
Den omkomne är Tina Jansson boende i Kolmården och Djurskötare på Kolmårdens Djurpark.

http://www.facebook.com/tina.jansson.31?ref=ts

Tankar går till familjen.
Citera
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrykill
De älskar vargarna. Jag tänker på Grizzly man som också visste att han hade med extremt farliga djur att göra men valde att leva med dem för att han älskade dem. Antingen förbiser man farorna medvetet eller så är man bara så jävla dum och naiv att man tror sig känna djuren utan och innan för att man varit med dem sedan födseln. Oavsett vad så fick hon iallafall dö på den plats hon älskade mest, får vi väl hoppas.

Men gör deras arbete någon nytta för vargen som art i det stora hela? Jag har personligen svårt att se att tama vargar skulle ge någoting positivt överhuvudtaget, förutom personliga egoistiska kickar då.

Vad finns det för fördelar för vargen att låta vanliga människor klappa dessa djur?
Citera
2012-06-17, 18:02
Medlem
Cherrykills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Även om han var ledig så kanske hon vill hälsa på hos vargarna. Du skriver det själv.... De älskar vargarna

Antar att med "ledig" menas att hon inte var på plats.
Citera
Medlem
NavierStokess avatar
Olof Lidberg kommenterar det hela lite: Kvinna dödad av Kolmårdenvargar
Citat:
– Det är två saker som verkar konstiga i det här fallet. För det första är det märkligt om räddningspersonalen inte kunde komma fram till kvinnan på en gång. Det är oerhört viktig att djurparkens personal har rutiner för sådan här situationer, kommenterar Olof Liberg.

Man måste kunna undsätta och få ut den människa som fallit inom minuter eller snarare sekunder, poängterar han.
Citat:
– Jag förstår inte att man inte bara gick in om man hade skjutvapen. Hade man satt en kula i en av vargarna så hade de andra dragit sig undan. Vargar är inga dumma djur, säger Olof Liberg.
Citat:
Vargen har en stor potential att kunna vara ett jävligt farligt djur, säger Olof Liberg.
Alltså: Var aldrig ensam, var beväpnad, fatta att det är ett farligt djur.

I det här fallet är det lätt att vara efterklok, även om man lätt inser det olämpliga i att "gullifiera" ett så pass farligt flockjagande rovdjur. Lämpligt vore om man alltid var minst två, beväpnade med antingen pumphagelgevär eller halvautomatiska hagelgevär laddade med grovhagel och magasinkapacitet större än den som är tillåten vid jakt (2+1). Snabba skott med stor effekt är vad som krävs, eldkraft nog att meja ner hela flocken snabbt om dom inte drar sig undan. Fast gulligt, det är det ju inte.
Citera
Medlem
Jessicaffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfectlady
Kan det vara hon på denna film som avlidit?
De verkar som folk skrivit vila i frid Tina som kommentarer...

http://www.youtube.com/watch?v=Kh0yXnVg48U&feature=related

herre jävlar. Varulvar ju. Så håller man naivt på att klappa dem som nån jävla pläd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hittade detta på nätet..men det behöver inte betyda att det är hon som dödats av vargarna.

http://martinaback.se/2012/february/kolmarden-backstage.html

Det är jävla respektlöst att bete sig sådär mot vargar, gulla och hålla på nedvärdera dom. Vargar är blodtörstiga rovdjur och om man hyser respekt för dom så gullar eller rör man aldrig i dom. Minst 20 meters avstånd. Fyfan man vill ju kräkas när man ser hur respektlösa dom här "experterna" är
Citera
2012-06-17, 18:03
Medlem
Audumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michew
Den omkomne är Tina Jansson boende i Kolmården och Djurskötare på Kolmårdens Djurpark.

http://www.facebook.com/tina.jansson.31?ref=ts

Tankar går till familjen.

Stackarn.. hon har två rätt små barn, yngsta är sex år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag tror att vargarna såg henne som en annan varg....blev sura av någon anledning och skulle ge hennes en minnesbeta....men det dom inte tänkte på, sur-vargarna...var att hon egentligen inte var en robust varg.... som dom själva....utan en skör människa....hon tålde tyvärr inte samma tuffa vargatag som en annan riktig varg skulle ha gjort...fy faan vad sorgligt detta är!!!!! .......men att någon skötare blir så attackerad är tack och lov sällsynt...hon hade otur, stackars tjej...men jag tror inte vargarna ville döda henne egentligen...dom glömde bara bort att hon inte var en annan varg....
Inte en chans, så uppför sig inte vargar. Det är för övrigt mycket ovanligt att vargar dödar varandra i flocken ens i interna strider. Maktkamper och liknande följer ett komplicerat mönster där en av vargarna nästan uteslutande ger sig innan det går så långt att de börjar attackera varandra.

Har flocken attackerat den här personen så är det inte av misstag från flockens sida, utan hon har upplevts som ett hot eller byte som måste fällas. Inte krångligare än så. Man ska inte göra rovdjur gulliga eller försöka romantisera deras liv/beteenden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Bara så jag förstår din logik. Om det händer någon gång att en varg i fångenskap inte dödar en människa, är det då ett bevis för att det är rätt att hålla dem i fång?

För övrigt undrar jag hur du resonerar kring din första mening. Vargarna har alltså kunskap om den fria naturen och går runt och är bittra på människan för att vara inlåsta, för att sen attackera när bägaren slutligen rinner över? Helt enkelt ett överlagt mord?

Vet inte riktigt, är inte så insatt.
Citera
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det är inte säkert då vargar dödar direkt om inte bytet är för stort.

En snabb död är för mig det som lejon/tigrar/jaguarer o.s.v gör d.v.s käkarna runt halsen.

Har den här kvinnan dött av 8 vargar tror jag absolut inte att det har gått fort.
Citera
2012-06-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiro
Aftonbladet "Vi tror att det gick fort"

Hur kan de tro det?. De är inga lejon direkt som kväver sina byten.

Fy faen för att bli dödad av en varg eller en björn som äter på en när man lever.
I alla naturfilmer jag har sett om hunddjur så när de har fått stopp på bytet hugger en direkt mot halsen och hänger kvar där tills djuret dör. På en klen människohals sliter den ju av blodförsörjningen till hjärnan med ett nafs, så det blir nog svart ganska omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in