Resultat: .
0%
röster
2012-09-26, 08:11
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Såg en kul formulering på kickers sida angående Bayern-Wolfsburg "Einbahnstraßenfußball Richtung VfL-Tor"

Ja och det jäkliga är ju att det var sant, tex efter fem minuter så stod det 5-0 i hörnstatistiken efter första halvlek så stod det 15-1 i skott och efter 52 minuter så fick Neuer gör sitt första ingripande som inte var speciellt farligt.

Angående att jag också skrev i matchtråden att det var bara rätt att Basti gav igen får jag medhåll i från icke München håll.
Kollade även eftersändningen igår och där ser man att det inte heller var något speciellt med Bastis tackling på Diego.

citat angående domaren
"Christian Dingert bewertete einige Zweikämpfe falsch und ließ den Wolfsburgern in der ersten Halbzeit zu viel durchgehen. Dass Fagner ohne Gelb davonkam, ist eigentlich ein Witz"

Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Haha, lite kul.

I väldigt väldigt unga år i södra Tyskland skulle jag turista med min då inte helt perfekta tyska. Fick syn på en skylt där det stod "Einbahn". Eftersom jag är spårvägsintresserad så trodde jag direkt att denna skylt visar säkert vägen till någon bergbana typ. Funkade inget bra och jag kom sent om sider tillbaka dit jag började. Lärde mig såsmåningom vad det betyder

Haha det är inte alltid så lätt men för det mesta går det att klura ut vad saker och ting betyder.

Jag var för många år sedan nere på Oktoberfesten och hade med mig två kompisar från Sverige varav den ena aldrig tidigare lämnat Norrbottens gränser och på väg till die wiesn så stannade vi på en bierstube och han försökte febrilt beställa in öl och jag lät honom försöka men tillslut så sa jag åt honom att dom har ingen olja här.

Samma kille ville senare beställa in öl i Hacker-tältet då han lärt sig ordet bier så han reser på sig och ropar efter en servitris "Sieg heil drei bier bitte"

Jag bara föll ihop och sa "inte här inte här"
Tur dom var snälla så vi fick våra Maß.
Citera
2012-09-26, 12:28
Medlem
Mastodontishs avatar
Bayern börjar se väldigt väldigt farliga ut, om folk tyckte att Bayern såg bra ut förra hösten är det inget mot nu. I går bänkades två av spelarna som har varit bäst hittils (Müller och Kroos) dessutom Gustavo som har gjort ett hästjobb bakåt, och trots detta är man helt överdrivet överlägsna Wolfsburg.
Och om inte det var nog så saknar man fortfarande två ordinare spelare i Gómez och Alaba, det är nästan så man blir mörkrädd.

Några mer specifika saker som ser bra ut:

Schweinsteigers form, har han spelat så här bra någonsin tidigare? Med Martínez eller Gustavo i den form han är brevid sig ser han verkligen ut att trivas. Han får en friare och mer offensiv roll där han ser ut att trivas så mycket bättre än när han var tvungen att bära defensiven betydligt mycket mer och i princip låstes fast i spelet.

Robbens vinnarskalle, en helt otrolig förändring av inställning. Jobbar djup ned i försvarsspelet för att hjälpa till och jobbar stenhårt i anfallen. Har karln börjat träna ihop med Müller? Vad har hänt?
Även om vi inte sett något överväldigande i offensiven så visar han enormt hjärta och arbetsvilja. Har tagit åt sig väldigt mycket av kritiken han fick från höger och vänster förra året förmodligen, och det på bästa möjliga sätt.

Kroos utveckling, har blommat ut till en världsspelare på sin position över sommaren. Visar mod och beslutsamhet som har varit ganska saknat förr. Är precis en sån spelare som man saknade lite förra året när spelet tyvärr låste sig allt för ofta mot pålästa lag som studerat Bayern hårt. (Dortmund...)
Kan nog visa sig vara en viktig hake när det börjar dra ihop sig.

I övrigt har de flesta gjort det väldigt bra, Badstuber visar vilka kvalitéer han har även i offensiven när han får vikariera vänsterback och Boateng har både sansat sig och vuxit upp en hel del, ser betydligt bättre ut från honom hittills.
Müller visar vilken spelare han är, Lahm gör väl knappt några misstag alls samtidigt som man kanske tar honom för givet. Världens bästa högerback skulle jag säga och förmodligen bäst även på vänstersidan... så bra är han.

Man gjorde rätt från ledningen och satsade på en väldig förbättring av bredd och konkurrens i år. Ser verkligen ut att ha gjort underverk.

Det ända som man kanske skulle lyfta ett varningens finger för är att formen kanske kommer lite väl tidigt. Men med den bredden man har i laget just nu är väl just Bayern ett lag som kan hålla i detta.
Citera
2012-09-26, 15:05
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Haha det är inte alltid så lätt men för det mesta går det att klura ut vad saker och ting betyder.

Jag var för många år sedan nere på Oktoberfesten och hade med mig två kompisar från Sverige varav den ena aldrig tidigare lämnat Norrbottens gränser och på väg till die wiesn så stannade vi på en bierstube och han försökte febrilt beställa in öl och jag lät honom försöka men tillslut så sa jag åt honom att dom har ingen olja här.
.

Var det min bror måntro? Han har också beställt "ÖL" i Tyskland.

Hertha mot Dresden på ES2 kl 18.00. Intressant match.
Citera
2012-09-26, 15:22
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Var det min bror måntro? Han har också beställt "ÖL" i Tyskland.

Hertha mot Dresden på ES2 kl 18.00. Intressant match.

Haha kanske det.

Jag själv har någon gång när jag var liten gjort lite språkmissar bla bett pappsens sömmerska att"können sie meine byxficken repariren"?

Hett Bayernderby ikväll så hett att dom stoppat ölförsäljningen runt arenan mellan Ingolstadt och 1860.
Go Löwen go!
Citera
2012-09-26, 16:21
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Kloka ord ..............

Är precis en sån spelare som man saknade lite förra året när spelet tyvärr låste sig allt för ofta mot pålästa lag som studerat Bayern hårt. (Dortmund...)
Kan nog visa sig vara en viktig hake när det börjar dra ihop sig.

Mer kloka ord...........
Plockar fram en liten del av din analys, som jag givetvis instämmer i.

Pålästa lag – Hur skulle ett väl förberett Wolfsburg som noga studerat matchen mot Schalke i lördags, där Kloos och Müller glänste, kunna anpassa sitt spel mot det lag som ställde upp på Allianz igår? Omöjligt för då visades andra kvaliteter och spelare upp, Ribery, Shaqiri och Martinez dök upp på planen. Dessutom spelade man annorlunda, mer firma Robbery till en Gomez (han saknades definitivt) än det lite snirklande och genombrottsökande anfallsspel som visades mot de kungsblå i Gelsenkirchen.

Bayern har i år en spelartrupp som ger betydligt fler möjligheter och som är oförutsägbar på en ny nivå. De är inte längre så lättlästa (om nu Robben eller Ribery kan sägas vara detta) och har fått flera alternativ på den positionen som är känsligast, kalla den Schweinsteiger-rollen. Det där med att läsa på noggrant och anpassa sitt spel och spelarmaterial fungerar inte längre som förra säsongen.
Citera
2012-09-26, 19:39
Medlem
Oranginas avatar
Samma gamla vanliga 4-2-3-1 men Stöger och Holzhauser på bänken! Äntligen! Hoppas, Hoppas att de får lira! HOOOOOPPPAS
Citera
2012-09-26, 21:17
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Haha kanske det.

Jag själv har någon gång när jag var liten gjort lite språkmissar bla bett pappsens sömmerska att"können sie meine byxficken repariren"?

Hett Bayernderby ikväll så hett att dom stoppat ölförsäljningen runt arenan mellan Ingolstadt och 1860.
Go Löwen go!

Som min kollega ropade (när vi vi var på tjänsteresa) i tågvagnen i södra Tyskland på väg mot Schweiz och möte med dåvarande Swiss Air (år 1991). Mackorna höll på att ta slut i den lilla försäljningsvagnen men han fick tag i en baguette och skrek rakt ut: Jag fick-en-salami !!

Lite kuriosa. Ser efter dagens matcher i Dritte att jag har sett 4 av dessa lag spela live i riktiga bundesliga: Rostock, Bielefeld, Karlsruhe och Unterhaching. Det kan gå snabbt utför för icke storlag......
Citera
2012-09-26, 21:54
Medlem
Sedan Hoffenheim dumpat Wiese så har de tagit två övertygande mot två lag som egentligen borde vinna övertygat på pappret, bara jag som ser ett tecken här?
Citera
2012-09-26, 21:57
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Sedan Hoffenheim dumpat Wiese så har de tagit två övertygande mot två lag som egentligen borde vinna övertygat på pappret, bara jag som ser ett tecken här?
Har inte saknat honom i Bremen heller...
Citera
2012-09-27, 11:05
Medlem
motvalls avatar
Roade mig med att jämföra tabellen med förra året, se spolier nedan.

Noterbart är att i fjol hade BVB bara 7 poäng efter 5 omgångar, i år har de 8 p. Mitt intryck då var att lagets saknad av Sahin var stor, men i år borde förlusten av Kagawa däremot kompenseras av tillskottet Reus. Bayern började ungefär lika bra då som nu, men skillnaden till BVB är lite större i år, då 5p nu 7p.

Så det finns likheter.

Däremot är det anmärkningsvärt hur bra både E Frankfurt och F Düsseldorf gått i år som nykomlingar.
Citera
2012-09-27, 12:54
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Roade mig med att jämföra tabellen med förra året, se spolier nedan.

Noterbart är att i fjol hade BVB bara 7 poäng efter 5 omgångar, i år har de 8 p. Mitt intryck då var att lagets saknad av Sahin var stor, men i år borde förlusten av Kagawa däremot kompenseras av tillskottet Reus. Bayern började ungefär lika bra då som nu, men skillnaden till BVB är lite större i år, då 5p nu 7p.

Så det finns likheter.

Däremot är det anmärkningsvärt hur bra både E Frankfurt och F Düsseldorf gått i år som nykomlingar.

Jo visst ser tabelläget mycket likt ut från förra säsongen men spelmässigt så är det rätt stora skillnader.
Bayern är grymt mycket stabilare på alla platser och Dortmund är mycket svajigare.
Citera
2012-09-27, 17:06
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Jo visst ser tabelläget mycket likt ut från förra säsongen men spelmässigt så är det rätt stora skillnader.
Bayern är grymt mycket stabilare på alla platser och Dortmund är mycket svajigare.

Håller med, ville bara påvisa den likhet som finns. Men visst är skillnaden stor också, dels har ju Bayern förstärkt sin trupp, som vi varit inne på mycket. Dels så behövde BVB förändra sitt spel förra hösten, bl a efter att ha förlorat sin viktigaste spelare, Sahin. Det behovet finns inte i år, eftersom Reus värvades. De spelar på samma sätt i år alltså.

Tycker mig se att de andra lagen på ett helt annat sätt än förra säsongen verkligen vill besegra Dortmund. Att de är regerande mästare tas på "större allvar" eller hur man ska formulera det. Lite av samma fenomen som Bayern brukar råka ut för som Tyskland självklara storklubb. Min personliga åsikt om fjolårssäsongen är att Bayern var det klart bättre laget, utom de allra sista månaderna, men hade "motstuds" där BVB hade "medstuds". Sånt bruka jämna ut sig i längden.

I dagsläget ser jag snarare Schalke 04 som det största hotet mot ett bayerskt guld, så helgens vinst smakade mumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in