2012-05-31, 14:14
Medlem
Jag och min sambo tjänar ganska exakt 100k brutto i månaden tillsammans och sparar 15k i månaden, dvs strax under 25% av inkomsten netto.
Citera
2012-05-31, 14:37
Medlem
Bra inkomster! Har ni likvärdiga jobb eller tjänar den ene mer än den andre? (orelevant så du behöver inte svara såklart!) - Glömde citera men det var alltså till Allan!

Men ganska lågt sparande för den inkomsten. Därför tänker jag att ni har ett schysst leverne istället?

--

Någon frågade vad man gör av sitt sparande: För egen del känns det skönt att ha en rejäl buffert på kontot, utifall att något oförutsett skulle hända. Men annars brukar vi göra fina resor för pengarna! Och/eller köpa dyra saker kontant. Faktiskt aldrig tagit ett lån eller avbetalning.
Citera
2012-05-31, 14:39
Medlem
Lightnights avatar
Det här med att folk gör av med hela sin lön på krogen varje månad trodde jag var ett beteende bland studenter som extrajobbar. Men på senare tid har jag insett att det förekommer bland folk som är 30+ också.

Den stora frågan är hur dessa människor tänker. Har de verkligen inga mål med livet? Att jobba på något halvtaskigt ställe, få ut 8-9000 efter skatt, och sedan bränna allt direkt på krogen. Jag kan verkligen inte förstå vad som driver dessa personer.
Citera
2012-05-31, 14:45
Medlem
goelens avatar
Jag bor för tillfället i föräldrahemmet under tiden jag jobbar här nere. Så nu sparar jag hela månadslönen utom 2500. Det kan vara skönt att ha dem pengarna när man flyttar bort i juli.
Citera
2012-05-31, 14:58
Medlem
Jag sparar inte ett skit i månaden, mestadels för att två bruk kräver en hel del pengar, sedan går jag bara i gymnasiet
Citera
2012-05-31, 15:15
Medlem
tuppruskarns avatar
Lönen kan variera kraftigt från månad till månad och sparandet blir därefter.
Kan med lätthet spara ialf 5000 varje månad, även om man kanske inte alltid gör det
Denna månad blev det till och med 10 000 sparat
Citera
2012-05-31, 15:18
Medlem
downies avatar
I runda slängor 5000 varje månad om jag kollar på sparkontot och gör något sorts medelvärde under de senaste tre åren. Det jag gör med mina sparade pengar är att ibland ta en längre period där jag inte gör något förutom glida runt i Sverige, spela musik, träffa vänner och dricka vin och ge mig själv en "lön" ur de sparade pengarna. Skönare än att vara fast på samma ställe och göra samma sak hela tiden och bara spara pengar för en speciell sak eller en speciell resa.
Citera
2012-05-31, 15:35
Medlem
Försöker lägga undan 7k, men slutar ofta med att det blir 5 eller 6. Går alltid och nallar lite när det börjar ta slut på kontot.
Citera
2012-05-31, 15:37
Medlem
vilma123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Jag arbetar 75 % och sparar oftast ca 10k, förra månaden var jag dock sjuk och det var heller inte mkt ob så då fick jag bara ut 12. Denna månad fick jag ut dryga 18 så då la jag undan 10k direkt. Jag väntar inte till månaden är slut med att föra över dem till sparkontot utan gör det på en gång och budgeterar sedan med resten jag har.

Jag vet folk som inte sparar alls utan gör av med hela pengen, mestadels på skit. Så gjorde jag också en gång, när jag var 18. Det känns som att man är omringad av barn.

Du måste leva jäkligt snålt om du sparar 10.000 kronor vid en inkomst på 18.000.

Då har du 8000 kronor som skall täcka alla dina utgifter, dvs. hyra, telefon, el, eventuella lån osv. Även mat och nöje ingår i dessa slantar. (Antar att du har eget boende och egna räkningar att betala eftersom att du sa att du levde annorlunda när du var 18 år gammal)

Känns otroligt att du klarar dig på det enligt mig.
Citera
2012-05-31, 15:38
Medlem
Vi amorterar 5250kr/månad, 500kr in på ett sparkonto och det som blir över varje månad(ca1000k) åker in i vår buffert.
Citera
2012-05-31, 15:45
Medlem
brukar lägga undan mellan 5-8k beroende på inkomst
Citera
2012-05-31, 15:45
Medlem
Combots avatar
Är inte många som sparar över 10.000 per månad, som har ett eller flera barn
kan jag säga. Om sedan en av föräldrarna dessutom har lite lägre inkomst
så får man vara glad om man kan spara 2-3 tusen per månad.

Själv sparar jag runt 2 tusen per månad.

De som sparar över 10.000 per månad är allt som oftast ensamma ungkarlar
som aldrig lyckas bilda familj. Lägger alla sina pengar på tv-spel och kröken,
eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in