Ja, visst kan en stat styras av extremistiska galningar. Och det järnhårda kommunistiska
Nordkorea är ett bra och belysande exempel på den saken.
Vi har all anledning att se upp med just det landet framöver, föreställer jag.
Hänsynslösa galningar vid makten vimlar det ju av i historien som bekant.
Från alla politiska ytterkanter. Och flera lär vi dessvärre få se i framtiden, är jag rädd.
Men nu blir det snart riktigt off topic, så det är inte värt att fortsätta mer om den saken.
Edit: Sen det här med termen "galningar", "galenskap". Man kan ju också uttrycka sig
så här:
Bra och
Dåliga människor!
Och de som systematiskt ägnar sig åt att förtrycka människor sedan de tillskansat sig
oinskränkt makt, är helt enkelt "dåliga" människor, liksom folk som massmördar och
och bombar ihjäl människor är "dåliga" individer. De är avhumaniserade totalt!
Politiska och religiösa extremister ur alla läger som anser sig ha rätt att ta livet av andra
för några högre syftens skull eller vad det nu månde vara för någonting: Allesammans
är dåliga och onda och det kommer aldrig någonsin något gott och uppbyggligt ur såna
handlingar. Eller misstar jag mig kanske härvidlag?
