Resultat: .
0%
röster
2014-01-06, 12:59
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Tack för svaret. Härligt att höra att han är skicklig med fötterna för det behövs nästan mest. Jag antar att jag får kika på någon match och bilda mig en egen uppfattning. Youtube visar bara det bästa med killen och ser jävligt bra ut där. Ryktas om att en övergång är färdig till sommaren och att man betalar 10 miljoner euro för honom men vi får väl helt enkelt se hur det blir.
Är det enbart en målvakt som är bra med fötterna Barcelona är ute efter kan man värva vilken ung tysk målvakt som helst. Alla är duktiga, mycket beroende på att det inte tillåts med fasta målvakter i ungdomsfotbollen upp till 12-13 års (?) ålder. De är på nivå Valdes på sitt spel med fötterna alltså, tyvärr tror en del ibland att man är på nivå Ribéry och då kan det gå illa.
Citera
2014-01-06, 13:03
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Jag tycker ärligt talat att Lewandowski är rätt lik Mandzukic i spelstil, fast bättre då givetvis. Båda jobbar mycket och över stora ytor är väldigt kompletta anfallare. Skulle jag peka på någon skillnad så är Lewandowski en betydligt bättre skytt och avslutare samt har lite bättre bollkänsla än vad Mandzukic har. Mandzu är dock lite starkare på huvudet även om båda är väldigt kompetenta huvudspelare.
Mandzukic och Lewandowski är ganska lika, ja. (Till skillnad från Zlatan och någon av dem.) Två moderna forwards, där polacken är bättre på nästan allt. I en ideal värld så skulle jag helst se Gomez och Lewandowski som Bayerns anfallare, där först Lewa skulle trötta ut backlinjen med sina löpningar och sedan Gomez komma in på slutet och utnyttja detta vid behov. Robert L är en uppgradering av Mario M helt enkelt.

Att jag gillar värvningen beror på just denna likhet, man behöver inte förändra spelet något, detta oavsett om Peps udda 4-1-4-1 eller Jupps mer beprövade 4-2-3-1 används.

Problemet är, som jag ser det, att få polackens löpningar att överensstämma med de andras. Bayerns anfallsspel är betydligt mer föränderligt och rörligt än Dortmunds, med ständiga positionsbyten och överväxlingar. Speciellt detta år med Guardiola. Vill det sig illa kommer de att krocka med varandra, vill det sig väl kommer motståndarförsvaret varken veta in eller ut i ännu större utsträckning än idag. Som optimist tror jag på det senare.

(Delar inte kalles åsikt om Robert som person, vet för lite. Att hans agent eller agenter är idioter borde vara välkänt för alla.)
Citera
2014-01-06, 13:14
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Mandzukic och Lewandowski är ganska lika, ja. (Till skillnad från Zlatan och någon av dem.) Två moderna forwards, där polacken är bättre på nästan allt. I en ideal värld så skulle jag helst se Gomez och Lewandowski som Bayerns anfallare, där först Lewa skulle trötta ut backlinjen med sina löpningar och sedan Gomez komma in på slutet och utnyttja detta vid behov. Robert L är en uppgradering av Mario M helt enkelt.

Att jag gillar värvningen beror på just denna likhet, man behöver inte förändra spelet något, detta oavsett om Peps udda 4-1-4-1 eller Jupps mer beprövade 4-2-3-1 används.

Problemet är, som jag ser det, att få polackens löpningar att överensstämma med de andras. Bayerns anfallsspel är betydligt mer föränderligt och rörligt än Dortmunds, med ständiga positionsbyten och överväxlingar. Speciellt detta år med Guardiola. Vill det sig illa kommer de att krocka med varandra, vill det sig väl kommer motståndarförsvaret varken veta in eller ut i ännu större utsträckning än idag. Som optimist tror jag på det senare.

(Delar inte kalles åsikt om Robert som person, vet för lite. Att hans agent eller agenter är idioter borde vara välkänt för alla.)
Jo, det är klart att det är en uppgradering. Mandzu var väl aldrig tänkt som försteanfallare från början även om han har levererat riktigt bra. Hade också hellre sett att Gomez stannat då hans spetskvalitéer är ovanliga och verkligen kommer till sin rätt i ett spelmässigt överlägset lag.

Sannolikt kommer Lewys roll i Bayern att bli mer varierande än vad den varit i Dortmund, han kommer förmodligen att användas mer som target och nia än i Dortmund då det finns andra som arbetar på de stora ytorna han tidigare använt sig av.

Naturligtvis är det en väldigt bra värvning, man får in en av världens bästa anfallare. Svårt att inte vara nöjd med det.
Citera
2014-01-06, 13:16
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Nu lär man väl bli tokhatad, men jag hade gärna sett att man plockade hem Hummels till mittbacken inför nästa säsong. Han är trots allt en Bayernprodukt och det är klart att han ska spela i FCB så han får vinna någonting.
Mats har man försökt få hem tidigare, men det är han själv som varit motsträvig. Fått för mig att han har något agg till sin moderklubb av något skäl, om det beror på att han blev petad en gång eller om det har med något annat att göra är svårt att ens spekulera om. Hans pappa slutade i varje fall som ungdomstränare för något år sedan efter 17 år i FC Bayern, om detta har ett samband?

Tror alla Bayernsupportar delar din åsikt egentligen, däremot skulle det säkert bli folkstorm i Dortmund och bland de "nytillkomna experterna". Hummels är inte bara en Bayernprodukt, han är uppväxt på Säbener Straße ännu mer än Schweinsteiger, Lahm, Contento eller Müller.
Senast redigerad av motvall 2014-01-06 kl. 13:31.
Citera
2014-01-06, 13:19
Medlem
Citat:
Jag tycker ärligt talat att Lewandowski är rätt lik Mandzukic i spelstil, fast bättre då givetvis. Båda jobbar mycket och över stora ytor är väldigt kompletta anfallare. Skulle jag peka på någon skillnad så är Lewandowski en betydligt bättre skytt och avslutare samt har lite bättre bollkänsla än vad Mandzukic har. Mandzu är dock lite starkare på huvudet även om båda är väldigt kompetenta huvudspelare.

10meuro låter billigt. Men det är helt klart en intressant målvakt som har framtiden framför sig. Vore tråkigt om han gick till Barcelona.

Lewy är nog lite bättre än Mandzu. Mest att han är mer rörlig och bidrar mer i uppspelet. Gomez är bättre om man vill ha en ren måltjuv. Mandzu är kanske världens bästa huvudspelare, i alla fall för sin längd. Helt otroligt hur han får vissa nickar på mål.

Sedan är det så klart tråkigt om en tysk sticker från BL. Jag hade gärna sett att han sticker till BvB när hans kontrakt går ut, om han inte förlänger dvs.
Citera
2014-01-06, 13:21
Medlem
csts avatar
Citat:
Mats har man försökt få hem tidigare, men det är han själv som varit motsträvig. Fått för mig att han har något agg till sin moderklubb av något skäl, om det beror på att han blev petad en gång eller om det har med något annat att göra är svårt att ens spekulera om. Hans pappa slutade i varje fall som ungdomstränare för något år efter 17 år i FC Bayern, om detta har ett samband?

Tror alla Bayernsupportar delar din åsikt egentligen, däremot skulle det säkert bli folkstorm i Dortmund och bland de "nytillkomna experterna". Hummels är inte bara en Bayernprodukt, han är uppväxt på Säbener Straße ännu mer än Schweinsteiger, Lahm, Contento eller Müller.
Samtidigt har han väl vid flera tillfällen (innan Götze och Lewandowksi cirkusarna) sagt att Bayern är en av få klubbar han skulle kunna gå till?

Samtidigt finns det väl en del artiklar från "sämre" källor som uppger att Hummels skulle vara förbannad på Bayern.
Citera
2014-01-06, 13:24
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Lewy är nog lite bättre än Mandzu. Mest att han är mer rörlig och bidrar mer i uppspelet. Gomez är bättre om man vill ha en ren måltjuv. Mandzu är kanske världens bästa huvudspelare, i alla fall för sin längd. Helt otroligt hur han får vissa nickar på mål.

Sedan är det så klart tråkigt om en tysk sticker från BL. Jag hade gärna sett att han sticker till BvB när hans kontrakt går ut, om han inte förlänger dvs.
Lewy är ganska mycket bättre än Mandzu just för att han är bättre på de egenskaper en anfallare på den här nivån ska behärska. Vad det gäller rörelsemönster och arbetskapacitet skulle jag vilja säga att de är likvärdiga. Lewy är en bättre avslutare, skytt och tekniker medan Mandzu är bättre på huvudet. Lewandowski har även förmågan att göra mål ur icke-lägen genom att göra något spektakulärt vilket Mandzu inte alls har på samma sätt.

Sen är frågan hur mycket att potentialen spelarna får ut i olika lagbyggen, det är mycket möjligt att Bayerns spelform kommer att begränsa Lewy medan den har inneburit att Mandzu har överpresterat.
Citera
2014-01-06, 13:39
Medlem
motvalls avatar
För att inte helt dränka tråden med Bayern eller Lewa/Mandzu;

Diego stannar i Wolfsburg minst till sommaren, floppvärvningen Luuk de Jong verkar på väg mot norra England och Braunschweig har fått låna norrbaggen Harvard Nielsen från RB Salzburg, en annan floppvärvning en gång, och den en gång (!?!) tyske landslagsmannen Tobias Weis ska vara på väg till Frankfurt från byalaget med rikemannen.

Så något som berör tysk, engelsk och spansk fotboll; gamle (eg 32 år) Aliaksandr Hleb har lämnat Bate Borisov för turkiska Konyaspor. Märklig karriär denna, tyckte han var riktigt bra en gång i tiden. Undrar vad som hände?

Edit; Kevin de Bruynes agent ska ha sagt att killen vill komma tillbaka till Bundesliga. Wolfsburg ligger som sagt vad bra till, men givetvis beror allt på vad Stamford Bridge tycker och tänker.
Senast redigerad av motvall 2014-01-06 kl. 13:56.
Citera
2014-01-06, 15:01
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Är det enbart en målvakt som är bra med fötterna Barcelona är ute efter kan man värva vilken ung tysk målvakt som helst. Alla är duktiga, mycket beroende på att det inte tillåts med fasta målvakter i ungdomsfotbollen upp till 12-13 års (?) ålder. De är på nivå Valdes på sitt spel med fötterna alltså, tyvärr tror en del ibland att man är på nivå Ribéry och då kan det gå illa.
Nej givetvis är det inte bara fotarbetet man är ute efter men det har en stor inverkan när man kikar runt på målvakter iallafall. Anledningen till att Valdes är så bra för Barcelona är för att han har fötter som en utespelare i princip. Barcelona passar gärna hem och låter uppspelen gå därifrån. En målvakt med bra fötter ger då ett stort lugn. Bara kolla hur stressigt det blir när Pinto står som är riktigt racklig med fötterna.
Citera
2014-01-06, 16:02
Medlem
Quorthons avatar
Tror Lewandowski kommer ha roligt att spela med Müller. Lewa är faktiskt en utmärkt playmaker i djupled när han kommer ner djupt och har djupledslöpande spelare omkring sig. Just för att hans teknik gör att han kan vända och skapa yta för sig själv. Tror det finns potential för riktig fotbollsporr om Pep använder honom rätt.
Citera
2014-01-06, 16:11
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Nej givetvis är det inte bara fotarbetet man är ute efter men det har en stor inverkan när man kikar runt på målvakter iallafall. Anledningen till att Valdes är så bra för Barcelona är för att han har fötter som en utespelare i princip. Barcelona passar gärna hem och låter uppspelen gå därifrån. En målvakt med bra fötter ger då ett stort lugn. Bara kolla hur stressigt det blir när Pinto står som är riktigt racklig med fötterna.
Ska inte direkt säga att M’Gladbachs spel detta år är som Barcelonas, men det finns några likheter. Backlinjen spelar ofta högt (läs alldeles för högt = mkt liberoroll för Marc-André), duktiga mittfältsanfallspelare (Arango, Raffael och Herrmann med Hrgota som förste reserv), en runtikringspelande ”förste” målskytt i Max Kruse på topp och en backlinje med otrolig förmåga att defensivt röra till det ibland, men också vara riktigt bra.

Däremot har de en total avsaknad av något som ens liknar Busquets eller DM/speluppläggare, så matcherna svänger än hit än dit, trots att laget mest ”kontrollerar” dem. MAtS får alltid "jobba", ett par viktiga räddningar är standard. Att FC Barcelona skulle vara intresserad av just honom är inte så svårt att förstå, eller?

Sevärt lag som sagt var för oss som gillar att det händer saker i matcher. Synd att det inte finns någon supporter i tråden.

Oscar Wendt, denne bespottade svenske landslagsman, har gjort tre mål som vänsterback, spelat fram till ett och varit delaktig i många fler genom sina fina djupledslöpningar. Går in i banan stundom från sin ytterbackplats, något jag aldrig tidigare sett en svensk dylik göra. Kunde herr Hamrén utnyttja honom liknade så skulle han vara given. Att han ibland kan vara urkass i defensiven ibland borde väl kunna ordnas?
Citera
2014-01-06, 16:52
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ska inte direkt säga att M’Gladbachs spel detta år är som Barcelonas, men det finns några likheter. Backlinjen spelar ofta högt (läs alldeles för högt = mkt liberoroll för Marc-André), duktiga mittfältsanfallspelare (Arango, Raffael och Herrmann med Hrgota som förste reserv), en runtikringspelande ”förste” målskytt i Max Kruse på topp och en backlinje med otrolig förmåga att defensivt röra till det ibland, men också vara riktigt bra.

Däremot har de en total avsaknad av något som ens liknar Busquets eller DM/speluppläggare, så matcherna svänger än hit än dit, trots att laget mest ”kontrollerar” dem. MAtS får alltid "jobba", ett par viktiga räddningar är standard. Att FC Barcelona skulle vara intresserad av just honom är inte så svårt att förstå, eller?

Sevärt lag som sagt var för oss som gillar att det händer saker i matcher. Synd att det inte finns någon supporter i tråden.

Oscar Wendt, denne bespottade svenske landslagsman, har gjort tre mål som vänsterback, spelat fram till ett och varit delaktig i många fler genom sina fina djupledslöpningar. Går in i banan stundom från sin ytterbackplats, något jag aldrig tidigare sett en svensk dylik göra. Kunde herr Hamrén utnyttja honom liknade så skulle han vara given. Att han ibland kan vara urkass i defensiven ibland borde väl kunna ordnas?
Tack för den givande informationen! Verkar mer eller mindre vara färdigt nu.
Citat:
Official: Borussia Monchengladbach announce on their Twitter account that goalkeeper Marc-Andre Ter Stegen (21) will leave the club #fcblive

Citat:
Max Eberl (sports director Borussia Monchengladbach): "Marc informed us that he won't accept our renewal offer." [@borussia]

Citat:
Eberl (sports director Gladbach): "Marc's decision not to renew doesn't surprise us. I assume he'll join the club he has been linked to."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in