2013-03-13, 21:41
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qptrm
Kvinna, strax under 30-sträcket med god inkomst. Har en sambo med högre månatlig inkomst än mig som också sparar, men vi sparar på separata konton än så länge. Och olika mycket.

Har en månatlig överföring på 7000 kr till sparande, ibland flyttar jag över lite till och ibland inte. Arbetar i en bransch där man får bonusar på regelbunden basis, av bonusen brukar jag spara ca 75%. När man var nybakad i branschen var siffran runt 50%. Sparar inte till något speciellt men det är bra att ha en buffert för oförutsedda händelser. Alla borde ha minst en årslön på banken. Bor i en obelånad bostadsrätt som är relativt högt värderad för närvarande, den ägs tillsammans med min sambo, men det är ju bundet kapital där den nuvarande värderingen inte är garanterat försäljningspris.

En del av de sparade pengarna tar vi allt eftersom till bl.a. resor. Men det är en liten del av våra totala sparade tillgångar.

låter inte så smart att ha en hel årslön på sin bank, skyddar du verkligen detta kapital mot inflation med nuvarande placering?
Citera
2013-03-13, 21:53
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
låter inte så smart att ha en hel årslön på sin bank, skyddar du verkligen detta kapital mot inflation med nuvarande placering?

Att ha en årslön på kontot är ganska lagom för oförutsedda utgifter.

Men har man en knapp ekonomi är det precis som du antyder en ganska dålig investering.
Citera
2013-03-14, 22:05
Medlem
Dr.Sativas avatar
Utgifter
Hyra:3200
El:200
Resa:1500
Telefon:400
Mat:2000
Försäkring:350
Tv:150
Övrigt:2000
CSN:700
= 10 500

Sparande:7900

Totalt:18400

Så här är min budget iaf, sparar så jag har en kontant-insats så småningom
Citera
2013-03-15, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Det är lite intressant med detta att spara.

I mina yngre år (18-22) trodde jag att man blev rik genom att dra in mycket pengar, på denna tid så försökte jag maxa mina inkomster och det gjorde jag också, men jag hade fan inte mycket över för jag levde "över mina tillgångar".

Idag har jag inte så maxade inkomster men jag har detta året en prognos på att ha sparat 100k, och det är egentligen mest genom att dra ner på utgifterna. Förr i tiden "levde" jag på 10k per månad, nu budgeterar jag 3.5k varje månad för mat, kläder, fest, bensin osv...

Dra ner på utgifter = spara!
Nästan helt sant. Det är oftast mer fördelaktigt att spara än att tjäna. Besparingar är skattefria.

Men det är ju bättre om du kan göra både och. Dvs pressa utgifterna nedåt och inkomsterna uppåt. Då kommer du se på en fin effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sajmoon81
Att spara pengar e bra. Men att spara pengar o bo på hyra är som att torka sig före man skiter...

Vad menar du med detta?
Citera
2013-03-16, 10:56
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmoon81
Att spara pengar e bra. Men att spara pengar o bo på hyra är som att torka sig före man skiter...

Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Vad menar du med detta?

Gissningsvis syftar han på det sjuka att de konstgjort låga räntorna tillsammans med en dold hög inflation gör att det för tillfället går att tjäna (stora) pengar på att ta ett stort bostadslån.
Citera
2013-03-16, 11:38
Medlem
Vad menar ni egentligen med att spara?

För mig finns det två kategorier:

1) Sparande för eventuella kriser, oförutsedda händelser. Här tänker jag att jag verkligen INTE tar pengar om det inte är kris. De pengar jag tar ska skyndsamt läggas tillbaka.

2) Sparande för senare konsumtion av både nytta- och nöje-grejer. Om jag har kort om pengar en månad, till exempel för att bilen behövde repareras, tar jag i första hand från detta kontot.

Jag lägger just nu undan 1000 kr i månaden på "kris-kontot" och 3000 kr på "kul-kontot".
Citera
2013-03-16, 19:45
Medlem
tankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvaltaren

1) Sparande för eventuella kriser, oförutsedda händelser. Här tänker jag att jag verkligen INTE tar pengar om det inte är kris. De pengar jag tar ska skyndsamt läggas tillbaka.

2) Sparande för senare konsumtion av både nytta- och nöje-grejer. Om jag har kort om pengar en månad, till exempel för att bilen behövde repareras, tar jag i första hand från detta kontot.

Jag lägger just nu undan 1000 kr i månaden på "kris-kontot" och 3000 kr på "kul-kontot".

Mitt sparkonto omfattar följande. Framtida investeringar, kristider, plötsliga utgifter mm.
Det som blir kvar när sparkontot är påfyllt 25 är pengar för allt annat.

Men det är smart av dig att ha 2 konton så vet du exakt vad du har pengarna. Som någon annan skrev innan spara medan du kan för giftermål och familj är döden för sparkontot...
Citera
2013-03-17, 20:07
Medlem
qptrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
eftersom detta är FB tjänar ju alla >40 kSEK/månad och kan därmed spara mycket! den 5:e del av sveriges befolkning som har mindre än 5.000 kr. på sparkontot hänger väl på Fejan eller nåt

Sannolikheten förefaller högre att de som diskuterar ekonomi och sparande som avhandlas i tråden faktiskt har ett intresse för det och därmed sparar mer än gemene svensk gör. I förlängningen kan man ju anta att dessa personer även tjänar mer.

Sedan ska man så klart vara skeptisk och inte lita blint på varenda rad som skrivs men det är ju vanligt sunt förnuft.
Senast redigerad av qptrm 2013-03-17 kl. 20:12.
Citera
2013-03-19, 09:38
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskvaltaren

Jag sparar för möjligheten att köpa tillbaka min tid och min frihet. Det verkar dock inte gå något vidare, eftersom den dolda inflationen äter upp mina pengar, medan de som chansar på att politikerna ska driva bostadsrouletten några månader till får stora summor gratis.

Bara häromveckan så skrev min lokaltidning om en kille som köpt en mini-etta för 1,2 miljoner och sålt den 8 månader senare för 1,5 miljoner. Alla som tycker att det är fullt naturligt att man ska ersättas med en normal årslön för att ha bott centralt i 8 månader, räcker upp en hand...
Citera
2013-03-19, 18:45
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag sparar för möjligheten att köpa tillbaka min tid och min frihet. Det verkar dock inte gå något vidare, eftersom den dolda inflationen äter upp mina pengar, medan de som chansar på att politikerna ska driva bostadsrouletten några månader till får stora summor gratis.

Bara häromveckan så skrev min lokaltidning om en kille som köpt en mini-etta för 1,2 miljoner och sålt den 8 månader senare för 1,5 miljoner. Alla som tycker att det är fullt naturligt att man ska ersättas med en normal årslön för att ha bott centralt i 8 månader, räcker upp en hand...
Jag gör precis som du och försöker spara så mycket jag bara kan eftersom det kommer ge mig mer fritid och frihet när jag blir lite äldre. Arbetskamraterna tycker jag är konstig som aldrig nöjesshoppar och byter bil lika ofta som de gör, men jag tycker inte det är särskilt stora uppoffringar att göra faktiskt. Absolut inte i förhållande till vad man ger upp i framtiden. Att få mer egen kvalitetstid är ett av mina största mål, så att arbeta ihjäl sig för att ha nyast bil på kontoret kommer jag aldrig någonsin ens försöka förstå mig på.

Tyvärr verkar ju alla rörande överens om att lågräntepolitiken måste fortsätta, så besparingarna känns faktiskt lite hotade i dagsläget. Bor i ett billigt hus, så lite skyddad är man förhoppningsvis ändå mot fortsatt plundring och galenskap. Det skulle ändå kännas bättre om det inte var husägandet som blev den bästa avkastningen på, fast mest vill jag nog bara slippa bidra till andras slösaktiga sätt orsakad av lågränte-inflationen.
Citera
2013-04-18, 21:55
Medlem
fotbollsugers avatar
21 000 Netto

Hyra + ränta 3600:-
Mat 2500:-
El 300:-
Internet: 300:-
Akassa/fack 380:-

Amortering 2500:-
Pensionsspar 500:-

Ca 10 000 över varav 8 000 direkt till sparkonto. Tycker även amortering/pension ses som ett sorts sparande.

Har kunnat spara 8-10k varje månad senaste två åren vilket gjort att jag kunde köpa en fin bostadsrätt centralt med hög egen insats.

Tycker lite synd om alla bekanta som inte sparar och därför blir kvar i sin hyresrätt som är fulare, sämre område och dyrare i månadskostnad än min bostadsrätt
Citera
2013-04-18, 23:53
Medlem
sinologens avatar
Vårt hushåll har i normala fall ca 45' netto, nu lägre pga föräldraledighet.
Sparar 7000+2100 (barnbidrag) samt amorterar 5000+ca 1000 (CSN).
Har ganska precis förändrat dessa nivåer till detta efter att ha haft en uppstartsfas i våra karriärer med lite medgångar och lite motgångar samt dubbla lägenheter under en tid vilket ledde till att vi inte låste vår ekonomi i något fast mönster utan hade fri beredskap till vad som behövdes. Vi köpte även möbler för ca 60' förra året pga stor tom lägenhet vilket väl får motsvara det mesta av vårt sparande.

När båda jobbar igen räknar vi med att eventuellt öka en eller båda kakorna något. Har även ambitionen att förfina vårt sparande genom grundligare analyser av olika möjliga investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in