2013-04-21, 00:31
Medlem
Sparar 900 kr i månaden på ren automatik(autogiro) några olika fonder jag köper i. Då och då typ var tredje månad köper jag aktier har jag inget traditonellt sparkonto då det ger för dålig ränta.
Citera
2013-05-09, 16:14
Medlem
Jag och sambo tjänar ca 33,000 efter skattmasen fått sitt.
jag 19k, sambo 14k.

Har gemensamt sparkonto som det petas in 5000kr på (2500var) per månad via auto, taskig ränta 1,45%) dock men lånelöfte är inbakat i kontot så de får väl gå :P
Hyresinkomst på 1500kr (inneboende) som åker in på sparet det med.

Får vi lite över så petar vi in nån 5hundring eller så ibland.

Jag spenderar för mycket på bildelar, men många av dem får jag tillbaka minst det utlagda om jag skulle sälja. (Veteranbilsdelar)
Allt annat kapital går till Hyra, käk, kattjävlarna mm.
Mobil : Rekordlåga 50kr/ mån . Gammal knapplur och kontantkort laddat med Comviq kompis
Har nu dock tecknat abbonemang då sambon ville ha en Iphone så då tog jag det med, har ju inte bytt telefon på 5 år så kan vara dax att gå över till touch

Har slutat röka för en månad sen men snusar lite nu istället. Kostnaden för det är 1/3 av rökningen. typ 18kr per dag. så de går ått rätt håll nu:P
Sambo snusar oxå för övrigt :P
Vi lever båda lite slösaktigt och snikar väl inte nånstans mer än på alla typer av abbonemang osv, håller oss till obundet. Tex Boxer 3mån påfyllning osv.

Alltså totalt MINSTA spar just nu 6500kr/mån.
Senast redigerad av volvomainjac 2013-05-09 kl. 16:19.
Citera
2013-05-09, 16:21
Medlem
Jag sparar runt 1000 - 2000 i månaden. Blir tyvärr inte mer då jag är student och lever på csn. Kommer dock spara allt överskott från sommarens jobb och räknar med att i höst ha en buffert på mellan 40-50 000. Det känns som en tillräcklig summa för mig som student att ha sparat. Finns inte så stora oväntade utgifter som kan hända.
Citera
2013-05-09, 21:43
Medlem
drar in runt 15-18k netto i månaden beroende på provision

sparar mellan 5-10 k i månaden utan anledning, är bara snål och gillar att se pengar på kontot :-D
Citera
2013-05-09, 23:02
Medlem
Får ut 33000 kr i månaden och har utgifter för 13000 kr. Har 5000 kr till mig själv, 2000 av mina månadsutgifter kr går till att betala av blancolån och resten, 15000 går till sparande varje månad. Håller på att amortera aggressivt på mina blancolån, som är ett arv av dåliga beslut tidigare i livet. När jag är klar kan jag lägga undan 17000kr i månaden. Har som första mål att få ihop 1 miljon.
Citera
2013-05-10, 00:10
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Några visdomsord bara... Jag är äldre än de flesta i den här tråden och har således upplevt mer. Jag och mina kamrater hade en diskussion om sparande och amorteringar för några månader sedan. Vi amorterar en del och försöker spara pengar. En del av sparandet är sådant som används till semestrar och liknande medan en del ska vara en buffert.

Min kamrat sade att de amorterar inte en krona och de sparar heller inte pengar annat än till att använda till resor och nöjen. De tjänar rätt bra med pengar så det är inget skäl till varför de gör som de gör. Han menar att man lever bara en gång och varför ska han sitta med en massa pengar på banken istället för att göra saker här och nu medan man lever. Ingen vet om man är död imorgon.
Citera
2013-05-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Några visdomsord bara... Jag är äldre än de flesta i den här tråden och har således upplevt mer. Jag och mina kamrater hade en diskussion om sparande och amorteringar för några månader sedan. Vi amorterar en del och försöker spara pengar. En del av sparandet är sådant som används till semestrar och liknande medan en del ska vara en buffert.

Min kamrat sade att de amorterar inte en krona och de sparar heller inte pengar annat än till att använda till resor och nöjen. De tjänar rätt bra med pengar så det är inget skäl till varför de gör som de gör. Han menar att man lever bara en gång och varför ska han sitta med en massa pengar på banken istället för att göra saker här och nu medan man lever. Ingen vet om man är död imorgon.
Så det var visdomsorden - spara inte för man kan bli överkörd av en buss närsomhelst...
Då kan du glädja dig åt att majoriteten av Sveriges befolkning lever som din kamrat lär.
Citera
2013-05-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Får ut 33000 kr i månaden och har utgifter för 13000 kr. Har 5000 kr till mig själv, 2000 av mina månadsutgifter kr går till att betala av blancolån och resten, 15000 går till sparande varje månad. Håller på att amortera aggressivt på mina blancolån, som är ett arv av dåliga beslut tidigare i livet. När jag är klar kan jag lägga undan 17000kr i månaden. Har som första mål att få ihop 1 miljon.
Du verkar vara en skön snubbe som tycker att amortera aggressivt 2000kr på blancolån är mycket. Medans du samtidigt sparar 15 lök i månaden? Good shit bro.
Citera
2013-05-10, 01:16
Medlem
Sparar ca 4k per månad, inkl lån och diverse utgifter
Citera
2013-05-10, 01:23
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe
Du verkar vara en skön snubbe som tycker att amortera aggressivt 2000kr på blancolån är mycket. Medans du samtidigt sparar 15 lök i månaden? Good shit bro.

Precis vad jag tänkte när jag läste hans inlägg. Hur kan man låta ett blancolån finnas kvar samtidigt som man sparar 15K på ett sparkonto? Herregud.
Citera
2013-05-10, 11:45
Medlem
Vetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Precis vad jag tänkte när jag läste hans inlägg. Hur kan man låta ett blancolån finnas kvar samtidigt som man sparar 15K på ett sparkonto? Herregud.

Han kanske avkastar mer genom sitt sparande än vad räntan på blancolånet är?
Citera
2013-05-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetare
Han kanske avkastar mer genom sitt sparande än vad räntan på blancolånet är?

Det spelar ingen roll allt sparande som genererar en avkastning som överstiger nivån för ett blancolån är förenat med risk. För att det ska vara värt det så måste avkastningen slå räntenivån med ett par procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in