Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-28, 12:25
  #4993
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Skulle vara väldigt kul att verkligen kunna begripa hur du har lyckats komma fram till att rättegången är ett politiskt spel. Det låter nämligen riktigt coolt och "rätt" när du säger det. Kan det kanske vara så att du har blandat ihop den "förfelade" mediabilden av rättegången med själva rättegången.


mera:

Inget större fel på rättegången. Skrev fel. Menade att rättegången blivit en bricka i ett spel för politiker och media.
Så roligt var det med det.

Edit: Men visst, vill du locka fram min konspirativa sida så kan jag utan att skämmas säga att jag tror att domare, nämndemän(?)och framförallt sakkunniga är massivt politiskt influerade i sina utlåtanden.
Dock var det inte det jag hade i åtanke när jag citerade Powergirl. Det vore överkurs för henne. Hon ser ju sig själv som ingenjör när hon lyckats följa ett recept på bullar från tasteline.se.

Edit2: Ser nu att det inte alls var ett svar till Powergirl. Trött i ögat såhär dagen efter.
Men faktum kvarstår att de enda som skulle vara glada över Powergirl är värmeverk tack vare hennes höga energivärde. Kanske blir problem dock med alla elaka hydroxidjoner hon är proppad med av all cola hon vräkt i sig, vem vet, analys krävs.
Ja just ja, till ämnet lägger jag ovanstående text trots felaktigheten med citatet.
__________________
Senast redigerad av Blanagel 2012-04-28 kl. 12:59.
Citera
2012-04-28, 12:55
  #4994
Medlem
theytookmyjubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Självklart har man rätt att försvara sig själv. Här gäller det dock mord dvs en handling som man utför planerat och med avsikt att just det mörda någon annan eller i det här fallet många andra.
Förstår du inte skillnaden?

Klart jag förstår skillnaden. Det var du som inte verkade förstå den.

Att skriva saker som att "ingen har någon rätt att mörda någon" osv är bara så sjukt meningslöst.
__________________
Senast redigerad av theytookmyjub 2012-04-28 kl. 12:59.
Citera
2012-04-28, 13:13
  #4995
Medlem
theytookmyjubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Jorå. Håller med. Det är dåligt för dig, men inte en fråga om censur. Du får väll skriva till redaktionen och klaga om du är missnöjd med deras bevakning. Vissa dokument kommer säket att förbli opublicerade, typ bilder på fjortonåringars sönderskjutna ansikten, med hänsyn till anhöriga kan det nog inte betraktas som censur, snarare sekretess.

Du som är expert på rättegången. Vilka dokument kommer inte att offentliggöras.

Det är inte bara dåligt för mig, det är dåligt för alla förutom de som inte vill att allmänheten ska kunna följa spektaklet.

Så länge alla dokument inte kommer att offentliggöras är det en form av censur. Sedan kan man såklart diskutera om en viss censur är rätt eller inte. Att det inte kommer att publiceras bilder på blodiga döda ungdomar är inget jag är upprörd över, även ifall jag hade velat ha tillgång till allt. Dokumenten har inte samma värde i efterhand som "live".

Har jag sagt att jag är expert på rättegången? Tvärtom så är jag inte det eftersom det är omöjligt att följa den i sin helhet.
Citera
2012-04-28, 13:50
  #4996
Medlem
theytookmyjubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför är det "så sjukt meningslöst" om jag får fråga...?
Har livet inget värde menar du? Är livet meningslöst? Har jag rätt att döda dig om jag vill?
Om jag finner mig vara tillräckligt motiverad för det så reser du inga invändningar ifall
jag hade lust att göra så?

Livet har enligt mig ett värde, såklart. Men att säga att jag skulle ha rätt att leva finner jag meningslöst. Precis lika lite som andra skulle ha rätt att bestämma att jag inte har rätt att leva har jag rätt att bestämmma att jag har rätt att leva. Det är meningslöst att diskutera vad folk har rätt att göra och inte, för det bestämmer var och en för sig.
Citera
2012-04-28, 14:26
  #4997
Medlem
Grandiosos avatar
Jo, visst får man döda i självförsvar om man förmår! Bara riktigt längtar efter den stund
då jag hamnar i en sån situation och kan snitta strupen på angriparen som hotar mitt liv...

Det är nog kul att döda förresten. Bör man nog testa på någon gång i livet.
Breivik fixade det ju galant. Lite grymt förstås att behöva ta till såna drastiska handlingar,
men nödvändigt, så nödvändigt. Det måste göras. Det fanns ingen återvändo.
Dessa unga människor måste offras i kampen, för högre syftens skull och det kommer vi
om sisåsdär 60 år ALLA begripa och ingen längre yppa den minsta lilla kritik mot Breiviks
självuppoffrande insatser. Mannen är ju för jösse namn en sann förebild om man bara
tänker efter lite grann. En frihetskämpe i dignitet med de allra största revolutionshjältarna.

Men vad fan - nu bör man planera för framtiden här: en kommande fritagning av norrmannen
så han återfår sin rättmätiga frihet och bereds fullgoda möjligheter att driva frihetskampen
vidare på sitt föredömligt handlingskraftiga vis, följd av sina trogna, lika stridsberedda
beundrare. De finns ju bevisligen i ett överflöd; allesammans precis lika politiskt motiverade
och programmerade med rätta oförsonligheten i sitt hat och målmedvetna till tusan.

Låt den stora striden komma! Avgörandets stund är snart inne!
Ut med Breivik och ge honom mandat att fullfölja sin storslagna vision om ett muslim- och
vänsterfritt Västeurupa och sedan må vi allesammans som tillåts vara kvar i det befriade
paradiset leva lyckliga i alla våra dagar. Och det skålar vi på!
Leve ABB! Hurra! Hurra! Heil Anders!
Citera
2012-04-28, 17:39
  #4998
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Men herregud har ni någonsin varit på rättegång förut? Vet ni vad en rättegång är? De som skadades i Oslo och de som skadades på Utöya ska berätta hur det gick till och hur skadade de blev både fysiskt och psykiskt. Det gör man i alla rättegångar. Bara för att vissa tycker att det är mindre intressant med bomben betyder inte det att rätten ska skita i den delen. Alla som är inblandande ska höras på ett eller annat vis.
Det är en rättegång, ingen tv-serie som är byggd för att vi ska få vår dos underhållning varje dag i 10 veckor.
Men dom har ju inget att vittna om förutom att berätta om sin sjukhusvistelse.
De som skadades av bomben gick och strosade på gatan. Minnet därefter är uppvaknande i sjukhussäng.
Det enda de kan berätta om från den dagen är en kort minnesbild av att bli golvade till marken.
Deras skador är ganska oväsentliga om man sätter dem i proportion till 69 mördade på utöja.
Deras skador innebär knappast längre fängelsevistelse för Breivik. Han har mördat 69 människor.

I förhållande till det så tycker jag förhör från överlevande från osla är överflödiga. Några
skadade från oslo gör varken till eller från. Iaf att lägga massa rättdagar till det.
Sen skiter väl jag i hur rättsväsendet fungerar. Bara för att rättvsäendet har dessa rutiner gör det inte till någon absolut sanning..
Citera
2012-04-29, 13:54
  #4999
Moderator
Strix m/94s avatar
Tådens ämne är fortfarande processen mot ABB, inte allmän moralfilosofi, nödvärnsrätt eller Powergirl.

Varningar utdelade.

Strix/Mod
Citera
2012-04-29, 13:55
  #5000
Medlem
*raderar*
Citera
2012-04-29, 15:17
  #5001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Men dom har ju inget att vittna om förutom att berätta om sin sjukhusvistelse.
De som skadades av bomben gick och strosade på gatan. Minnet därefter är uppvaknande i sjukhussäng.
Det enda de kan berätta om från den dagen är en kort minnesbild av att bli golvade till marken.
Deras skador är ganska oväsentliga om man sätter dem i proportion till 69 mördade på utöja.
Deras skador innebär knappast längre fängelsevistelse för Breivik. Han har mördat 69 människor.

I förhållande till det så tycker jag förhör från överlevande från osla är överflödiga. Några
skadade från oslo gör varken till eller från. Iaf att lägga massa rättdagar till det.
Sen skiter väl jag i hur rättsväsendet fungerar. Bara för att rättvsäendet har dessa rutiner gör det inte till någon absolut sanning..

Men hur kan du inte förstå att det inte handlar om vad du tycker? Återigen, det är en rättegång! Nu vet inte jag hur det ligger till med skadestånd men om det är så att de som skadades ska få skadestånd så är deras berättelser verkligen inte överflödiga. En rättegång ska ta upp varenda liten detalj och även ifall du tycker att någon som förlorat sitt ben, syn, hörsel och minne av bomben inte är lika intressant som någon som överlevde utöya så betyder inte det att rätten ska strunta i dem.

Gå till en valfri rättegång på tingsrätten så ska du se hur långdragen och detaljerad en rättegång kan vara över något som i allmänhetens ögon skulle kunna avklaras på en kvart.
Citera
2012-04-29, 16:00
  #5002
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
<klipp>
Sen skiter väl jag i hur rättsväsendet fungerar. Bara för att rättvsäendet har dessa rutiner gör det inte till någon absolut sanning..

Men rättegångar och rutiner kring hur man tar fram ett straff har vuxit fram under århundraden. Rättssäkerhet och hur en åtalad skall behandlas likaså, skall allt sånt åsidosättas och en person dömer ut påföljder beroende på humör så har vi helt plötsligt hamnat i en väldigt olustig sits.

Att det inte är nåt flyt i ABB målet har nog att göra med att det inte är en TV-såpa. Detta är på riktigt.

Hoppas att jag förstod dig fel, men det lät lite som om du hellre ville ha en absolut autokrati. Eller är det bara bättre TV från rätten som efterfrågas
Citera
2012-04-30, 08:45
  #5003
Medlem
För den som inte orkar traggla sig genom 417 sidor - var i rättegången är vi? I vilket skede?
Citera
2012-04-30, 09:55
  #5004
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Men dom har ju inget att vittna om förutom att berätta om sin sjukhusvistelse.
De som skadades av bomben gick och strosade på gatan. Minnet därefter är uppvaknande i sjukhussäng.
Det enda de kan berätta om från den dagen är en kort minnesbild av att bli golvade till marken.
Deras skador är ganska oväsentliga om man sätter dem i proportion till 69 mördade på utöja.
Deras skador innebär knappast längre fängelsevistelse för Breivik. Han har mördat 69 människor.

I förhållande till det så tycker jag förhör från överlevande från osla är överflödiga. Några
skadade från oslo gör varken till eller från. Iaf att lägga massa rättdagar till det.
Sen skiter väl jag i hur rättsväsendet fungerar. Bara för att rättvsäendet har dessa rutiner gör det inte till någon absolut sanning..
Jag hoppas du skämtar.

De förhören är visst lika viktiga. Du kan inte säga att det är totalt ointressant att ta med dem. Då kan du själv prova att spränga en regeringsbyggnad och se om det är någonting som rätten skiter i om du blir påkommen och dömd för brottet. Eller du kanske inte anser att det är något brott?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback