Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Angående den landsomfattande protesten mot de nya säkerhetsbestämmelserna från fansen i Tyskland.
Till 12.12 in på varje match kommer fansen att vara tysta även i helgen, ett vackert och imponerande sätt att protestera. Det tycker uppenbarligen också Rummenigge.
Jag råkade ut för de nya säkerhetsbestämmelserna själv, vid matchen mot Lille, utan att notera detta. Det som genomfördes var en visitering av alla åskådare, precis som det skett i Sverige i över 10 år på allsvenska matcher eller på landskamper. För mig alltså inget att reagera emot, är van vid detta. I München var denna dessutom en smidig affär, inget segt köande som i Sverige oftast.
Ursprungligen är det bestämmelser från UEFA/FIFA, är alltså ingen ide varken från svensk eller tysk fotbolls sida. Det är imponerande att tyskarna stått emot så länge egentligen. Handlar mycket om att man inte ska få ta med sig pyroteknik in på arenorna eller långa ”flaggpinnar”, paraplyer och liknande. Personligen tycker jag detta är lite löjligt och ser det inte som något problem, speciellt i Tyskland med den publiken som finns där. Det bränns bengaler där ibland, men som i Sverige förr är detta oftast mycket välorganiserat och ofarligt, enbart vackert och stämningshöjande. Blir detta olagligt blir det givetvis inte lika välorganiserat och ofarligt. Bangers eller rena fyrverkeripjäser har givetvis inget på en fotbollsmatch att göra.
Märkligt detta med att fotbollsförbund runt om är så fixerade vid bengaler och dess farlighet.