2012-04-25, 23:35
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Ur deras synvinkel är det rationellt, det är fullt logiskt för dem, det är inte ett känslomässigt mord som t ex när någon mördar av svartsjuka. Det var min poäng.

Nej, för dom är det rättfärdigat. Inte rationellt.
Citera
2012-04-25, 23:36
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sluta nu. Gör som jag och erkänn att du har fel. Det är inte farligt.
Du behöver inte kommentera för du förstår ändå inte. Man kan tänka rationellt men ändå "fel", det är ju självklart. Om man däremot har ihjäl någon av t ex hat eller raseri, då är man inte rationell. Mattias Flink var inte rationell, medan Breivik var rationell, men enligt min åsikt gjorde båda fel.
Citera
2012-04-25, 23:38
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Nej, för dom är det rättfärdigat. Inte rationellt.
Antingen tänker man logiskt eller så tänker man emotionellt. Tänker man logiskt är man rationell, oavsett hur vridna ens idéer är.
Citera
2012-04-25, 23:41
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Du behöver inte kommentera för du förstår ändå inte. Man kan tänka rationellt men ändå "fel", det är ju självklart. Om man däremot har ihjäl någon av t ex hat eller raseri, då är man inte rationell. Mattias Flink var inte rationell, medan Breivik var rationell, men enligt min åsikt gjorde båda fel.

Faan,taskigt ord i sammanhanget men rationell och fått både klartecken och startkommando är inte samma sak. Till och med av överkommandot uppe i det blå.
Citera
2012-04-25, 23:43
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Faan,taskigt ord i sammanhanget men rationell och fått både klartecken och starkommando är inte samma sak. Till och med av överkommandot uppe i det blå.
Vad pratar du om?
Citera
2012-04-25, 23:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Vad pratar du om?

Håller med om att svenskan var dålig men jag tror du förstod ändå.
Citera
2012-04-25, 23:46
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Håller med om att svenskan var dålig men jag tror du förstod ändå.
Du menar att man inte tänker rationellt om man bara lyder order? Hur som helst tillför den åsikten ingenting. En muslimsk självmordsbombare lyder inte bara order från Gud, han vill göra det han gör och han har tänkt över allt både en och två gånger, han är medveten om varför han gör det han gör och han vill det hellre än någonting annat.
Citera
2012-04-25, 23:52
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Du menar att man inte tänker rationellt om man bara lyder order? Hur som helst tillför den åsikten ingenting. En muslimsk självmordsbombare lyder inte bara order från Gud, han vill göra det han gör och han har tänkt över allt både en och två gånger, han är medveten om varför han gör det han gör och han vill det hellre än någonting annat.

Men om han medvetet tar självmord med tanken att han ska komma till himmelen, hur kom han fram till att himmelen finns och att självmord var det enda han kunde göra för att komma dit? Tror du han suttit och kommit fram till det rationellt? Dvs dragit slutsatser efter empiri och kritiserat tanken att det finns en gud?
Citera
2012-04-26, 00:05
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Men om han medvetet tar självmord med tanken att han ska komma till himmelen, hur kom han fram till att himmelen finns och att självmord var det enda han kunde göra för att komma dit? Tror du han suttit och kommit fram till det rationellt? Dvs dragit slutsatser efter empiri och kritiserat tanken att det finns en gud?
Jag förstår vad du menar och håller med om att ur vår synvinkel är det inte rationellt, men eftersom deras kultur är helt vriden blir rationella tankar där knäppa. Att tänka rationellt är inte samma sak som att ha vetenskapliga belägg för varje liten detalj, det är att tänka förnuftigt ur ens egen subjektiva synvinkel.
Citera
2012-04-26, 00:07
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Nu får du vara lite rationell med. tror du att en arab, i Afghanistan eller Irak lär sig om big bang,evolutionsteorin och sann historia? Det finns fan araber som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=wppjYDj9JUc

Som debatterar på tv, om jorden är rund eller platt, om solen snurrar runt jorden eller jorden runt solen.
Återigen, ta bort biologi,fysik och historia ifrån klassundervisning och föreställ dig att du lever i en jävla sandhåla, där de enda männen du litar på (... föräldrar och imamen) säger att Koranen är 100% sann. Och ja, om du inte läser en annan bok - vilket många araber inte gör i mellanöstern - så framstår en bok som Koranen vara gudomlig och fantastiskt välskriven.
Citera
2012-04-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegro
Japp, och det kommer han troligtvis göra om han döms till psykvård. Det skulle innebära att alltihopa körs om en gång till, denhär gången i hovrätten.

Redan denhär rättegången kostar cirka 105 miljoner svenska sammanlagt, så att ta det ytterligare en gång och lura av samhället han hatar ännu mer pengar är nog inget som Breivik räds.

Jag är ingen expert på hur den norska hovrätten agerar, men jag skulle tro att de har ett liknande system som i Sverige. I Sverige, liksom i Norge, spelas allt nödvändigt material in och hovrätten tittar igenom materialet. Vid olikheter i förhören på videoupptagningarna kallas personen igen, men det är sällan det händer. Det kommer med andra ord inte bli lika stor uppståndelse som rättegången i tingsrätten.
Senast redigerad av Lisa-tr 2012-04-26 kl. 00:11.
Citera
2012-04-26, 00:19
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och håller med om att ur vår synvinkel är det inte rationellt, men eftersom deras kultur är helt vriden blir rationella tankar där knäppa. Att tänka rationellt är inte samma sak som att ha vetenskapliga belägg för varje liten detalj, det är att tänka förnuftigt ur ens egen subjektiva synvinkel.

Ja och på vilket sätt tänker man förnuftigt om man inte kritiserar t.ex. Koranen om man nu är arab?
Alla behöver inte vara rationella och vad gör det? Med din logik är alla rationella, eftersom det endast är subjektivt hur rationell en person kan vara och därför är alla rationella. Idiotiskt, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av raxtoren4ever
Nu får du vara lite rationell med. tror du att en arab, i Afghanistan eller Irak lär sig om big bang,evolutionsteorin och sann historia? Det finns fan araber som denna:

http://www.youtube.com/watch?v=wppjYDj9JUc

Som debatterar på tv, om jorden är rund eller platt, om solen snurrar runt jorden eller jorden runt solen.
Återigen, ta bort biologi,fysik och historia ifrån klassundervisning och föreställ dig att du lever i en jävla sandhåla, där de enda männen du litar på (... föräldrar och imamen) säger att Koranen är 100% sann. Och ja, om du inte läser en annan bok - vilket många araber inte gör i mellanöstern - så framstår en bok som Koranen vara gudomlig och fantastiskt välskriven.

Se svar ovan.. samma gäller för dig med.
Jag pratar inte om att man ska veta vad big bang är utan rationalitet handlar om att tänka rationellt, dvs man värderar empiri och man kritiserar. Kritiserar man inte något så har man en irrationell tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in