Citat:
Känns som om hela ditt resonemang faller i och med att världens bästa klubblag inga har en benefaktor i form av rik schejk eller oljeryss. Trots alla miljarder som pumpats in i PSG och City är de fortfarande bara medelmåttiga lag som är långt ifrån att vinna CL.Det kommer alltid finnas några enstaka fall, men det kommer aldrig bli som klubbfotbollen. Landslag handlar om vilka länder som får fram bäst spelare av sin egen talangutveckling, för mig är det mycket mer stimulerande än att se vilket klubblag som har rikast ägare och de spelare han köpt in för att vinna CL. För att vinna VM krävs det ett enormt arbete i många, många år för att få fram en generation i världsklass för att vinna ett mästerskap, i klubblag räcker det med att ha turen att en rik ägare köper upp ens lag och man är ett topplag samma sekund som ägaren köpt upp klubben och börjat pumpa in pengar. Dessutom så känns det för mig fortfarande som att landslagsfotbollen har en själ, klubblagen har inte en själ längre utan allt handlar om pengar där. PSG och Manchester City gick från alldagliga lag i Europa till världsklass på en sekund genom en rik ägare, för mig gör sådant klubbfotbollen rätt oseriös och plastig, inte alls som landslagsfotboll där så mycket mer handlar om ens egen skicklighet och långsiktighet.
Visst du kanske inte bryr dig om Sverige, men jag håller på Sverige och även de mästerskap som Sverige inte kvalar in till är för mig mycket större än CL och diverse ligaspel.
Hardcore fans som bara bryr sig om sina klubblag är inte majoriteten av Sveriges fotbollsintresserade, de flesta fotbollsintresserade i Sverige är inte särskilt extrema utan de kollar kanske 1 match i veckan på sin höjd och för den gruppen är landslagsfotbollen större än Allsvenskan.
Visst du kanske inte bryr dig om Sverige, men jag håller på Sverige och även de mästerskap som Sverige inte kvalar in till är för mig mycket större än CL och diverse ligaspel.
Hardcore fans som bara bryr sig om sina klubblag är inte majoriteten av Sveriges fotbollsintresserade, de flesta fotbollsintresserade i Sverige är inte särskilt extrema utan de kollar kanske 1 match i veckan på sin höjd och för den gruppen är landslagsfotbollen större än Allsvenskan.
Jag vet inte vad du menar med själ, men klapphattar och applådvantar tycker jag är rätt långt ifrån vad som är själ inom fotbollen. Ser man på klubbfotbollen som fenomen bör man inte bara se på den absoluta toppen. Se på engagemanget som finns i alla små föreningar runt om i Sverige.