2012-05-29, 10:23
  #5821
Medlem
Bejer Engh: - Så lurer jeg på kontakt med jenter, hadde han kjærester? Forholdt han seg til jenter på noen måte?]

Jeg husker ikke så mye fra den tiden. Men jeg husker han hadde en kjæreste på videregående som han var sammen med en stund. Så mener jeg han hadde «datet» en person da jeg var i utlandet på tidlig 2000-tallet.

[Bejer Engh: - Var det en med tilknytning til det politiske han drev?]

Ja.

[Bejer Engh: - Så var det noen andre?]

Vitne NN (32), venn: Så husker jeg at han hadde truffet en jente på nettet, fra Hviterussland. Som kom og traff ham og han skulle visstnok ha vært hos henne.

[Har du snakket med ham om dette?]

Det har jeg sikkert gjort, men husker ikke noe spesielt.
Citera
2012-05-29, 10:23
  #5822
Medlem
BlotGoths avatar
ursäkta så hemskt mkt om folk redan tjötat om detta, har inte hängt med i tråden på ett tag nu,
men är det helt locket på från rättegången gällande tvkameror, eller ska dessa återupptas snart? nu är ju utøyavittnena färdigavhandlade, eller?
Citera
2012-05-29, 10:32
  #5823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, visst kan en stat styras av extremistiska galningar. Och det järnhårda kommunistiska
Nordkorea är ett bra och belysande exempel på den saken.
Vi har all anledning att se upp med just det landet framöver, föreställer jag.

Hänsynslösa galningar vid makten vimlar det ju av i historien som bekant.
Från alla politiska ytterkanter. Och flera lär vi dessvärre få se i framtiden, är jag rädd.
Men nu blir det snart riktigt off topic, så det är inte värt att fortsätta mer om den saken.

Edit: Sen det här med termen "galningar", "galenskap". Man kan ju också uttrycka sig
så här: Bra och Dåliga människor!

Och de som systematiskt ägnar sig åt att förtrycka människor sedan de tillskansat sig
oinskränkt makt, är helt enkelt "dåliga" människor, liksom folk som massmördar och
och bombar ihjäl människor är "dåliga" individer. De är avhumaniserade totalt!
Politiska och religiösa extremister ur alla läger som anser sig ha rätt att ta livet av andra
för några högre syftens skull eller vad det nu månde vara för någonting: Allesammans
är dåliga och onda och det kommer aldrig någonsin något gott och uppbyggligt ur såna
handlingar. Eller misstar jag mig kanske härvidlag?

Att dela upp människor som onda och goda är att göra det lätt för sig. Ingenting är så svart på vitt egentligen, jag skulle säga att vi alla präglas både i tanke och i handling av det samhälle vi lever i, . Precis som samhället är en produkt av hur vi människor är i grunden av våran existens dvs kärleksfulla, omhändertagande, samtidigt som den kan vara ond, tävlingsinriktad och brutal.
Sen är det ju självklart att individen alltid har yttersta ansvar för sina handlingar, men innan man börjar dela upp människor och hytta med fingret mot människors agerande tycker jag att man ändå ska tänka efter själv på vilket sorts samhälle man bidrar till och hur dom som styr det här samhället präglar det osv.
Citera
2012-05-29, 10:56
  #5824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlotGoth
ursäkta så hemskt mkt om folk redan tjötat om detta, har inte hängt med i tråden på ett tag nu,
men är det helt locket på från rättegången gällande tvkameror, eller ska dessa återupptas snart? nu är ju utøyavittnena färdigavhandlade, eller?

Det blir nog lättast om du håller koll på det från dag till dag. Det mesta kommer nog inte sändas.
Citera
2012-05-29, 11:11
  #5825
Medlem
Av: Jarle Brenna

Vitnet beskriver Breivik som "driftig, pertentlig og selvsentrert". Han forteller at Breiivk gjerne ble så opptatt av oppgaven at han ikke tok inn over seg noe annet. Han opplyser også, i likhet med forrige vitne, at tiltalte var opptatt av utseende.

http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-26
Citera
2012-05-29, 11:15
  #5826
Medlem
kl. 11.13
Vitnet: - Jeg kjente ikke de andre så godt, men Anders var en sosial person som menget seg med andre mennesker. Jeg kan huske at han var godt likt blant arbeidskollegene.


Han verkar väldigt normal.
Citera
2012-05-29, 11:23
  #5827
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose


Han verkar väldigt normal.

Och? Det gör ju honom bara värre som person.
Citera
2012-05-29, 11:27
  #5828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Och? Det gör ju honom bara värre som person.
Varför?
Citera
2012-05-29, 11:40
  #5829
Medlem
voOys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Varför?

För att han ger sken av att fler mini-breivik kan finnas där ute utan att någon vet om det. Det kan vara din granne, din fru, din hund!

Dessvärre finns det nog flera tusentals människor som kan tänka dig att göra det han gjorde. Jag känner själv att jag håller på att bli knäpp då hela mitt område står utanför Sverige, alltså detta är arabisk/afrikansk mark jag råkar bara bo här. När ett djur blir så trängd måste den gå till attack som sista utväg.
Citera
2012-05-29, 11:47
  #5830
Medlem
tungatorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voOy

Dessvärre finns det nog flera tusentals människor som kan tänka dig att göra det han gjorde. Jag känner själv att jag håller på att bli knäpp då hela mitt område står utanför Sverige, alltså detta är arabisk/afrikansk mark jag råkar bara bo här. När ett djur blir så trängd måste den gå till attack som sista utväg.

Är i samma situation som du. Vet du vad jag gör för att lösa denna situation? Har trevligt med dessa människor! Hälsar! Pratar! Lär mig känna dem! De är inte så farliga som man tror. I slutänden är det DU (Breivikaren) som är den farlige.

Men jag bor ju inte i Malmö direkt. Bor i Järfälla. Här funkar mångkulturen riktigt bra och alla respekterar varandra. Aldrig stött på dessa monster ni talar om, förutom enstaka fästingar och getingar.
Citera
2012-05-29, 11:47
  #5831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voOy
För att han ger sken av att fler mini-breivik kan finnas där ute utan att någon vet om det. Det kan vara din granne, din fru, din hund!

Dessvärre finns det nog flera tusentals människor som kan tänka dig att göra det han gjorde. Jag känner själv att jag håller på att bli knäpp då hela mitt område står utanför Sverige, alltså detta är arabisk/afrikansk mark jag råkar bara bo här. När ett djur blir så trängd måste den gå till attack som sista utväg.
Oj då. Så pass.
Citera
2012-05-29, 11:52
  #5832
Medlem
tjejen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tungatorsk
Är i samma situation som du. Vet du vad jag gör för att lösa denna situation? Har trevligt med dessa människor! Hälsar! Pratar! Lär mig känna dem! De är inte så farliga som man tror. I slutänden är det DU (Breivikaren) som är den farlige.

Men jag bor ju inte i Malmö direkt. Bor i Järfälla. Här funkar mångkulturen riktigt bra och alla respekterar varandra. Aldrig stött på dessa monster ni talar om, förutom enstaka fästingar och getingar.


En del är trevliga utåt, men när man lär känna dem så ser man vilka värderingar de har...många struntar fullständigt i svenska samhället, de vill inte ens försöka komma in i samhället. En del muslimer jag pratar med säger att de tror på att det kommer bli ett tredje världskrig och att muslimerna ska ta över hela världen.
Hm, när jag hör såna kommentarer så kan iaf inte jag låta bli att känna att jag förstår Breivik mer och mer...Sen hoppas jag såklart det skulle kunna gå att lösa på annat sätt, att politikerna tar mer ansvar och inte släpper in så många invandrare i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in