Resultat: .
0%
röster
2012-10-17, 17:45
Medlem
motvalls avatar
Tittade på delar av matchen igen, intressant. Denna gång försökte jag se med tyska ögon, vad gick snett? (Igår var man ju mest überglad och chockad.)

Det var inte många närkamper som tyskarna vann i andra halvlek, max en eller två. Detta visar tydligt spelarnas inställning, från anfallet till försvaret. En annan tydlig sak var att de först "bara" var slöa och oengagerade, men att hela laget blev helt skärrat efter 4-3. Sedan spelade Löws lag oerhört otaktiskt, man bara körde på i gamla, nu skärrade och oengagerade, spår utan att göra någon förändring, med byten som känns tveksamma. (OK bänken var väldigt tom, men…) Svenskarna ändrade sitt spel, tror inte Hamrén var orsaken, men inte Deutschland. En enkel åtgärd som att Zlatan och Elmander stannade kvar högt upp, drog ut hela det tyska laget som fortsatte att mata på med folk i anfallen. Plötsligt fick svenskarna massor med omställningslägen. Att tre av Sveriges mål orsakades av hönsgård i försvaret på något sätt, säger hur illa detta var organiserat.

4-4 målet blev det yttersta beviset på hur illa defensiven fungerade. Elm kunde bara promenera fram till straffpunkten ungefär och så stå där omarkerad när det bara var sekunder kvar. Hur tänkte man då??

Att Sverige hade en del tur, kan man inse idag med lite perspektiv. Var inte många målchanser vi haft vid 4-2, men ändå fått in två mål. En annan domare skulle kunnat blåst frispark vid Zlatans nick fram till Elm vid 4-4. Domarens varningar för maskning var bland de strängare man sett, detta påverkade givetvis redan innan skärrade tyskar. Men det var inte tur som gjorde att vi fick en poäng, det var en inställning och vilja som däremot helt saknades hos de tyska spelarna. Sverige påminde mer om gamla klassiska fotbolls-Tyskland/Västtyskland än vad tyskarna själva gjorde.
Citera
2012-10-17, 18:47
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tittade på delar av matchen igen, intressant. Denna gång försökte jag se med tyska ögon, vad gick snett? (Igår var man ju mest überglad och chockad.)

Det var inte många närkamper som tyskarna vann i andra halvlek, max en eller två. Detta visar tydligt spelarnas inställning, från anfallet till försvaret. En annan tydlig sak var att de först "bara" var slöa och oengagerade, men att hela laget blev helt skärrat efter 4-3. Sedan spelade Löws lag oerhört otaktiskt, man bara körde på i gamla, nu skärrade och oengagerade, spår utan att göra någon förändring, med byten som känns tveksamma. (OK bänken var väldigt tom, men…) Svenskarna ändrade sitt spel, tror inte Hamrén var orsaken, men inte Deutschland. En enkel åtgärd som att Zlatan och Elmander stannade kvar högt upp, drog ut hela det tyska laget som fortsatte att mata på med folk i anfallen. Plötsligt fick svenskarna massor med omställningslägen. Att tre av Sveriges mål orsakades av hönsgård i försvaret på något sätt, säger hur illa detta var organiserat.

4-4 målet blev det yttersta beviset på hur illa defensiven fungerade. Elm kunde bara promenera fram till straffpunkten ungefär och så stå där omarkerad när det bara var sekunder kvar. Hur tänkte man då??

Att Sverige hade en del tur, kan man inse idag med lite perspektiv. Var inte många målchanser vi haft vid 4-2, men ändå fått in två mål. En annan domare skulle kunnat blåst frispark vid Zlatans nick fram till Elm vid 4-4. Domarens varningar för maskning var bland de strängare man sett, detta påverkade givetvis redan innan skärrade tyskar. Men det var inte tur som gjorde att vi fick en poäng, det var en inställning och vilja som däremot helt saknades hos de tyska spelarna. Sverige påminde mer om gamla klassiska fotbolls-Tyskland/Västtyskland än vad tyskarna själva gjorde.

Håller helt med i denna utmärkta analys. Jag tror inte heller att Hamrén var orsaken till att svenskarna kom in i matchen igen, han har sällan lyckats ändra sin coachning när startformationen inte fungerar. Det är snarare Wernblooms och Holméns svaga insatser som gjorde att de fick gå ut i halvtid, Rasmus Elm gjorde för en gångs skull sig själv rättvisa även om Svensson och Källström från start hade sett bäst ut på papperet.

Det syns på Löws inväxlingar att han inte heller trodde att Tyskland skulle släppa en fyramålsledning. Götze för Müller i 67. är offensiv mot offensiv (då såg det fortfarande bra ut) men Podolski för Reus i 88. minuten ser ut som ett hjärnsläpp. Här hade Höwedes eller Westermann för Kroos varit rätt signal till laget att försöka stänga med skamfull, men dock uddamålseger.

När Tyskland får flera varningar för maskning hemma mot Sverige, då borde Löw förstå hur skakigt laget är och agera, han har ändå visat sig vara en god taktiker. Men jag antar att han fortfarande inte trodde att det är möjligt att tappa en fyramålsledning, för något lag.

Den här matchen kommer att vara föremål för analys på alla tränarskolningar i många länder under en lång tid framåt. Hur det är möjligt att gå från Weltklasse i 60 minuter till Kreisklasse i 30 minuter, det är min själ en intressant lektion.

Edit: Såg nu att sport1 har "Von Weltklasse zu Kreisklasse in 30 Minuten" som rubrik till en analys, men svär på att jag kom på det själv innan...
Senast redigerad av Grus-Kalle 2012-10-17 kl. 18:59.
Citera
2012-10-17, 18:56
Medlem
Bra analys av motvall.

Tyskarna har som sagt ingen vinnarmentalitet och organisation i försvaret längre. Innan kunde Bayern och Tyskland förlita sig på vinnarskallar som Kahn och Effenberg. Numera har man förlorare som ledargestalter(Lahm och Schweinsteiger). Det behövs en riktig tuff jävel i Tyskland, det hade man alltid under sina framgångar. Löw är ingen dålig tränare heller. Jag tror inte någon tillgänglig tränare hade gjort det bättre. Kahn som assistent hade dock varit något.
Citera
2012-10-17, 18:58
Medlem
cyberkalles avatar
För er som kan Tyska så finns det en artikel från SZ som hyllar Zlatans insats.
http://www.sueddeutsche.de/sport/schwedens-stuermer-zlatan-ibrahimovic-ploetzlich-sozialdemokrat-1.1498963

Det var han och inte Hamrén som lyfte laget.

Ännu jävligare än fotbollen är ju att flickan som inte kommer så långt ifrån mina hemtrakter skall sluta göra film. Mia Magma farväl.
Citera
2012-10-17, 19:03
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Bra analys av motvall.

Tyskarna har som sagt ingen vinnarmentalitet och organisation i försvaret längre. Innan kunde Bayern och Tyskland förlita sig på vinnarskallar som Kahn och Effenberg. Numera har man förlorare som ledargestalter(Lahm och Schweinsteiger). Det behövs en riktig tuff jävel i Tyskland, det hade man alltid under sina framgångar. Löw är ingen dålig tränare heller. Jag tror inte någon tillgänglig tränare hade gjort det bättre. Kahn som assistent hade dock varit något.
Löw är en fegis så inte vågar stå för sina spelare, när han sågade Schmelzer på en presskonferens inför hela Tyska folket så försvann min respekt. Hur jäkla dåligt en spelare presterade så får man inte säga som han sa.

Kroos skulle ha gått ut istället för Müller och in med Höwedes.
Citera
2012-10-17, 19:09
Medlem
Steff83s avatar
Ja..Det var konstigt igår.....Em sådan blackout är svårförklaligt..Det var ju inte direkt att Sverige höjde tempot och gkorde det svårt...På avstånd såg det ut som att tyskarna helt enkelt trodde allt var klart, och blev nonchalanta..sen var det för sent att ladda om.
Citera
2012-10-17, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Löw är en fegis så inte vågar stå för sina spelare, när han sågade Schmelzer på en presskonferens inför hela Tyska folket så försvann min respekt. Hur jäkla dåligt en spelare presterade så får man inte säga som han sa.

Kroos skulle ha gått ut istället för Müller och in med Höwedes.

Vad sa han? ni har ju dock mer koll än mig, men jag tycker Löw är en skarp taktiker och en modig tränare. Han kanske också saknar vinnarmentaliten dock. Vad tror ni om det här: Kahn som assistent och Sammer som huvudtränare?
Citera
2012-10-17, 19:17
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Vad sa han? ni har ju dock mer koll än mig, men jag tycker Löw är en skarp taktiker och en modig tränare. Han kanske också saknar vinnarmentaliten dock. Vad tror ni om det här: Kahn som assistent och Sammer som huvudtränare?

Um Gottes Willen, NEIN! Sammer är ett pompöst arsle, som inte direkt skördat framgångar som tränare. Kahn däremot tror jag mer på, inte trevlig eller rolig direkt, men gör skarpa analyser i tysk TV.
Citera
2012-10-17, 19:44
Medlem
Steff83s avatar
Lägga till:

Som ni sagt..Tyskland av idag har ingenting gemensamt med "gamla klassiska" tyska landslag.

Det är ett riktigt bra lag individuellt, spelare för spelare..men inte särskilt organiserat lagmässigt. Lite gamla Holland, eller gamla Spanien över det snarare...Man går långt i turneringar, spelar "vacker" fotboll..men vinner inga titlar. Så långt ifrån "maskin" man kan komma.

Mentaliteten är helt annorlunda också mot förr..såväl på ledarsidan som spelarsidan.
Senast redigerad av Steff83 2012-10-17 kl. 19:47.
Citera
2012-10-17, 20:12
Medlem
fchansas avatar
Sammandrag med tysk kommentator om intresse finnes:

http://www.youtube.com/watch?v=S8IniyInr14
Citera
2012-10-17, 20:15
Medlem
fchansas avatar
Om någon skulle vara intresserad av lite spännande Dritte Liga strax efter lunch på lördag

"Hansa Rostock - Alemannia Aachen live
Der Sportclub zeigt die Drittliga-Partie am Sonnabend ab 13.55 Uhr exklusiv im Video-Livestream hier bei NDR.de! Kommentar: Wilfried Hark"
Citera
2012-10-17, 20:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
För er som kan Tyska så finns det en artikel från SZ som hyllar Zlatans insats.
http://www.sueddeutsche.de/sport/schwedens-stuermer-zlatan-ibrahimovic-ploetzlich-sozialdemokrat-1.1498963

Det var han och inte Hamrén som lyfte laget.
Läste den, bättre än det mesta som står i svensk press om honom. Passade även på att läsa andra artiklar i Süddeutsche.

En ger en rejäl känga till den moderna tyska fotbollen;
(Snabböversatt)
”Perfekt teknisk och fysisk träning, förenat med taktikutbildning, analys av motståndarna och tillit till experter, det gör tyskarna till ett av de tre bästa lagen i världen, i normalfallet. För det som saknas från tid till annan är den känslomässiga förmågan att svara på bakslag när något oförutsett händer, man får oväntat motstånd. Fungerar inte plan A blir alla förvirrade. Detta är vad som hände under den förlorade EM-semifinalen mot Italien, liksom mot Sverige igår.”

Får dessutom massa ”skit” för att de viker ner sig, något som äldre tiders tyska fotbollsspelare aldrig gjorde, de körde 100% till 93:e minuten alltid. Moderna spelare kallas ”Ansammlung von Künstlern und Kick-Poeten”. (En samling konstnärer och boll-poeter.)

Verkar som inte bara vi här är inne på dessa tankebanor.

Personligen är jag inte riktigt lika kritisk till dagens tyska fotboll, den gamla hade kommit till "vägs ände". Mycket av orsakerna till de stora åskådarskarorna och lagens goda ekonomi ligger i den förändring som skedde i samband med att Klinsmann/Löw tillträdde. Det blev roligare att se på fotboll helt enkelt. Men nog måste en hel del av den gamla "krigar"-mentaliteten komma tillbaka. Som artikelförfattaren är inne på, samma sak hände mot Italien i EM, genomklappning av hela laget.
Senast redigerad av motvall 2012-10-17 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in