2012-05-05, 13:34
Medlem
Kristendomen har ett antal centrala begrepp man använder för att sälja sin religion till människor.
Exempel på detta är att gud är god. Gud är allsmäktig. Gud är allvetande. Människan har fri vilja. Jesus har blivit sänd till människan för att befria männinskan från sina synder.

Allvetande (omnisens): Total vetskap om allt som hänt, händer och skall hända.
Fri vilja: Friheten att välja sina handlingar utan extern påverkan (såväl naturlig som övernaturlig)

Mitt påstående är:
Kristendomen kan INTE göra anspråk på att gud är allvetande och samtidigt göra anspråk på att människan har fri vilja. Ett sådant påstående är sin egen självmotsägelse och kan inte vara sant.

Mitt resonemang:
Om gud är allvetande så känner han till, innan vi ens är födda, våra samtliga kommande val.

Alla uppenbara val vi gör i form av acceptans eller förkastelse av jesus som frälsare är alltså fördeterminerade. Detta måste det vara sant för att uppfylla villkoret att gud är allvetande.
Följdaktligen har vi inget val i frågan. Vad vi tror är fri vilja är en illussion. Samtliga våra val är påtvingade eftersom vi existerar och agerar enligt guds vilja.

Komplementhändelsen skulle vara att männinskan har fri vilja i betydelsen att våra val inte är fördeterminerade eller påtvingade. Då skulle följdaktligen gud inte vara allvetande eftersom han inte skulle veta utkomsten innan vi gör val. Han skulle ej heller kunna vara allsmäktig då han inte kan kontrollera alla våra val i form av handling.

Så:
Om gud känner till våra val innan vi ens är födda i avseendet acceptans eller förnekelse av jesus som frälsare, varför tillverkar han då en uppsättning människor som kommer till himlen och en uppsättning människor som kommer till helvetet? Det verkar ju vara ojuste, perverst och synnerligen utstuderat ont?

Slutsatser:
Om gud är allvetande så har människor inte fri vilja. Att sedan tillverka en hög människor som går direkt till helvetet ("utan att passera gå") betyder att gud INTE har egenskapen (ens "rimlig" och ännu mindre "oändlig") godhet och är helt enkelt inte värd att fästa uppmärksamhet på. Än mindre dyrka.

Om människor har fri vilja är gud inte allvetande. Är gud inte allvetande så är han ju inte heller allsmäktig. En gud som inte är allsmäktig kan inte anses vara en gud. Dvs. har människan fri vilja kan gud inte finnas.

Om människan inte har fri vilja så gör alltså frågan om jesus som frälsare eller inte, kristendom till komplett nonsens då valet är fördeterminerat och vi endast är dockor i händerna på ett elakt monster.
Citera
2012-05-05, 14:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
En gud som inte är allsmäktig kan inte anses vara en gud.

Väl skrivet förutom detaljen ovan. Finns ingen anledning att en gud inte skulle kunna vara icke-allsmäktig. Finns massor av historiska exempel.

Vad du däremot kan säga är:
1. Om gud inte allsmäktig är kristendomens, islams, judendomens etc gudar falska, eller så har vi en helt felaktigt bild av dem och religionerna är därmed falska.
2. Det är osannolikt att en icke-allsmäktig gud kunnat skapa universum och allt däri

Så det är fortfarande en dödsstöt för vissa religioner, men på ett lite annat sätt än du skrev.
Citera
2012-05-05, 14:09
Medlem
rotfrukts avatar
Gud kan ha vetskap om att personA kommer att bli en känd artist, och dö av överdos vid 30 års ålder. PersonA kan har dock egen vilja att välja att bli snickare istället för en artist och lever ett fint Svensson liv tills han fyllt 84.

Om han dock väljer att bli artist behöver han inte dö av missbruk, han kan med hjälp av sin fria vilja komma fram till att knark är bajs. Gud har dock vetat hela tiden Vilka vägar personA kan ta, Det är dock hans fria vilja som väljer vilka.
Alltså är Gud allvetande samtidigt som människan har fri vilja.

Observera att detta svar kommer från en person som inte är spec troende.
Senast redigerad av rotfrukt 2012-05-05 kl. 14:12.
Citera
2012-05-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Gud har dock vetat hela tiden Vilka vägar personA kan ta, Det är dock hans fria vilja som väljer vilka.

I så fall är vi alla Gudar. Jag kan rabbla upp hur många vägar som helst en person kan ta i livet.
Citera
2012-05-05, 14:15
Medlem
Citat:
Gud kan ha vetskap om att personA kommer att bli en känd artist, och dö av överdos vid 30 års ålder. PersonA kan har dock egen vilja att välja att bli snickare istället för en artist och lever ett fint Svensson liv tills han fyllt 84.

Om han dock väljer att bli artist behöver han inte dö av missbruk, han kan med hjälp av sin fria vilja komma fram till att knark är bajs. Gud har dock vetat hela tiden Vilka vägar personA kan ta, Det är dock hans fria vilja som väljer vilka.
Alltså är Gud allvetande samtidigt som människan har fri vilja.

Observera att detta svar kommer från en person som inte är spec troende.

Men om Gud är allvetande vet han ju vilket av de två alternativen personen kommer att välja i förväg och då finns det inget utrymme för någon genuint fri vilja. Tillbaks på ruta ett.
Citera
2012-05-05, 14:20
Medlem
White.Sauces avatar
du har stött på en gammal paradox som kallas för predestinationsläran

http://sv.wikipedia.org/wiki/Predestinationsl%C3%A4ran
Citera
2012-05-05, 14:25
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezman
I så fall är vi alla Gudar. Jag kan rabbla upp hur många vägar som helst en person kan ta i livet.
Visst, det finns många som säger att vi alla är en Gud. Jag säger inte att mina ord är lag, jag skrev ner hur min första tankegång gick.

Men det är skillnad på att VETA vad som kommer hända om du går en viss väg, eller att rabbla upp alla möjliga scenarier. Tänk dig yoda från star wars( eller valfri vis person från litteratur) som kan se vad som kommer att hända om personer väljer ( med hjälp av Sin fria vilja) en viss väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Men om Gud är allvetande vet han ju vilket av de två alternativen personen kommer att välja i förväg och då finns det inget utrymme för någon genuint fri vilja. Tillbaks på ruta ett.
Det är sant. Jag försöker komma med sprickor i påståendet som leder till diskussion bara. Men jag definiera nog allvetandes lite väl enkelt. I min defination var inte allvetande att vet exakt vad som kommer hända utan bara vad som kommer hända om ett visst val görs.
Senast redigerad av rotfrukt 2012-05-05 kl. 14:29.
Citera
2012-05-05, 14:31
Medlem
Citat:
Visst, det finns många som säger att vi alla är en Gud. Jag säger inte att mina ord är lag, jag skrev ner hur min första tankegång gick.

Men det är skillnad på att VETA vad som kommer hända om du går en viss väg, eller att rabbla upp alla möjliga scenarier. Tänk dig yoda från star wars( eller valfri vis person från litteratur) som kan se vad som kommer att hända om personer väljer ( med hjälp av Sin fria vilja) en viss väg.

Jag ser ingen skillnad. Du påstår att det är skillnad på att veta och lista möjliga scenarion, men hur kan gud veta när han egentligen inte vet vilken väg personen tar? Då vet ju gud inte. Det är ju faktiskt möjliga scenarion som gud lägger fram i så fall.

Jag vet att du kan komma att svara på min post, och du kommer att försöka slingra dig ännu mer.
Jag vet också att du kan komma att få en ny förståelse för logiskt tänkande, och gå ifrån här gladare utan att skriva något mer.

Här är ju två möjliga scenarion. Hade jag oändligt med tid skulle jag kunna lista nästan oändligt många scenarion.
Citera
2012-05-05, 14:40
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezman
Jag ser ingen skillnad. Du påstår att det är skillnad på att veta och lista möjliga scenarion, men hur kan gud veta när han egentligen inte vet vilken väg personen tar? Då vet ju gud inte. Det är ju faktiskt möjliga scenarion som gud lägger fram i så fall.

Jag vet att du kan komma att svara på min post, och du kommer att försöka slingra dig ännu mer.
Jag vet också att du kan komma att få en ny förståelse för logiskt tänkande, och gå ifrån här gladare utan att skriva något mer.

Här är ju två möjliga scenarion. Hade jag oändligt med tid skulle jag kunna lista nästan oändligt många scenarion.
Jag försöker inte slingra mig. Jag håller i stort sett med TS. Men jag är av uppfattningen att man måste se allt från olika sidor. Du har rätt i att det finns oändligt med scenarier och att om Gud vet exakt vad som känner hända är vi människor bara små dockor i en redan bestämd lek.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så kan man också resonera!
Citera
2012-05-05, 14:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
du har stött på en gammal paradox som kallas för predestinationsläran

Ja, det är du det som är en av TS poänger, predestinationsläran går inte att införliva med bilden av att gud är god.
Citera
2012-05-05, 14:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag försöker inte slingra mig. Jag håller i stort sett med TS. Men jag är av uppfattningen att man måste se allt från olika sidor. Du har rätt i att det finns oändligt med scenarier och att om Gud vet exakt vad som känner hända är vi människor bara små dockor i en redan bestämd lek.

Så kan man också resonera!

Bra att du kommit till insikt av vad ordet "allvetande" innebär.
Citera
2012-05-05, 15:01
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bra att du kommit till insikt av vad ordet "allvetande" innebär.
Utan att starta internet tjafs för det vill jag absolut inte. Men vad är meningen att vi ska diskutera i denna tråd? Vi vet att han är allvetande och att människorna har fri vilja och att det inte går ihop. Vad finns det att diskutera om man inte kan se "problemet" från olika vinklar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in