Resultat: .
0%
röster
2013-11-12, 14:30
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Jepp, men att låtsas att man inte bryr sig överhuvudtaget om VM är bara ren och skär lögn. Har aldrig träffat på en fotbollsintresserad som inte kollar på fotbolls-VM. Klart att de flesta håller sina klubblag närmre hjärta, men det var inte det detta handlade om. (dessutom har både du och cst missuppfattat det hela totalt. Jag ifrågasatte inte klubblagens ställning gentemot landslagen. Det är en annan diskussion. Jag ifrågasatte påståendet att detta landslagsuppehåll skulle betyda mindre än andra landslagsuppehåll)
Då är vi på samma våglängd. Ha lite fördragsamhet med kalle, ty han är tysk mer än svensk och allra mest bayrare.

VM:s poäng är att man under några veckor på sommaren, då ligorna tar paus, får se massor med nya spelare och nya intressanta spelsätt/modeller. Intressant och sevärt, javisst. Men VM är en novell eller en kortfilm, att följa en liga är att läsa en tegelstenstjock roman eller se en mastodontfilm/lång TV-serie. Det sistnämnda ger så mycket mer, när det är bra.
Citera
2013-11-12, 15:03
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Fast varför ska det ena utesluta det andra? Jag håller på Manchester United och följer dom noggrannare än det svenska landslaget, men det tro fan att två direkt avgörande matcher till VM i Brasilien, där mitt landslag dessutom är ett av dom, engagerar mig. Tycker det är en väldigt märklig inställning.

Är väl gammal och trött?

Givetvis har jag följt mängder med VM turneringar under åren, den första var 1970 som riktigt liten, min far var fotbollsfanatiker han också. Tyvärr har det bara blivit två där jag sett någon/några matcher på plats, 1990 i Italien och 2006 i Tyskland. Numera prioriteras att åka till Bundesliga, ser någon match per säsong (knepigt få biljetter till FC Bayern), men har givetvis sett matcher i flera andra länder.

Det här svenska landslaget gillar jag inte, så varför engagera sig? Mitt svenska landslag är det från VM 1974, men de 1994 och 2002 var inte heller fel. Är betydligt mer intresserad av de generationer svenska fotbollspelare som kommer än de som finns i landslaget idag.

Mycket roligare och lärorikare att följa Bundesliga än det svenska fotbollslandslaget under Hamrén. Tyvärr gäller också samma sak det tyska under Löw, trots att man till skillnad från Sverige har många riktigt fantastiska spelare.
Citera
2013-11-12, 15:18
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Ser vi fotboll 100% utifrån ett holländsk eller ryskt perspektiv, och är totalt jävla ointresserad av allt annat som händer i världen, så är det nästan ett obetydligt uppehåll. Förutom att det kan ha direkt inverkan på vilket motstånd dessa lag kan få i ett VM. Men nu ser vi väl inte på fotboll totalt utifrån ett sådant perspektiv? Får man verkligen inte hoppas iaf, det vore ju minst sagt trångsynt. Jäklar vad mycket underbar fotboll man går miste om då

Älskar VM och hoppas att Sverige tar sig dit men jag är ju en udda figur som håller klubblaget före och även det Tyska landslaget.
Hade däremot Tyskland haft dessa kvalmatcher då hade jag varit mer engagerad.

Så nu är det uppehåll för mitt klubblag och det Tyska spelar bara träningsmatcher då blir mitt intresse betydligt svalare är det så konstigt tycker du.

Detta har väl inget med trångsynhet att göra bara för att jag inte följer Sveriges matcher lika intensivt som jag gör med det andra.

Vad som händer i världen? Menar du politiskt eller fotbollsmässigt?

Men för din skull skall jag klä mig i dom blågula färgerna på fredag och dricka en kungöl och sjunga och heja.
Citera
2013-11-12, 15:50
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Klopp skall tydligen testa den arbetslöse Manuel Friedrich i dag och om det faller ut väl så blir han kanske en ersättare åt Slibowitz.
Tydligen så föll det väl ut dagens test: http://www.transfermarkt.de/de/klopp-ueber-friedrich-als-kandidat-beim-bvb-er-hat-klasse/news/anzeigen_140719.html
Citera
2013-11-12, 16:02
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Är väl gammal och trött?

Givetvis har jag följt mängder med VM turneringar under åren, den första var 1970 som riktigt liten, min far var fotbollsfanatiker han också. Tyvärr har det bara blivit två där jag sett någon/några matcher på plats, 1990 i Italien och 2006 i Tyskland. Numera prioriteras att åka till Bundesliga, ser någon match per säsong (knepigt få biljetter till FC Bayern), men har givetvis sett matcher i flera andra länder.

Det här svenska landslaget gillar jag inte, så varför engagera sig? Mitt svenska landslag är det från VM 1974, men de 1994 och 2002 var inte heller fel. Är betydligt mer intresserad av de generationer svenska fotbollspelare som kommer än de som finns i landslaget idag.

Mycket roligare och lärorikare att följa Bundesliga än det svenska fotbollslandslaget under Hamrén. Tyvärr gäller också samma sak det tyska under Löw, trots att man till skillnad från Sverige har många riktigt fantastiska spelare.

Resonerar du likadant kring FC Bayern? Skulle exempelvis en Guardiola-flopp lett till att du struntat i FC Bayern ett tag och fokuserat på något annat? Det är ju ingen som kräver att man måste vara en fanatisk camp sweden-anhängare, så kanske var engagera fel ordval av mig.

Jag är inte heller något fan av dagens svenska landslag. Jag är absolut inget fan av Hamrén heller för den delen. Däremot är jag av åsikten att ett VM eller EM utan Sverige är ett mycket tråkigare mästerskap, strykpåse eller ej. Så länge man tar sig dit kan man alltid leva på någon sorts hopp, vilket väl är en del av supporterskapet. Sen om jag är supporter till Sverige vetifan förresten, jag ser det bara som oerhört märkligt att jag skulle sitta obrydd under en Sverige-match, ett lag jag hejat på sen jag var liten, även om spelare och ledare bytts ut genom åren.

Blev mest svammel det här. Jag är väl mest naiv och tar det för givet att ett svenskt landslag rimligen borde engagera alla fotbollsintresserade som kommer från - eller bor i just Sverige. Oavsett hur man väljer att prioritera i övrigt.
Citera
2013-11-12, 16:08
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Tydligen så föll det väl ut dagens test: http://www.transfermarkt.de/de/klopp-ueber-friedrich-als-kandidat-beim-bvb-er-hat-klasse/news/anzeigen_140719.html

Man skakar av rädsla i hela Bundesliga över denna värvning i så fall.

Som någon skrev tidigare i tråden; Borde inte Dortmund tänkt på detta innan säsongen? Skador drabbar alla lag och ju tunnare trupp desto mer slits spelarna. Varför släppte de Felipe Santana?

Gissar att det blir ett kontrakt tills sommaren till ett överpris för förredettingen.
Citera
2013-11-12, 16:38
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Resonerar du likadant kring FC Bayern? Skulle exempelvis en Guardiola-flopp lett till att du struntat i FC Bayern ett tag och fokuserat på något annat? Det är ju ingen som kräver att man måste vara en fanatisk camp sweden-anhängare, så kanske var engagera fel ordval av mig.

Jag är inte heller något fan av dagens svenska landslag. Jag är absolut inget fan av Hamrén heller för den delen. Däremot är jag av åsikten att ett VM eller EM utan Sverige är ett mycket tråkigare mästerskap, strykpåse eller ej. Så länge man tar sig dit kan man alltid leva på någon sorts hopp, vilket väl är en del av supporterskapet. Sen om jag är supporter till Sverige vetifan förresten, jag ser det bara som oerhört märkligt att jag skulle sitta obrydd under en Sverige-match, ett lag jag hejat på sen jag var liten, även om spelare och ledare bytts ut genom åren.

Blev mest svammel det här. Jag är väl mest naiv och tar det för givet att ett svenskt landslag rimligen borde engagera alla fotbollsintresserade som kommer från - eller bor i just Sverige. Oavsett hur man väljer att prioritera i övrigt.

Ja, mitt intresse för FC Bayern sjönk under en period efter Ottmar Hitzfeld. Gillade inte laget då, så jag engagerade mig inte så mycket. Försökte t o m byta tyskt lag i min besvikelse, men det är en annan historia att förtälja jag ska vänta med.

Jämför inte Hamren med Guardiola eller Moyes (för dig). Att man är missnöjd en höst, en säsong eller t o m ett par år är inte samma sak som detta problemfall. Lite tål man som anhängare, men inte att år efter år bli lika besviken varje gång. För före laget/klubben/landslaget står kärleken till Fotbollen.

För att göra ett slags parafras på Tommy S i VM94 och hans Karin Boye-citat, ”Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd”. Ogillar man år efter år vägen hur ska man då gilla dennas mål och mening?

För mig blir ett VM med eller utan detta svenska mediokra lag lika intressant oavsett resultatet mot Portugal. Något att göra en sommar. Förhoppningarna på Hamrens lag och Löws är noll, både nu och eventuellt då.

Men vem ogillar en positiv överraskning?
Citera
2013-11-12, 18:00
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Independent
In the 2012/13 season the cheapest adult Bayern Munich season ticket that could be purchased cost just £104. That figure acquaints to an average game costing £6.10.When you compare that to English pricing, Queens Park Rangers who finished bottom of the Premier League had charged £499 for their cheapest adult season ticket (£26 per game).

Visst, kan medge att jämförelsen kanske inte är helt rättvis. Nog är det ganska fantastiskt att Bayern håller de här priserna trots den sportsliga nivån de befinner sig på, påminde mig direkt om det här fantastiska klippet med Hoeneß:
http://www.youtube.com/watch?v=ry0mKCj9ZR8

Vilken höjdare! "Vad tror ni egentligen vi gör för att ni ska få kunna stå i südkruve för 7 euro? Vad tror ni egentligen?" Hoppas den här rättegången mot den gode Uli löser sig snart, tvivlar dock på att han återtar samma aggressiva position i media som tidigare, tyvärr.

Daum v. Hoeneß på sportstudio är för övrigt en "debatt" som överträffar det mesta, den gode Daum verkar väldigt tveksam till att återvända till Tyskland överhuvudtaget nu för tiden. Das Aktuelle Sportstudio har gått ned sig något på senare år, kvaliteten på gästerna är visserligen fortfarande hög, men inte utan att man saknar några arga-oneliners lite.
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-11-12 kl. 18:11.
Citera
2013-11-12, 18:06
Medlem
csts avatar
Citat:
Fast varför ska det ena utesluta det andra? Jag håller på Manchester United och följer dom noggrannare än det svenska landslaget, men det tro fan att två direkt avgörande matcher till VM i Brasilien, där mitt landslag dessutom är ett av dom, engagerar mig. Tycker det är en väldigt märklig inställning.
Däremot skulle man gärna få slopa alla träningsmatcher som sker i samband med playoffet. Låt spelarna som redan kvalificerat sig få lite välbehövlig vila istället. Det minskar risken för skador och kanske i slutändan leder till att spelarna känner sig något fräschare när det väl vankas VM.
Jag tror en förutsättning för att gilla landslagsfotboll är att man faktiskt identifierar sig med sitt landslag. Jag varken tror på eller känner speciellt mycket för nationalstaten Sverige, så varför ska jag bry mig om landslaget i fotboll? Utöver det har jag inga speciella sympatier för den svenska förbundskaptenen och hans lagbygge eller camp sweden eller vad de svenska "supportrarna" nu kallar sig. Givetvis ser man en del landslagsfotboll, men det är snarare på grund av att ligaspelet tar uppehåll och det inte finns någon annan fotboll att se. Jag ser hellre DIF vinna svenska cupen än att Sverige vinner VM. Dessutom är bra klubblagsfotboll bra många gånger bättre än bra landslagsfotboll, lagen är mer samspelta, spelar smartare och mer stabilt byggda. Ser hellre ett slutspel i CL än VM.
Citera
2013-11-12, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tror en förutsättning för att gilla landslagsfotboll är att man faktiskt identifierar sig med sitt landslag. Jag varken tror på eller känner speciellt mycket för nationalstaten Sverige, så varför ska jag bry mig om landslaget i fotboll? Utöver det har jag inga speciella sympatier för den svenska förbundskaptenen och hans lagbygge eller camp sweden eller vad de svenska "supportrarna" nu kallar sig. Givetvis ser man en del landslagsfotboll, men det är snarare på grund av att ligaspelet tar uppehåll och det inte finns någon annan fotboll att se. Jag ser hellre DIF vinna svenska cupen än att Sverige vinner VM. Dessutom är bra klubblagsfotboll bra många gånger bättre än bra landslagsfotboll, lagen är mer samspelta, spelar smartare och mer stabilt byggda. Ser hellre ett slutspel i CL än VM.
Det som får mig att gilla landslagsfotboll är att det inte uteslutande handlar om pengar som klubbfotbollen gör, ett land kan inte värva spelare för miljarder utan för att ha ett bra landslag måste ett land få fram bra spelare av sig själva, det gör en framgång i ett VM för mig mycket större än att vinna CL där lag kan vinna enbart genom att ha en rik arabisk ägare som pumpar in pengar i lagen, det krävs inte samma långsiktighet som att ett land själv måste ha en bra fotbollsutveckling under många år för att kunna göra något inom landslagsfotbollen.

Men visst, hatar man att länder ens existerar och vill ha en gränslös värld så har man säkert svårt att finna någon mening i VM, OS, Eurovision osv osv, alla tävlingar mellan länder är obsolet enligt det resonemanget. De flesta fotbollssupportrar anser dock att VM och EM är viktigare än CL.

Angående landslagsträningsmatcher, visst kanske de inte är så roliga att se på men det är väl klart att landslag måste få chansen att testa nya spelare, pröva och finslipa taktiken också? Träningsmatcher fyller en viktig roll både för klubblag och landslag även om de inte är särskilt roliga att kolla på.
Citera
2013-11-12, 19:01
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Behemoth1
Det som får mig att gilla landslagsfotboll är att det inte uteslutande handlar om pengar som klubbfotbollen gör, ett land kan inte värva spelare för miljarder utan för att ha ett bra landslag måste ett land få fram bra spelare av sig själva, det gör en framgång i ett VM för mig mycket större än att vinna CL där lag kan vinna enbart genom att ha en rik arabisk ägare som pumpar in pengar i lagen, det krävs inte samma långsiktighet som att ett land själv måste ha en bra fotbollsutveckling under många år för att kunna göra något inom landslagsfotbollen.

Men visst, hatar man att länder ens existerar och vill ha en gränslös värld så har man säkert svårt att finna någon mening i VM, OS, Eurovision osv osv, alla tävlingar mellan länder är obsolet enligt det resonemanget. De flesta fotbollssupportrar anser dock att VM och EM är viktigare än CL.

Angående landslagsträningsmatcher, visst kanske de inte är så roliga att se på men det är väl klart att landslag måste få chansen att testa nya spelare, pröva och finslipa taktiken också? Träningsmatcher fyller en viktig roll både för klubblag och landslag även om de inte är särskilt roliga att kolla på.
På sikt kommer vi se allt fler landslag värva spelare, hur många inrikesfödda tror du Qatar kommer ställa upp med i VM 2022? Kolla på Portugal, hur många "värvade" brassar har inte spelat för dem genom åren?

Jag hatar inte att länder existerar, däremot har jag inga speciella känslor för Sverige, det finns bra många fler gemenskaper och identiteter som jag värdesätter bra mycket mer. Jag är rätt övertygad om att det beror på vilken typ av fotbollssupportrar du talar med, de flesta jag känner hade nog hellre sett DIF vinna CL än Sverige vinna VM.
Citera
2013-11-12, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cst
På sikt kommer vi se allt fler landslag värva spelare, hur många inrikesfödda tror du Qatar kommer ställa upp med i VM 2022? Kolla på Portugal, hur många "värvade" brassar har inte spelat för dem genom åren?

Jag hatar inte att länder existerar, däremot har jag inga speciella känslor för Sverige, det finns bra många fler gemenskaper och identiteter som jag värdesätter bra mycket mer. Jag är rätt övertygad om att det beror på vilken typ av fotbollssupportrar du talar med, de flesta jag känner hade nog hellre sett DIF vinna CL än Sverige vinna VM.
Det kommer alltid finnas några enstaka fall, men det kommer aldrig bli som klubbfotbollen. Landslag handlar om vilka länder som får fram bäst spelare av sin egen talangutveckling, för mig är det mycket mer stimulerande än att se vilket klubblag som har rikast ägare och de spelare han köpt in för att vinna CL. För att vinna VM krävs det ett enormt arbete i många, många år för att få fram en generation i världsklass för att vinna ett mästerskap, i klubblag räcker det med att ha turen att en rik ägare köper upp ens lag och man är ett topplag samma sekund som ägaren köpt upp klubben och börjat pumpa in pengar. Dessutom så känns det för mig fortfarande som att landslagsfotbollen har en själ, klubblagen har inte en själ längre utan allt handlar om pengar där. PSG och Manchester City gick från alldagliga lag i Europa till världsklass på en sekund genom en rik ägare, för mig gör sådant klubbfotbollen rätt oseriös och plastig, inte alls som landslagsfotboll där så mycket mer handlar om ens egen skicklighet och långsiktighet.

Visst du kanske inte bryr dig om Sverige, men jag håller på Sverige och även de mästerskap som Sverige inte kvalar in till är för mig mycket större än CL och diverse ligaspel.

Hardcore fans som bara bryr sig om sina klubblag är inte majoriteten av Sveriges fotbollsintresserade, de flesta fotbollsintresserade i Sverige är inte särskilt extrema utan de kollar kanske 1 match i veckan på sin höjd och för den gruppen är landslagsfotbollen större än Allsvenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in