Resultat: .
0%
röster
2013-11-12, 19:33
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Behemoth1
Det kommer alltid finnas några enstaka fall, men det kommer aldrig bli som klubbfotbollen. Landslag handlar om vilka länder som får fram bäst spelare av sin egen talangutveckling, för mig är det mycket mer stimulerande än att se vilket klubblag som har rikast ägare och de spelare han köpt in för att vinna CL. För att vinna VM krävs det ett enormt arbete i många, många år för att få fram en generation i världsklass för att vinna ett mästerskap, i klubblag räcker det med att ha turen att en rik ägare köper upp ens lag och man är ett topplag samma sekund som ägaren köpt upp klubben och börjat pumpa in pengar. Dessutom så känns det för mig fortfarande som att landslagsfotbollen har en själ, klubblagen har inte en själ längre utan allt handlar om pengar där. PSG och Manchester City gick från alldagliga lag i Europa till världsklass på en sekund genom en rik ägare, för mig gör sådant klubbfotbollen rätt oseriös och plastig, inte alls som landslagsfotboll där så mycket mer handlar om ens egen skicklighet och långsiktighet.

Visst du kanske inte bryr dig om Sverige, men jag håller på Sverige och även de mästerskap som Sverige inte kvalar in till är för mig mycket större än CL och diverse ligaspel.

Hardcore fans som bara bryr sig om sina klubblag är inte majoriteten av Sveriges fotbollsintresserade, de flesta fotbollsintresserade i Sverige är inte särskilt extrema utan de kollar kanske 1 match i veckan på sin höjd och för den gruppen är landslagsfotbollen större än Allsvenskan.
Känns som om hela ditt resonemang faller i och med att världens bästa klubblag inga har en benefaktor i form av rik schejk eller oljeryss. Trots alla miljarder som pumpats in i PSG och City är de fortfarande bara medelmåttiga lag som är långt ifrån att vinna CL.

Jag vet inte vad du menar med själ, men klapphattar och applådvantar tycker jag är rätt långt ifrån vad som är själ inom fotbollen. Ser man på klubbfotbollen som fenomen bör man inte bara se på den absoluta toppen. Se på engagemanget som finns i alla små föreningar runt om i Sverige.
Citera
2013-11-12, 19:53
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Visst, kan medge att jämförelsen kanske inte är helt rättvis. Nog är det ganska fantastiskt att Bayern håller de här priserna trots den sportsliga nivån de befinner sig på, påminde mig direkt om det här fantastiska klippet med Hoeneß:
http://www.youtube.com/watch?v=ry0mKCj9ZR8

Vilken höjdare! "Vad tror ni egentligen vi gör för att ni ska få kunna stå i südkruve för 7 euro? Vad tror ni egentligen?" Hoppas den här rättegången mot den gode Uli löser sig snart, tvivlar dock på att han återtar samma aggressiva position i media som tidigare, tyvärr.

Daum v. Hoeneß på sportstudio är för övrigt en "debatt" som överträffar det mesta, den gode Daum verkar väldigt tveksam till att återvända till Tyskland överhuvudtaget nu för tiden. Das Aktuelle Sportstudio har gått ned sig något på senare år, kvaliteten på gästerna är visserligen fortfarande hög, men inte utan att man saknar några arga-oneliners lite.
Haha jodu den debatten var legendarisk.

Jag är tacksam för att det är så pass låga biljettpriser och vettiga priser på ölen som inte är lättöl.

Fast egentligen så borde det nästan vara ännu billigare på Südkurve för alla håller med att dom gör stämningen grymt mycket bättre än under protesttiden då dom om dom var kvar på arena valde att vara helt tysta.
Citera
2013-11-12, 20:58
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ja, mitt intresse för FC Bayern sjönk under en period efter Ottmar Hitzfeld. Gillade inte laget då, så jag engagerade mig inte så mycket. Försökte t o m byta tyskt lag i min besvikelse, men det är en annan historia att förtälja jag ska vänta med.

Jämför inte Hamren med Guardiola eller Moyes (för dig). Att man är missnöjd en höst, en säsong eller t o m ett par år är inte samma sak som detta problemfall. Lite tål man som anhängare, men inte att år efter år bli lika besviken varje gång. För före laget/klubben/landslaget står kärleken till Fotbollen.

För att göra ett slags parafras på Tommy S i VM94 och hans Karin Boye-citat, ”Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd”. Ogillar man år efter år vägen hur ska man då gilla dennas mål och mening?

För mig blir ett VM med eller utan detta svenska mediokra lag lika intressant oavsett resultatet mot Portugal. Något att göra en sommar. Förhoppningarna på Hamrens lag och Löws är noll, både nu och eventuellt då.

Men vem ogillar en positiv överraskning?

Det var ingen jämförelse dem emellan, utan enbart ett exempel jag tog upp.

Jag ser din poäng men har väl helt enkelt ett annat förhållningssätt. Jag tycker det är konstigt att man i princip ställer sig likgiltig till sitt landslag medan du är av annan åsikt. Det är väl sådant som i slutändan kommer bidra till att landslagsfotbollen blir svagare. Jag håller mitt klubblag över mitt landslag, tycker bara det bör finnas plats för båda Dom konkurrerar ju inte direkt med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tror en förutsättning för att gilla landslagsfotboll är att man faktiskt identifierar sig med sitt landslag. Jag varken tror på eller känner speciellt mycket för nationalstaten Sverige, så varför ska jag bry mig om landslaget i fotboll? Utöver det har jag inga speciella sympatier för den svenska förbundskaptenen och hans lagbygge eller camp sweden eller vad de svenska "supportrarna" nu kallar sig. Givetvis ser man en del landslagsfotboll, men det är snarare på grund av att ligaspelet tar uppehåll och det inte finns någon annan fotboll att se. Jag ser hellre DIF vinna svenska cupen än att Sverige vinner VM. Dessutom är bra klubblagsfotboll bra många gånger bättre än bra landslagsfotboll, lagen är mer samspelta, spelar smartare och mer stabilt byggda. Ser hellre ett slutspel i CL än VM.

Och på något sätt bör du väl kunna identifiera dig med ditt landslag? Du bör väl ha några minnen du upplevt med landslaget, även om det inte nödvändigtvis är med den här generationen spelare. Jag känner inget märkvärdigt för nationalstaten Sverige jag heller, men jag känner ju mer för Sverige än för övriga länder av logiska skäl.

Vad har kvaliteten på fotbollen med saken att göra för övrigt? Jag kollar inte på Sverige (eller United) för att se bra fotboll, jag kollar för attt jag vill se dom vinna, hur illa det än må se ut. Med den logiken bör du ju inte ha speciellt mycket intresse av att se DIF vinna Svenska cupen? Kvaliteten är ju undermålig jämfört med bra landslagsfotboll.
Citera
2013-11-12, 21:11
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Och på något sätt bör du väl kunna identifiera dig med ditt landslag? Du bör väl ha några minnen du upplevt med landslaget, även om det inte nödvändigtvis är med den här generationen spelare. Jag känner inget märkvärdigt för nationalstaten Sverige jag heller, men jag känner ju mer för Sverige än för övriga länder av logiska skäl.

Vad har kvaliteten på fotbollen med saken att göra för övrigt? Jag kollar inte på Sverige (eller United) för att se bra fotboll, jag kollar för attt jag vill se dom vinna, hur illa det än må se ut. Med den logiken bör du ju inte ha speciellt mycket intresse av att se DIF vinna Svenska cupen? Kvaliteten är ju undermålig jämfört med bra landslagsfotboll.
Kvaliteten på fotbollen spelar ingen större roll, det handlar snarare om kulturen som sitter i väggarna. Om spelat hade varit fantastiskt hade man kunnat ha överseende med att det i övrigt är helt ointressant.

Njae, det finns några gamla Djurgårdare som jag kan önska all framgång men i stort består landslaget av massa spelare som har lirat i konkurrerande klubbar. Jag var på plats i Tyskland 06 men det var snarare för att uppleva folkfesten i landet än att stötta landslaget, var nog den enda som inte spökade ut mig i gul tröja och pippitofsar på hela arenan. Fotbollsmässigt, kulturellt och filosofiskt är jag bra mycket mer ango- och germanofil än vad jag är svensk. I första hand är jag Djurgårdare, i andra hand Stockholmare. Fotbollsförbundets verksamhet är vidare ingenting man bör uppmuntra eller stötta.
Citera
2013-11-12, 21:52
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Kvaliteten på fotbollen spelar ingen större roll, det handlar snarare om kulturen som sitter i väggarna. Om spelat hade varit fantastiskt hade man kunnat ha överseende med att det i övrigt är helt ointressant.

Njae, det finns några gamla Djurgårdare som jag kan önska all framgång men i stort består landslaget av massa spelare som har lirat i konkurrerande klubbar. Jag var på plats i Tyskland 06 men det var snarare för att uppleva folkfesten i landet än att stötta landslaget, var nog den enda som inte spökade ut mig i gul tröja och pippitofsar på hela arenan. Fotbollsmässigt, kulturellt och filosofiskt är jag bra mycket mer ango- och germanofil än vad jag är svensk. I första hand är jag Djurgårdare, i andra hand Stockholmare. Fotbollsförbundets verksamhet är vidare ingenting man bör uppmuntra eller stötta.

Det finns mycket att inte gilla vad gäller kulturen kring svensk landslagsfotboll såsom pippitofsar, klapphattar och obefintlig läktarkultur. Men det behöver ju inte leda till att man nonchalerar fotbollen, som väl ändå får anses som det viktigaste.

Jag tvingar dig inte att gå på friends varje landskamp, så du behöver inte stötta fotbollsförbundet om det nu är där skon klämmer. Diskussionen handlade ju mer om hur man kan ställa sig så likgiltig till ett svenskt landslag.

Nåväl. Intressant diskussion men måhända en smula off topic.
Citera
2013-11-12, 22:12
Medlem
fchansas avatar
Jag håller definitivt mitt Svenska klubblag före det Svenska landslaget på alla plan. Det utesluter dock inte att jag intresserar mig en del för landslaget och ser alla matcher (live hemma, live borta eller på TV).

Dock tycker jag, som cyberkalle skriver, att landslagsuppehållen är oerhört tråkiga. Under ett sådant uppehåll (ca 2 veckor) så kan man se Sverige spela 1-2 gånger och kanske krydda det med någon annan landskamp som inte krockar tidsmässigt. Övriga 10-12 dagar är rena ökenvandringen i tillvaron, dag ut och dag in utan ens den minsta match att se på TV. Bara försnack, försnack och åter spekulationer om hur kommande landskamp ska spelas. Om man då som cyberkalle har ett landslag som dessutom bara har en träningslandskamp att se fram emot så måste det vara frustrerande.

Bra att du tar en Kung på fredag kalle, småländska småbryggerier ska gynnas i denna megabryggeriernas värld
Citera
2013-11-12, 22:32
Bannlyst
Citat:
Känns som om hela ditt resonemang faller i och med att världens bästa klubblag inga har en benefaktor i form av rik schejk eller oljeryss. Trots alla miljarder som pumpats in i PSG och City är de fortfarande bara medelmåttiga lag som är långt ifrån att vinna CL.

Jag vet inte vad du menar med själ, men klapphattar och applådvantar tycker jag är rätt långt ifrån vad som är själ inom fotbollen. Ser man på klubbfotbollen som fenomen bör man inte bara se på den absoluta toppen. Se på engagemanget som finns i alla små föreningar runt om i Sverige.
Kolla på Dortmund, de tappar sina bästa spelare, nu ska Lewandowski flytta och det ryktas om att Reus och Gundogan sticker snart också, varför tror du att de lämnar Dortmund? Därför att ALLT handlar om pengar. De får mycket mer i lön i PSG eller någon traditionell storklubb och går därför dit. Det är smått omöjligt i dagens fotboll att ''jobba upp sig'', gör man något bra så blir man sönderköpt av en rikare klubb i all evighet. Detta gör klubbfotbollen till ett smärre skämt enligt mig, klubbar som jobbar långsiktigt blir sönderköpta av klubbar vars enda merit är att de fått en rik ägare över en natt. I landslagsfotbollen handlar det fortfarande om vilka som har bäst talangutveckling och långsiktiga strategier, de som bäst satsar på sina unga talanger osv, dessa länder belönas med att gå långt i mästerskapen. Det är något mycket mer givande för mig i alla fall.
Citera
2013-11-13, 07:32
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Jag håller definitivt mitt Svenska klubblag före det Svenska landslaget på alla plan. Det utesluter dock inte att jag intresserar mig en del för landslaget och ser alla matcher (live hemma, live borta eller på TV).

Dock tycker jag, som cyberkalle skriver, att landslagsuppehållen är oerhört tråkiga. Under ett sådant uppehåll (ca 2 veckor) så kan man se Sverige spela 1-2 gånger och kanske krydda det med någon annan landskamp som inte krockar tidsmässigt. Övriga 10-12 dagar är rena ökenvandringen i tillvaron, dag ut och dag in utan ens den minsta match att se på TV. Bara försnack, försnack och åter spekulationer om hur kommande landskamp ska spelas. Om man då som cyberkalle har ett landslag som dessutom bara har en träningslandskamp att se fram emot så måste det vara frustrerande.

Bra att du tar en Kung på fredag kalle, småländska småbryggerier ska gynnas i denna megabryggeriernas värld

Det där var ett bisarrt skämt från min sida då är jag nästan hellre utan öl.
Men det finns säkert någon annan sort från det bryggeriet som går att dricka utan kväljningar.

Ikväll så håller FC Bayern sin årsstämma och vad som hittills kommit ut är att dom ökat sin omsättning rejält till omkring 420 miljoner €.
Citera
2013-11-13, 08:28
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det där var ett bisarrt skämt från min sida då är jag nästan hellre utan öl.
Men det finns säkert någon annan sort från det bryggeriet som går att dricka utan kväljningar.

Ikväll så håller FC Bayern sin årsstämma och vad som hittills kommit ut är att dom ökat sin omsättning rejält till omkring 420 miljoner €.

Klart att jag förstod att det var ironi men det gav mig ändå chansen Dessutom har jag svårt att tro att du skulle komma i din Svenska landslagsdress från 1974 och än mindre sjunga "heja heja" framför TV'n

Apropå drycker så ligger RBL bra till i Dritte. Klubben har ju fått spela i Dritte tack var att DFB's undantag från diverse regelverk, bl a om ägarandelarnas procentuella fördelning. Undras om DFL gör samma bedömning inför nästa säsong?
Citera
2013-11-13, 20:09
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Klart att jag förstod att det var ironi men det gav mig ändå chansen Dessutom har jag svårt att tro att du skulle komma i din Svenska landslagsdress från 1974 och än mindre sjunga "heja heja" framför TV'n

Apropå drycker så ligger RBL bra till i Dritte. Klubben har ju fått spela i Dritte tack var att DFB's undantag från diverse regelverk, bl a om ägarandelarnas procentuella fördelning. Undras om DFL gör samma bedömning inför nästa säsong?

Haha nä jag har gått upp en jävla massa sedan 1974 året då jag kom till samhället där jag nu bor.
Jag åkte ett kändislopp på längdskidor för ett par år sedan då det var världscupstävlingar här och då hittade jag min kondom-kroppsstrumpa från 1979-80 som jag lyckades kränga på min numera knubbsälsformade kropp det var ingen vacker syn.

Tar ett par bira ikväll och kollade lite snabbt på Bayerns årsstämma och galet vilka stående ovationer Hoeneß fick det var nästan så det tårades. Även Pep Guardiola fick stående ovationer jäklar vad glad han såg ut.

Under en middag nydligen så pratar Rummenigge med Gerland och säger så här: Der habe ihm gesagt: "Ich dachte, ich hätte schon alles erlebt. Aber dann kam van Gaal, dann die zwei Jahre mit Jupp ... Aber der Pep, der toppt alles."

Stort av Rummenigge som i Tysk media bara kallas för ja just det Kalle. Att han hyllade
Gomez, Gustavo, Timoschtschuk, Petersen. Riedmüller och Can den sistnämnda har dom en köpoption på.

Ni kommer säkert kunna se bilderna på Hoeneß när har börjar gråta utav allt stöd han får just nu.

Vad tror ni om truppen mot Gli Azzurri?
Kommer Weinderfeller få stå eller är han bara med för att tysta kritikerna?
Senast redigerad av cyberkalle 2013-11-13 kl. 21:04.
Citera
2013-11-14, 17:08
Medlem
fchansas avatar
Undras om Germanofil ska gå på kvällens träningsmatch i Hannover mellan båda sina favoritlag? Spelas tydligen på HDI även om det bara är vänskapsmatch.
Citera
2013-11-14, 17:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Undras om Germanofil ska gå på kvällens träningsmatch i Hannover mellan båda sina favoritlag? Spelas tydligen på HDI även om det bara är vänskapsmatch.
Va, nej matchen ska väl spelas i Celle?

Vill i alla fall inte stå och frysa för att se någon sunkig träningsmatch. Riktigt kallt här idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in