Jag har
försökt sammanfatta vad Breivik har sagt i dag men det börjar bli svårare för varje dag, eftersom tidningarna tycks slarva eller med mening utesluta vissa delar. Det är nog lite av både och.
Anders Behring Breivik: - Som ni vet är jag helt oense med Aspaas, Tørrisen, Flikke och Johannesen när det gäller personlighetsstörningarna. Vad som är gemensamt för alla de fyra är att de inkluderar 22/7 i beräkningen och det är ju ett stort misstag. De ska man inte. I dessa bedömningar så ligger 22 juli i beräkningen.
Tar man bort 22 juli så faller också vissa av dessa diagnoser. De är bara sekundära. Jag är glad att han anser att jag inte är sinnessjuk. När det gäller empatibrist är det tal om selektiv empati. Jag visar ingen nåd eller barmhärtighet för kommunister eller andra mångkulturalister men jag gör det för nationalister eller de som delar min världsbild. Detta togs upp förra veckan.
När det gäller avvikande beteende och att inte reagera på genomgång av grymheter, så är det på bakgrund av militär träning. Detta lärs ut på Rena militärläger i Norge varje dag, till norska Afghanistan-soldater. Det är inte okänt.
Sådana exempel som att jag blev avvisad av Fjordman. Anledningen att jag tog kontakt med Fjordman var för att få hans e-mailadress. Jag har aldrig blivit avvisad av någon i hela mitt liv. Jag har brutit kontakten med hip-hop-miljön när jag var 15 år men bortsett från det har jag aldrig blivit avvisad.
Jag har fått avslag på förslag och så vidare men jag ville bara ha mailadressen till Fjordman. Och år 2006 antogs det att jag kände att jag hade misslyckats men det läggs inte till grund att jag var skuldfri och hade en miljon i tillgångar.
Så till detta med ärlighet på testen. Vi är inte överens om vad jag är. Jag säger att jag är altruist men alla psykiatriker säger att jag är en egoist. De säger till mig att jag svarar på testen som om jag vore Moder Teresa. Men en altruist ska ha som utgångspunkt att tjäna andras intressen. Jag svarade faktiskt ärligt på det testet. Anledningen till att jag inte svarade på de 25 frågorna är att de ville ställa mig i dålig dager.
Tack.
Källor:
http://nrk.no/227/ (dag 34)
http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-34