2012-06-06, 18:59
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Helt förståeligt eftersom spelandet och barndomen inte har något alls med morden att göra. Men visst, förbjud allt spelande så får vi se om vi får färre mördare och tillåt hädanefter alla mördare att få skylla på sin barndom och därmed slippa straff.

Allt har att göra med allt. Han får stå sitt kast och tiga. Veckla ut HELA sitt privatliv. Alla pusselbitar är viktiga för i helvete.
Citera
2012-06-06, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Ähum... är det någon som fortfarande inte vet att hela rättegången handlar om just ABB:s mentala hälsa.
ABB har erkänt dåden, skuldfrågan är helt klar.

Däremot vill efterlevande veta hur deras kära blev dödade, gjorde polisen något fel (är fö en helt annan rättsprcess som kommer att behandla detta), och det sitter fyra psykiatriker som ska bedöma huruvida påföljden blir fängelse eller vård, eller korrigera mig här.
Det är väl domare och nämdemän som beslutar, psykiatrikerna rekommenderar?
Konrad Haifa var tydligen inte införstådd i detta utan ansåg att det var off topic.
Rättegången ska fastställa betydligt mer än Breiviks mentala hälsa. Då skulle det räcka med en psykiatrisk bedömning.
Är fler inblandade? Vilka har drunknat? Vad hände i detalj. Det finns massor med frågor som rätten ska försöka ge svar på. Hans mentala hälsa är egentligen viktig först vid straffutmätning. Dit är det en bit kvar. Helt mentalt frisk är han inte men det är inte många av det kriminella klientelet.
Senast redigerad av Jensenbiffhus 2012-06-06 kl. 19:10.
Citera
2012-06-06, 19:07
Medlem
Citat:
Helt förståeligt eftersom spelandet och barndomen inte har något alls med morden att göra. Men visst, förbjud allt spelande så får vi se om vi får färre mördare och tillåt hädanefter alla mördare att få skylla på sin barndom och därmed slippa straff.

Jag uppfattade det inte alls som att de försökte skylla på spelandet. Åklagarna ville väl mest få fram att han spelade mer än han sagt vilket kan ha betytt att han inte hållt på med manifestet lika länge som han sagt. Sen verkade de mer intresserade av att veta hur mycket man måste spela och hur Breivik var när han spelade. Inga frågor om hur våldsamt det är eller om man lär sig döda ungdomar genom det.
Citera
2012-06-06, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Allt har att göra med allt. Han får stå sitt kast och tiga. Veckla ut HELA sitt privatliv. Alla pusselbitar är viktiga för i helvete.
Helt klart, lilla mamsen kommer undan väldigt lindrigt. Vore kul att få veta vad som hänt mellan Breivik och hans knasiga mor. De verkar ha varit väldigt tajta och varför är Breivik så rädd för vad lilla mamsen ska säga?
Citera
2012-06-06, 19:52
Medlem
MrPuddis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhdkiller
16 Timmar per dag står det i artikeln?... dafuq. Låter lite överdrivet :S, isåfall ska han ha skitit, ätit och gjort allt vid spelet..

Nej det var en annan norrman som han spelade tillsammans med, guildkompis troligen.
Citera
2012-06-06, 19:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Jag har sagt det förut till dig och upprepar det igen: Hur kan du så kategoriskt avfärda
barndomsdelen beträffande Breivik och dess betydelse för vem han utvecklades till att vara
i senare ålder? Det är ju under dessa första åren av våra liv vi delvis formas och påverkas
hur vi blir som vuxna människor. Det är grundläggande kunskap.
Just i Breiviks fall blir det extra intressant att reda ut en del förhållanden.
Vi har här en fader som valde bort sin son ur sitt liv. Telefonledes lär Breivik ha
blivit upplyst av fadern, diplomaten med sina många slitsamma engagemang och allt vad
det var, att denne önskade mer eller mindre helt avveckla kontakten med sonen och även
familjen i övrigt, såvitt jag inte är felunderrättad.
Nu var Breivik inte direkt barn längre kanske när detta dramatiska besked lämnades,
men ändå. Hur upplevs en sån sak av en son? Att bli bortvald av sin egen fader?
Förkastad? Vad händer hos en ung människa då? Vilka psykologiska spår sätter en sån
oerhörd upplevelse? Vilken smärta uppstår i samma ögonblick man får erfara att man inte
längre är önskvärd i en förälders liv?
Hur hanterar man detta?

Breivik har väl försökt avdramatisera den här "biten" i sitt liv inför utredare och andra,
men jag tror för min del att faderns svek präglat honom på djupet.
Inte för att han för den sakens skull gått och blivit massmördare.
Inledningsvis spekulerades det förvisso på sina håll, ävenledes på detta "turbulenta" forum,
om man här i själva verket hade att göra med ett utökat fadersmord, men den teorin
torde gå bort emellertid. Ändå har man väl ingenting att förlora på ifall man grundligt
synar Breiviks tidigare år lite närmare i sömmarna. Det är ju inte helt oväsentligt.

Just det förhållandet att den åtalade terroristen och massmördaren så ihärdigt motsätter sig
att involveras i en diskussion om dessa saker förstärker onekligen intresset för att
få veta mer. Hos mig och en del andra.

Det intensiva engagemanget i våldsamma krigsspel är inte heller helt bortkastat att
ägna viss uppmärksamhet åt, vilket ju också skett så sent som denna dag.
Citera
2012-06-06, 20:04
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Helt klart, lilla mamsen kommer undan väldigt lindrigt. Vore kul att få veta vad som hänt mellan Breivik och hans knasiga mor. De verkar ha varit väldigt tajta och varför är Breivik så rädd för vad lilla mamsen ska säga?

Nja. Visst kan mammans problem tidigare ha format honom men jag tror hon inte delar hans äckliga åsikter. Jag respekterar hennes önskan om att få slippa träffa sin son i rätten, men nog fan hade det varit rätt åt Breivik att låta mamman vittna. Det är det han minst av allt vill utsättas för, så det skulle ha varit fantastiskt att få se. Hans mamma bör dock få slippa det om hon vill.
Citera
2012-06-06, 20:15
Medlem
crusades avatar
Citat:
Nja. Visst kan mammans problem tidigare ha format honom men jag tror hon inte delar hans äckliga åsikter. Jag respekterar hennes önskan om att få slippa träffa sin son i rätten, men nog fan hade det varit rätt åt Breivik att låta mamman vittna. Det är det han minst av allt vill utsättas för, så det skulle ha varit fantastiskt att få se. Hans mamma bör dock få slippa det om hon vill.

Lagen i Norge är tydlig här, nära anhöriga kan inte tvingas att vittna.
Men jag håller med, det vore extremt intressant att höra mer om tiden efter det att ABB flyttade hem till mamsen igen.
Citera
2012-06-06, 20:24
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspen
Sluta läsa Aftonbladet ! Det finns ingen tidning som ljuger och hittar på mer.
Ingenting stämmer överhuvudtaget!

Ok så journalisterna Linda och Carina som sitter i rättssalen och skriver ner vad som sägs hittar på allting?
Häpnadsväckande!!! Detta måste vara årets scoop

Jag följer deras rapportering dagligen, mycket intressant för mig iallafall.
Citera
2012-06-06, 21:10
Medlem
Citat:
Domstolen vill få svar på om Breivik med största sannolikhet var tillräknelig eller om han var otillräknelig när han begick de kriminella handlingarna. Vad som hände under en mycket begränsad tid under hans barndom är möjligen intressant men knappast relevant.
Citera
2012-06-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Jag uppfattade det inte alls som att de försökte skylla på spelandet. Åklagarna ville väl mest få fram att han spelade mer än han sagt vilket kan ha betytt att han inte hållt på med manifestet lika länge som han sagt. Sen verkade de mer intresserade av att veta hur mycket man måste spela och hur Breivik var när han spelade. Inga frågor om hur våldsamt det är eller om man lär sig döda ungdomar genom det.
Jag har inte läst allt som sades idag under rättegången men detta med hans spelande har tagits upp förr med mycket fokus på oväsentligheter så det var det jag tänkte på.
Citera
2012-06-06, 21:27
Medlem
Milanesisks avatar
"Breivik: - Det är väl om du ska kategorisera asylsökare. En Al Shabaab-sympatisör från Somalia som inte är utbildad, det var det jag menade med det. I motsats till anständiga människor."

haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in