2022-08-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
https://vegetariskmatrecept.se/rapsolja-nyttigt/

Får fortsätta med rapsolja då
Citera
2022-08-16, 23:09
Medlem
Djuuulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6

Det är så enormt många olika faktorer som spelar in när man ska välja. Jag själv utesluter inte någondera. Jag använder raps när jag exempelvis lagar asiatiskt och jag använder olivolja på sallad & förrätter för att det förhöjer smaken men också för att det innehåller bra ämnen! Jag tror man måste titta noga på vad annat man får i sig, hur hälsan ser ut och sedan hitta en balans som passar på individuell nivå
Citera
2022-08-17, 09:13
Medlem
Citat:

Kallpressad Rapsolja eller Kallpressad Olivolja. Men kolla så det inte är fejk då de flesta oljorna enligt livsmedelsverket är fejkade livsmedel. Men de listar även de få som är bra. Det står inte Kallpressad utan "Virgin" när det är Kallpressade oljor.

Följer du det så är du redo att köra.
Citera
2022-08-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Det är så enormt många olika faktorer som spelar in när man ska välja. Jag själv utesluter inte någondera. Jag använder raps när jag exempelvis lagar asiatiskt och jag använder olivolja på sallad & förrätter för att det förhöjer smaken men också för att det innehåller bra ämnen! Jag tror man måste titta noga på vad annat man får i sig, hur hälsan ser ut och sedan hitta en balans som passar på individuell nivå
Får variera då, tack
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kallpressad Rapsolja eller Kallpressad Olivolja. Men kolla så det inte är fejk då de flesta oljorna enligt livsmedelsverket är fejkade livsmedel. Men de listar även de få som är bra. Det står inte Kallpressad utan "Virgin" när det är Kallpressade oljor.

Följer du det så är du redo att köra.
Vilka är bra?
Gillar verkligen inte smaken av kallpressad rapsolja. Sen har jag läst att det knappt är någon skillnad, kan tyvärr inte hitta länken. Kallpressad blir dålig snabbare också.
Citera
2022-08-17, 21:02
Medlem
Citat:
Får variera då, tack

Vilka är bra?
Gillar verkligen inte smaken av kallpressad rapsolja. Sen har jag läst att det knappt är någon skillnad, kan tyvärr inte hitta länken. Kallpressad blir dålig snabbare också.

Det är stor skillnad på näringen mellan kallpressad och processad olja. Är du inte intresserad av näringen så köp billig solrosolja.
Fontana Oliv olja Extra Virgin klarar tester från livsmedelsverket med full pott varje år så den kör jag på.
Citera
2022-08-17, 23:28
Medlem
Zilvios avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2022-08-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är stor skillnad på näringen mellan kallpressad och processad olja. Är du inte intresserad av näringen så köp billig solrosolja.
Fontana Oliv olja Extra Virgin klarar tester från livsmedelsverket med full pott varje år så den kör jag på.

Skillnaden är att det innehåller lite fler näringsämnen som filtreras bort när det är processad olja. Kan vara utan dom då det är så små mängder av det och jag får i mig det av andra livsmedel.
Är mer ute efter kalorierna och fettsammansättningen.

Ska testa den olivoljan, tack för tipset!
Brukar stå som ett frågetecken vid hyllan där olivoljorna är.
Citera
2022-08-24, 23:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Vad ska man egentligen ha för olja i maten. Har hört att det är riktigt nyttigt med rapsolja på smörgåsen eller gröten etc eller är det olivolja som gäller?

Vilken är nyttigast och bäst helt enkelt?

En riktig fin Olivolja smakar barr och är pepprig och en smula salt, helt klart skitgott att doppa bröd i och piffa upp en sallad Men då är den såpass fin att den kostar 400 kr/litern jämfört med den utblandade avslagna fuloljan man får tag på i hyllan för 50 spänn/33 cl. Då kan man lika gärna spara sina pengar och ta en redig svenskproducerat rapsolja. Lägg i lite rosmarin , salt och vitpeppar din din flaska rapsolja. Och det blir ingen skillnad. En bra rapsolja kostar en fjärdedel mot en "fin" olivolja ....som man måste ändå säga att det nog är ett extremt lyckat marknadsföring att sälja olivoljan som en ren hälsoprodukt = Falskt.
Citera
2023-12-17, 12:32
Bokstavligen enda anledningen till att Rapsolja advokeras så mycket för här i Sverige är för att den är oerhört billig och enkel att producera på våra breddgrader. All skitsnack om att den skulle vara nyttigare än andra oljor är bara massa gyckel. Skit luktar den också.
Citera
2023-12-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensven
Bokstavligen enda anledningen till att Rapsolja advokeras så mycket för här i Sverige är för att den är oerhört billig och enkel att producera på våra breddgrader. All skitsnack om att den skulle vara nyttigare än andra oljor är bara massa gyckel. Skit luktar den också.

Den är också extremt praktiskt då den går utmärkt att använda till det mesta. Varmpressad rapsolja är väldigt neutral och tål tillräckligt höga temperaturer för i princip alla tillagningsmetoder, medan bra kallpressad rapsolja går bra att göra vinägrett och annat av. Huruvida den är ”nyttigare” än andra oljor känns oviktigt då varken oliv-, eller rapsolja på något sätt är farligt eller onyttigt att konsumera.
Citera
2023-12-18, 04:06
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Den är också extremt praktiskt då den går utmärkt att använda till det mesta. Varmpressad rapsolja är väldigt neutral och tål tillräckligt höga temperaturer för i princip alla tillagningsmetoder, medan bra kallpressad rapsolja går bra att göra vinägrett och annat av. Huruvida den är ”nyttigare” än andra oljor känns oviktigt då varken oliv-, eller rapsolja på något sätt är farligt eller onyttigt att konsumera.

Rapsolja är onyttigt: https://youtu.be/4DJG_FOQF5M?si=PKM-RU-Y3A_uHtiw
Citera
2023-12-18, 05:58
Medlem
Liberationfronts avatar
Kallpressad raps är bra. Olivolja använder jag mer och har lite chili i o låter den stå ett tag sen i sallader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in