Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ibland begriper jag inte hur Bayerns ledning tänker.
Den här försäsongen så har snacket gått att BVB är favoriter inte BM. Givetvis för att öka trycket på Dortmund och minska det i München samt få motståndarna att se det som viktigare att ge den nuvarande mästaren på nöten än den traditionelle tyske mästaren. Kombinerat med detta har man värvat lagom försiktigt och klokt (Pizarro undantaget?).
Så dyker denna affär upp med Martinez, dels retar det givetvis alla med det orimliga priset, dels så blir man åter igen det laget alla vill slå. Nu inte eftersom man alltid vinner eller ofta håller en hög profil i Tyskland, utan eftersom man är beredd att slösa bort så mycket pengar på en spelare. Det är ingen Ribery eller ens Luca Toni direkt som vi talar om, utan en defensiv-mittfälts-spanjor som inte är ordinarie landslagsman.
Ju mer jag tänker desto mer obegripligt blir detta. Köp honom inte, bitte!
Priserna får man dock räkna med att de går upp mycket, speciellt när fotbollen har haft en sån enorm tillväxt de senaste åren. Som ett exempel är det nya tv-avtalet som Sky skrev med Bundesliga, hela 52% större var det. Sponsoravtalen med klubbarna växen också enormt mycket.
När inkomsterna för lagen ökar så kommer utgifterna göra det samma, i dagsläget är utgifterna för fotbollslag i världen väldigt skeva där spelarna i princip tar allt genom löner och dylikt. Inte förens det hamnar mer humant och stadigt tror jag att priserna kommer göra detsamma.
Detta är väl också en av anledningarna till att aktiebolag inom fotbollen är så misslyckat som det faktiskt är (inga aktievinster alls).
Citat:
Ursprungligen postat av LXXV
Jo men jag tänker mig mer en liga där man har regler som säger max 5 stycken spelare som inte är tränade av klubben får vara med i truppen. Av dessa 5 så får max 2 vara spelare med icke inhemskt medborgarskap.
Jag vet att Bayern har många egna produkter, men ville se hur många av er som har tänkt i dessa banor, då ni gnäller på hur mycket Bayern ska spendera på ett spelarköp. Visst är det mycket pengar men ni får också tänka på att de har råd med det. De har trots allt kommit på en andra plats i champions league 2 gånger.
I dagens stora sporter så belönas framgångar med mycket pengar. Så att storklubbar tjänar mycket är förståeligt de har bättre sponsoravtal och är de framgångsrika så kommer de tjäna ännu mer osv.
50-talet ringde och ville ha tillbaks sitt fotbollstänkande.
Nej men det är lite förgångna tankebanor genom att begränsa trupperna sådär. Jag tror dock att det kommer att bli mer och mer egna produkter i lagen allt eftersom priserna och lönerna pressas så mycket som de gör. Det är ju en av anledningarna till att Bayern faktiskt har den ekonomi de har när man alltid varit väldigt noggrann med egna produkter och att faktiskt kunna få fram spelare ur det egna ledet.
Tittade lite på denna video om Bayerns ungdomsakademi som var väldigt intressant och lite kul att se. (Tips att se den)
http://www.youtube.com/watch?v=T2XsxiqN8yA