2022-08-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
https://vegetariskmatrecept.se/rapsolja-nyttigt/

Fr fortstta med rapsolja d
Citera
2022-08-16, 23:09
Medlem
Djuuulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6

Det r s enormt mnga olika faktorer som spelar in nr man ska vlja. Jag sjlv utesluter inte ngondera. Jag anvnder raps nr jag exempelvis lagar asiatiskt och jag anvnder olivolja p sallad & frrtter fr att det frhjer smaken men ocks fr att det innehller bra mnen! Jag tror man mste titta noga p vad annat man fr i sig, hur hlsan ser ut och sedan hitta en balans som passar p individuell niv
Citera
2022-08-17, 09:13
Medlem
Citat:

Kallpressad Rapsolja eller Kallpressad Olivolja. Men kolla s det inte r fejk d de flesta oljorna enligt livsmedelsverket r fejkade livsmedel. Men de listar ven de f som r bra. Det str inte Kallpressad utan "Virgin" nr det r Kallpressade oljor.

Fljer du det s r du redo att kra.
Citera
2022-08-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Det r s enormt mnga olika faktorer som spelar in nr man ska vlja. Jag sjlv utesluter inte ngondera. Jag anvnder raps nr jag exempelvis lagar asiatiskt och jag anvnder olivolja p sallad & frrtter fr att det frhjer smaken men ocks fr att det innehller bra mnen! Jag tror man mste titta noga p vad annat man fr i sig, hur hlsan ser ut och sedan hitta en balans som passar p individuell niv
Fr variera d, tack
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kallpressad Rapsolja eller Kallpressad Olivolja. Men kolla s det inte r fejk d de flesta oljorna enligt livsmedelsverket r fejkade livsmedel. Men de listar ven de f som r bra. Det str inte Kallpressad utan "Virgin" nr det r Kallpressade oljor.

Fljer du det s r du redo att kra.
Vilka r bra?
Gillar verkligen inte smaken av kallpressad rapsolja. Sen har jag lst att det knappt r ngon skillnad, kan tyvrr inte hitta lnken. Kallpressad blir dlig snabbare ocks.
Citera
2022-08-17, 21:02
Medlem
Citat:
Fr variera d, tack

Vilka r bra?
Gillar verkligen inte smaken av kallpressad rapsolja. Sen har jag lst att det knappt r ngon skillnad, kan tyvrr inte hitta lnken. Kallpressad blir dlig snabbare ocks.

Det r stor skillnad p nringen mellan kallpressad och processad olja. r du inte intresserad av nringen s kp billig solrosolja.
Fontana Oliv olja Extra Virgin klarar tester frn livsmedelsverket med full pott varje r s den kr jag p.
Citera
2022-08-17, 23:28
Medlem
Zilvios avatar
Nring, kost och kosttillskott --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2022-08-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det r stor skillnad p nringen mellan kallpressad och processad olja. r du inte intresserad av nringen s kp billig solrosolja.
Fontana Oliv olja Extra Virgin klarar tester frn livsmedelsverket med full pott varje r s den kr jag p.

Skillnaden r att det innehller lite fler nringsmnen som filtreras bort nr det r processad olja. Kan vara utan dom d det r s sm mngder av det och jag fr i mig det av andra livsmedel.
r mer ute efter kalorierna och fettsammansttningen.

Ska testa den olivoljan, tack fr tipset!
Brukar st som ett frgetecken vid hyllan dr olivoljorna r.
Citera
2022-08-24, 23:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Vad ska man egentligen ha fr olja i maten. Har hrt att det r riktigt nyttigt med rapsolja p smrgsen eller grten etc eller r det olivolja som gller?

Vilken r nyttigast och bst helt enkelt?

En riktig fin Olivolja smakar barr och r pepprig och en smula salt, helt klart skitgott att doppa brd i och piffa upp en sallad Men d r den spass fin att den kostar 400 kr/litern jmfrt med den utblandade avslagna fuloljan man fr tag p i hyllan fr 50 spnn/33 cl. D kan man lika grna spara sina pengar och ta en redig svenskproducerat rapsolja. Lgg i lite rosmarin , salt och vitpeppar din din flaska rapsolja. Och det blir ingen skillnad. En bra rapsolja kostar en fjrdedel mot en "fin" olivolja ....som man mste nd sga att det nog r ett extremt lyckat marknadsfring att slja olivoljan som en ren hlsoprodukt = Falskt.
Citera
2023-12-17, 12:32
Bokstavligen enda anledningen till att Rapsolja advokeras s mycket fr hr i Sverige r fr att den r oerhrt billig och enkel att producera p vra breddgrader. All skitsnack om att den skulle vara nyttigare n andra oljor r bara massa gyckel. Skit luktar den ocks.
Citera
2023-12-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensven
Bokstavligen enda anledningen till att Rapsolja advokeras s mycket fr hr i Sverige r fr att den r oerhrt billig och enkel att producera p vra breddgrader. All skitsnack om att den skulle vara nyttigare n andra oljor r bara massa gyckel. Skit luktar den ocks.

Den r ocks extremt praktiskt d den gr utmrkt att anvnda till det mesta. Varmpressad rapsolja r vldigt neutral och tl tillrckligt hga temperaturer fr i princip alla tillagningsmetoder, medan bra kallpressad rapsolja gr bra att gra vingrett och annat av. Huruvida den r nyttigare n andra oljor knns oviktigt d varken oliv-, eller rapsolja p ngot stt r farligt eller onyttigt att konsumera.
Citera
2023-12-18, 04:06
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Den r ocks extremt praktiskt d den gr utmrkt att anvnda till det mesta. Varmpressad rapsolja r vldigt neutral och tl tillrckligt hga temperaturer fr i princip alla tillagningsmetoder, medan bra kallpressad rapsolja gr bra att gra vingrett och annat av. Huruvida den r nyttigare n andra oljor knns oviktigt d varken oliv-, eller rapsolja p ngot stt r farligt eller onyttigt att konsumera.

Rapsolja r onyttigt: https://youtu.be/4DJG_FOQF5M?si=PKM-RU-Y3A_uHtiw
Citera
2023-12-18, 05:58
Medlem
Liberationfronts avatar
Kallpressad raps r bra. Olivolja anvnder jag mer och har lite chili i o lter den st ett tag sen i sallader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in