Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-07, 15:33
  #6037
Medlem
NiggasInPariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith80
Jag tror mycket väl att Breivik vet vad han gjort.

Skillnaden mellan Breivik och t.ex du själv är att: Du tycker att han gjort något fasansfullt och vidrigt, medans Breivik tycker att han gjort något bra, något som behövdes göra.

Troligtvis så är det därför som han inte bryr sig nämnvärt om vad offren/vittnen berättar.


Om jag lägger upp det så här, vem tror du mår sämst:

1) Personen som råkat köra ihjäl någon vid ett övergångsställe.
2) Personen som skjuter någon i tjänsten.
3) Personen som skjuter någon han verkligen avskyr.

Vi kan nog alla hålla med om att 1an är en klar vinnare.

Om vi ser till 2an, så brukar de flesta svara "det var ju bara en fiende" och inte bry sig nämnvärt.
Visst, det samlas i det undermedvetna och utvecklar efter några år troligtvis PTSD, men det är en fråga om senare psykiska defekter.

Breivik platsar in på både 2an och 3an, han hatar och han är i krig.
Varför skulle han visa omtanke och reaktion för offfren under rättegången?
Kunde inte säga det bättre själv!
Citera
2012-06-07, 16:59
  #6038
Medlem
Grandiosos avatar
Domen alla bävar inför

Citat:
I morgon inleds den del av rättegången mot Anders Behring Breivik som processen strikt juridiskt kretsar kring:
Att avgöra om terroristen ska dömas till fängelse eller vård.
Det blir ingen enkel uppgift, psykiatrikerna har kommit till olika slutsatser och är i luven på varandra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle14939810.ab
Citera
2012-06-07, 17:06
  #6039
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du menar att det är helt normalt beetende han visar? Hans förklaring till varför han är massmördare bevisar verklighen inte att han skulle vara vid sina sinnes fulla bruk. Det du måste förstå är att det är inte normalt att gå omkring och skjuta ned människor på ett läger. När man sedan konfroteras med det i form av bilder av offer,vittnen som har men för livet etc,etc och ändå inte visar några som helst känslor visar det med all tydlighet att Breivik är gravt störd.

Att jag skulle vara empatisk störd och inte kunna sära på mina och andras känslor är bara ett löjeväckande påstående av dig.
Att som du förklara honom mer eller mindre frisk, beroende på att han skrivit ett förvirrat manifest eller snarare klippt och klistrat vad andra mer eller mindre störda personer skrivit, gör att jag misstänker att du också inte har alla hästar hemma.
Självklart lider alla mördare av någon störning. Att de ändå döms till fängelsestraff och inte vård förklaras oftast med att de handlat i hastigt mod dvs dråp eller att de varit otillräknerliga när mordet/n inträffat men att de när domen fallit anses tillräckligt friska för att inte behöva vård.
Inget av de här omständigheterna kan åberopas i Breiviks fall varför jag drar slutsatsen att Brevik kommer att dömmas till vård. Den enda osäkerheten är i det här fallet rättens bedömning av om han är tillräckligt mycket idiot för den straffpåföljden.

Självklart så är ABB sjuk i huvudet och lär med största sannolikhet lida av både narcisism och grova empatistörningar. Detta är dock om jag förstått saken rätt inte tillräckligt för att räknas som otillräknelig.
Citera
2012-06-07, 17:08
  #6040
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag tror att han är normal.

Om du anser att det är ett normalt beteende att skjuta ihjäl 14, 15, 16, 17, 18, 19-åringar
och uppåt i åldrarna, var går då gränsen någonstans för dig? När blir det tal om att
klassa någonting som onormalt?
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-06-07 kl. 17:13.
Citera
2012-06-07, 17:59
  #6041
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concorder
bara nån dåre som är känd av polisen sedan tidigare. horvik drar ju till sig allsköns psykfall som flugor till en sockerbit

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Så fungerar det också med samhällen, och om man tror på det norska (svenska, danska o.s.v.) samhället så måste man också ta hand om de allra svagaste i samhället, annars brister alltihop. Ett samhälle blir inte mer civiliserat än hur samhället ifråga behandlar dess mest utsatta människor, glöm inte det.

Eran brist på förståelse inför detta faktum kommer göra att högerextremisterna och Breivik och så vidare kommer att få tillgång till en rekryteringsbas hos dessa människor. Individer som är utstötta och avskydda i samhället respekteras och ses som outnyttjad potential av Breivik mfl., och hämndspiralen kan därav inledas.
Citera
2012-06-07, 19:26
  #6042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om du anser att det är ett normalt beteende att skjuta ihjäl 14, 15, 16, 17, 18, 19-åringar
och uppåt i åldrarna, var går då gränsen någonstans för dig? När blir det tal om att
klassa någonting som onormalt?
Du missförstår mig med flit och försöker få det till att jag tycker att mord är okej, bara för att jag sagt att jag tycker att Breivik verkar normal.
Citera
2012-06-07, 20:49
  #6043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag tror att han är normal.

Missförstå mig rätt. Jag menar inte att Breivik lider av någon psykisk åkomma, utan att han är speciell. Det finns inte många som är så principfast och beslutsam som Breivik är.
Citera
2012-06-07, 22:26
  #6044
Medlem
Haha, denna man blir bara mer och mer intressant. Måste stoppa mig själv från att gå OT och ställa min fråga... Ursäkta om jag är ignorant, men kan man nånstans se vad som sänts i TV i efterhand, och då främst för vännerna när de vittnade för några dagar sedan? Tyckte att det vore jävligt intressant att höra allt det. Har bara läst mindre delar av det.
Citera
2012-06-07, 22:57
  #6045
Medlem
Herr Norrlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekst
Haha, denna man blir bara mer och mer intressant. Måste stoppa mig själv från att gå OT och ställa min fråga... Ursäkta om jag är ignorant, men kan man nånstans se vad som sänts i TV i efterhand, och då främst för vännerna när de vittnade för några dagar sedan? Tyckte att det vore jävligt intressant att höra allt det. Har bara läst mindre delar av det.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/

Du kan klicka dig runt på den där hemsidan.

Breiviks vänners vittnesmål var inte tv-sända.
Citera
2012-06-07, 23:48
  #6046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Norrland
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/

Du kan klicka dig runt på den där hemsidan.

Breiviks vänners vittnesmål var inte tv-sända.

Tack, mycket tack! Finns det något mer när Brevik talar än följande: http://www.youtube.com/watch?v=HM8w8c7yDp0 ? Eller är det allt som fått sändas när Brevik själv talar? Allt jag kan hitta faktiskt.
Citera
2012-06-07, 23:53
  #6047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voOy
Instämmer. Jag kan även känna vad han känner och att stå upp för sin ras under ett pågående folkmord skulle jag säga är inte mindre än ett hjältedåd.
Folkmord?
Citera
2012-06-08, 01:12
  #6048
Avstängd
Jensenbiffhuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aragonhund
Jag tror inte bara han är normal, jag tror även han är jäkligt normal som stör sig på orättvisorna i samhället som drabbat han själv och hans folk. En normal människa försöker ju så klart göra någonting åt detta problem medans den onormale går hem och skriver en dikt eller knyter händerna i fickorna. Den normale går till roten av problemet (politikerna) och där försöker han inte bara ta bort ogräset utan även de nysådda ogräsfröna.

En mycket sund och vis man den där Breivik och jag hoppas jag får trycka hans hand en gång i livet och säga :
-Tack Anders för vad du gjorde och fick genomlida för att mina barn och barnbarn får växa upp i ett samhället där kulturmarxiisterna och feminismen försvunnit, musslorna likaså.
Breiviks lilla mamma har visat vägen för den lille fascisten men turligt nog kommer kriminalvården i Norge knäcka den lilla spillra som finns kvar av Anders. Härinne råder ju uppfattningen att KV är en semesteranläggning. Man kan söka som fengselsbetjent om man värdesätter kvalitetstid på jobbet. Norge är är förtjusta i svenskar som kan visa lite gammal hederlig offentlig omsorg.
Sök,http://www.krus.no/no/Fengselsskolen för den som är intresserad av nya möten i livet.
__________________
Senast redigerad av Jensenbiffhus 2012-06-08 kl. 01:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback