Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-23, 18:23
  #1
Avstängd
RandomnigRs avatar
Hej. Jag är en man på 183 cm och väger ungefär 63 (lät som en kontaktannons, hahah)
och hade tänkt börja styrketräna 3 ggr i veckan. Har köpt startnutritions Gainer Pro som
är bra för bla viktökning och lägga på sig muskelmassa.

Nu till frågan. Jag vill gå upp i vikt och enligt gymgrossisten ska gainern drickas efter varje pass. Kan jag, som vill öka i vikt, dricka den oftare, typ varje dag, för att öka mer? Eller finns risken att det lägger sig på magen?
Tacksam för svar!
Citera
2012-04-23, 18:25
  #2
Medlem
banangodiss avatar
Du kan inte dricka för mycket av den. Däremot är det slöseri. Vore jag du skulle jag dricka efter att jag tränat samt precis innan jag går och lägger mig, så kroppen har nåt att bygga av under natten. (det är när du sover som kroppen bygger mest). Och sov mycket.

Lycka till

Edit: Glöm inte att du måste äta riktig mat med, men det hoppas jag du förstått.
Citera
2012-04-23, 18:28
  #3
Medlem
skogspromenads avatar
Det räcker med en gainer efter varje pass, det är ingen mirakeldryck. Sen tycker jag att du ska äta riktig mat resten av dagen. Gainer ska du bara dricka om du inte får i dig tillräckligt med kalorier via din riktiga mat. Hur mycket som lägger sig på magen beror ju helt på ditt kalorieintag och hur din kropp fördelar fett på kroppen.

Läs: https://www.flashback.org/t1026288
__________________
Senast redigerad av skogspromenad 2012-04-23 kl. 18:31.
Citera
2012-04-23, 18:29
  #4
Medlem
Porryhatters avatar
Ja du kan dricka det varje dag tänk på att du i stora drag bara dricker socker, så annan kost, nyttigare är att rekommendera. Bara för att man ser bra ut på utsidan behöver det inte betyda att man gör det på insidan.

Det handlar om kalorier in vs ut för att ökar eller minska i vikt. Fokusera dock på kosten först och främst ("riktig mat"), och komplettera med gainer som är ett kosttillskott.

https://www.flashback.org/t1031297

https://www.flashback.org/t1031085
https://www.flashback.org/t889522
__________________
Senast redigerad av Porryhatter 2012-04-23 kl. 18:31.
Citera
2012-04-23, 18:31
  #5
Avstängd
RandomnigRs avatar
Tack för svaren, men hur kan jag inte dricka för mycket? Det är en
jädra massa kalorier och har hört att det kan sätta sig på magen. Vet att det inte är en
Mirakeldryck, men har den främst inte för att öka i muskler, utan vikt (fett) eftersom jag är tanig
Citera
2012-04-23, 18:34
  #6
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Tack för svaren, men hur kan jag inte dricka för mycket? Det är en
jädra massa kalorier och har hört att det kan sätta sig på magen. Vet att det inte är en
Mirakeldryck, men har den främst inte för att öka i muskler, utan vikt (fett) eftersom jag är tanig

Det behöver inte sätta sig på magen. Allt beror på hur din kropp fördelar fettet, det skulle kunna vara så att allt sätter sig på dina armar(men det är högst osannolikt).

Styrketränar du eller vill du bara gå upp i vikt(fett som du sa)?

Läs på denna: https://www.flashback.org/t1026288
Det viktiga är att inte ligga på för stort kalorieöverskott, då kommer du lägga på dig för mycket fett snabbt och du kan få stora bristningar osv. Det är bättre att göra det sakta och säkert.
Citera
2012-04-23, 18:35
  #7
Avstängd
RandomnigRs avatar
Självklart vill jag ha muskler också, men främst vill jag bli större bara. Inte se ut som en
pinne ska kolla den där tråden
och ja jag tränar 3ggr/vecka
Citera
2012-04-23, 18:36
  #8
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Tack för svaren, men hur kan jag inte dricka för mycket? Det är en
jädra massa kalorier och har hört att det kan sätta sig på magen. Vet att det inte är en
Mirakeldryck, men har den främst inte för att öka i muskler, utan vikt (fett) eftersom jag är tanig

Du ökar i vikt genom att hamna på ett kcalöverskott och inget annat. Gainer kan bara hjälpa dig att nå detta överskott. Givetvis kan du dricka det varje dag men frågan är om det är vad du behöver. Om det fyller sin funktion för dig även på vilodagar beror då förstås på hur mycket kalorier(kcal) du äter i övrigt.
Citera
2012-04-23, 18:39
  #9
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Självklart vill jag ha muskler också, men främst vill jag bli större bara. Inte se ut som en
pinne ska kolla den där tråden
och ja jag tränar 3ggr/vecka

Okej! Läs tråden, och ligg runt 500 kcal överskott de dagarna du tränar och sen på kaloriebalans eventuellt 100-200 kcal överskott på vilodagar. Så ska det nog vara lagom viktuppgång.
Citera
2012-04-23, 18:44
  #10
Avstängd
RandomnigRs avatar
Det tråkiga är att jag inte kan räkna kalorier eftersom jag får serverad skollunch och bor hemma, och då blir det att man äter det som serveras.
Citera
2012-04-23, 18:50
  #11
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Hej. Jag är en man på 183 cm och väger ungefär 63 (lät som en kontaktannons, hahah)
och hade tänkt börja styrketräna 3 ggr i veckan. Har köpt startnutritions Gainer Pro som är bra för bla viktökning och lägga på sig muskelmassa.

Nu till frågan. Jag vill gå upp i vikt och enligt gymgrossisten ska gainern drickas efter varje pass. Kan jag, som vill öka i vikt, dricka den oftare, typ varje dag, för att öka mer? Eller finns risken att det lägger sig på magen?
Tacksam för svar!

En Gainer är ungefär samma sak som en portion kött och potatis nermalet till en sörja och sen smaksatt med något för att göra det drickbart.
Den bygger ungefär lika mycket som det dessutom, varken mer eller mindre.
Eller som en liter mjölk...
En liter mjölk kostar 8 kronor och innehåller 50g kolhydrat och 34g protein, ungefär som en gainer, fördelat på 400kcal, vad kostar din gainer per portion?
Jag är medveten om att mjölk är en kylvara och därför är svår att handskas med på gymmet, och självklart kan då överpriset en gainer kostar vara värt det enbart pga bekvämligheten.

Risken att det lägger sig på magen finns alltid, det gäller ALLT du stoppar i dig, det är ju en funktion som är direkt beroende av vad du äter i övrigt...
Det enda en gainer gör är att den ökar ditt dagliga kcal-intag med 500kcal ungefär.
Känner du att du behöver det och det är värt pengarna, drick den varje dag då.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Det tråkiga är att jag inte kan räkna kalorier eftersom jag får serverad skollunch och bor hemma, och då blir det att man äter det som serveras.

Det är bara att uppskatta. Det är kanske lite svårare men det är verkligen inte omöjligt på något vis.
Lär dig bara att 100g korv innehålelr si och så mycket, 100g rent kött innehåller si och så, 100g fisk innehåller si och så, och sen samma med spannmålen, sen är det bara att uppskatta hur mycket du äter genom att mäta hemma så du lär dig skillnaden på 100g köttfärs och 200g köttfärs... och sen lär man sig hur mätt man blir på hur mycket... Det kommer med erfarenhet och vana.

För att få i sig vettigt med protein i en måltid som innehåller t ex falukorv måste man äta uppåt 500gram för att komma upp i 50g protein har jag för mig, och 500gram falukorv är mycket...
__________________
Senast redigerad av wh0re 2012-04-23 kl. 18:57.
Citera
2012-04-23, 18:51
  #12
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomnigR
Det tråkiga är att jag inte kan räkna kalorier eftersom jag får serverad skollunch och bor hemma, och då blir det att man äter det som serveras.

Okej.. Men ät mycket då. Försök att skaffa dig en ungefärlig uppfattning om antalet kalorier du får i dig. Oftast får du äta ganska mycket mer än vad du tror för att komma på kalorieöverskott, om du inte trycker i dig massa kakor och godis varje dag.

Så...: Räkna ut din BMR (stod i den tråden jag länka). Försök skaffa dig dig ett ungefärlig värde av antal kcal du stoppar i dig per dag. Ät mycket. Väg dig samma tid varje vecka och se om du går upp i vikt. Gör du inte det, ät MER! Går du upp för snabbt, så dra ner lite på maten.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback