2012-06-11, 12:10
Medlem
PhDSalanders avatar
"Klarar inte att dölja leendet"

Ajajaj, nu blir Breivik riktigt avslöjad att försökt manipulera vad professorn ska säga och inte säga i rätten:

"Klarer ikke å temme smilet
Av: Tim Peters
Breivik har prøvd å styre litt hva jeg skal få si og ikke si i retten. Jeg har forklart at opphever du taushetsplikten min- , så står jeg fritt til å snakke om alt, sier psykologspesialisten.

Breivik begynner igjen å smile svært bredt. Han ser ned og holder hånden raskt over munnen, så ser han opp igjen.

- Så han han sagt at jeg ikke får notere noe om det eller det, fordi han ikke vil jeg skal vitne om det, sier Johannesen.

Breivik smiler fortsatt, og han smiler med hele ansiktet, så øynene trekker seg sammen. Massemorderen løfter vannglasset til munnen og holder det foran smilet i flere sekunder. Han ser bort på de fire sakkyndige, som ser rett på ham."

http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-34
Senast redigerad av PhDSalander 2012-06-11 kl. 12:12.
Citera
2012-06-11, 12:22
Medlem
Snacka om att dra stora växlar på ett leende. Kan dom inte komma till fler förhastade slutsatser snälla?

Är dissociativ personlighetsstörning verkligen samma sak som psykopat/sociopat?
Citera
2012-06-11, 13:50
Medlem
tjejen08s avatar
Arnhild Flikke, som vittnar just nu säger många vettiga och intressanta saker om Breivik.

Citera
2012-06-11, 14:06
Medlem
Powergirls avatar
Just nu upplever jag rättegången som mycket otrevlig. Jag har hela tiden utgått från att man måste vara svårt psyliskt skadad för att göra det Breivik har gjort. Om han inte är det, vilket bägge hans psykiatriker som nu vittnar/har vittnat påstår att han inte är, så ställer jag mig själv frågan: Hur många Breivikar finns det egentligen bland oss?
Senast redigerad av Powergirl 2012-06-11 kl. 14:16.
Citera
2012-06-11, 14:20
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Just nu upplever jag rättegången som mycket otrevlig. Jag har hela tiden utgått från att man måste vara svårt psyliskt skadad för att göra det Breivik har gjort. Om han inte är det, vilket bägge hans psykiatriker som nu vittnar/har vittnat påstår att han inte är, så ställer jag mig själv frågan: Hur många Breivikar finns det egentligen bland oss?

Alla människor är kapabla, det krävs bara en utlösande faktor.
Citera
2012-06-11, 14:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith80
Alla människor är kapabla, det krävs bara en utlösande faktor.

Att vi alla är kapabla till att döda någon ok men att planera under lång tid och sedan genomföra ett massmord på egen hand det är det som skrämmer mig. Inte minst när jag märker hur många som delar hans idiologi och inte minst hans islamafobi.
Citera
2012-06-11, 14:38
Bannlyst
Det känns som att Breivik har "vunnit"!

Han har lyckats ta död på vad han anser är den kommande generationens kulturmarxister, han har lyckats sprida sitt budskap och fått många att tänka till över det islamistiska övertagandet av Europa och han anses inte psykisk sjuk. Snacka om jackpott för Breivik!
Citera
2012-06-11, 14:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-Incognito
Det känns som att Breivik har "vunnit"!

Han har lyckats ta död på vad han anser är den kommande generationens kulturmarxister, han har lyckats sprida sitt budskap och fått många att tänka till över det islamistiska övertagandet av Europa och han anses inte psykisk sjuk. Snacka om jackpott för Breivik!

Nu får du väl ge dig. Något islamistiskt övertagande är en försvinnande del av den stora massan som tror på och inte lär antalet ökat på grund av Breiviks massmord men som jag skrev förut är det allt för många potentionella Breivikar som finns ute i samhället om den mannen betecknas som tillräknerlig.
Citera
2012-06-11, 14:49
Medlem
Jag har försökt sammanfatta vad Breivik har sagt i dag men det börjar bli svårare för varje dag, eftersom tidningarna tycks slarva eller med mening utesluta vissa delar. Det är nog lite av både och.

Anders Behring Breivik: - Som ni vet är jag helt oense med Aspaas, Tørrisen, Flikke och Johannesen när det gäller personlighetsstörningarna. Vad som är gemensamt för alla de fyra är att de inkluderar 22/7 i beräkningen och det är ju ett stort misstag. De ska man inte. I dessa bedömningar så ligger 22 juli i beräkningen.

Tar man bort 22 juli så faller också vissa av dessa diagnoser. De är bara sekundära. Jag är glad att han anser att jag inte är sinnessjuk. När det gäller empatibrist är det tal om selektiv empati. Jag visar ingen nåd eller barmhärtighet för kommunister eller andra mångkulturalister men jag gör det för nationalister eller de som delar min världsbild. Detta togs upp förra veckan.

När det gäller avvikande beteende och att inte reagera på genomgång av grymheter, så är det på bakgrund av militär träning. Detta lärs ut på Rena militärläger i Norge varje dag, till norska Afghanistan-soldater. Det är inte okänt.

Sådana exempel som att jag blev avvisad av Fjordman. Anledningen att jag tog kontakt med Fjordman var för att få hans e-mailadress. Jag har aldrig blivit avvisad av någon i hela mitt liv. Jag har brutit kontakten med hip-hop-miljön när jag var 15 år men bortsett från det har jag aldrig blivit avvisad.

Jag har fått avslag på förslag och så vidare men jag ville bara ha mailadressen till Fjordman. Och år 2006 antogs det att jag kände att jag hade misslyckats men det läggs inte till grund att jag var skuldfri och hade en miljon i tillgångar.

Så till detta med ärlighet på testen. Vi är inte överens om vad jag är. Jag säger att jag är altruist men alla psykiatriker säger att jag är en egoist. De säger till mig att jag svarar på testen som om jag vore Moder Teresa. Men en altruist ska ha som utgångspunkt att tjäna andras intressen. Jag svarade faktiskt ärligt på det testet. Anledningen till att jag inte svarade på de 25 frågorna är att de ville ställa mig i dålig dager.

Tack.

Källor:

http://nrk.no/227/ (dag 34)

Citera
2012-06-11, 15:29
Medlem
Chevrons avatar
Känns lite smått absurt när man ser bojorna åka på igen och det är slut för dagen.

Efter att ha sett honom sitta där välvårdad och välklädd och föra sig lugnt och sansat väntar man sig nästan att han ska slänga sig upp på cykeln och cykla hem i den ljumma sommarkvällen. Stänger man av ljudet skulle det ju lika gärna kunna röra sig om en laglig tvist om pengar eller något, och inte om en person som massakrerat över 70 personer, många unga.

Nu är det väl ett bra tecken rättssäkerhet-wise och allt, men olustigt är det.
Citera
2012-06-11, 18:30
Medlem
Citat:
Nu får du väl ge dig. Något islamistiskt övertagande är en försvinnande del av den stora massan som tror på och inte lär antalet ökat på grund av Breiviks massmord men som jag skrev förut är det allt för många potentionella Breivikar som finns ute i samhället om den mannen betecknas som tillräknerlig.

Men om han skulle betecknas "Icke tillräknelig" så skulle det inte finns allt för många breivikar där ute? Ser ut som om du drar paraleller mellan hur många breivikar det finns, och om han är tillräknelig eller inte.
Citera
2012-06-11, 18:38
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:

Såklart man inte behöver vara psykiskt skadad för att göra ett dåd som detta. Han har bara svartat ner sitt sinne med en sjuk ideologi. En förvrängd världsuppfattning. Samma känsla som självmordsbombare. Breivik tror han har gjort rätt och att han kommer bli hyllad i framtiden. Precis som självmordsbombare tror de gör rätt för sig. Enda skillnaden är att Breivik har kommit fram till sin ideologi själv. Tänk på alla diktatorer etc. De är nog inte heller psykiskt sjuka, utan bara tror de har sett sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in