2012-04-23, 21:02
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Hans självbild verkar faktiskt helt jävla uppknullad, så till den milda grad att han inte avfärdar sina flyktplaner med att han faktiskt inte skulle klara av att "expropriera" ett flygplan, på något sätt deponera flygfarkosten vid ön, och sedan klara av att flyga och landa det utifrån att han lärt sig av youtubefilmer, det som får han att avfärda idén är istället den i sig logiska tanken på att han i vilket fall skulle bli utvisad vart han nu än flög.

Hans grandiositet anpassar sig utifrån vad situationen kräver. Däri finns inga motsägelser. Jag är övertygad om att Brevik kommer att visa färg under den här rättegången av den enkla anledningen att han är kliniskt personlighetsstörd och därtill med viss sannolikhet psykiskt sjuk.
Hmm. Fast är han som James Bond vore det ändå genomförbart. Jag tror jag hade klarat flyga ett flygplan om jag mentalt tränat från bra instruktionsvideor. Resten kan man öva i simulatorer..
Citera
2012-04-23, 21:04
Medlem
FittLisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Förutom att han inte är i något krig då, vilket han själv erkänt att han förstått.

Anders Behring Breivik (kommendör i den norska antikommunistiska motståndsrörelsen) säger alltså att västerlandet är inte längre under attack av islam och kulturmarxister? Menar du att Breivik gjort en helomvändning? Intressant...
Senast redigerad av FittLisa 2012-04-23 kl. 21:10.
Citera
2012-04-23, 21:12
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Korrekt i så måtto att medias rapportering är en fars. De kan bara inte hålla sig. De tror de sitter inne med sanningen. De tror de karaktärsmördar sin fiende Breivik med dylika nålstick. I själva verket är de kärringar som sitter i hans garn.

Media vet inte vem de har emot sig. Han har ju erkänt dåden. Dåd som begicks dels för att få ut manifestet, dels för att få komma inför rätta och predika (och få än fler att läsa manifestet och trådar som denna). Så allt media gör, allt de säger, vare sig de vantolkar/övertolkar eller bara återger det han säger, så vinner Breivik.

Nåväl. För den som läst ända hit kan sägas att jag inte stödjer våld och mord. Men vad jag vill ha sagt är: Breivik har tänkt igenom sina saker. Han har sysslat med det i över tio års tid. En liknande terroristrättegång har vi aldrig sett. Kaczynski, UNA-bombaren gav, allt annat lika, ett något osympatiskt och ocharmigt intryck. Breivik däremot har viss polityr. OK, det gör honom creepy (liksom hans plastikopererade fejs) men på det hela kan kan föra sig och tala för sin sak. Jämför även Baader-Meinhof vars rättegång inte rapporterades. De (= framför allt Ulrike Meinhof) kunde nog tala för sin sak men det var locket på där. Föga eller inget rapporterades. Allt vi fick var filmen "Stammheim", tio år efter rättegången. I Breivikfallet återges allt nu, i realtid.

Detta kommer att ge effekt, var så säkra. Breivik jämte vissa förändringar som är på gång i världen (fredliga förändringar) kommer att skaka PK-regimen i sina grundvalar.

Fast hälften av hans utläggningar vad gäller sina idéer handlar ju om att han beskriver sina tidigare ogenomtänkta och pompösa.

Kan säga att hans öppningsanförande på dag två var betydligt mer genomtänkt än all den skit han fyllt sitt 1500 sidor långa manifest med.

Så får verkligen en känsla av att vad gäller ideologi innan dådet har varit ett rent hafsverk som han först nu efter dådet börjat bearbeta.

Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Anders Behring Breivik (kommendör i den norska antikommunistiska motståndsrörelsen) säger alltså att västerlandet är inte längre under attack av islam och kulturmarxister? Menar du att Breivik gjort en helomvändning? Intressant...

Kommer inte ihåg hur hans tidigare formuleringar såg ut, men fick en klar känsla av att han ansåg att kriget redan börjat.

I rättegången uttryckte han sig istället som att han ville förhindra kriget med sitt dåd.
Ett väldigt konstigt retorikskifte i mitt tycke. Skulle gärna hitta hur han uttryckt sig i manifestet... Men orkar inte söka igenom det...
Senast redigerad av Oformad 2012-04-23 kl. 21:16.
Citera
2012-04-23, 21:15
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Hmm. Fast är han som James Bond vore det ändå genomförbart. Jag tror jag hade klarat flyga ett flygplan om jag mentalt tränat från bra instruktionsvideor. Resten kan man öva i simulatorer..

Håller med. Killen är galen. Anders 007 Breivik har nog inga som helst problem att inbilla sig att han skulle klara av att stjäla ett flygplan, själv använder han ordet expropiera som i sig vilket vittnar om hur jävla knasig han är, plantera planet på ön, som visserligen saknar landningsbana, undgå att få flygplanet upptäckt, utföra sitt heliga uppdrag, och fly därifrån.

Det där med landningsbana behöver dock inte vara något problem, då Breivik antagligen hade räknat med att glida iväg i en sån här.

Edit:
Senast redigerad av polisbrickan 2012-04-23 kl. 21:18.
Citera
2012-04-23, 21:24
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Håller med. Killen är galen. Anders 007 Breivik har nog inga som helst problem att inbilla sig att han skulle klara av att stjäla ett flygplan, själv använder han ordet expropiera som i sig vilket vittnar om hur jävla knasig han är, plantera planet på ön, som visserligen saknar landningsbana, undgå att få flygplanet upptäckt, utföra sitt heliga uppdrag, och fly därifrån.

Det där med landningsbana behöver dock inte vara något problem, då Breivik antagligen hade räknat med att glida iväg i en sån här.

Edit:

Samtidigt visade han gott omdöme, eftersom han avfärdade hela iden.

Och även om det var en "galen" plan så tycker jag inte det är så konstigt att han försökte tänka ut en utväg. Tror inte man kan komma på en mycket bättre, om man inte har tillgång till killarna som skrev "Oceans Eleven". (För den planen kändes ju verklig...)

Edit: Kanske om han haft en lite motorbåt och sedan satt på sig en burka när han kommit i land.

Är "kulturmarxismen" lika stark som han påstår så skulle ingen någonsin begärt att han ska ta av sig den, varpå han enkelt kunnat ta sig till Finland och sedan fortsatt över den Ryska gränsen.

(Ser inget problem med att han använder ordet expropriera istället för att stjäla, det är helt i linje med hans övriga retorik. )
Senast redigerad av Oformad 2012-04-23 kl. 21:35.
Citera
2012-04-23, 21:27
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:

Edit:

Varför inte bara en liten gummibåt med en elmotor. Går sakta men låter ingenting.
Citera
2012-04-23, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Varför inte bara en liten gummibåt med en elmotor. Går sakta men låter ingenting.

Kan ju vara för att han inte ville bli gripen eller skjuten. Men vad vet jag..
Citera
2012-04-23, 21:36
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Samtidigt visade han gott omdöme, eftersom han avfärdade hela iden.

Och även om det var en "galen" plan så tycker jag inte det är så konstigt att han försökte tänka ut en utväg. Tror inte man kan komma på en mycket bättre, om man inte har tillgång till killarna som skrev "Oceans Eleven". (För den planen kändes ju verklig...)

Hans invändning till planen handlade ju främst om att han inte såg nått lämpligt värdland framför sig, inte flygfarkosten i sig. Agent Anders 007 Breivik kommer aldrig vinna några medaljer i ödmjukhet.
Citera
2012-04-23, 21:40
Medlem
croxzs avatar
Spelar ingen roll vilket straff han får. Han kommer ta det så lätt ändå. Eftersom han tror att han gjort sitt land en tjänst så spelar det ingen roll för mr riddare om han får sitta 21 år eller livstid (förvaring.)

På sätt och vis har han gjort sitt land en tjänst. Jag har fått känslan av att han fått ut budskapet om en muslimsk invasion av Europa och att debatten på någorlunda sätt tagit fart igen. Eller att folk blivit medvetna (dock kan man ju undra hur jävla mycket, speciellt oslo borna, behöver få veta för att vakna) Och det var hans plan hela tiden. Rättegången var det viktigaste i operationen. Dessutom trodde jag aldrig att han skulle få så mycket rum att snacka. Även i en demokrati.

Innan massa vänsternissar hoppar på mig så vill jag påpeka att när jag menar att han gjort sitt land en tjänst så menar jag all fakta och text han fick ut. Hans brott är hemskt och han förtjänar ett hårt straff. Men det verkar inte som ABB bryr sig om vilket straff det blir, och det gör nog ont i de anhöriga.
Citera
2012-04-23, 21:48
Medlem
jag tror att breivik mycket väl hade klarat att flyga iväg med ett litet sjöflygplan. Det är bara att gasa på och dra spaken emot sig och sedan trimma in så att planet flyger rakt. hur svårt tror ni att det är? tror att han skulle dock ha lite svårare att veta var han ska flyga och orientera sig till landningsplatsen när han är väl uppe i luften.
Citera
2012-04-23, 21:52
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Kan ju vara för att han inte ville bli gripen eller skjuten. Men vad vet jag..

Jag menade enbart att ta sig till och från Utöya. Han kunde ju rest med andra medel till andra länder.
Citera
2012-04-23, 22:00
Medlem
Sandworms avatar
Citat:

Edit:
Det kan ju vara ett sådant som landar på vattnet. Säkert ännu lättare att lyfta och landa. Man skuttar ju på vattnet.
Seriöst ser inga problem med det. Oväntat drag dessutom så ingen skulle förutse det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in