2012-07-30, 15:37
  #7021
Medlem
Ferry31s avatar
Jag följde rättegången rätt dåligt och undrar om Breivik motiverade någon gång varför han valde just ungdomslägret på Utöya som sitt huvudmål?

Blev det hans val främst för att han ville attackera nästa generation sossar i Norge? Eller blev det Utöya främst för att han visste att han skulle kunna skjuta många, i och med att Utöya är en ö och hans offer skulle få svårt att fly?
Citera
2012-07-30, 15:59
  #7022
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag följde rättegången rätt dåligt och undrar om Breivik motiverade någon gång varför han valde just ungdomslägret på Utöya som sitt huvudmål?

Blev det hans val främst för att han ville attackera nästa generation sossar i Norge? Eller blev det Utöya främst för att han visste att han skulle kunna skjuta många, i och med att Utöya är en ö och hans offer skulle få svårt att fly?

Han var vid något tillfälle inne på att Utöya var ett av flera möjliga huvudmål. Exakt när han bestämde sig för Utöya som slutgiltigt mål tror jag inte är riktigt klarlagt. Den första radiosändningen bekräftade en död i Oslo och enligt ABB var det då han bestämde sig för att åka till Utöya, han menade att om tillräckligt många skulle dött i Oslo skulle han kanske inte åkt vidare till ön. Detta blev dock ifrågasatt då ABB inte riktigt kunde svara på varför han inte slutade skjuta på Utöya då han "dödat tillräckligt många" En del av ABB:s motivbild då han bestämt sig för Utöya var att döda så många som möjligt för 1: Utplåna nästa generation av arbetarpartiet och försvåra nyrekrytering. 2: Sprida sitt manifest. Han hade även för avsikt då han valde ön att använda vattnet som "biologiskt vapen" tanken var att alla skulle drunkna i paniken. Det var därför det var en sådan underbar käftsmäll då en av de överlevande ungdomarna under rättegången sa något i still med: "Vi vann, han förlorade, norsk ungdom kan simma" då hon vittnade
__________________
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-30 kl. 16:01.
Citera
2012-07-30, 17:01
  #7023
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonysKusin
Han var vid något tillfälle inne på att Utöya var ett av flera möjliga huvudmål. Exakt när han bestämde sig för Utöya som slutgiltigt mål tror jag inte är riktigt klarlagt. Den första radiosändningen bekräftade en död i Oslo och enligt ABB var det då han bestämde sig för att åka till Utöya, han menade att om tillräckligt många skulle dött i Oslo skulle han kanske inte åkt vidare till ön. Detta blev dock ifrågasatt då ABB inte riktigt kunde svara på varför han inte slutade skjuta på Utöya då han "dödat tillräckligt många" En del av ABB:s motivbild då han bestämt sig för Utöya var att döda så många som möjligt för 1: Utplåna nästa generation av arbetarpartiet och försvåra nyrekrytering. 2: Sprida sitt manifest. Han hade även för avsikt då han valde ön att använda vattnet som "biologiskt vapen" tanken var att alla skulle drunkna i paniken. Det var därför det var en sådan underbar käftsmäll då en av de överlevande ungdomarna under rättegången sa något i still med: "Vi vann, han förlorade, norsk ungdom kan simma" då hon vittnade

Intressant inlägg.

Jag vet också att han hade flera planer. Han hade väl också journalister som ett eventuellt mål? Breivik bar på mycket frustration och hade kunnat attackera mycket känns det som. Att det blev AUF's ungdomsläger beror nog på att det är tacksamt att öppna eld på en ö bortom fastlandet. Det är vad jag skulle tro, men jag är absolut inget säker, och därför frågar jag.

Jag tror inte på det där. Breivik hade planerat sina dåd i många år och hade nog inga idéer på att vika sig. Det där med vattnet hade nog fungerat om Breivik haft en kompanjon eller ifall han varit snabbare och inte lunkat runt hela ön. Visste folk vart Breivik befann sig kunde de lätt hoppa i och simma bort från ön i tid om de var skickliga simmare. Enligt rykten var Håkon Ødegaard det enda offret från Utöya som drunknade när han simmade iväg från ön. Alla andra som gjorde det måste ha klarat sig då, om de inte blev skjutna naturligtvis.

Ett annat rykte jag hört är att ett av hans offer avled när denne föll ner från en av de branta klipporna. Någon som vet ifall det stämmer och vem det var?
Citera
2012-07-30, 17:25
  #7024
Medlem
TonysKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Intressant inlägg.

Jag vet också att han hade flera planer. Han hade väl också journalister som ett eventuellt mål? Breivik bar på mycket frustration och hade kunnat attackera mycket känns det som. Att det blev AUF's ungdomsläger beror nog på att det är tacksamt att öppna eld på en ö bortom fastlandet. Det är vad jag skulle tro, men jag är absolut inget säker, och därför frågar jag.

Jag tror inte på det där. Breivik hade planerat sina dåd i många år och hade nog inga idéer på att vika sig. Det där med vattnet hade nog fungerat om Breivik haft en kompanjon eller ifall han varit snabbare och inte lunkat runt hela ön. Visste folk vart Breivik befann sig kunde de lätt hoppa i och simma bort från ön i tid om de var skickliga simmare. Enligt rykten var Håkon Ødegaard det enda offret från Utöya som drunknade när han simmade iväg från ön. Alla andra som gjorde det måste ha klarat sig då, om de inte blev skjutna naturligtvis.

Ett annat rykte jag hört är att ett av hans offer avled när denne föll ner från en av de branta klipporna. Någon som vet ifall det stämmer och vem det var?

Det stämmer att en person ramlade från klipporna och omkom. Tricket med vattnet fungerade dock då många hoppade i. Den enda anledning till att inte fler drunknade var ju att många fritidsseglare gjorde en fantastisk insats. Många av ungdommarna trodde dessutom att det fanns flera gärningsmän på ön.
__________________
Senast redigerad av TonysKusin 2012-07-30 kl. 17:49.
Citera
2012-07-30, 17:28
  #7025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag vet också att han hade flera planer.

Han var bland annat utanför före detta justitieministern Knut Storbergets hus och fotograferade och frågade efter parkeringsplats bredvid huset ungefär en månad innan attackerna.

http://www.dagbladet.no/2012/04/20/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/breivik/21207907/
Citera
2012-07-30, 18:06
  #7026
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonysKusin
Det stämmer att en person ramlade från klipporna och omkom. Tricket med vattnet fungerade dock då många hoppade i. Den enda anledning till att inte fler drunknade var ju att många fritidsseglare gjorde en fantastisk insats. Många av ungdommarna trodde dessutom att det fanns flera gärningsmän på ön.

Jo, men hade Breivik haft en kompanjon hade fler skjutits, då de var öppna mål när de simmade ut. Nu när han var ensam och dessutom gick långsamt runt ön fick ju folk tid at fly. Det var min poäng bara.

Det har du ju faktiskt rätt i. Fritidsseglarna är de stora hjältarna, för utan de hade det givetvis blivit fler offer. Jag vet inte exakt hur långt avståndet var mellan Utöya och fastlandet, men det känns ju som att flera inte hade orkat och istället drunknat på vägen.
Citera
2012-07-30, 19:21
  #7027
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag vet inte exakt hur långt avståndet var mellan Utöya och fastlandet, men det känns ju som att flera inte hade orkat och istället drunknat på vägen.

Cirka 500 meter rör det sig om!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ut%C3%B8ya
Citera
2012-07-30, 21:04
  #7028
Medlem
Grandiosos avatar
Fast här i denna flashgrafiken över terrordåden påstås att det skulle vara bortåt
600 meter till fastlandet.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=89671&a=2773634
Citera
2012-07-31, 11:51
  #7029
Medlem
Politikerna i Norge visar nu öppet att de inte vill ha likhet inför lagen.

Arbeiderpartiet klargör med all önskvärd tydlighet att om norrmännen röstar på dem så kommer de till och med att bryta mot den norska grunnloven § 97 Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft = Ingen lag får ge tillbakaverkande/retroaktiv kraft, enbart för att kunna hålla en enskild person, Anders Behring Breivik, inspärrad resten av livet.
Citera
2012-07-31, 11:54
  #7030
Medlem
Citat:
- Breivik kommer aldrig släppas fri.

Igår skrev Dagsavisen att Breiviks försvarare Geir Lippestad anser att samhället måste förbereda sig på att Breivik kan släppas ut igen.

- Med all sannolikhet kommer Anders Behring Breivik bli sittande inne resten av sitt liv och helt säkert för all överskådlig framtid, säger biträdande ordförande i parlamentets justisieutskott och Arbeiderpartiets justitiepolitiska talesman Jan Bøhler til Dagsavisen.

Bøhler påpekar att Breivik följer sin plan från manifestet och anser att det blir fel att börja diskutera «när en oförbätterlig terrorist ska ut i samhället igen».

Med en förvaringsdom tror Bøhler att Breivik aldrig kommer att komma ut. Och om Breivik blir bedömd som otillräknelig och sedan blir frisk senare, kommer han att kunna flyttas från psykiatrisk tvångsvård till fängelse. Av hänsyn till sin egen och samhällets säkerhet. Detta gjordes i dom från högsta domstolen i ett annat fall i juni 2011.

- Jag är säker på att Breivik kommer att sitta inne i all överskådlig framtid, säger Bøhler som är mycket central i utformningen av regeringens rättspolitik.

Det faktiska maximala straffet i Norge är 21 års fängelse, men det är vanligt att fångar släpps ut när två tredjedelar av straffet har avtjäntas - om de har visat gott uppförande.

Ap-politikern tillägger att om massmördaren blir dömd till förvaring kommer regeringen att kunna ändra riktlinjerna som ligger till grund för bedömningen av om förvaringen ska förlängas. Första bedömningen om Breivik fortfarande är farlig kommer att ske efter tio år vid en förvaringsdom.

- Vi kommer att lägga större tonvikt på samhällets känsla för rättvisa när det gäller förlängning av förvaring. Vid ett brott där han har dödat 77 människor kallblodigt, inte visar tecken på ånger och dessutom fortsätter sitt projekt med att bygga nätverk från cellen, kommer vi att betona samhällets känsla för rättvisa och känsla av säkerhet när det gäller att förlänga förvaringen, säger han.

http://www.dagsavisen.no/samfunn/breivik-vil-aldri-slippe-ut/
Citera
2012-07-31, 11:58
  #7031
Medlem
* Fremskrittspartiets Peter Sandberg hotar mer eller mindre den som skriver ut Breivik.

* Senterpartiet tycker att Breivik efter avtjänat straff ska hållas inlåst för sina tankar och uppfattningar.

* Krf påstår sig veta redan nu att Breivik aldrig kommer att ändra sig och alltid vara farlig.

Citat:
Även i Senterpartiet, KrF och Frp ser man det som helt otänkbart att Breivik någon gång kommer släppas ut i samhället igen.

- Med sina skruvade tankar och uppfattningar, har jag svårt att se att han kan släppas ut igen, säger den parlamentariska ledaren i Sp, Lars Peder Brekk.

- Jag tror att det norska samhället kommer ha svårt att tåla att Breivik släpps ut igen.

Tidigare barn- och familjeminister Laila Dåvøy (KrF) säger rakt ut att hon tycker att Breivik är «för farlig och att han aldrig får komma ut igen».

Ledare av justitieutskottet, Frps Peter Sandberg, håller med.

- Jag tror egentligen inte det har betydelse om han bedöms som otillräknelig eller inte. Jag skulle vilja se den yrkeskategori eller den kommitté som ska förklara Breivik frisk nog att släppas ut, säger han till Dagsavisen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10067256
Citera
2012-07-31, 12:21
  #7032
Medlem
Citat:
Syftet med förvaring är i första hand att skydda samhället mot nya allvarliga brott från den dömdes sida. Samhällsskyddet förutsätts upprätthållas genom att den förvaringsdömda ändrar beteende och görs redo för ett liv utanför fängelset.

http://www.kriminalomsorgen.no/forvaring.237879.no.html


Citat:
Förvaring är en ingripande dom. Domens varaktighet ska bland annat bedömas i förhållande till om den dömde uppnår en tillfredsställande personlig utveckling och ansvarighet under genomförandet. Domen ska ändå inte vara längre eller vara strängare än vad som är nödvändigt av hänsyn till säkerheten. En viktig förutsättning är att förvaringsstraffet ska ha ett annat innehåll än straff i traditionell mening och att innehållet ska anpassas till den enskildes specifika förutsättningar och behov.

Det är viktigt att kartlägga den enskildes förutsättningar och arbeta fram systematiska genomförandeplaner. Kartläggning och observation är nödvändig för att bedöma om den dömda har nått en sådan grad av förändring i sitt beteende och personlighet att frisläppande är lämpligt.

http://www.kriminalomsorgen.no/forvaringens-tidsramme-og-innhold.241317.no.html
__________________
Senast redigerad av NothingToLose 2012-07-31 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in