• 1
  • 2
2012-05-09, 21:50
Medlem
Haren8s avatar
Vad ska man egentligen ha för olja i maten. Har hört att det är riktigt nyttigt med rapsolja på smörgåsen eller gröten etc eller är det olivolja som gäller?

Vilken är nyttigast och bäst helt enkelt?
Citera
2012-05-09, 21:54
Medlem
bipbips avatar
Använder rapsolja när jag steker, och olivolja på sallader osv. Tycker inte direkt om smaken av raps men bra att steka i.
Citera
2012-05-09, 22:11
Medlem
Denoms avatar
Ingen jävla olivolja. Köper billig rapsolja och är nöjd med den, smakar bra.
Citera
2012-05-09, 22:13
Medlem
Bigorexias avatar
Rapsolja har en betydligt nyttigare fettsyraprofil.
Citera
2012-05-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bipbip
Använder rapsolja när jag steker, och olivolja på sallader osv. Tycker inte direkt om smaken av raps men bra att steka i.
rapsolja smakar ju absolut ingenting. Personligen tycker jag att olivolja smakar ganska äckligt.

OnT: rapsolja har bättre fettsammansättning än olivolja. Innehåller typ hälften av mängden mättat fett som olivolja. Dessutom mer fleromättat fett istället för enkelomättat, har ingen som helst koll på vad som är bäst av dem.

Btw så är väl rapsolja generellt sett billigare. Jag köpte 2 liter för 29 kr idag. Ganska billig gainer och en sådan flaska räcker typ en månad.
Senast redigerad av Mr.Dee 2012-05-09 kl. 22:53.
Citera
2012-05-09, 22:55
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
rapsolja smakar ju absolut ingenting. Personligen tycker jag att olivolja smakar ganska äckligt.

OnT: rapsolja har bättre fettsammansättning än olivolja. Innehåller typ hälften av mängden mättat fett som olivolja. Dessutom mer fleromättat fett istället för enkelomättat, har ingen som helst koll på vad som är bäst av dem.

Btw så är väl rapsolja generellt sett billigare. Jag köpte 2 liter för 29 kr idag. Ganska billig gainer och en sådan flaska räcker typ en månad.

Nja, det är varken mängden mättat fett eller mängde fleromättat fett som gör rapsolja till det bättre valet. Utan det är vilken sorts fett det fleromättade fettet är. I olivolja är det enbart Omega-6, i rapolja är det 1:2 förhållande mellan Omega-3 och 6.
Citera
2012-05-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Nja, det är varken mängden mättat fett eller mängde fleromättat fett som gör rapsolja till det bättre valet. Utan det är vilken sorts fett det fleromättade fettet är. I olivolja är det enbart Omega-6, i rapolja är det 1:2 förhållande mellan Omega-3 och 6.
Mängden mättat fett måste väl ändå vara viktigt om man tänkt dricka det varje dag? Btw så skrev jag ju det om att det har bättre profil. Det anda om mättat fett var ett tillägg.
Citera
2012-08-16, 15:47
Medlem
kruxifluxdeluxs avatar
Är det någon skillnad på billig och dyr rapsolja?
Eller innehåller det exakt samma saker?
Citera
2012-08-16, 16:47
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruxifluxdelux
Är det någon skillnad på billig och dyr rapsolja?
Eller innehåller det exakt samma saker?

Det spelar ingen roll.
Citera
2012-08-16, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det spelar ingen roll.

Så prat om kallpressat osv är BS?
Citera
2012-08-16, 18:54
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Så prat om kallpressat osv är BS?

Vid varmpressning oxiderar det omättade, främst det fleromättade, fettet i högre utsträckning, det rör sig fortfarande om små skillnader, men kallpressade är ändå ett bättre val.
Citera
2012-08-16, 19:32
Medlem
Hoppar in i tråden...

Brukade få i mig 600 kcal (bulkar) per dag genom 1 l standard mjölk, men dessvärre har detta börjat ge mig finnar i ansiktet.

Har ni något alternativ till dessa "enkla" 600 kcal? 0,5 dl rapsolja? Eller något annat tips förutom just "mat".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in