Resultat: .
0%
röster
2014-01-29, 07:38
Medlem
cyberkalles avatar
Det lär bli knappt om tid för Schweinsteiger att ta en VM-plats, en skadefri Schweini gör jävligt mycket nytta för vilket lag som helst men han kan ju inte bara komma med på gamla meriter.

Här en krönika från Kahn om varför han tycker att en flytt för Schweini inte är omöjlig. http://www.tz.de/sport/fc-bayern/bayern-oliver-kahn-koennte-verstehen-wenn-bastian-schweinsteiger-geht-3334348.html

Motvall@ Jag hade rätt i mitt första påstående dom for faktiskt redan igår.

Herthas Ronny skall ha skadat sig under träning.
Citera
2014-01-29, 08:14
Medlem
fchansas avatar
Inget av lagen som har problem med målskyttet som ska passa på att plocka Rosenberg ur kylskåpet?

Enligt fotbollskanalen.se ska det finnas intresse från bl a Tyskland. Inte långt kvar på fönstret nu
Citera
2014-01-29, 09:54
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Mycket trevliga siffror.

Någon som sett uppgifter på det nya TV-avtalet, jag det inte?

Men en sak begriper jag inte, DFL hävdar att 17 av de 18 BL-lagen visade positivt resultat. Har för mig att Werder, HSV och någon klubb till (Hertha/Schalke) gick med förlust? Men det kanske är på det totala verksamheten inkl arenans avbetalningar och inte själva fotbollen? Eller har jag inte begripit Kickers-artikel?

Det nya mediaavtalet ger totalt 120 MEUR mer om året, vilka troligtvis fördelas som vanligt.

I rapporten så står det att 12/18 föreningar har ett positivt EBITDA dvs 2/3 av alla föreningar opererar med vinst i fotbollsdelen.

Drygt hälften av alla klubbar har separata, helägda bolag för t ex stadion, för att förenkla finansiering och drift. De som har lite äldre arenor har troligtvis ett överskott som kan uppväga en mindre förlust i fotbollsdelen. Härifrån kommer räddningen för ytterligare fem klubbar, så får de ihop 17/18 klubbar.

Det verkar som om BVB:s finansiella katastrof för ett antal år sedan har lärt resten av ligan att inte spendera mer pengar än de tar in. Det är dock inte så många utöver FCB som sparar (eller kan det), utan allt som går in spenderas också.

Edit: DFL:s rapport "Bundesliga 2014" nämner aldrig en enskild klubb utan aggregerar alla siffror till respektive liga. Enda möjligheten att få reda på vilket lag som gjorde förlust EFTER extraintäkter är att gå igenom lag för lag. Kan vara HSV (pga gravt misskötta finanser), men kan även vara Wolfsburg (pga bidrag från VW). Tror inte att det är Hoffenheim eller Leverkusen heller, både Vadder Hopp och Bayer håller hårt om portmonnän.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2014-01-29 kl. 10:05.
Citera
2014-01-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Det borde vara färdigvärvat från BVB nu på ett tag, undantaget Hummels om det går, men han är speciell som du vet. Kross blir kvar, se nu till att både behålla Gündogan efter sommaren och få honom frisk snarast.

Har du sett några fler rykten angående Kubas ersättare än Holtby? Helt fel spelare enligt mig, lär inte direkt glädja fansen, även om det ska vara ett lån.

Det är inte så att Holtby är tänkt att vara en direkt ersättare till Kuba utan mer någon som kan spela på olika positioner och bidrar med kreativitet på mittfältet - om jag inte har helt fel borde detta vara en duglig värvning i detta avseende. Det sägs att han nu gör sin medicincheck i Dortmund. Då har man "hämnats" för Santana också.
Citera
2014-01-29, 11:49
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Det är inte så att Holtby är tänkt att vara en direkt ersättare till Kuba utan mer någon som kan spela på olika positioner och bidrar med kreativitet på mittfältet - om jag inte har helt fel borde detta vara en duglig värvning i detta avseende. Det sägs att han nu gör sin medicincheck i Dortmund. Då har man "hämnats" för Santana också.

Enligt Bild drog sig Dortmund ur en värvning av Holtby igår. 6 miljoner i övergång plus 3 miljoner i lön var för mycket. Inte heller Volland kommer nu, eftersom Hoffenheim inte släpper honom, men till sommaren ska en utköpsklausul för 15 miljoner € träda i kraft.

http://www.bild.de/sport/fussball/borussia-dortmund/de-jong-auf-die-insel-34436330.bild.html

Jag garanterar inte att ovanstående stämmer, då det handlar om Bild.
Senast redigerad av afra 2014-01-29 kl. 11:51.
Citera
2014-01-29, 12:58
Medlem
Grus-Kalles avatar
Union Berlin har redan identifierat 24 av de c:a 200 människor som hoppade över de låga staketen och (delvis) sprang in på planen och gett dem stadionförbud i två år. Troligtvis är de kända huliganer som polisen från Berlin har kunnat identifiera snabbt.

Klubben räknar med att totalt c:a 50-60 människor kommer att få stadionförbud på "der Alte Försterei", i tillägg till de 62 som sedan tidigare har det. Här kommenterar Zingler händelsen http://www.bild.de/sport/fussball/union-berlin/es-wurden-grenzen-ueberschritten-34436716.bild.html

"Djurgården anser att det är oerhört viktigt att de som agerade på ett sådant sätt att matchen fick avbrytas ställs till svars och Polisens arbete med att identifiera dessa personer, såväl tyskar som svenskar, har inletts." (från dif.se)

Supporterstyrda klubbar säger rätt saker, normala klubbar gör rätt saker...
Citera
2014-01-29, 14:15
Medlem
afras avatar
Mats Hummels spelade 60 minuter igår när Dortmunds reserver mötte Bochum II. Han uppges vara klar för comeback mot Braunschweig på fredag. Gündogan kanske kan vara tillbaka om tre veckor. Om allt går bra kanske BvB lyckas lappa ihop ett lag som kan hitta på ett och annat i Champions League igen. Flera spelare har nog vuxit efter den hårda hösten, och kan Reus m fl hitta toppformen kan Dortmund bli att räkna med. Varför behöver man så snabbt en ersättare för Kuba? KG flyttas väl helt enkelt fram nu när Piszczek är tillbaka eller så blir Aubameyang ordinarie? Att köpa spelare nu under vintern verkar ändå helt dumt - dåligt utbud och överpriser.
Citera
2014-01-29, 14:16
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Det nya mediaavtalet ger totalt 120 MEUR mer om året, vilka troligtvis fördelas som vanligt.

I rapporten så står det att 12/18 föreningar har ett positivt EBITDA dvs 2/3 av alla föreningar opererar med vinst i fotbollsdelen.

Drygt hälften av alla klubbar har separata, helägda bolag för t ex stadion, för att förenkla finansiering och drift. De som har lite äldre arenor har troligtvis ett överskott som kan uppväga en mindre förlust i fotbollsdelen. Härifrån kommer räddningen för ytterligare fem klubbar, så får de ihop 17/18 klubbar.

Det verkar som om BVB:s finansiella katastrof för ett antal år sedan har lärt resten av ligan att inte spendera mer pengar än de tar in. Det är dock inte så många utöver FCB som sparar (eller kan det), utan allt som går in spenderas också.

Edit: DFL:s rapport "Bundesliga 2014" nämner aldrig en enskild klubb utan aggregerar alla siffror till respektive liga. Enda möjligheten att få reda på vilket lag som gjorde förlust EFTER extraintäkter är att gå igenom lag för lag. Kan vara HSV (pga gravt misskötta finanser), men kan även vara Wolfsburg (pga bidrag från VW). Tror inte att det är Hoffenheim eller Leverkusen heller, både Vadder Hopp och Bayer håller hårt om portmonnän.

Tackar för klargörandet. Borde kanske själv insett att det fanns en fullständig rapport klar och inte bara artiklar i pressen.

Det där med vinst från arenabolaget som ”räddar” fotbollsvcerksamheten känns sisådär. Tycker inte de två verksamheterna ska blandas ihop vid klubbjämförelser, även om alla begriper att ägandet av stadion ger en klubb en större trygghet och en fast tillgång som kan användas vid behov/ekonomisk kris.

Att klubbarna har positivt eget kapital, som ewru nämner, tar jag för givet. (Tillgångarna, dvs värdet av spelare, stadion, träningsanläggning, o dyl är större än skulderna.) Annars får man problem.

Vill slutligen understryka det du var inne på tidigare, det finns inget egentligt egenintresse för en fotbollsklubb att gå med vinst. På så sätt skiljer sig dessa från vanliga företag, den viktigaste "utdelningen" till ägarna är trots allt goda resultat på planen, inte mer pengar i plånboken.

Alltför stora förluster år efter år är däremot inte acceptabelt. Men med sådana så får man inte delta i Bundesliga, så för Tysklands är detta inget problem.
Citera
2014-01-29, 14:43
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Att köpa spelare nu under vintern verkar ändå helt dumt - dåligt utbud och överpriser.
Satt och tänkte på samma sak, inte många lyckade vintervärvningar man minns under åren oavsett liga. Titta på detta gäng förra vintern, inte många bra där om man exkluderar lånen;
http://www.transfermarkt.de/de/statistiken/winter/transfers_L1_2012.html
eller de i PL;
http://www.transfermarkt.de/de/statistiken/winter/transfers_GB1_2012.html
Citera
2014-01-29, 15:35
Medlem
Steff83s avatar
Dags att tagga för mötet mellan Sydtysklands största klubbar ikväll då! Utgången känns väl dock rätt given på förhand om FCB sköter sina kort.
Citera
2014-01-29, 16:11
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dags att tagga för mötet mellan Sydtysklands största klubbar ikväll då! Utgången känns väl dock rätt given på förhand om FCB sköter sina kort.

Ja, det ska inte bli någon egentlig match även om kanske inte kärnan i Commando Cannstatt skulle erkänna det.

1-3 slutar det.
Citera
2014-01-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Enligt Bild drog sig Dortmund ur en värvning av Holtby igår. 6 miljoner i övergång plus 3 miljoner i lön var för mycket. Inte heller Volland kommer nu, eftersom Hoffenheim inte släpper honom, men till sommaren ska en utköpsklausul för 15 miljoner € träda i kraft.

http://www.bild.de/sport/fussball/borussia-dortmund/de-jong-auf-die-insel-34436330.bild.html

Jag garanterar inte att ovanstående stämmer, då det handlar om Bild.

Det verkar vara oklart om Holtby ska till Schalke eller Dortmund, dock pekar nu det mesta på Schalke (han har setts i Düsseldorf tror jag det var).

Man letar efter en central mittfältare då Gündogan kan dröja ut på tiden med sin återhämtning. Banega verkar vara ett bra alternativ.

Även Kovacic talas det om, en del användare på transfermarkt tycks ha honom som önskeersättaren ifall Gundogan sticker.

Schieber ser ut att lånas ut till HSV också, tror jag kan vara bra.
Senast redigerad av fortississimo 2014-01-29 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in