2012-06-19, 18:36
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vi kan ju konstatera att hon släpats runt i hägnet då detta är uppgifter i media. Så varför ha en konstig diskussion om att ifrågasätta just det?

Jag ifrågasätter inte att hon har blivit släpad runt i hägnet utan jag ifrågasätter Supras9 kunskap om fakta, att hon svimmade och sen blev släpad runt därför att dom skulle få mat när hon hade gått ut. Hur hon nu skulle kunna gå ut när hon har blivit dödad????
Citera
2012-06-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, vad skulle du säga om du satt i presskonferens och visste att det fanns ett 60min lång filmsekvens på det hela? Sådant är ju djävligt knepigt, kommer filmsekvensen ut så är ju Kolmårdens varumärke skadat för all framtid. Det är ju anledningen till att man aldrig släppte filmen på Steve irvin anser jag, man skyddade varumärket Steve irving. Hela familjen tjänar ju fortfarande en förmögenhet på hans filmer.

Om filmen kommer ut blir det inte kul för Kolmården. Jag köper helt enkelt inte förklaringen att inte hägnet var övervakat, hela Kolmården är ju fullständigt nedlusat med kameror för att ha koll på verksamheten. Men jag förstår ju om ni vill tro på att just det hägnet saknade kameraövervakning. Jag köper det inte, varför spekulerar man i att hon snubblat/fallit ihop redan på första presskonferensen? De är ju knappast klärvoyanta?

Ja, det är väl möjligt att Steve Irvin gjorde något jävligt tveksamt i sista videon men man kan å andra sidan förstå makuleringen av filmen eftersom man inte vill att folk ska frossa i hans död.
Personligen tycker jag det enbart känns olustigt att krokodiljägarserien fortfarande sänds och att tv-kanalerna fortfarande köper in det. Vad är det för roligt med att titta på en person som skrattar och är glad i alla när man vet att han är död?

Har ingen uppfattning om kameratätheten på kolmården men det känns ju hyfsat lågt om kolmården mörkar den delen.

De där två fallen är vilket som helt annorlunda eftersom det var känt direkt efter Steves död att det hela filmades medan man förnekar att det finns några kameror som filmade det hela här.
Citera
2012-06-19, 18:37
Medlem
En person blev dödad av vargar, det inleds en polisundersökning, medarbetare intervjuas, djurparkens existens ifrågasätts och en ...obduktion. varför lägger de ned så mycket energi på idiotiska saker? En
person gick in bland vargar och blev sliten i stycken. vad ska obduktionen visa? ska de ta fram DNA och bitavtryck för att lagföra vargen som delade ut sista hugget? .. har de överflöd i stats-kassan eller vad är det frågan om !?
Citera
Medlem
Det diskuteras mycket om kvinnor är mer utsatta än andra men när det gäller just detta fall så verkar de flesta djurvårdarna ha varit just kvinnor vilket det kanske även är om man ser det procentuellt över hela parken? Det kanske inte säger så mycket men de personer jag själv känner som är djurvårdare/djursjukvårdare är kvinnor. Så det kanske inte är så konstigt i det här fallet att det var just en kvinnlig vårdare som råkade illa ut?

Har för övrigt lyssnat på en föreläsning som Tina Jansson från varg/kolmården höll, mycket duktig och kunnig person som verkligen var intressant att lyssna på även för en vargskeptiker som undertecknad. Hon gjorde sig inga föreställningar om att vargarna var några gosedjur, tvärtom pratade hon även om de "negativa" sidorna och varför vargen är så illa beryktad i vissa trakter. Detta var under en helg som annars handlade om hundars beteende och biologi. Liten parentes bara....
Citera
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Behandlas visst i helt egen tråd

Men visst det måste ju beaktas. I artikeln med kvinnan som påstod sig blivit överfallen så var det en manlig djurskötare som sonika vända vargen upp och ner och därmed visade vem som bestämmer. Dvs desto större djur desto större fysiskt styrka krävs. Här var det också bara hannar och experterna säger ju att djur märker vilken kön en människa. Så helt klart kommer ju detta in.

Om man nu ska så långt att säga att kvinnor inte ska få bli djurskötare. Nja, då skulle vi inte ha så många djurskötare Finns nog lite knep för att visa styrka som de lär sig.
Äh, det här blir ju bara någon slags löjlig pseudodiskussion som hör hemma i någon annan del av forumet. Visst, en kvinna kan aldrig vara starkare en en stor och stark karl. Men, och det är ett viktigt men, många kvinnor är bra mycket starkare än en liten och klen man.
Citera
2012-06-19, 18:39
Medlem
Denna har väl redan postats antar jag

Pappan: Har varnat henne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15000602.ab

Citat:
Jag har varnat henne för det här. För riskerna med att jobba med vargar. Vi hade olika uppfattningar om varg. Jag jagar och känner många som upplevt vargen på nära håll.
De diskuterade varg*frågan vid flera tillfällen, även om de inte var överens.
– Hon kunde förstå vad jag tyckte. Men hon sa att sådana vargar som de föder upp på Kolmården, de är tama, de kan man aldrig släppa ut. Hon älskade sitt jobb.

Citat:
Pappan kan inte förstå varför hon gick in ensam till en hel flock på åtta vargar i förrgår förmiddag.
– Jag kan absolut inte gå med på att de släpper in en människa ensam på det viset, med sju-åtta vuxna vargar utan något larm eller sprej eller vad som helst, om något skulle inträffa. De måste ju vara minst två *personer.

Citat:
Hon gick ut gymnasiet med högsta betyg i allt utom datorer, det tyckte hon var miljöförstörande.

Och genom ödets ironi så lever hon vidare på youtube.
Citera
2012-06-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakralt
Jag har erfarenhet av en hund som normalt aldrig skulle anfalla en människa. Men om man (av misstag) råkar trampa på en tass så kan resultatet bli ett aggresivt utfall på gränsen till hugg. Kan det vara något sådant. Ett misstag där hon gjort en varg illa som då trott att hon anfallit och bitit tillbaks.

Det räcker med något litet. Ett bistick eller en kastad pinne som uppfattas fel. 3 års erfarenhet är ingenting när det gäller vilda djur (eller djur i allmänhet) och får man panik och flyr så kan det mycket väl räcka. Det finns tamhundar som hugger för mindre.
Citera
2012-06-19, 18:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrsallad
En person blev dödad av vargar, det inleds en polisundersökning, medarbetare intervjuas, djurparkens existens ifrågasätts och en ...obduktion. varför lägger de ned så mycket energi på idiotiska saker? En
person gick in bland vargar och blev sliten i stycken. vad ska obduktionen visa? ska de ta fram DNA och bitavtryck för att lagföra vargen som delade ut sista hugget? .. har de överflöd i stats-kassan eller vad är det frågan om !?

Handlar om en nation delad i för eller emot.

Hela Kolmårdens experiment med att kunna klappa vargar har ju varit för att visa att vargen inte är så farlig. När något sådant här händer måste det utredas till minsta lilla detalj om vad som hänt. Ena sidan sitter och hoppas på en sak, den andra på en annan. Handlar helt eget om samhällsintresse.
Citera
2012-06-19, 18:41
Bannlyst
Tycker ju det är konstigt att en skötare får gå in ensam till ett så farligt djur som vargen är, och dessutom utan kontakt med någon. Eller har de varit så naiva och trott att inget kan hända med de här snälla vargarna.? Verkar vara en helknäpp chef (Mats Höggren). Borde få sparken med omedelbar verkan.
Senast redigerad av El-vispen 2012-06-19 kl. 18:52.
Citera
2012-06-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrsallad

Det är nog oerhört viktigt för anhöriga och kollegor att få veta precis vad som hänt, liksom i fallet med Breivik där alla vet vem som gjorde det men ändå behöver man givetvis hålla en rättegång vilket inte minst är för de anhörigas skull. Dessutom går ju nu pappan till djurvårdaren ut i tidningen nu och kritiserar parkens rutiner, det måste ju givetvis belysas ordentligt. Det är ju också ett sätt att förhindra att fler olyckor sker...
Citera
2012-06-19, 18:43
Medlem
Den här postade någon längre bak i tråden

http://youtu.be/5mz8QrqSUtw

Nu är jag ingen djurexpert, men är det verkligen genomtänkt att hetsa upp en flock så?
Citera
2012-06-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag ifrågasätter inte att hon har blivit släpad runt i hägnet utan jag ifrågasätter Supras9 kunskap om fakta, att hon svimmade och sen blev släpad runt därför att dom skulle få mat när hon hade gått ut. Hur hon nu skulle kunna gå ut när hon har blivit dödad????
Fast det är ju mer indicier som pekar mot det, framförallt att man så tidigt i händelseförloppet gick ut och spekulerade kring detta från Kolmårdens sida.
Jag vet ju inte om han har någon källa eller ej. Men det är ju långsökt att spekulera kring mattider och förväntade mönster. Attacken har INTE utlösts av hunger från vargarnas sida, det går ingen nöd på dem och en varg kan gå veckor utan mat i vilt tillstånd. Angreppet sker eftersom något triggar vargarna att angripa. Antingen såg flocken henne som ett hot, eller så såg de henne som ett kadaver.

De angrep inte för att de var hungriga och helt plötsligt att färsk vårdare var godare än gammalt fryst kött. Men jag antar att du vet det? Eller jag förstår inte riktigt vad som är fel i resonemanget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in