Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag sparar för möjligheten att köpa tillbaka min tid och min frihet. Det verkar dock inte gå något vidare, eftersom den dolda inflationen äter upp mina pengar, medan de som chansar på att politikerna ska driva bostadsrouletten några månader till får stora summor gratis.
Bara häromveckan så skrev min lokaltidning om en kille som köpt en mini-etta för 1,2 miljoner och sålt den 8 månader senare för 1,5 miljoner. Alla som tycker att det är fullt naturligt att man ska ersättas med en normal årslön för att ha bott centralt i 8 månader, räcker upp en hand...
Jag gör precis som du och försöker spara så mycket jag bara kan eftersom det kommer ge mig mer fritid och frihet när jag blir lite äldre. Arbetskamraterna tycker jag är konstig som aldrig nöjesshoppar och byter bil lika ofta som de gör, men jag tycker inte det är särskilt stora uppoffringar att göra faktiskt. Absolut inte i förhållande till vad man ger upp i framtiden. Att få mer egen kvalitetstid är ett av mina största mål, så att arbeta ihjäl sig för att ha nyast bil på kontoret kommer jag aldrig någonsin ens försöka förstå mig på.
Tyvärr verkar ju alla rörande överens om att lågräntepolitiken måste fortsätta, så besparingarna känns faktiskt lite hotade i dagsläget. Bor i ett billigt hus, så lite skyddad är man förhoppningsvis ändå mot fortsatt plundring och galenskap. Det skulle ändå kännas bättre om det inte var husägandet som blev den bästa avkastningen på, fast mest vill jag nog bara slippa bidra till andras slösaktiga sätt orsakad av lågränte-inflationen.