2022-10-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Såklart en bil höjer ditt värde. Sen är det inte allt som du säger. Men det underlättar att hämta dejten i bil...

Har själv valt att skaffa bil nyligen men vet att de kostar extrema pengar...men jag sätter mig inte på bussen igen. Alla är vi olika

Ja självklart allt materiellt höjer en lite som ex en lägenhet mitt i kungsholmen får nog många brudar intresserade också jag skulle nog vilja påstå att vill man få brudar med materiella saker så känns boende bättre o satsa på än en bil

Varje gång jag kör bil i Stockholm så blir jag påmind om.varför jag gjorde mig av med den

Men flyttar jag ut mot skogen eller mindre ort senare i livet blir en bil givet köp
Citera
2022-10-09, 19:29
Medlem
Hävstångsspar på 5% av årets utdelningar och ca 15% av lönen som dras automatiskt månatligen. Överskott investeras manuellt innan kvartalsskifte.
Citera
2022-10-09, 19:48
Medlem
Har faktiskt inget regelbundet sparande längre utan det blir som det blir beroende på månadsutgifterna.
Har en bra buffert efter åratal av sparande på en ganska mager lön så sparande i sig är inte livsnödvändigt längre. Så vill jag köpa något typ ny bil eller bara spendera för jag kan så kan jag ju göra det om nu andan skulle falla på.
Citera
2022-10-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Ja självklart allt materiellt höjer en lite som ex en lägenhet mitt i kungsholmen får nog många brudar intresserade också jag skulle nog vilja påstå att vill man få brudar med materiella saker så känns boende bättre o satsa på än en bil

Varje gång jag kör bil i Stockholm så blir jag påmind om.varför jag gjorde mig av med den

Men flyttar jag ut mot skogen eller mindre ort senare i livet blir en bil givet köp

Det finns en agenda 2030. Smart cities. De vill inte att du ska köra bil. Skatterna höjs på nya bilar , du vet bonus malus?

Nu försöker du lura dig själv med att du hellre vill trängas med massa äckel på tunnelbanan för att judarna gjort det så dyrt med bil?

Självklart vill alla ha bil. Frågan är om man har råd. De blir dyrare varje år enligt politiska agendan
Citera
2022-10-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Hävstångsspar på 5% av årets utdelningar och ca 15% av lönen som dras automatiskt månatligen. Överskott investeras manuellt innan kvartalsskifte.

Vad har du för hävstång? Vilken produkt använder du?
Citera
2022-10-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Vad har du för hävstång? Vilken produkt använder du?
Dras den 5e och 15e varje månad. Går att lägga upp på avanza så att det dras från krediten om du loggar in via webläsaren och lägger upp "schemalagda fondköp". Köper indexfonder.
Citera
2022-10-15, 17:34
Medlem
Har tyvärr tvingats dra ner lite på sparandet pga att vi skaffat barnflicka vilket kostar drygt 40 000kr per månad.

Så nu sparar vi bara 150 323kr per månad regelbundet (98 800kr in på aktiedepån, 32 900kr in i 401k, 18 623kr per månad i ytterligare en pensionsfond) och sedan skjuter vi in lite extra då och då när bankkontosaldot börjar bli jobbigt stort och vid bonusar (kanske 50k per månad om man slätar ut det).

I dollar är det mindre än förut (får betalt i dollar) men i SEK har det nog faktiskt ökat tack vare dollarkursen. Dessutom har vi lyckats snåla in en hel del på vardagskostnader trots inflationen. Har slutat anlita städerska och lawn care och tar hand om detta själv i stället. Har börjat äta köttfärsbiffar hemma istället för entrecote och äter mindre på restaurang.

Trots detta så står tyvärr nettoförmögenheten i princip still. Tappar nästan lika mycket i aktievärde varje månad som jag trycker in. Väldigt trist.
Citera
2022-10-15, 19:45
Medlem
Jag är egenföretagare och bränner i stort sätt hela lönen som jag ser som fickpengar. Sparar utdelningen, brukar normalt ligga på runt 400k per år så efter skatt ca 27 i månaden.
Citera
2022-10-16, 08:55
Medlem
Citat:
Det finns en agenda 2030. Smart cities. De vill inte att du ska köra bil. Skatterna höjs på nya bilar , du vet bonus malus?

Nu försöker du lura dig själv med att du hellre vill trängas med massa äckel på tunnelbanan för att judarna gjort det så dyrt med bil?

Självklart vill alla ha bil. Frågan är om man har råd. De blir dyrare varje år enligt politiska agendan

Pengarna för en bil kan jag lätt få fram har över ca 20k från lönen varje månad och en bil kan man nog äga för 5k per månad men som sagt det är 5k mindre som jag kan lägga på investeringar etc ochbdet är jag ej villig att offra.
Citera
2022-10-16, 09:05
Medlem
Citat:

I framtiden kommer vi samäga självkörande elbilar och det kommer max finnas 20% av dagens antal bilar då de inte kommer stå stilla som dagens bilar gör utan kommer vara i gång för att transportera människor - kommer bli extremt tidseffektivt då vägvalen och hastigheterna kommer bli ultimata!

Det är idioti som det är i dag med att alla ska ha en eller två egna bilar.

Så det blir lite som elsparkcyklarna men 100 gånger bättre med intelligenta system. Troligen månadsavgift eller årsavgift! Subventionerade mest troligt! Kommer bli billigt att transportera sig i framtiden!
Citera
2022-10-16, 10:18
Medlem
Viss variation förstås, inte minst när vissa årliga utgifter kommer in som t.ex. bilservice, men 10-15 tusen, har ingen hög lön men lever sparsamt dels för att jag en gång tiden varit fattig i meningen att sakna besparingar och med minimala (inga) inkomster och dit vill jag inte igen så därför har jag varit mån om att skaffa en buffert och dels för att jag liksom inte har något att spendera det på (vanan har väl gjort mig mer obenägen att spendera på mig själv).

Sparandet kommer ju minska av naturliga skäl iom. den breda prisökningen i samhället men dels också för att jag vill lägga lite mer pengar på saker jag själv njuter och har roligt av. Att spara för en trygghet är klokt och inget jag vill sluta med (rädslan och vanan sitter väl för djupt), men jag vill inte bara överleva utan leva lite också.
Citera
2022-10-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
I framtiden kommer vi samäga självkörande elbilar och det kommer max finnas 20% av dagens antal bilar då de inte kommer stå stilla som dagens bilar gör utan kommer vara i gång för att transportera människor - kommer bli extremt tidseffektivt då vägvalen och hastigheterna kommer bli ultimata!

Det är idioti som det är i dag med att alla ska ha en eller två egna bilar.

Så det blir lite som elsparkcyklarna men 100 gånger bättre med intelligenta system. Troligen månadsavgift eller årsavgift! Subventionerade mest troligt! Kommer bli billigt att transportera sig i framtiden!

Låter härligt. När är det klart 2045?

Ska vi ta cykeln i 10 minus så länge då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in