2013-05-23, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mickeeee92
Brukar kunna se beroende på lönen, vill leva lite också så klart , ca 5-10k

kanon, hur spendrar du cashen?
Citera
2013-05-24, 18:10
Medlem
Sparade mycket då jag jobbade. Nu pluggar jag och får ut 10 000 i månaden, bidrag, lån och extralån för jag jobbat innan.
Tagit extralånet för räntan på csn är så låg.
Extralånet fick jag först förra våren. Sparade då ca 2000kr/månad (var van att leva på 8k som jag fick ut innan jag tog extralånet) som jag satte in och fick avkastning på 7% minus kapitalförsäkringsavgifter till sommaren.
Dessa använde jag till extrapengar under min utlandstermin i Kanada under hösten. Denna vår har jag dock i princip spenderat alla 10k i månaden.
Citera
2013-05-25, 00:56
Medlem
hajenthirteens avatar
Är 21 år och bor hemma, sparar till kontantinsats till bostadsköp.

Inkomst 23000 netto (runt 17500 efter skatt)

Summa inkomst: 17500 kronor

Utgifter:

Hyra: 2000 (ingår mat)
Leva: 2000 (ibland sticker denna rad iväg)
Mobil: 400
Bensin: 400

Summa: 4800

17500 - 4800 = 12700 kronor.

Lyckas allt som oftast spara över 10000 kronor, mitt mål är att få ihop någonstans runt 250 -300 k för att kunna finansiera lägenhetsköp á 1,8 -2 miljoner kronor om ett par år
Senast redigerad av hajenthirteen 2013-05-25 kl. 00:59.
Citera
2013-05-25, 17:32
Medlem
Har ett autogiro så att jag sparar på automatik 900 varje månad. Men sparar även klump summor ibland så denna månad sparar jag 9900 totalt fick en större lön än normalt då jag har ny anställningsform från timanställd till fast halvtid.
Citera
2013-06-21, 21:44
Medlem
Får ut en lön på ca 14600 efter jag har betalat alla räkningar m.m så har jag kvar ca 6 tusen o storhandlar för ca 1 tusen kr varje månad. total sparar jag 300 kr varje månad som jag för över till en aktiefond. resten av pengar försvinner alltid på små köp jag o tjejen är jättedåliga på det. så sista månaden har jag kvar ca 100 kr. och ibland ligger man på 0 an
Citera
2013-06-23, 13:31
Medlem
jag för över direkt 7,5 k till mitt sparkonto, 1000 lapp lägger jag in i ips (vet inte det bästa men vill ha till sommar semestern varje år så man kan investera till andra saker man vill ha
Citera
2013-06-23, 17:30
Medlem
AnaheimDuckss avatar
När jag jobbade i Norge sparade jag minst 10.000 NOK varje månad av min oregelbundna lön som varierade mellan 15-19.000 NOK netto i månaden. Hade fasta avgifter på runt 4.000, så levde på runt 1000 kronor varje månad vilket är extremt lågt i Olso. Hade fördelen att få gratis mat och transport till jobbet vilket gjorde att jag kunde hålla ner på mina utgifter. Efter 1½ år så hade jag lyckats få in runt 200.000 SEK på mitt norska sparkonto som ligger kvar orörda än idag, är för snål att växla över dom till min svenska bank då svenska kronan är väldigt hög jämfört med norska.

Efter ett år i USA och tillbaka på svensk mark igen så sitter jag här på stabila 0 kronor i månaden. Arbetslösheten är i topp i närområdet (tack, SAAB!) så jag räknar inte med att fixa mig en inkomst över denna sommaren iallafall. Hade dock vart underbart att jobba och spara pengar när man är tillbaka hemma hos föräldrarna och inte behöver stå för några utgifter. Dock kommer jag nog aldrig ha samma motivation till att spara pengar som jag hade under min vistelse i Norge. Mitt tips till alla ungdomar är att försöka spara så mycket det bara går i tidig ålder, då utgifterna skenar iväg ju längre in i livet man kommer och möjligheten att spara blir allt svårare.
Citera
2013-06-24, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
När jag jobbade i Norge sparade jag minst 10.000 NOK varje månad av min oregelbundna lön som varierade mellan 15-19.000 NOK netto i månaden. Hade fasta avgifter på runt 4.000, så levde på runt 1000 kronor varje månad vilket är extremt lågt i Olso. Hade fördelen att få gratis mat och transport till jobbet vilket gjorde att jag kunde hålla ner på mina utgifter. Efter 1½ år så hade jag lyckats få in runt 200.000 SEK på mitt norska sparkonto som ligger kvar orörda än idag, är för snål att växla över dom till min svenska bank då svenska kronan är väldigt hög jämfört med norska.

Efter ett år i USA och tillbaka på svensk mark igen så sitter jag här på stabila 0 kronor i månaden. Arbetslösheten är i topp i närområdet (tack, SAAB!) så jag räknar inte med att fixa mig en inkomst över denna sommaren iallafall. Hade dock vart underbart att jobba och spara pengar när man är tillbaka hemma hos föräldrarna och inte behöver stå för några utgifter. Dock kommer jag nog aldrig ha samma motivation till att spara pengar som jag hade under min vistelse i Norge. Mitt tips till alla ungdomar är att försöka spara så mycket det bara går i tidig ålder, då utgifterna skenar iväg ju längre in i livet man kommer och möjligheten att spara blir allt svårare.

inte dags o ta ut ditt sparkapital o slippa snylta på föräldrarna då?
Citera
2013-06-24, 02:15
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag sparar inget, däremot så betalar jag av på skulder istället. Räntorna på skulderna är högre än vad jag någonsin kommer att få genom att spara (även i fonder och aktier) så det lönar sig. När de väl är betalda kommer jag spara 2-5000 kr i månaden. Dels bygga upp en buffert (i olika steg) och dels spara till semester och sedan någon form av långtidssparande i en eller flera indexfonder.
Citera
2013-06-24, 16:05
Medlem
Hatar mig själv för det här, men det spelar ingen roll vad jag tjänar, har fan alltid tomt på kontot i slutet av månaden.

Nu som student har jag börjat spara 2-300 kr per månad, men när jag jobbade och tjänade 20k+ varje månad så lyckades jag fan inte spara.
Citera
2013-06-24, 16:16
Medlem
Catapillas avatar
Sparar någonstans mellan 10 och 20 % av min lön varje månad

Jobbar i en knackig bransch så jag räknar med att bli arbetslös inom något år eller två och då kommer jag behöver ha en buffert.
Citera
2013-06-27, 17:38
Medlem
jag försöker spara runt 9 - 10 tusen varje månad har ut ca 20 - 21 netto, har hänt att jag haft slut pengar på kontot men aldrig rört sparpengarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in